Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Utdrag ur livet som elbilist: Vi behövde åka in till akuten med dottern i eftermiddags. Långt ifrån livshotande, men det behövdes kollas upp. Den enda vettiga parkeringen är i parkeringshus, så frugan ville ta Leafen.
Eftersom det är helg så hade den låg laddning (hon kopplade inte in den igår efter jobbet). Troligtvis hade hon utan problem kommit fram och tillbaka, men hon ville vara garanterad. Det ligger en McD med laddstolpe på vägen, så hon stannade till där i 7 minuter, dvs typ lika lång tid det hade tagit att tanka bensin. Det räckte för att med råge ta sig hem igen utan problem. Det vara andra gången i år som hon "tvingats stanna och ladda".
Detta är en elbil som pressen proklamerar tar en hel timme att ladda!! Vilket iofs är sant, men något man sällan till aldrig gör i praktiken..
Edit: Kostnad för laddningen var 22,50:-
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur många km hinner leafen ladda på 7min? Läste på teslaclub om att den kan svälja 22kw initialt? På 7min ger det då 2,6kw, eller 1,5-2mil? Dirt diiiirt med laddstolpe då eller?
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
5,7kWh gick det i den på de minuterna. Var en 50kW DC laddare. Så ca 3-4 mil med den bilen/föraren.
Med en elbil slattar du bara i så mycket elektroner på publika (dyra) stolpar så att du med marginal kan ta dig till din destination. Behövs ju inte mer än så..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nåväl, jag tror nog det är lite väl tidigt att gräva ner liket, förbränningsmotorns död är en profetia som poppat upp regelbundet ända sedan den uppfanns.
Förbränningsmotorn kommer att leva ett par decennier till. Precis som häst-och-vagn levde kvar när förbränningsmotorn introducerades.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Ett riktvärde är ca 2kWh per _mil_ med elbil. Så kör du två mil om dagen behövs således 4kWh. För att ställa det i relation så drar en omgång tvätt ca 4-6kWh. Så om du kör 2-3 mil om dagen blir den extra belastningen på din elinstallation likvärdigt med att köra en extra omgång tvätt per dag (eller natt om du ställer timern).

Kanske dags att byta tvättmaskin för dig då för nya drar bara 1kWh per tvätt.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Förbränningsmotorn kommer att leva ett par decennier till. Precis som häst-och-vagn levde kvar när förbränningsmotorn introducerades.
Jag har svårt att se förbrukare såsom fjärrsjöfart, flygfart, skogsmaskiner, grävmaskiner och liknande använda annat än förbränningsmotorer. I alla fall under min livstid.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag har svårt att se förbrukare såsom fjärrsjöfart, flygfart, skogsmaskiner, grävmaskiner och liknande använda annat än förbränningsmotorer. I alla fall under min livstid.
Senast igår körde en eldriven grävmaskin och en eldriven dumpers I mellanklassen förbi mig på gatan, så de verkar finnas redan nu. Osäker på hur de laddas eller om de hade inbyggda dieselgeneratorer, men jag såg inga uppenbara avgasrör.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Senast igår körde en eldriven grävmaskin och en eldriven dumpers I mellanklassen förbi mig på gatan, så de verkar finnas redan nu. Osäker på hur de laddas eller om de hade inbyggda dieselgeneratorer, men jag såg inga uppenbara avgasrör.
Blev lite nyfiken. Där infrastrukturen för laddning finns kommer säkerligen eldrivna maskiner dominera på sikt.

https://www.entreprenad.com/article/view/581227/25tons_elgravare_testas_i_norge

Jag jobbar till sjöss. Eldrivna oceangående fartyg ser jag inte som ett alternativ på mycket länge.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Senast igår körde en eldriven grävmaskin och en eldriven dumpers I mellanklassen förbi mig på gatan, så de verkar finnas redan nu. Osäker på hur de laddas eller om de hade inbyggda dieselgeneratorer, men jag såg inga uppenbara avgasrör.

Volvo tog bort.diesel motorerna ur alla små och mellan stora entreprenad maskiner för ca ett år sedan. Volvo penta håller på att elektrifiera en serie marin drivlinor för fullt..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har svårt att se förbrukare såsom fjärrsjöfart, flygfart, skogsmaskiner, grävmaskiner och liknande använda annat än förbränningsmotorer. I alla fall under min livstid.


Sjön skulle nog kunnat elektrifieras långt tidigare än mycket annat.

Såhär; om man ser vikten på batteri som något problem, borde det på sjön inte vara en större faktor med tanke på hur mycket bränsle som väger samt hur mycket lättare motorer borde vara.

Sen brukar det ta ett tag att lossa/lasta så med en rejäl kraftkabel till hamnarna...


Flyget ser jag som svårast, då tänker jag inte på persontrafik utan mer på transport. Men även där är ju bränsle en ansenlig vikt som omsatt i batteri ändå är lite intressant; Norge har målet att allt inrikesflyg ska gå på el till 2040.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag jobbar till sjöss. Eldrivna oceangående fartyg ser jag inte som ett alternativ på mycket länge.

Inte ens om fjärde generationens kärnkraft visar sig vara så pass säker och lättillgänglig att den blir rimlig att använda till civila fartyg?

Det finns ju redan hundratals militära eldrivna fartyg plus ett antal halvcivila isbrytare och något fraktfartyg i den ryska atomflottan.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Inte ens om fjärde generationens kärnkraft visar sig vara så pass säker och lättillgänglig att den blir rimlig att använda till civila fartyg?

Det finns ju redan hundratals militära eldrivna fartyg plus ett antal halvcivila isbrytare och något fraktfartyg i den ryska atomflottan.
Rent praktiskt är det säkert fullt applicerbart.
Största problemet i mina ögon är att fartyg emellanåt förliser. Att ha en okontrollerbar kärnreaktor liggande i ett vrak på botten är ett scenario de flesta säkerligen vill undvika.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Sjön skulle nog kunnat elektrifieras långt tidigare än mycket annat.

Såhär; om man ser vikten på batteri som något problem, borde det på sjön inte vara en större faktor med tanke på hur mycket bränsle som väger samt hur mycket lättare motorer borde vara.

Sen brukar det ta ett tag att lossa/lasta så med en rejäl kraftkabel till hamnarna...


Flyget ser jag som svårast, då tänker jag inte på persontrafik utan mer på transport. Men även där är ju bränsle en ansenlig vikt som omsatt i batteri ändå är lite intressant; Norge har målet att allt inrikesflyg ska gå på el till 2040.
Mja, ta ett medelstort fartyg som exempel. Sjöresa över atlanten. 7 dagar i 15 knop.
Effektbehovet för framdrift är kanske 15000 kW. Ytterligare 500-2000 kW i elkraftsbehov beroende på fartyg.

17000 kW i 7 dygn blir nästan 3 miljoner kWh.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top