Elbil eller inte?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Precis. Men jag insåg att de beskrev det hela väldigt listigt. Genom att inte slå igång länken så _ökar_ ju inte risken för effektbrist tekniskt sett. Vi har redan effektbrist (tågen går t.ex med reducerad acceleration under rusningstrafik) så tekniskt sett är det _minskningen_ av effektbristen som uteblir med denna förseningen.

Det är väl billigare importera el från Danmark, Tyskland och Polen ?

För billigt ?
När Danmark har för lågt elpris pga mycket vindkraft, ja då stängs förbindelsen Sverige-Danmark för service.
Tror jag sett det sker "med hänsyn till kärnkraftverken i Sverige".
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
480037_1920.jpg


Volkswagen ID.3

480042_1280.jpg


480034_1280.jpg


Pause och Play-ikoner på pedalerna :)

https://youtu.be/iTMFamylaDQ

ID.3 kommer att erbjudas med tre stycken olika räckvidder - 33, 42 eller 55 mil enligt WLTP. Batteripacken är på 45 kWh, 58 kWh och 77 kWh. Dessa har en garanti på 16.000 mil eller åtta år. Man ska kunna snabbladda 29 mil på 30 minuter om man kör 100 kW. För hemmaladdning har man utvecklat en specifik laddbox. Elmotorn i bilen finns med 150 eller 204 hästar och vridet ska ligga på 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen, fyrhjulsdrift kommer senare och toppfarten anges till 160 km/h.

https://feber.se/bil/nu-ar-den-har---volkswagen-id3/401819/
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Drivning sker på bakhjulen you say? :D

Kaaaaaaanske kan byta in min golf R kombi då... kanske! DSG-farts är beroendeframkallande
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Drivning sker på bakhjulen you say? :D

Kaaaaaaanske kan byta in min golf R kombi då... kanske! DSG-farts är beroendeframkallande

S- och 3-Teslorna finns bakhjulsdrivna om man nu absolut vill ha det... Men då är de inte lika snabba. Snabbare än de allra flesta andra bilar är de ju ändå.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Säga vad man vill om elbilar, men kan de döda styggelsen som är framhjulsdrift så är ju bara det värt övergången :fakta
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
S- och 3-Teslorna finns bakhjulsdrivna om man nu absolut vill ha det... Men då är de inte lika snabba. Snabbare än de allra flesta andra bilar är de ju ändå.

Teslorna är långt högre i prisklass än denna kära VW påstås vara :)
Så vi får se. Jag är inte så brydd. Kan ha en dino-brännare för nöjesturer ett bra tag till :)

Men är min bruksbil skoj är det inget negativt. Elbilen har två problem:
Tristess och priset. Båda verkar ju sakta men säkert lösa sig.

Sen får vi km-skatt och allt är tillbaka på ruta 0 ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Teslorna är långt högre i prisklass än denna kära VW påstås vara :)
Så vi får se. Jag är inte så brydd. Kan ha en dino-brännare för nöjesturer ett bra tag till :)

Men är min bruksbil skoj är det inget negativt. Elbilen har två problem:
Tristess och priset. Båda verkar ju sakta men säkert lösa sig.

Sen får vi km-skatt och allt är tillbaka på ruta 0 ;)

Den billigaste bakhjulsdrivna Tesla 3 ligger i stort sett samma prisklass. Priset i form av TCO är idag lägre än en ny fossildriven bil om man ser det på fem-sex år framåt.

"Rolighet"? Prova så får du se. Ingen jag känner som provat tittar tillbaka...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Säga vad man vill om elbilar, men kan de döda styggelsen som är framhjulsdrift så är ju bara det värt övergången :fakta

Det blir sannolikt mer och mer fyrhjulsdrift, tvåhjulsdrivna (särskilt bakhjuls-) blir förbehållet små stadsbilar och jämförbara med Forshaga-choppers...
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Den billigaste bakhjulsdrivna Tesla 3 ligger i stort sett samma prisklass. Priset i form av TCO är idag lägre än en ny fossildriven bil om man ser det på fem-sex år framåt.

"Rolighet"? Prova så får du se. Ingen jag känner som provat tittar tillbaka...

Har kört en model 3. För dyr, och byggkvaliten är medioker som bäst på hela teslas sortiment.
Svetsar som jag kunde gjort med ett bilbatteri och två teskedar och massa plastig plast :(

Och det är just "startkostnaden" på inköpet som suger ju. Det och att en tesla 3 är svinigt billig i usa, nästan dubbelt så dyr här även efter man fått bidrag för den :(
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Man får mycket bensin för 700tusen om man kan leva med att äga en bil som kostar typ 20 tusen i inköp. Men folk idag verkar ju tycka att det är en bra idé att vara skyldig banken en 15-20årslöner. Så man aldrig har råd att vara ledig ??
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Man får mycket bensin för 700tusen om man kan leva med att äga en bil som kostar typ 20 tusen i inköp. Men folk idag verkar ju tycka att det är en bra idé att vara skyldig banken en 15-20årslöner. Så man aldrig har råd att vara ledig ????
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man får mycket bensin för 700tusen om man kan leva med att äga en bil som kostar typ 20 tusen i inköp. Men folk idag verkar ju tycka att det är en bra idé att vara skyldig banken en 15-20årslöner. Så man aldrig har råd att vara ledig ??

Nu är det ju inte riktigt så det funkar.

Beroende på hur mycket man kör och vad alternativbilen är så har du ju en totalkostnad över x antal år.

En milkostnad på 2 kr istället för 22 kr innebär att elbilen vid 3000 årliga mil är 60.000 billigare per år. På fem år 300.000 - om den gamla bilen var gratis och inte kräver en spänn i rep under de närmaste 15.000 milen.

Det går fort att räkna hem en elbil om man kör på norrlandsvis. Själv ligger jag på >4000 privatmil varje år och efter att ha räknat lite totalkostnad så framstår det som en nobrainer.

Om två år kommer det att ha kommit ut en mängd nya moderna elbilar med bra prestanda till rimligare priser. Yrkesfordonen kommer att bytas först, de rullar oftast på tre år och sällan superlånga sträckor varje dag - även om det idag finns lösningar även där.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Förhoppningsvis blir bensin billigare igen. När fler kör elbil. Så kan vi som är bakåtsträvare få köra gammalt skrot ett tag till.

Jag kör mindre än 1000mil per år med bil.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kör man bara 1000 mil per år med bil är det väl billigare att åka taxi än att envisas med att ha en egen bil?
Jag har räknat på att byta ut laddhybriden mot en diesel, men det blir alldeles för många tusenlappar per månad i skillnad. Förmånsvärdet är en liten del av vad hela kalaset skulle kosta.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu är det ju inte riktigt så det funkar.

Beroende på hur mycket man kör och vad alternativbilen är så har du ju en totalkostnad över x antal år.

En milkostnad på 2 kr istället för 22 kr innebär att elbilen vid 3000 årliga mil är 60.000 billigare per år. På fem år 300.000 - om den gamla bilen var gratis och inte kräver en spänn i rep under de närmaste 15.000 milen.

Det går fort att räkna hem en elbil om man kör på norrlandsvis. Själv ligger jag på >4000 privatmil varje år och efter att ha räknat lite totalkostnad så framstår det som en nobrainer.

Om två år kommer det att ha kommit ut en mängd nya moderna elbilar med bra prestanda till rimligare priser. Yrkesfordonen kommer att bytas först, de rullar oftast på tre år och sällan superlånga sträckor varje dag - även om det idag finns lösningar även där.

Nu kör du ingen elbil för två kronor milen. Även den har däck, exempelvis..
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kör man bara 1000 mil per år med bil är det väl billigare att åka taxi än att envisas med att ha en egen bil?
Jag har räknat på att byta ut laddhybriden mot en diesel, men det blir alldeles för många tusenlappar per månad i skillnad. Förmånsvärdet är en liten del av vad hela kalaset skulle kosta.

LOL. Jag har min bil till att transportera brädor och annat bråte. Du vet jag bor i vad som anses vara glesbygden
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
LOL. Jag har min bil till att transportera brädor och annat bråte. Du vet jag bor i vad som anses vara glesbygden

Brädgårdar brukar ha hemkörning även i obygden.
Jag bor inte heller centralt och har 8 km till närmsta butik.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Brädgårdar brukar ha hemkörning även i obygden.
Jag bor inte heller centralt och har 8 km till närmsta butik.

Jag kan garantera dig att min gamla cheva truck kommer stå kvar på min gård oavsett vilka argument du hittar på. Varför? För att jag vill!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jojo, jag har själv en Chevrolet C1500 utanför garaget och inte är det av speciellt rationella skäl. Det är inte ens praktiskt att frakta motorcyklar på den.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top