Elbil eller inte?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Nä det förstår jag den har ju för lite drivhjul! :p
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Genomsnittlig drivmedelskostnad och service... på ett ungefär.

Har gjort den kalkylen många, många gånger. Bara elen går på över två kronor. Däck hamnar på runt 3kr/mil. Men det är rakt av nollsummespel mot förbränningsbilen såklart.

Exempelvis får jag räkna på att säkra upp kåken ett hack för att inte frysa när elbilen laddar på natten. Helheten som sagt.

Idag ligger en genomsnittlig elkostnad på 1,4kr/kWh inkl allt. En tesla m3 snittar 1,7kWh / mil utifrån snitt på 52 ägares verkliga förbrukning, dock ej inkluderat laddförluster. Ja elpriser brukar ju sakteligen öka precis som dieselpriser.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har gjort den kalkylen många, många gånger. Får helt andra kostnader. Jag jämför helheten. Vad de där extra 300kkr som elbilen kostar levererar i avkastning på ett fond/index/räntekonto. Man kan ogärna räkna på kapital som en konstant idag. Då har posten drivmedel inte levererat några 2kr/mil. Har inte räknat med fri laddning då det varit önsketänkande.

Exempelvis får jag räkna på att säkra upp kåken ett hack för att inte frysa när elbilen laddar på natten. Helheten som sagt. En Model3 skulle om nåt år kunna ersätta nuvarande diesel och gå att räkna hem, såvida inte vi får tyska elpriser.

Idag ligger en genomsnittlig elkostnad på 1,4kr/kWh inkl allt. En tesla m3 snittar 1,7kWh / mil utifrån snitt på 52 ägares verkliga förbrukning, dock ej inkluderat laddförluster. Nåväl; idag slickar min dieselknyffla i sig bränsle för 26200 inkl vägskatt för 2500mil. Men värdeminskning är hälften mot Teslan i kronor räknat. Då ingår service och däcken ser jag som nollsummespel mot elbilen. Jag går årligen back 13300kr på att köra elbilen. Båda räknat på att jag som nu köper en ny och byter efter 3år. Åker Mercedes C-Klass som är jämförbar i de flesta aspekter men med et mer användbart lastutrymme för en tvåbarnsfamilj.

Istället tar jag den överskjutande kapitalkostnaden och sänker mina bolånekostnader.

Om du räknar med att behålla den längre minskar kapitalkostnaderna rejält då de planar ut efter de första tre åren. Räkna på sex år, eller i Teslas fall åtta då drivlinegarantin är just åtta år...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om du räknar med att behålla den längre minskar kapitalkostnaderna rejält då de planar ut efter de första tre åren. Räkna på sex år, eller i Teslas fall åtta då drivlinegarantin är just åtta år...

Finns ont om så gamla men en Tesla som är 5år, kostade ny 837000 (MS 85, källa ViB, Teslaclub)2014 får du idag 450kkr (vid privatförsäljning) för då den rullat 10000mil. 2000mil/år. Inbyte då får man raka av en bit till.



Det är 77400kr/år i snitt. Sen drar du bort skillnaden i milkostnad på 20000kr( då har jag räknat på din 2kr/mil, inget annat och 12kr/mil för den andra vilket verkligen tar höjd för högre bränslepriser och skatt..) så hamnar vi på 57400kr. Sålänge värdeminskningen på förbränningsbilen är lägre än det, går du back på elbilen. Enkelt. Visst planar det ut men såhär ser reella data ut. En 6år gammal MS som gått 120000, ja då är du nere på 400kkr. Vad som händer på åttaårsdagen kan vi bara sia om eller hur?

Tittar man på de M3 som finns till salu har de på knappt ett år och 1200-1500mil rasat 100000. Kapitalförlusten på elbilar i procent må vara någon enhet lägre men med dubbla inköpspriset är det ännu svårt att jaga ikapp. Den tidigare ”kalkylatorn” är fånig.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns ont om så gamla men en Tesla som är 5år, kostade ny 837000 (MS 85, källa ViB, Teslaclub)2014 får du idag 450kkr (vid privatförsäljning) för då den rullat 10000mil. 2000mil/år

Det är 77400kr/år i snitt. Sen drar du bort skillnaden i milkostnad på 20000kr( då har jag räknat på din 2kr/mil, inget annat och 12kr/mil för den andra vilket verkligen tar höjd för högre bränslepriser och skatt..) så hamnar vi på 57400kr. Sålänge värdeminskningen på förbränningsbilen är lägre än det, går du back på elbilen. Enkelt. Visst planar det ut men såhär ser reella data ut. En 6år gammal MS som gått 120000, ja då är du nere på 400kkr.

En bränsledriven bil som kostade 837.000 har haft minst lika stor värdeminskning...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En bränsledriven bil som kostade 837.000 har haft minst lika stor värdeminskning...

Då får du allt en annan flärd och komfort. Förutom accelerationen så är även en MS inte nämnvärt vassare än en Volvo, VW eller Buick.

Man kan börja med stolarna. Eller paneler. Osv. Osv.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag blev faktiskt förvånad att I.D3'an verkar på riktigt blivit designad från grunden att vara en elbil. Alla andra biltillverkare (förutom Tesla såklart) har hittills bara utgått från en traditionell design och sko-hornat in en elektrisk motor, och placerat batterierna där de har kunnat knöla in dem. Typ..

Nu förstår jag varför, WV går all-in på elbilar, på koncern-nivå: http://www.businessinsider.com/volk...k-after-rolling-out-first-electric-car-2019-9
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Då får du allt en annan flärd och komfort. Förutom accelerationen så är även en MS inte nämnvärt vassare än en Volvo, VW eller Buick.

Man kan börja med stolarna. Eller paneler. Osv. Osv.
Smaken är som baken. Jag personligen finner det lika lockande att gå tillbaka till en Volvo/WV/Buick med förbränningsmotor som att kasta ut platt-TV'n och ställa fram en 14" svartvit tjock-TV. Finns inte på kartan i min värld.

Men bara för att jag tycker så betyder det inte att andra tycker så. Tur att vi lever i en (med globala mått mätt) hyfsad demokrati där individen kan bestämma själv :fyllisar
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad jag for efter var att finishen i the almighty T inte är i närheten av prislappen, iaf i de 4 olika jag provat/kollat på.
(S75D, S90, M3LR, M3LRP). Det var det enda.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag blev faktiskt förvånad att I.D3'an verkar på riktigt blivit designad från grunden att vara en elbil. Alla andra biltillverkare (förutom Tesla såklart) har hittills bara utgått från en traditionell design och sko-hornat in en elektrisk motor, och placerat batterierna där de har kunnat knöla in dem. Typ..

Nu förstår jag varför, WV går all-in på elbilar, på koncern-nivå: http://www.businessinsider.com/volk...k-after-rolling-out-first-electric-car-2019-9

Honda E verkar inte heller designad kring någon befintlig arkitektur. Nu är den något mindre men jag gillar utseendet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad jag for efter var att finishen i the almighty T inte är i närheten av prislappen, iaf i de 4 olika jag provat/kollat på.
(S75D, S90, M3LR, M3LRP). Det var det enda.

Så är det förstås. Tesla är amerikansk och de har HELT annan finish på sina produkter än europeiska och ffa japanska.

Men att känslan i blinkersspaken på en Audi är extremt solid betyder ju tyvärr inte att den inte drabbas av snordyra haverier så fort garantin gått ut. Tvärtom är de dyra tyskarna helkassa när det kommer till endurance. Till skillnad från Toyota, Lexus osv.

Poängen är att Tesla är hyfsat felfria i betydelsen inte drabbas av haverier och det kan ju finnas en poäng med det också.
Åtta års garanti på drivlinan inkl batteri är ju ingenting som vanliga (tex tyska) biltillverkare skulle drömma om att lämna. Dessutom utan krav på årlig service.

EDIT: https://www.whatcar.com/news/the-uks-most-and-least-reliable-car-makes/n20072#2


Buy quality, cry once
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Intressant val med Storbritannien som land med tanke på hur sent högerstyrda M3 började levereras...

Låt oss titta på ett lite större land;Som synes är Japan i täten men sen då? Nåväl.
Tesla nånstans bland Volvo och andra mellansegmentare,vad var det jag sa innan?
Buick, som jag haft en del är något solidare.

https://www.forbes.com/sites/jeanba...ica-but-fail-in-reliability-consumer-reports/

Garanti är ju trevligt men en klen tröst när man är beroende av bilen.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
cf7ba20524b4093a4f1f3a34726482e3.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bensinen upp till nästan 16 och diesel till nästan 17 Kr/liter.
Och jag gissar att det sista inte är sagt i den sagan heller tyvärr.

Jag är glad att jag kan ta mig 6 mil per dag för 2:70 iaf. :)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Bensinen upp till nästan 16 och diesel till nästan 17 Kr/liter.
Och jag gissar att det sista inte är sagt i den sagan heller tyvärr.

Jag är glad att jag kan ta mig 6 mil per dag för 2:70 iaf. :)

Gott med elbilsåkare så att vi som har råd kan fortsätta en bra bit till, det tackar vi för

Hoppas bara inte att tungmetallsbrytningen får slut på barnarbetare eller att det blir elransonering i Sverige (vi var sjukt nära 3 vintrar sedan)
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top