REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 57 av 63 FörstaFörsta ... 73251525354555657585960616263 SistaSista
Resultat 1 121 till 1 140 av 1258
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Ah du menar så.

Du har en poäng, absolut. Jag skall inte låta så tvärsäker på den punkten.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Jag är definitivt inte en Tesla fanboy, men gillar elbilar. Jag köpte en ny elbil för drygt 5 år sen och fick omedelbart höra att den skulle vara värd noll och ingenting på ett par år. Jag förlorade visserligen en bunt tusenlappar, men utslaget på 9000 mil kombinerat med 1,5 kWh per mil gjorde det prisvärt ändå.

När jag gick i skolan fick jag lära mig att aldrig avrunda förrän beräkningar var klara. Ska värdeminskning ingå i milkostnaden kan man inte börja med att runda lite som man känner för.
    Priset på Model S har stigit i takt med dollarkursen så de kostar betydligt fler kronor nu än för fem år sen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96...gsr%C3%A4kning
    Överslagsberäkning verkar för övrigt vara nåt man lär sig redan i årskurs 5.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2019-10-08 klockan 20:24.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Medlem _bikers avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Hoj
    Gixxer
    Nu ska vi se... fackpressen har fel angående milkostnad samt servicebehov på elbilar... och bankerna räknar fel och leasingföretagen har fel restvärde...

Ordet "religiös" som jag läste låter träffande.

Lyxfällan har snart en ny kategori kunder att ta emot - premium-elbils-köparen

Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Citat Ursprungligen postat av _biker Visa inlägg
    Nu ska vi se... fackpressen har fel angående milkostnad samt servicebehov på elbilar... och bankerna räknar fel och leasingföretagen har fel restvärde...

Fackpressen och bankerna tror att allt är som med traditionella bilar. Och räknar med att elbilar "beter sig" på samma sätt.
    Hittills har det inte stämt ett skvatt i de allra flesta fall.
    Det de råkar glömma är att traditionella bilar har haft balans mellan utbud/efterfrågan i flera decennier, då kan gängse regler och förutspåenden om presumtiva framtida värde beräknas med hyfsad bra träffsäkerhet.
    In kommer helt plötsligt elbilar där efterfrågan vida överstiger utbudet. Klart som fan det ställer till det i beräkningarna om grundpelaren för beräkningsmodellen helt plötsligt inte stämmer längre.
    Men vad vet jag, jag har bara ca 10.000 mil körda med elbil bakom mig och har 2 st olika dito i hushållet..
    Improvise, adapt, overcome.

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av irish Visa inlägg
    Fackpressen och bankerna tror att allt är som med traditionella bilar. Och räknar med att elbilar "beter sig" på samma sätt.
    Hittills har det inte stämt ett skvatt i de allra flesta fall.
    Det de råkar glömma är att traditionella bilar har haft balans mellan utbud/efterfrågan i flera decennier, då kan gängse regler och förutspåenden om presumtiva framtida värde beräknas med hyfsad bra träffsäkerhet.
    In kommer helt plötsligt elbilar där efterfrågan vida överstiger utbudet. Klart som fan det ställer till det i beräkningarna om grundpelaren för beräkningsmodellen helt plötsligt inte stämmer längre.
    Men vad vet jag, jag har bara ca 10.000 mil körda med elbil bakom mig och har 2 st olika dito i hushållet..
    Så för hur lång framtid har du tänkt dig kunna extrapolera den utvecklingen? Och det sk goda andrahandsvärdet?

Man kan ju alltid filosofera över om det verkligen är bra andrahandsvärde när man förlorar 100 kkr/om året i värdeminskning.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av _biker Visa inlägg

Jag tror att du får ta till dig lite hur det funkar - och HAR funkat i verkligheten också. Det finns trots allt en empiri kring detta och är inte enbart blå dunster och spekulationer.

Det man KAN se är den faktiska månadskostnaden jfrt fossilbilar. Det man ofta glömmer bort är att det finns BÅDE kapitalkostnad och driftskostnad. Räknar man på 3 år och 1200 mil per år blir elbil dyrare än en fossilbil som kostar hälften i inköp. Räknar man på +5 år och 4-5000 mil/år är driftskostnaderna så stora på fossilbilen att elbilen blir billigare.

Det finns mycket okunskap kring elbilar och för många är det svårt att tänka om. Jag var själv skeptisk ända till häromåret då teknikintresset tog överhanden och jag började läsa om vad det faktiskt handlade om, tekniken bakom osv.

De argument som framförs emot liknar de som är emot syntetolja, ABS-bromsar och hjälm... dvs grundade på annat än fakta.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Så för hur lång framtid har du tänkt dig kunna extrapolera den utvecklingen? Och det sk goda andrahandsvärdet?

Man kan ju alltid filosofera över om det verkligen är bra andrahandsvärde när man förlorar 100 kkr/om året i värdeminskning.
    Hur många år gör man det? Och fossilbilen förlorar ju minst lika mycket PLUS tiofaldiga driftskostnader per mil.

Det finns billiga elbilar också, man behöver inte jämföra värsta Teslan med en Skoda.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    https://teknikensvarld.se/elbilar-ha...drahandsvarde/

Det finns betydligt fler tecken på att saker och ting förändras i en riktning som inte fossilmarknaden räknat med.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Medlem Harmon Rabbs avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Hoj
    Ducati 748R -02, Ducati Monster S4RS -07

Det har varit några år nu där folk i allmänhet har kunnat rida på en våg av fördelaktigt gynnsamma faktorer som har gjort att man har kunnat använda sina bostäder som bankomater, där märkesklockor som Rolex försvinner ur butikerna så att man inte ens kan sätta upp sig i kö på en viss modell, där priserna på andrahandsmarknaden är dubbelt upp. På samma våg har exklusivare bilmärken levt. Early adaptors eller de som har fått förmånen att kunna köpa vissa modeller har kommit smärtfritt undan. Nu börjar många leva som att det här är någon form av ny verklighet. Nya ekonomin.

Är det någon som på allvar tror att det kommer att vara billigare att köra elbil i framtiden än att köra en driven på fossilbränslen? Att andrahandsmarknaden kommer att hålla uppe priserna när el-bilar blir vanligare inslag i trafikmiljön?

Det är många experter där ute som tror att de har uppfunnit hjulet på nytt. Framtiden får väl utvisa hur det här slutar. Bromsar ekonomin in kommer vi att se en ny verklighet. Därmed inte sagt att el-bilar inte blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön om man nu bestämmer sig för att det är i den riktningen man ska gå i framtiden. Vi lever i en ny slit och slängkultur när man ska skifta teknologi.

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Hur många år gör man det? Och fossilbilen förlorar ju minst lika mycket PLUS tiofaldiga driftskostnader per mil.

Det finns billiga elbilar också, man behöver inte jämföra värsta Teslan med en Skoda.

Buy quality, cry once
    Tja, på en höft de första 4-5 åren, lite mer i början lite mindre sen. Jag gissa att halveringstiden är densamma de efterföljande åren. Om 15 år så kommer den där Teslan för 430 kkr vara värd ungefär så mycket som skroten betalar för att kunna återvinna metallerna i batteriet.

Nej, en fossilbil kan inte falla lika mycket i värde som en elbil av den enkla anledningen att elbilen kosta nästan dubbelt så mycket.

Man ska akta sig för att stirra för mycket på procenten när det är kronor man vill spara.

Driftskostnader... Vi såg precis att Tesla har dyrare service trots elmotor. Den verkar dessutom kosta 25000 kr/år i försäkring.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2019-10-09 klockan 12:25.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Driftskostnader... Vi såg precis att Tesla har dyrare service trots elmotor. Den verkar dessutom kosta 25000 kr/år i försäkring.
    Jag betalar 4.300kr/år i försäkring inkl hyrbil osv samt helt ny bil om totalskada inom 2 år.

Ingen årlig service som sagt. De där uppgifterna är bara en anka.

Dissa gärna och säg att ni inte har en aning eller är osäkra osv. Helt förståeligt.

Men jag förstår inte varför man skall sprida rena falsarier.
    Buy quality, cry once.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Nej, en fossilbil kan inte falla lika mycket i värde som en elbil av den enkla anledningen att elbilen kosta nästan dubbelt så mycket.
    Dubbelt så mycket?

Vad kostar en femsitsig fossilbil som gör 0-100 på 2,4 sekunder? Räcker 2,5 miljoner?
    Buy quality, cry once.

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Dubbelt så mycket?

Vad kostar en femsitsig fossilbil som gör 0-100 på 2,4 sekunder? Räcker 2,5 miljoner?
    Vad kostar en fossilbil som är taffligt ihopsatt, med dörrhandtag som inte fungerar på vintern etc?

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Vad kostar en fossilbil som är taffligt ihopsatt, med dörrhandtag som inte fungerar på vintern etc?
    Tunga argument, jag förstår att din åsikt grundar sig på långvarig egen erfarenhet. :

Hur funkar de andra trögare superbilarna i något sämre prestandaklass på vintern? Dörrhandtag? Service? Bränsleförbrukning?

Trots att de kostar två miljoner mer. Till och med Tesla är ett fynd.

Men kolla Nissan Leaf eller VW Up vad de i verkligheten har för driftskostnader i jämförelse med fossila motsvarigheter. Kolla deras andrahandsvärden också.

Case closed.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    Men jag förstår inte varför man skall sprida rena falsarier.
    Amen, typ. Men man lär nog vara rätt blåögd att tro att kostnaden att förflytta sig med egna privata fyra hjul kommer att vara lägre i framtiden än för de enstaka fossila veteranbilar som inte rostat bort. När vi gemene man sitter där med skägget i el-lådan lär den forna fossilskatten kompenseras på något sätt för att finansiera SVT "Nyheter på lätt svensk" eller kanske rentutav "Nyheter på svår svenska" (som nu axlas av kanalen Axess).
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    Inget kommer vara billigare än min veteranjänkare. Den fan bara ökar i värde, har ingen skatt, ingen besiktning och 500kr/år i försäkring. Att den dricker 2lit/mil är fortfarande ett plus mot värdeökningen.
    Få betalt för att köra och nån kilometerskatt behöver man inte fundera på då sådan mätare inte var krav..
    Stöd samhället, kör svenskt.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Självfallet kommer staten kompensera sig för bortfallet när man dödat avgasbilen. Mitt problem är att jag inte lever sen utan nu och någon bestraffning på elbilar kommer knappast införas under den närmsta normala ägarperioden för en bil.
    De första miljözonerna där inte alla fordon får köra införs snart i Stockholm. Vem tror att dessa inte kommer att utvidgas? Ska jag köra Stockholm-Göteborg-Malmö-Kalix så är inte veteranbil ett alternativ.

Småvild Plasts avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Hoj
    Xvz1300tf 99 xt660r 08
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Självfallet kommer staten kompensera sig för bortfallet när man dödat avgasbilen. Mitt problem är att jag inte lever sen utan nu och någon bestraffning på elbilar kommer knappast införas under den närmsta normala ägarperioden för en bil.
    De första miljözonerna där inte alla fordon får köra införs snart i Stockholm. Vem tror att dessa inte kommer att utvidgas? Ska jag köra Stockholm-Göteborg-Malmö-Kalix så är inte veteranbil ett alternativ.
    Haha lol. Det finns inga poliser! Jag körde nyligt Piteå - Ängelholm. Farthållaren på 130kmh genom hela landet. Med släp dessutom! Att köra för fort är riskfritt. Vem fan ska då kontrollera vilka bilar som kör vart tänkte man?
    Det skall knastra när man ramlar inte skramla.

Proud to be a redneck!

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    https://teknikensvarld.se/elbilar-ha...drahandsvarde/

Det finns betydligt fler tecken på att saker och ting förändras i en riktning som inte fossilmarknaden räknat med.

Buy quality, cry once
    Är inte tecknen snarare att det är på väg just i en riktning som man kan räkna med?
    Orsaker som pekas ligga bakom den ökande prisbilden är ett stort utlandsintresse för svenska, begagnade elbilar på grund av Sveriges svaga valuta, men framför allt att tillgången är begränsad.

– Svenskarna verkar allt mer redo att byta till elbil men producenterna hänger inte med. Det är brist på både nya och begagnade elbilar vilket är den främsta orsaken till att priserna ökar, säger Waykes vd Martin Fransson.
    Elbilar på motorväg E4

Gamla elbilar står sig bra ekonomiskt sett. Av de tre bilarna på bilden är det den i mitten som sticker ut med en topp fem-placering i listan nedan.

I Waykes statistik är det framför allt Tesla som sticker ut ur mängden.

– Tesla har på det stora hela visat sig rulla betydligt längre än vad många först trodde men priset har framför allt med den begränsade tillgången på nya bilar tror jag. Det ska bli intressant att se vad som händer med andrahandspriset när Tesla-produktionen ökar samtidigt som tillgången på elbilar blir betydligt större överlag, säger Martin Fransson.
    Har man x kronor att köpa bil för och elbilarna generellt sett är dyrare än motsvarande fossilbil så får man i större utsträckning vända sig till begagnatmarknaden => efterfrågan/priset på begagnade elbilar stiger.

När utbudet och prisbilden på elbilar minskar så har fler råd att köpa dessa beaktat inköpspris istf att vända sig till begagnatmarknaden.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Ja jag räknar med det men uppenbarligen finns det många som tänker att fossilbilarnas framtid ser väldigt ljus ut.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

Sidan 57 av 63 FörstaFörsta ... 73251525354555657585960616263 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja. Blev lite andra "issues" också som jag skrev i inlägg #6 Skrev mest i den här tråden nu bara för att säga hur det gick och tacka Comeback för iden. Det [...]

HayabusaMan
Vill du annonsera ovan? Klicka här