Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så vad kom du fram till för total milkostnad/mil för de tre första åren? :)

Fackpressen må inte alltid ha rätt, men personligen tror jag mer på den än privatpersoners egna kalkyler där man så gärna vill försvara sitt dyra nybilsköp (för sig själv och andra).

Och att elbilar skulle vara i princip befriade från service stämmer inte heller, om man ska tro Teknikens värld: https://teknikensvarld.se/service-av-elbil-billig-men-dyr/

Men det kanske är som Trump säger, fackpressen är bara fake-news :D

Teknikens Värld har ju direkt fel bland annat i den detaljen, åtminstone vad gäller Tesla.

När det gäller värdeminskning så tror jag inte att man hittar en tre år gammal Tesla S 75D med ett pris på under 350.000. De säljs för cirka 650.000 idag vilket innebär ett faktiskt restvärde på ungefär 67% efter tre år.

Sedan är det en annan sak hur det ser ut framledes men prognoserna vad gäller elbilars restvärde har justerats uppåt den senaste tiden.

En sak är helt säker och det är att fossilbilar inte kommer att säljas särskilt mycket alls inom något eller några år- detta apropå önsketänkande. Vad det innebär för restvärdena kan var och en räkna ut.


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Undrar hur det ser ut med priser på bilar med förbränningsmotor i Norge eller California (är väl de mest elbilstäta staterna) borde ju vara en mätare för framtida läge. Jag gissar att det inte kommer bli nån större skillnad, de kommer bara bli färre och elbilar fler så utbud kommer motsvara efterfrågan. I Norge är exempelvis en 2017 S90D billigare än en 2017 V90XC.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Modetrender svänger snabbt, och vi vet ännu inte hur attraktiva bilar med 10-20 år gamla batterier och 20000 mil kommer vara på begmarknaden.

En sak vet vi säkert och det är att "alla" bilars värde faller så småningom ner till noll så det enklaste antagandet man kan göra är att oavsett drivmedel dra en kurva från nypriset ner till värdet noll om ca 20 år.

10-20 år är svårt, men det finns ett antal Tesla med 20000 mil på mätaren.


I ditt andra inlägg har du angivit tapp på två bilar. Var kommer nybilspriserna ifrån? Den första anger Skatteverket 717000 kr nypris för och det får jag till 288000 kr från begärt pris, dvs 16 kr/mil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Undrar hur det ser ut med priser på bilar med förbränningsmotor i Norge eller California (är väl de mest elbilstäta staterna) borde ju vara en mätare för framtida läge. Jag gissar att det inte kommer bli nån större skillnad, de kommer bara bli färre och elbilar fler så utbud kommer motsvara efterfrågan. I Norge är exempelvis en 2017 S90D billigare än en 2017 V90XC.

https://www.volvocars.com/no/build/...diesel-8-trinns-awd-automat/summary?s=2GBGKVM 831.590 NOK för en så lika som möjligt utrustad fyrhjulsdriven Volvo med dieselmotor.

Tesla 3 LR kostar 459.000 NOK.

Case closed. Totally.:fakta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
10-20 år är svårt, men det finns ett antal Tesla med 20000 mil på mätaren.


I ditt andra inlägg har du angivit tapp på två bilar. Var kommer nybilspriserna ifrån? Den första anger Skatteverket 717000 kr nypris för och det får jag till 288000 kr från begärt pris, dvs 16 kr/mil.

Det var ett ganska väsentligt "och" mellan åren och körsträckan.

Jag googlade efter lite tester av de aktuella bilarna OCH årsmodell. Jämnade ut priset uppåt eftersom ingen köper en bil helt utan extrautrustning.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jaså... ja man får väl tänka sig att det självklart också blir inbyten av elbilar när de sålts nya tidigare. Men jag synar hur "stort" missnöjet är med elbilar i Norge...

Ja och missnöjet i det här fallet är ju inte på själva elbilen i sig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja och missnöjet i det här fallet är ju inte på själva elbilen i sig.

Dessutom är det ju bara Bilia-chefen som "påstår" någonting, strängt taget. Helt i linje med sina egna intressen dessutom.

Säkert en ren slump... :rolleyes:
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det var ett ganska väsentligt "och" mellan åren och körsträckan.

Jag googlade efter lite tester av de aktuella bilarna OCH årsmodell. Jämnade ut priset uppåt eftersom ingen köper en bil helt utan extrautrustning.

Du jämnade ut med att lägga på 200000?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Fast 800-429 är inte heller 500.
Jag menar bara att man jämför siffror som ofta är rena gissningar. Ska man basera köp på de råden är risken stor att någon känner sig lite lurad när de står med en A8 diesel med servicebehov.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast 800-429 är inte heller 500.
Jag menar bara att man jämför siffror som ofta är rena gissningar. Ska man basera köp på de råden är risken stor att någon känner sig lite lurad när de står med en A8 diesel med servicebehov.

Glöm inte att Tesla har sänkt priset på nya bilar regelbundet, inte helt lätt att plocka fram rätt inköpspris då.

Men hur som helst ska jag för er religiösa förklara min ursprungliga kalkyl. Jag såg en siffra i storleksordningen 830kkr, vilket jag jämnade ut till 900kkr.
Läs utrustningslistan så inser du nog att det inte är i överkant att approximera kostnaden för den till 70kkr.
och priset på bilen i annonsen jämnade jag ut till 400kkr. Och 900-400=500kkr.

Sen får ni klyva hår och vara hur anala ni vill, jag gjorde en grov kalkyl.

Tar vi den senare listans pris så har du ändå 750kkr bil och extrautrustning för garanterat 100kkr pch 850kkr-430kkr = 420kkr så trots min grova pensel så är 500kkr närmare än dina kalkyl 288kkr som du angett med tre värdessiffror i motsats till mig som bara angett en.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Teknikens Värld har ju direkt fel bland annat i den detaljen, åtminstone vad gäller Tesla.

När det gäller värdeminskning så tror jag inte att man hittar en tre år gammal Tesla S 75D med ett pris på under 350.000. De säljs för cirka 650.000 idag vilket innebär ett faktiskt restvärde på ungefär 67% efter tre år.

Sedan är det en annan sak hur det ser ut framledes men prognoserna vad gäller elbilars restvärde har justerats uppåt den senaste tiden.

En sak är helt säker och det är att fossilbilar inte kommer att säljas särskilt mycket alls inom något eller några år- detta apropå önsketänkande. Vad det innebär för restvärdena kan var och en räkna ut.


Buy quality, cry once
En sak är helt säker och det är att dina restvärdesberäkningar inte stämmer överens med något leasingbolags. Om man sedan tror att man räknar mer rätt än bankerna så är det fett charmigt.

Skickat från min Moto Z2 Play via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Glöm inte att Tesla har sänkt priset på nya bilar regelbundet, inte helt lätt att plocka fram rätt inköpspris då.

Men hur som helst ska jag för er religiösa förklara min ursprungliga kalkyl. Jag såg en siffra i storleksordningen 830kkr, vilket jag jämnade ut till 900kkr.
Läs utrustningslistan så inser du nog att det inte är i överkant att approximera kostnaden för den till 70kkr.
och priset på bilen i annonsen jämnade jag ut till 400kkr. Och 900-400=500kkr.

Sen får ni klyva hår och vara hur anala ni vill, jag gjorde en grov kalkyl.

Tar vi den senare listans pris så har du ändå 750kkr bil och extrautrustning för garanterat 100kkr pch 850kkr-430kkr = 420kkr så trots min grova pensel så är 500kkr närmare än dina kalkyl 288kkr som du angett med tre värdessiffror i motsats till mig som bara angett en.

Jag är definitivt inte en Tesla fanboy, men gillar elbilar. Jag köpte en ny elbil för drygt 5 år sen och fick omedelbart höra att den skulle vara värd noll och ingenting på ett par år. Jag förlorade visserligen en bunt tusenlappar, men utslaget på 9000 mil kombinerat med 1,5 kWh per mil gjorde det prisvärt ändå.

När jag gick i skolan fick jag lära mig att aldrig avrunda förrän beräkningar var klara. Ska värdeminskning ingå i milkostnaden kan man inte börja med att runda lite som man känner för.
Priset på Model S har stigit i takt med dollarkursen så de kostar betydligt fler kronor nu än för fem år sen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En sak är helt säker och det är att dina restvärdesberäkningar inte stämmer överens med något leasingbolags. Om man sedan tror att man räknar mer rätt än bankerna så är det fett charmigt.

Skickat från min Moto Z2 Play via Tapatalk

De räknar i princip alltid på 3 år. Jag som köper bilen räknar som sagt med noll restvärde efter sju år men räknar med bättre utfall än så...


Buy quality, cry once
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De räknar i princip alltid på 3 år. Jag som köper bilen räknar som sagt med noll restvärde efter sju år men räknar med bättre utfall än så...


Buy quality, cry once
Ursäkta men du misstar dig, du skrev:

"En sak är helt säker och det är att fossilbilar inte kommer att säljas särskilt mycket alls inom något eller några år- detta apropå önsketänkande. Vad det innebär för restvärdena kan var och en räkna ut. "

Om du hade haft rätt så hade leasingbolagen inte haft 55-62% restvärde på tre års leasing på premiumdieslar. Det är de värden som Leaseplan, Arval, ALD, Athlon mfl räknar på både i Sverige och i Europa. Antingen har du knäckt något de inte har eller så har du fel. Jag hoppas på det första men gissar på det senare.

Skickat från min Moto Z2 Play via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top