Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja det är extra besvärligt att skilja effekt från energi i elbilar där båda innehåller enheten kW.
Bensinbilar är enklare där vi snackar effekt som Hk (kW om man använder "SI-enheter") och energi som "liter bensin". (Joule alt kWh om man använder "SI-enheter")

50liter bensin innehåller 455kWh energi och väger 37.5kg, säg 45kg med bensintank.
Räknar vi snällt (för elbilen) så skiljer det 3ggr i verkningsgrad mellan bensinmotor o elmotor. Dvs batteri med 150kWh behövs för samma körsträcka.

Batteriet i Renault Zoe med 22 kWh väger 290 kg.
Ett batteri med 150kWh väger således nära 2ton...
Även om elmotorn är 50kg lättare än bensinmotorn och vi räknar (snällt igen) att drivlinan kan göras 100kg lättare, så ser man att elbilens stora handikapp är stort o tungt batteri.

Nu har jag säkert räknat lite fel... men DOCK. Det behövs ett tekniskt genombrott innan vi har lätta elbilar.

Inte speciellt snällt, ganska exakt skulle jag vilja säga angående verkningsgraden ;) ca 30% på bensin, 90+% på el.
https://av.wikipedia.org/wiki/Verkningsgrad
Ja, i dagsläget lägger man på ett par hundra kilo i vikt. Men om jag antar att du är lite sportbilsintresserad så finns det ju en annan positiv aspekt: viktfördelning. Batterierna kan man placera var man vill nästan (företrädelsevis platt och lågt, vilket man gör) och får således lite trevliga köregenskaper.
Tesla är redan uppe på 100kWh-batterier, med 60kWh som budgetval. Det är de traditionella tillverkarna som (medvetet) ligger efter då de inte lagt ner speciellt mycket tid och energi (pun intended) på att ta fram några bra lösningar. Ska bli riktigt intressant 2017 när den billiga Model 3 dyker upp på marknaden. Till de lyckliga som har de tidiga reservationerna :/
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
95% är inte bra nog, jag skulle aldrig köpa en bil som tvingar mig att hyra bil eller nåt var 20e gång jag behöver bil. Inte ens 99% är bra nog.

Och energin kommer inte bli billigare än dagens bensin/diesel. Inse vad som krävs den dagen en "bensinmack" som idag betjänar 50 bilar per timme ska ha 50 elbilar som står och laddar.
Och i varje stad finns det ett antal sådana mackar som ska förses mes ström.
Du missförstår framtiden. Den största delen människor åker helt enkelt inte till en "elmack" längre, och får stå i kö i timmar.
Man laddar hemma på natten, som jag gör. Kan man inte ladda hemma så kopplar in sig på jobbets parkering när bilen ändå står stilla (polare gör så, bor i lägenhet). Kan man inte det kopplar man in sig typ utanför Ica, när man ändå handlar. Kan man inte det, eller är på långresa, så börjar behovet för en "mack" krypa fram. Då tillbringar du en 15/20 minuter för att fylla upp till 80% och passar på att köpa en korv/kaffe undertiden. Det är vid dessa fåtal tillfällen som infrastrukturen för snabbladdare är viktig.

Sen har vi en skara folk som inga av alternativen funkar på. Eller folk som har råd att tanka bensin och vill fortsätta göra det :)
De får helt enkelt köra på ren bensin/diesel alternativt en elbil med REX (och inte fjanterierna med dubbla drivlinor som dagens hybrider envisas med).
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hade inte tesla totalt blundrat med konstruktion på m3 hade jag bokat på.premiären. Men det där brevinkastet till bagage istället för en CC lucka, till förmån för ett helt meningslöst glastak. So close but so off. Knappt så golfbagen går in..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hade inte tesla totalt blundrat med konstruktion på m3 hade jag bokat på.premiären. Men det där brevinkastet till bagage istället för en CC lucka, till förmån för ett helt meningslöst glastak. So close but so off. Knappt så golfbagen går in..
Ja det är lite drygt att de ska innovera lite för mycket ibland. Falkvingarna på Model X är ju ett annat klassiskt exempel.
Trixades det inte en hel del med bakluckan på de senare prototyperna, så den skulle bli användbar i slutändan?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Mnja
LiPo av hygglig kvalisort ligger på runt 200wh/kg eller för den delen 200kWh/ton redan idag. Så minus växellåda/förbränningsmotor ligger förvisso elbilen på tjocksidan men inga ton.
Räkna bort karossen också, så blir det ännu bättre!
Visst gör man väl elmotorer av helium nufötin?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte speciellt snällt, ganska exakt skulle jag vilja säga angående verkningsgraden ;) ca 30% på bensin, 90+% på el.
https://av.wikipedia.org/wiki/Verkningsgrad
Ja, i dagsläget lägger man på ett par hundra kilo i vikt. Men om jag antar att du är lite sportbilsintresserad så finns det ju en annan positiv aspekt: viktfördelning. Batterierna kan man placera var man vill nästan (företrädelsevis platt och lågt, vilket man gör) och får således lite trevliga köregenskaper.
Tesla är redan uppe på 100kWh-batterier, med 60kWh som budgetval. Det är de traditionella tillverkarna som (medvetet) ligger efter då de inte lagt ner speciellt mycket tid och energi (pun intended) på att ta fram några bra lösningar. Ska bli riktigt intressant 2017 när den billiga Model 3 dyker upp på marknaden. Till de lyckliga som har de tidiga reservationerna :/
Om man bygger en hybrid utan batterier (elektrisk kraftöverföring), vad blir verkningsgraden?
Enligt din kalkyl - 90%
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om man bygger en hybrid utan batterier (elektrisk kraftöverföring), vad blir verkningsgraden?
Enligt din kalkyl - 90%

Åånej, inte den här debatten...haha.

1. Ja om man endast tittar på elmotorn.
2. Nej, den är lägre beroende på var man sätter systemgränsen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Räkna bort karossen också, så blir det ännu bättre!
Visst gör man väl elmotorer av helium nufötin?

Precis som avgasrör, drivaxlar och kardan. Eller hur. Men du är rätt på det att vissa ytor skulle kunna ersättas av batteri i karossen. Men då blir bsttteriet såklart tyngre men det finns ändå en besparing i det.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En anledning till Teslas stora hål upptill på bilarna sägs vara att man ska kunna använda robotar för att montera inredning. Har man ett tak i vägen måste man använda människor vilket tar tid. Robotar har dessutom lägre lön och behöver inte gå hem och sova.
I de nuvarande Tesla Model S med 60kWh så har man vikten av 75kWh eftersom sista biten bara är spärrad av mjukvara och kan låsas upp mot en avgift.

Energi lär inte bli billigare över tid så jag tror man ska försöka nyttja det man "förbrukar" till så mycket nytta som möjligt. Även om man skapar elektricitet med fossila bränslen så är den totala processen mindre slösaktig än att använda bränslet i bilen eftersom man kan köra generatorn mer optimalt än en bilmotor.
Den stora nackdelen med elbilar så här års är att man inte har någon spillvärme att sno åt sig av till att värma arslet utan man måste värma sig på annat sätt vilket drar ur batteriet ännu mer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
nej, de resorna behöver en snabbladdning bara

Snabbladdning på en timme har inte jag lust med efter ett par timmar körning.

Jag åker ibland iväg på jobb en bit bort startar ibland 5 på morgonen, jag har absolut ingen lust att stiga upp en timme tidigare för att efter 2-3 timmar ta en timmes paus innan jag kan köra resten av resan.
Har dessutom en vw-buss som väl väger drygt 3 ton inkl last, så det är väl tveksamt om jag ens skulle kunna köra 2 timmar egentligen.
Sen skulle eldrivet skåp snabbt dra över 3.5 ton och det börjar kräva nytt körkort eller så måste jag stanna två gånger i timmen för att ladda.

Eller resor på 100-160 mil enkel väl skulle inte heller vara så kul.

Nej, som jag ser det så är enda lösningen batterikassetter som byts ut på macken, och det skulle inte behöva ta längre tid än vad det tar att tanka en bil idag.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du missförstår framtiden. Den största delen människor åker helt enkelt inte till en "elmack" längre, och får stå i kö i timmar.
Man laddar hemma på natten, som jag gör. Kan man inte ladda hemma så kopplar in sig på jobbets parkering när bilen ändå står stilla (polare gör så, bor i lägenhet). Kan man inte det kopplar man in sig typ utanför Ica, när man ändå handlar. Kan man inte det, eller är på långresa, så börjar behovet för en "mack" krypa fram. Då tillbringar du en 15/20 minuter för att fylla upp till 80% och passar på att köpa en korv/kaffe undertiden. Det är vid dessa fåtal tillfällen som infrastrukturen för snabbladdare är viktig.

Sen har vi en skara folk som inga av alternativen funkar på. Eller folk som har råd att tanka bensin och vill fortsätta göra det :)
De får helt enkelt köra på ren bensin/diesel alternativt en elbil med REX (och inte fjanterierna med dubbla drivlinor som dagens hybrider envisas med).

Och sen till helgen är det dags för skidresan till Sälen. :näsblod
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Den stora nackdelen med elbilar så här års är att man inte har någon spillvärme att sno åt sig av till att värma arslet utan man måste värma sig på annat sätt vilket drar ur batteriet ännu mer.

En Tesla går längre på en laddning i 5minus än 15 plus. Det med full bekvämlighet.
När det är kallt går det inte åt massa energi att kyla batterier mm. Vet inte men man kanske även kör upp den värmen i kupén.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det är extra besvärligt att skilja effekt från energi i elbilar där båda innehåller enheten kW.
Bensinbilar är enklare där vi snackar effekt som Hk (kW om man använder "SI-enheter") och energi som "liter bensin". (Joule alt kWh om man använder "SI-enheter")

50liter bensin innehåller 455kWh energi och väger 37.5kg, säg 45kg med bensintank.
Räknar vi snällt (för elbilen) så skiljer det 3ggr i verkningsgrad mellan bensinmotor o elmotor. Dvs batteri med 150kWh behövs för samma körsträcka.

Batteriet i Renault Zoe med 22 kWh väger 290 kg.
Ett batteri med 150kWh väger således nära 2ton...
Även om elmotorn är 50kg lättare än bensinmotorn och vi räknar (snällt igen) att drivlinan kan göras 100kg lättare, så ser man att elbilens stora handikapp är stort o tungt batteri.

Nu har jag säkert räknat lite fel... men DOCK. Det behövs ett tekniskt genombrott innan vi har lätta elbilar.

150 kWh i batteriet, jag har trefasuttag a 16A så jag har väl tillgång till drygt 6 kW hemma och då tar det väl ganska precis ett dygn att ladda det där batteriet.

Ska de där batteriet snabbladdas på en timme så krävs det nästan 400 ampere 3-fas, antag att bensinmacken betjänar 30 bilar i timmen då behöver den där snabbmacken 11000 Ampere, och kabeln till macken behöver väl då ligga runt 10000 mm^2 = 90 kg/meter. Vilken guldgruva för koppartjuvar...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
150 kWh i batteriet, jag har trefasuttag a 16A så jag har väl tillgång till drygt 6 kW hemma och då tar det väl ganska precis ett dygn att ladda det där batteriet.

Ska de där batteriet snabbladdas på en timme så krävs det nästan 400 ampere 3-fas, antag att bensinmacken betjänar 30 bilar i timmen då behöver den där snabbmacken 11000 Ampere, och kabeln till macken behöver väl då ligga runt 10000 mm^2 = 90 kg/meter. Vilken guldgruva för koppartjuvar...

Blir det så? Får det till runt 11kW.

400x16x(roten ur 3) det är ju frågan om rent resestiv last.

(har 16a i kåken och 6kw elpatron plus all annan verksamhet...)

Så 10 timmar på dygnet där övrig förbrukning är låg (ligger på 320w mellan 20-06 i kåken hemma)

Det ger också 216A för 150kW

Hä ä ju växlaspänning
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blir det så? Får det till runt 11kW.

400x16x(roten ur 3) det är ju frågan om rent resestiv last.

(har 16a i kåken och 6kw elpatron plus all annan verksamhet...)

Så 10 timmar på dygnet där övrig förbrukning är låg (ligger på 320w mellan 20-06 i kåken hemma)

Det ger också 216A för 150kW

Hä ä ju växlaspänning

:tummenupp Men det blir ändå en jävla massa ampere till macken.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Mnja
LiPo av hygglig kvalisort ligger på runt 200wh/kg eller för den delen 200kWh/ton redan idag. Så minus växellåda/förbränningsmotor ligger förvisso elbilen på tjocksidan men inga ton.
Det gör det säkert men jag tog med avsikt ett batteri från en elbil i rimlig prisklass inkl kringutrustning som väger lite extra utöver själva batteriet.
Tesla som någon nämnde ligger liksom i fel prisklass för att vara intressant...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Snabbladdning på en timme har inte jag lust med efter ett par timmar körning.

Jag åker ibland iväg på jobb en bit bort startar ibland 5 på morgonen, jag har absolut ingen lust att stiga upp en timme tidigare för att efter 2-3 timmar ta en timmes paus innan jag kan köra resten av resan.
Har dessutom en vw-buss som väl väger drygt 3 ton inkl last, så det är väl tveksamt om jag ens skulle kunna köra 2 timmar egentligen.
Sen skulle eldrivet skåp snabbt dra över 3.5 ton och det börjar kräva nytt körkort eller så måste jag stanna två gånger i timmen för att ladda.

Eller resor på 100-160 mil enkel väl skulle inte heller vara så kul.

Nej, som jag ser det så är enda lösningen batterikassetter som byts ut på macken, och det skulle inte behöva ta längre tid än vad det tar att tanka en bil idag.
För det första så kommer snart elbilar att ha räckvidd över 60mil och då kommer man kunna köra 40-50mil för att sedan snabbladda till 80% en kvart eller så. Då behöver du ju ändå stanna för att äta mm
Dvs inga problem.

Dock kommer tung trafik inte i närtid att kunna drivas med batterier så klart. Ej heller en 3tons bil.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
150 kWh i batteriet, jag har trefasuttag a 16A så jag har väl tillgång till drygt 6 kW hemma och då tar det väl ganska precis ett dygn att ladda det där batteriet.

Ska de där batteriet snabbladdas på en timme så krävs det nästan 400 ampere 3-fas, antag att bensinmacken betjänar 30 bilar i timmen då behöver den där snabbmacken 11000 Ampere, och kabeln till macken behöver väl då ligga runt 10000 mm^2 = 90 kg/meter. Vilken guldgruva för koppartjuvar...
Uppenbarligen fungerar ju Teslas snabbladdningar redan idag både hemma och på resorna.
Men ju längre batterierna räcker, destå mindre behov finns av snabbladdare på resor :hej

Och teknikutvecklingen tenderar vara snabbare än beräknat.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top