Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ah du menar så.

Du har en poäng, absolut. Jag skall inte låta så tvärsäker på den punkten. :)


Buy quality, cry once
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är definitivt inte en Tesla fanboy, men gillar elbilar. Jag köpte en ny elbil för drygt 5 år sen och fick omedelbart höra att den skulle vara värd noll och ingenting på ett par år. Jag förlorade visserligen en bunt tusenlappar, men utslaget på 9000 mil kombinerat med 1,5 kWh per mil gjorde det prisvärt ändå.

När jag gick i skolan fick jag lära mig att aldrig avrunda förrän beräkningar var klara. Ska värdeminskning ingå i milkostnaden kan man inte börja med att runda lite som man känner för.
Priset på Model S har stigit i takt med dollarkursen så de kostar betydligt fler kronor nu än för fem år sen.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Överslagsräkning
Överslagsberäkning verkar för övrigt vara nåt man lär sig redan i årskurs 5.
 
Last edited:

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Nu ska vi se... fackpressen har fel angående milkostnad samt servicebehov på elbilar... och bankerna räknar fel och leasingföretagen har fel restvärde...

Ordet "religiös" som jag läste låter träffande. :)

Lyxfällan har snart en ny kategori kunder att ta emot - premium-elbils-köparen :tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu ska vi se... fackpressen har fel angående milkostnad samt servicebehov på elbilar... och bankerna räknar fel och leasingföretagen har fel restvärde...

Ordet "religiös" som jag läste låter träffande. :)

Lyxfällan har snart en ny kategori kunder att ta emot - premium-elbils-köparen :tummenupp
Fackpressen och bankerna tror att allt är som med traditionella bilar. Och räknar med att elbilar "beter sig" på samma sätt.
Hittills har det inte stämt ett skvatt i de allra flesta fall.
Det de råkar glömma är att traditionella bilar har haft balans mellan utbud/efterfrågan i flera decennier, då kan gängse regler och förutspåenden om presumtiva framtida värde beräknas med hyfsad bra träffsäkerhet.
In kommer helt plötsligt elbilar där efterfrågan vida överstiger utbudet. Klart som fan det ställer till det i beräkningarna om grundpelaren för beräkningsmodellen helt plötsligt inte stämmer längre.
Men vad vet jag, jag har bara ca 10.000 mil körda med elbil bakom mig och har 2 st olika dito i hushållet..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fackpressen och bankerna tror att allt är som med traditionella bilar. Och räknar med att elbilar "beter sig" på samma sätt.
Hittills har det inte stämt ett skvatt i de allra flesta fall.
Det de råkar glömma är att traditionella bilar har haft balans mellan utbud/efterfrågan i flera decennier, då kan gängse regler och förutspåenden om presumtiva framtida värde beräknas med hyfsad bra träffsäkerhet.
In kommer helt plötsligt elbilar där efterfrågan vida överstiger utbudet. Klart som fan det ställer till det i beräkningarna om grundpelaren för beräkningsmodellen helt plötsligt inte stämmer längre.
Men vad vet jag, jag har bara ca 10.000 mil körda med elbil bakom mig och har 2 st olika dito i hushållet..

Så för hur lång framtid har du tänkt dig kunna extrapolera den utvecklingen? Och det sk goda andrahandsvärdet?

Man kan ju alltid filosofera över om det verkligen är bra andrahandsvärde när man förlorar 100 kkr/om året i värdeminskning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu ska vi se... fackpressen har fel angående milkostnad samt servicebehov på elbilar... och bankerna räknar fel och leasingföretagen har fel restvärde...

Ordet "religiös" som jag läste låter träffande. :)

Lyxfällan har snart en ny kategori kunder att ta emot - premium-elbils-köparen :tummenupp

Jag tror att du får ta till dig lite hur det funkar - och HAR funkat i verkligheten också. Det finns trots allt en empiri kring detta och är inte enbart blå dunster och spekulationer.

Det man KAN se är den faktiska månadskostnaden jfrt fossilbilar. Det man ofta glömmer bort är att det finns BÅDE kapitalkostnad och driftskostnad. Räknar man på 3 år och 1200 mil per år blir elbil dyrare än en fossilbil som kostar hälften i inköp. Räknar man på +5 år och 4-5000 mil/år är driftskostnaderna så stora på fossilbilen att elbilen blir billigare.

Det finns mycket okunskap kring elbilar och för många är det svårt att tänka om. Jag var själv skeptisk ända till häromåret då teknikintresset tog överhanden och jag började läsa om vad det faktiskt handlade om, tekniken bakom osv.

De argument som framförs emot liknar de som är emot syntetolja, ABS-bromsar och hjälm... dvs grundade på annat än fakta.


Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så för hur lång framtid har du tänkt dig kunna extrapolera den utvecklingen? Och det sk goda andrahandsvärdet?

Man kan ju alltid filosofera över om det verkligen är bra andrahandsvärde när man förlorar 100 kkr/om året i värdeminskning.

Hur många år gör man det? Och fossilbilen förlorar ju minst lika mycket PLUS tiofaldiga driftskostnader per mil.

Det finns billiga elbilar också, man behöver inte jämföra värsta Teslan med en Skoda.


Buy quality, cry once
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Så för hur lång framtid har du tänkt dig kunna extrapolera den utvecklingen? Och det sk goda andrahandsvärdet?

Man kan ju alltid filosofera över om det verkligen är bra andrahandsvärde när man förlorar 100 kkr/om året i värdeminskning.

Det har varit några år nu där folk i allmänhet har kunnat rida på en våg av fördelaktigt gynnsamma faktorer som har gjort att man har kunnat använda sina bostäder som bankomater, där märkesklockor som Rolex försvinner ur butikerna så att man inte ens kan sätta upp sig i kö på en viss modell, där priserna på andrahandsmarknaden är dubbelt upp. På samma våg har exklusivare bilmärken levt. Early adaptors eller de som har fått förmånen att kunna köpa vissa modeller har kommit smärtfritt undan. Nu börjar många leva som att det här är någon form av ny verklighet. Nya ekonomin.

Är det någon som på allvar tror att det kommer att vara billigare att köra elbil i framtiden än att köra en driven på fossilbränslen? Att andrahandsmarknaden kommer att hålla uppe priserna när el-bilar blir vanligare inslag i trafikmiljön?

Det är många experter där ute som tror att de har uppfunnit hjulet på nytt. Framtiden får väl utvisa hur det här slutar. Bromsar ekonomin in kommer vi att se en ny verklighet. Därmed inte sagt att el-bilar inte blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön om man nu bestämmer sig för att det är i den riktningen man ska gå i framtiden. Vi lever i en ny slit och slängkultur när man ska skifta teknologi.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur många år gör man det? Och fossilbilen förlorar ju minst lika mycket PLUS tiofaldiga driftskostnader per mil.

Det finns billiga elbilar också, man behöver inte jämföra värsta Teslan med en Skoda.


Buy quality, cry once

Tja, på en höft de första 4-5 åren, lite mer i början lite mindre sen. Jag gissa att halveringstiden är densamma de efterföljande åren. Om 15 år så kommer den där Teslan för 430 kkr vara värd ungefär så mycket som skroten betalar för att kunna återvinna metallerna i batteriet.

Nej, en fossilbil kan inte falla lika mycket i värde som en elbil av den enkla anledningen att elbilen kosta nästan dubbelt så mycket.

Man ska akta sig för att stirra för mycket på procenten när det är kronor man vill spara.

Driftskostnader... Vi såg precis att Tesla har dyrare service trots elmotor. Den verkar dessutom kosta 25000 kr/år i försäkring.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Driftskostnader... Vi såg precis att Tesla har dyrare service trots elmotor. Den verkar dessutom kosta 25000 kr/år i försäkring.

Jag betalar 4.300kr/år i försäkring inkl hyrbil osv samt helt ny bil om totalskada inom 2 år.

Ingen årlig service som sagt. De där uppgifterna är bara en anka.


Dissa gärna och säg att ni inte har en aning eller är osäkra osv. Helt förståeligt.

Men jag förstår inte varför man skall sprida rena falsarier.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad kostar en fossilbil som är taffligt ihopsatt, med dörrhandtag som inte fungerar på vintern etc?

Tunga argument, jag förstår att din åsikt grundar sig på långvarig egen erfarenhet. :rofl:

Hur funkar de andra trögare superbilarna i något sämre prestandaklass på vintern? Dörrhandtag? Service? Bränsleförbrukning?

Trots att de kostar två miljoner mer. Till och med Tesla är ett fynd.

Men kolla Nissan Leaf eller VW Up vad de i verkligheten har för driftskostnader i jämförelse med fossila motsvarigheter. Kolla deras andrahandsvärden också.

Case closed.


Buy quality, cry once
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men jag förstår inte varför man skall sprida rena falsarier.

Amen, typ. Men man lär nog vara rätt blåögd att tro att kostnaden att förflytta sig med egna privata fyra hjul kommer att vara lägre i framtiden än för de enstaka fossila veteranbilar som inte rostat bort. När vi gemene man sitter där med skägget i el-lådan lär den forna fossilskatten kompenseras på något sätt för att finansiera SVT "Nyheter på lätt svensk" eller kanske rentutav "Nyheter på svår svenska" (som nu axlas av kanalen Axess).
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inget kommer vara billigare än min veteranjänkare. Den fan bara ökar i värde, har ingen skatt, ingen besiktning och 500kr/år i försäkring. Att den dricker 2lit/mil är fortfarande ett plus mot värdeökningen.
Få betalt för att köra och nån kilometerskatt behöver man inte fundera på då sådan mätare inte var krav..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Självfallet kommer staten kompensera sig för bortfallet när man dödat avgasbilen. Mitt problem är att jag inte lever sen utan nu och någon bestraffning på elbilar kommer knappast införas under den närmsta normala ägarperioden för en bil.
De första miljözonerna där inte alla fordon får köra införs snart i Stockholm. Vem tror att dessa inte kommer att utvidgas? Ska jag köra Stockholm-Göteborg-Malmö-Kalix så är inte veteranbil ett alternativ.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Självfallet kommer staten kompensera sig för bortfallet när man dödat avgasbilen. Mitt problem är att jag inte lever sen utan nu och någon bestraffning på elbilar kommer knappast införas under den närmsta normala ägarperioden för en bil.
De första miljözonerna där inte alla fordon får köra införs snart i Stockholm. Vem tror att dessa inte kommer att utvidgas? Ska jag köra Stockholm-Göteborg-Malmö-Kalix så är inte veteranbil ett alternativ.

Haha lol. Det finns inga poliser! Jag körde nyligt Piteå - Ängelholm. Farthållaren på 130kmh genom hela landet. Med släp dessutom! Att köra för fort är riskfritt. Vem fan ska då kontrollera vilka bilar som kör vart tänkte man?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
https://teknikensvarld.se/elbilar-har-rekordhogt-andrahandsvarde/

Det finns betydligt fler tecken på att saker och ting förändras i en riktning som inte fossilmarknaden räknat med.


Buy quality, cry once

Är inte tecknen snarare att det är på väg just i en riktning som man kan räkna med?
Orsaker som pekas ligga bakom den ökande prisbilden är ett stort utlandsintresse för svenska, begagnade elbilar på grund av Sveriges svaga valuta, men framför allt att tillgången är begränsad.

– Svenskarna verkar allt mer redo att byta till elbil men producenterna hänger inte med. Det är brist på både nya och begagnade elbilar vilket är den främsta orsaken till att priserna ökar, säger Waykes vd Martin Fransson.
Elbilar på motorväg E4

Gamla elbilar står sig bra ekonomiskt sett. Av de tre bilarna på bilden är det den i mitten som sticker ut med en topp fem-placering i listan nedan.

I Waykes statistik är det framför allt Tesla som sticker ut ur mängden.

– Tesla har på det stora hela visat sig rulla betydligt längre än vad många först trodde men priset har framför allt med den begränsade tillgången på nya bilar tror jag. Det ska bli intressant att se vad som händer med andrahandspriset när Tesla-produktionen ökar samtidigt som tillgången på elbilar blir betydligt större överlag, säger Martin Fransson.

Har man x kronor att köpa bil för och elbilarna generellt sett är dyrare än motsvarande fossilbil så får man i större utsträckning vända sig till begagnatmarknaden => efterfrågan/priset på begagnade elbilar stiger.

När utbudet och prisbilden på elbilar minskar så har fler råd att köpa dessa beaktat inköpspris istf att vända sig till begagnatmarknaden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja jag räknar med det men uppenbarligen finns det många som tänker att fossilbilarnas framtid ser väldigt ljus ut.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top