REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 54 av 54 FörstaFörsta ... 42948495051525354
Resultat 1 061 till 1 078 av 1078
    Småvild Plasts avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Hoj
    Xvz1300tf 99 xt660r 08
    Nä det förstår jag den har ju för lite drivhjul! :p
    Det skall knastra när man ramlar inte skramla.

Proud to be a redneck!

96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Genomsnittlig drivmedelskostnad och service... på ett ungefär.
    Har gjort den kalkylen många, många gånger. Bara elen går på över två kronor. Däck hamnar på runt 3kr/mil. Men det är rakt av nollsummespel mot förbränningsbilen såklart.

Exempelvis får jag räkna på att säkra upp kåken ett hack för att inte frysa när elbilen laddar på natten. Helheten som sagt.

Idag ligger en genomsnittlig elkostnad på 1,4kr/kWh inkl allt. En tesla m3 snittar 1,7kWh / mil utifrån snitt på 52 ägares verkliga förbrukning, dock ej inkluderat laddförluster. Ja elpriser brukar ju sakteligen öka precis som dieselpriser.
    Senast redigerat av FettSnok den 2019-09-11 klockan 19:52.
    Stöd samhället, kör svenskt.

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Har gjort den kalkylen många, många gånger. Får helt andra kostnader. Jag jämför helheten. Vad de där extra 300kkr som elbilen kostar levererar i avkastning på ett fond/index/räntekonto. Man kan ogärna räkna på kapital som en konstant idag. Då har posten drivmedel inte levererat några 2kr/mil. Har inte räknat med fri laddning då det varit önsketänkande.

Exempelvis får jag räkna på att säkra upp kåken ett hack för att inte frysa när elbilen laddar på natten. Helheten som sagt. En Model3 skulle om nåt år kunna ersätta nuvarande diesel och gå att räkna hem, såvida inte vi får tyska elpriser.

Idag ligger en genomsnittlig elkostnad på 1,4kr/kWh inkl allt. En tesla m3 snittar 1,7kWh / mil utifrån snitt på 52 ägares verkliga förbrukning, dock ej inkluderat laddförluster. Nåväl; idag slickar min dieselknyffla i sig bränsle för 26200 inkl vägskatt för 2500mil. Men värdeminskning är hälften mot Teslan i kronor räknat. Då ingår service och däcken ser jag som nollsummespel mot elbilen. Jag går årligen back 13300kr på att köra elbilen. Båda räknat på att jag som nu köper en ny och byter efter 3år. Åker Mercedes C-Klass som är jämförbar i de flesta aspekter men med et mer användbart lastutrymme för en tvåbarnsfamilj.

Istället tar jag den överskjutande kapitalkostnaden och sänker mina bolånekostnader.
    Om du räknar med att behålla den längre minskar kapitalkostnaderna rejält då de planar ut efter de första tre åren. Räkna på sex år, eller i Teslas fall åtta då drivlinegarantin är just åtta år...
    Buy quality, cry once.

Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    Om du räknar med att behålla den längre minskar kapitalkostnaderna rejält då de planar ut efter de första tre åren. Räkna på sex år, eller i Teslas fall åtta då drivlinegarantin är just åtta år...
    Finns ont om så gamla men en Tesla som är 5år, kostade ny 837000 (MS 85, källa ViB, Teslaclub)2014 får du idag 450kkr (vid privatförsäljning) för då den rullat 10000mil. 2000mil/år. Inbyte då får man raka av en bit till.

Det är 77400kr/år i snitt. Sen drar du bort skillnaden i milkostnad på 20000kr( då har jag räknat på din 2kr/mil, inget annat och 12kr/mil för den andra vilket verkligen tar höjd för högre bränslepriser och skatt..) så hamnar vi på 57400kr. Sålänge värdeminskningen på förbränningsbilen är lägre än det, går du back på elbilen. Enkelt. Visst planar det ut men såhär ser reella data ut. En 6år gammal MS som gått 120000, ja då är du nere på 400kkr. Vad som händer på åttaårsdagen kan vi bara sia om eller hur?

Tittar man på de M3 som finns till salu har de på knappt ett år och 1200-1500mil rasat 100000. Kapitalförlusten på elbilar i procent må vara någon enhet lägre men med dubbla inköpspriset är det ännu svårt att jaga ikapp. Den tidigare ”kalkylatorn” är fånig.
    Senast redigerat av FettSnok den 2019-09-11 klockan 20:32.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Finns ont om så gamla men en Tesla som är 5år, kostade ny 837000 (MS 85, källa ViB, Teslaclub)2014 får du idag 450kkr (vid privatförsäljning) för då den rullat 10000mil. 2000mil/år

Det är 77400kr/år i snitt. Sen drar du bort skillnaden i milkostnad på 20000kr( då har jag räknat på din 2kr/mil, inget annat och 12kr/mil för den andra vilket verkligen tar höjd för högre bränslepriser och skatt..) så hamnar vi på 57400kr. Sålänge värdeminskningen på förbränningsbilen är lägre än det, går du back på elbilen. Enkelt. Visst planar det ut men såhär ser reella data ut. En 6år gammal MS som gått 120000, ja då är du nere på 400kkr.
    En bränsledriven bil som kostade 837.000 har haft minst lika stor värdeminskning...
    Buy quality, cry once.

Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    En bränsledriven bil som kostade 837.000 har haft minst lika stor värdeminskning...
    Då får du allt en annan flärd och komfort. Förutom accelerationen så är även en MS inte nämnvärt vassare än en Volvo, VW eller Buick.

Man kan börja med stolarna. Eller paneler. Osv. Osv.
    Senast redigerat av FettSnok den 2019-09-11 klockan 21:16.

Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Jag blev faktiskt förvånad att I.D3'an verkar på riktigt blivit designad från grunden att vara en elbil. Alla andra biltillverkare (förutom Tesla såklart) har hittills bara utgått från en traditionell design och sko-hornat in en elektrisk motor, och placerat batterierna där de har kunnat knöla in dem. Typ..

Nu förstår jag varför, WV går all-in på elbilar, på koncern-nivå: http://www.businessinsider.com/volks...ric-car-2019-9
    Improvise, adapt, overcome.

Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Då får du allt en annan flärd och komfort. Förutom accelerationen så är även en MS inte nämnvärt vassare än en Volvo, VW eller Buick.

Man kan börja med stolarna. Eller paneler. Osv. Osv.
    Smaken är som baken. Jag personligen finner det lika lockande att gå tillbaka till en Volvo/WV/Buick med förbränningsmotor som att kasta ut platt-TV'n och ställa fram en 14" svartvit tjock-TV. Finns inte på kartan i min värld.

Men bara för att jag tycker så betyder det inte att andra tycker så. Tur att vi lever i en (med globala mått mätt) hyfsad demokrati där individen kan bestämma själv

Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    Vad jag for efter var att finishen i the almighty T inte är i närheten av prislappen, iaf i de 4 olika jag provat/kollat på.
    (S75D, S90, M3LR, M3LRP). Det var det enda.

Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    Citat Ursprungligen postat av irish Visa inlägg
    Jag blev faktiskt förvånad att I.D3'an verkar på riktigt blivit designad från grunden att vara en elbil. Alla andra biltillverkare (förutom Tesla såklart) har hittills bara utgått från en traditionell design och sko-hornat in en elektrisk motor, och placerat batterierna där de har kunnat knöla in dem. Typ..

Nu förstår jag varför, WV går all-in på elbilar, på koncern-nivå: http://www.businessinsider.com/volks...ric-car-2019-9
    Honda E verkar inte heller designad kring någon befintlig arkitektur. Nu är den något mindre men jag gillar utseendet.

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Vad jag for efter var att finishen i the almighty T inte är i närheten av prislappen, iaf i de 4 olika jag provat/kollat på.
    (S75D, S90, M3LR, M3LRP). Det var det enda.
    Så är det förstås. Tesla är amerikansk och de har HELT annan finish på sina produkter än europeiska och ffa japanska.

Men att känslan i blinkersspaken på en Audi är extremt solid betyder ju tyvärr inte att den inte drabbas av snordyra haverier så fort garantin gått ut. Tvärtom är de dyra tyskarna helkassa när det kommer till endurance. Till skillnad från Toyota, Lexus osv.

Poängen är att Tesla är hyfsat felfria i betydelsen inte drabbas av haverier och det kan ju finnas en poäng med det också.
    Åtta års garanti på drivlinan inkl batteri är ju ingenting som vanliga (tex tyska) biltillverkare skulle drömma om att lämna. Dessutom utan krav på årlig service.

EDIT: https://www.whatcar.com/news/the-uks...makes/n20072#2

Buy quality, cry once
    Senast redigerat av BrooklynS den 2019-09-15 klockan 08:22.
    Buy quality, cry once.

Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    Intressant val med Storbritannien som land med tanke på hur sent högerstyrda M3 började levereras...

Låt oss titta på ett lite större land;Som synes är Japan i täten men sen då? Nåväl.
    Tesla nånstans bland Volvo och andra mellansegmentare,vad var det jag sa innan?
    Buick, som jag haft en del är något solidare.

https://www.forbes.com/sites/jeanbap...sumer-reports/

Garanti är ju trevligt men en klen tröst när man är beroende av bilen.
    Senast redigerat av FettSnok den 2019-09-15 klockan 14:37.

Big in Japan Lugns avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    Msn väljer inte elbil för miljön, man gör det för man kan och vill. Helt riktigt.

Comme as you are totoros avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Hoj
    en mc som aldrig varit på verkstan

Comme as you are totoros avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Hoj
    en mc som aldrig varit på verkstan
    Inte!

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Bensinen upp till nästan 16 och diesel till nästan 17 Kr/liter.
    Och jag gissar att det sista inte är sagt i den sagan heller tyvärr.

Jag är glad att jag kan ta mig 6 mil per dag för 2:70 iaf.
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Husqvarna FE501
    Verkar blivit något fel på stolvärmen i Teslan iom att det var stolen det började brinna i. Hoppas de ser över orsaken ordentligt och inte kör en BMW-"lösning": https://www.mestmotor.se/automotorsp...innande-bilar/

Sidan 54 av 54 FörstaFörsta ... 42948495051525354

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ta ett banklån och köp den om du tror det, för i såna fall är det ju en bra investering för dig

Kramer
Vill du annonsera ovan? Klicka här