Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Långt över 400 000 mer än jag någonsin betalat för en Skoda eller annat fyrhjuligt! :tungan

Javisst, men "lyxbil" är idag åtminstone dubbla pengarna för en Skoda... Vilket var lite av poängen.

Sedan spelar det ju ingen roll att jag köpte den där 73-as Saab V4 för 1.500 kr hösten 1992.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Javisst, men "lyxbil" är idag åtminstone dubbla pengarna för en Skoda... Vilket var lite av poängen.

Sedan spelar det ju ingen roll att jag köpte den där 73-as Saab V4 för 1.500 kr hösten 1992.

Kan man misstänka att du inte ser någon Skoda som "lyxbil" utan en billig, sunkig öststatsbil? :va

Att Skoda finns med på en lista över "Världens bästa lyxbilar" är då förvånande!

https://www.topgear.com/car-news/list/worlds-best-luxury-cars

I’d rather drive the Skoda; there’s a noble honesty to it. (Vaclav Laurin and Vaclav Klement were engineering automobiles in Czechoslovakia in the Twenties with the same sense of craft as Charles Rolls and Henry Royce were in the UK. Skoda’s relationship with the name is no more indirect than is BMW’s with Rolls-Royce.)

Min första bil var en tysk sportbil där känslan fanns kvar av grundaren, konstruktören och formgivaren Ferdinand Porsche! :tungan
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Har extremt dålig koll på fartyg, men vill minnas att något civilt fartyg som togs i drift för inte så längesen hade solceller på däck och batteribank i typ kölen. Det användes dock bara när skeppet låg för kaj, för att slippa köra dieselmotorerna på tomgång.

färjorna Helsingborg - Helsingör är eldrivna
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kan man misstänka att du inte ser någon Skoda som "lyxbil" utan en billig, sunkig öststatsbil? :va

Att Skoda finns med på en lista över "Världens bästa lyxbilar" är då förvånande!

https://www.topgear.com/car-news/list/worlds-best-luxury-cars

I’d rather drive the Skoda; there’s a noble honesty to it. (Vaclav Laurin and Vaclav Klement were engineering automobiles in Czechoslovakia in the Twenties with the same sense of craft as Charles Rolls and Henry Royce were in the UK. Skoda’s relationship with the name is no more indirect than is BMW’s with Rolls-Royce.)

Min första bil var en tysk sportbil där känslan fanns kvar av grundaren, konstruktören och formgivaren Ferdinand Porsche! :tungan

Hans Ledwinka är en av mina husgudar och tjeckisk ingenjörskonst håller jag absolut bland de högsta i världen men icke desto mindre är Skodas nisch inte ”lyxbil” här i världen.

Oavsett om märket finns med på någon lista...


Buy quality, cry once
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
färjorna Helsingborg - Helsingör är eldrivna

De hade stora problem med att få laddningarna att fungera. Havet och färjan flyttar sig och en robot ska docka laddningsanordningen till färjan. Man snabbladdar mellan avgångarna som är täta i princip dygnet runt.

Det var en rätt omfattande satsning eftersom man förutom att bygga om färjorna för eldrift fick gräva upp stan för att dra fram de ledningarna som krävdes för att få fram den ström som krävs.

https://www.hd.se/native/forsea/2018-11-15/vi-tog-mer-strom-an-hela-helsingor-pa-en-enda-laddning-sa
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vi har ju redan haft diesel-gate. Detta blir bunkerolje-gate :va
Tror inte det. Scrubberinstallationer ombord på fartyg är helt enligt gällande internationella regelverk samt besiktigade av många nationella fartygsinspektörer.

Däremot kommer bunkeroljor från och med nyår inte vara tillåtna att innehålla mer än 0,5% svavel. I många så kallade ECA-område, till exempel samtliga svenska vattenvägar, maximalt 0,1% svavel.

Äntligen säger jag.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tror inte det. Scrubberinstallationer ombord på fartyg är helt enligt gällande internationella regelverk samt besiktigade av många nationella fartygsinspektörer.

Så det finns krav på rökgasrening via tex scrubber? Steget efter då? Det man fällt ut, kondenserat bort osv ur rökgaserna, det får väl inte släppas ut i vattnet hur som helst?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Så det finns krav på rökgasrening via tex scrubber? Steget efter då? Det man fällt ut, kondenserat bort osv ur rökgaserna, det får väl inte släppas ut i vattnet hur som helst?
Vi glider från trådens ämne...
Scrubbervattnet renas. Nuförtiden.

Nya svaveldirektivet medför att alla fartyg kommer att bränna lågsvavliga drivmedel. Max 0,5% men som tidigare nämnt 0,1% i många områden.

Bra. När jag började till sjöss fick bunkeroljan ha 5% svavel...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja statistiskt sett har jag fel, det är väl inte ens 5% av bilparken som är elbilar så jag borde få 20 gånger pengarna om jag gissar rätt.
Även sett till totala antalet bilar av samma typ är det försvinnande liten andel elbilar som börjar brinna jämfört med bilar med förbränningsmotor.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top