Elbil eller inte?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Om Storbritannien ska kunna bli en koldioxidneutral nation till 2050 så håller det inte att ersätta de fossildrivna personbilarna med elektrifierade fordon. För produktionen av elbilar står fortfarande för påtagliga utsläpp. Därför ifrågasätter politikerna nu rätten till det privata bilägandet.

Så urbota korkat.

Se till att elbilsproduktionen sker utomlands?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Citat NyTeknik: Därför ifrågasätter politikerna nu rätten till det privata bilägandet.

Alla registrerar egen firma där bilen står - så får politikerna något nytt att långbänka om. Eller om man är RIKTIGT smart, låt försäkringskassan behovspröva innehav av bil. Liknande saker är man ju bra på, kanske.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Samtidigt så ska vi bli fler, inte färre. Politiker är rätt kass på konsekvensanalys.

Finns gamla lösningar på det, arbetsläger där man bor, äter och arbetar tillsammans. :tummenupp:tummenupp
Man behöver inte resa för alla upplevelser finns dessutom på det tillhandahållna internet. :Bugar
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
..och denna såväl som de flesta liknande "studier" tänker som vanligt inte längre än snorkråkan räcker.
Visst, staten får inte in 540:- som är öronmärkt bensinskatt.
Men bilisten har helt plötsligt nästan en hel tusenlapp mer i fickan kvar.
Används då detta för att köpa en tjänst inom Sverige så får staten totalt sett in _mer_ pengar på de samlade kontona.
Dessutom med extra bonus: Någon mer person slipper gå arbetslös, vilket minskar utgifter på A-kassa osv. Men det ger ju inga skandalrubriker, så det rapporteras inte..
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
..och denna såväl som de flesta liknande "studier" tänker som vanligt inte längre än snorkråkan räcker.
Visst, staten får inte in 540:- som är öronmärkt bensinskatt.
Men bilisten har helt plötsligt nästan en hel tusenlapp mer i fickan kvar.
Används då detta för att köpa en tjänst inom Sverige så får staten totalt sett in _mer_ pengar på de samlade kontona.
Dessutom med extra bonus: Någon mer person slipper gå arbetslös, vilket minskar utgifter på A-kassa osv. Men det ger ju inga skandalrubriker, så det rapporteras inte..

Så kan man ju tänka om precis alla skatter.
Inkomstskatt? Varför? Mer pengar i fickan medför ökad konsumtion av varor och tjänster vilka staten tillskansar sig skatteintäkter på.

Jag håller alltså med om att det är så det kanske fungerar...men ta bort alla skatter isf om det är ett giltigt argument.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så kan man ju tänka om precis alla skatter.
Inkomstskatt? Varför? Mer pengar i fickan medför ökad konsumtion av varor och tjänster vilka staten tillskansar sig skatteintäkter på.

Jag håller alltså med om att det är så det kanske fungerar...men ta bort alla skatter isf om det är ett giltigt argument.
Min poäng var att det staten tappar i ena fickan blir det påfyllt med mer flis i andra fickan istället, alltså plus på kontot när man räknar total-intäkt/utgift. Pengarna kommer att komma in, men det kommer stå något annat på kontot istället: Inkomstskatt/moms/arbetsgivaravgift/etc

Inkomstskatt kommer nog aldrig tas bort, det är ju där de grova stålarna håvas in.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Min poäng var att det staten tappar i ena fickan blir det påfyllt med mer flis i andra fickan istället, alltså plus på kontot när man räknar total-intäkt/utgift. Pengarna kommer att komma in, men det kommer stå något annat på kontot istället: Inkomstskatt/moms/arbetsgivaravgift/etc

Inkomstskatt kommer nog aldrig tas bort, det är ju där de grova stålarna håvas in.

Precis samma resonemang kan ju appliceras på inkomstskatt. Det gäller väl inte endast bränsleskatt?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så urbota korkat.

Se till att elbilsproduktionen sker utomlands?
Britterna börjar väl gå upp i topp-tio på otur-när-man-tänker listan snart.
Föraktet för bilister har ju grott länge bland brittiska politiker. Om man ska tro på det de tagit upp genom åren i Top Gear (så länge Clarkson höll i det).
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Precis samma resonemang kan ju appliceras på inkomstskatt. Det gäller väl inte endast bränsleskatt?
Skillnaden är att inkomstskatten är en gigantisk post, och tar in en stor del av pengaflödet. Som dessutom har en feedback-loop:
Om jag arbetar så betalar jag minst 50% skatt. Av mina skattade pengar köper jag sen en tjänst, där den arbetaren betalar minst 50% skatt. Totalt får staten in 75% av mina ursprungliga pengar. Detta bara i första ledet av pengaflödet..
Bränsleskatten tas bara ut en gång och är väldigt liten i jämförelse med inkomstskatt, och för varje krona som staten får in där så exporteras en motsvarande krona (typ) ut ur landet till ett oljebolag.
Det är huvudanledningen som jag skulle vilja påstå att det funkar att tänka som jag gör. Men just nu har jag feberfrossa, så det kan vara helt uppåt väggarna :crash
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Skillnaden är att inkomstskatten är en gigantisk post, och tar in en stor del av pengaflödet. Som dessutom har en feedback-loop:
Om jag arbetar så betalar jag minst 50% skatt. Av mina skattade pengar köper jag sen en tjänst, där den arbetaren betalar minst 50% skatt. Totalt får staten in 75% av mina ursprungliga pengar. Detta bara i första ledet av pengaflödet..
Bränsleskatten tas bara ut en gång och är väldigt liten i jämförelse med inkomstskatt, och för varje krona som staten får in där så exporteras en motsvarande krona (typ) ut ur landet till ett oljebolag.
Det är huvudanledningen som jag skulle vilja påstå att det funkar att tänka som jag gör. Men just nu har jag feberfrossa, så det kan vara helt uppåt väggarna :crash

Jag förstår hur du menar. Utifrån din text ovan kan jag då dra slutsatsen att det är inkomstskattens storlek som gör att du resonerar som så att bränsleskatten kan tas bort och det staten ...tappar i ena fickan blir det påfyllt med mer flis i andra fickan istället, alltså plus på kontot...?

Alltså man kan ju teorisera hur mycket som helst.
Hur mycket skatt "måste" staten få in av dina pengar?
Hur ser följdeffekterna ut med olika skattepolitik?
Hur mycket mer välståndsskapande är det om du och övriga marknaden själv får bestämma hur en krona ska spenderas än staten?

Om du inte köper den tjänsten då utan investerar pengarna på ett ISK tex. Betalar företaget 50% i skatt av det du betalar för en tjänst de levererar?
Eller om du köper bensin för 100% av ursprungslönen och feedback-loopen på det?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag förstår hur du menar. Utifrån din text ovan kan jag då dra slutsatsen att det är inkomstskattens storlek som gör att du resonerar som så att bränsleskatten kan tas bort och det staten ...tappar i ena fickan blir det påfyllt med mer flis i andra fickan istället, alltså plus på kontot...?

Alltså man kan ju teorisera hur mycket som helst.
Hur mycket skatt "måste" staten få in av dina pengar?
Hur ser följdeffekterna ut med olika skattepolitik?
Hur mycket mer välståndsskapande är det om du och övriga marknaden själv får bestämma hur en krona ska spenderas än staten?

Om du inte köper den tjänsten då utan investerar pengarna på ett ISK tex. Betalar företaget 50% i skatt av det du betalar för en tjänst de levererar?
Eller om du köper bensin för 100% av ursprungslönen och feedback-loopen på det?
Visst är det spännande att laborera lite med tankegångarna :D

I fallet investera i ISK så får du ju välja helt själv. Investerar du t.ex i svenska bolag får de ju pengar på kontot som de kan handla råvaror för och betala ut löner, så är snurran igång. Gör du en annan investering så får du ju förhoppningsvis avkastning på ett eller annat sätt som du sen kan spendera på varor och tjänster.
Köper du istället bensin för pengarna så ger du ju bort ditt kapital till någon annan. T.ex hit: https://www.nbim.no/en/the-fund/market-value/ eller sponsrar en ny skidanläggning i Dubai: https://en.wikipedia.org/wiki/Ski_Dubai eller något annat i den stilen. I vilket fall så försvinner dina pengar både bokstavligt och bildligt upp i rök.
Det är såklart upp till var och en men jag har valt att investera mina "bensinpengar" så att både jag och svenska bolag får kosingen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu är det ju ganska enkelt att sitta i ett elfenbenstorn och prata ”det är bara att välja”... När det gäller investeringar så brukar jag kolla på vilka bolag KPA-pension ratar och välja dem. Vapen och annat ”oetiskt” is tha shit, det signaleras överallt att investeringarna fråneuropeiska länder kommer öka så Northrop Grumman, Lockheed, Raytheon.. det blir mumma.. har en sådan fond, den har iaf kompenserat valutatappet med 2x.

Åter till gnistbilen:
När kommer det vettiga alternativ, i Skoda Octavia prisklass och storlek? Om nu poängen är att rädda världen (sic) då kunde, bara kunde det ju va smart att satsa på kvantitet. Behövs det läggas utvecklingskostnader på gimmicks. Räcker att den kan ruttplanera. Vad mer är relevant?

Om nu medelsvensson rattar 1200mil/år så är ju soppakostnaden styva lusentappen per månad för en bensinare med lagom utrymme och låg skatt. Det behövs alltså sparas in på värdetappet, då måste priset ner... om det nu var rädda världen. Den argumenteringen köper jag lika hårt som amerikanska vapenvurmares ”second amendment.. kolla bara på ”flygskammen”. Sommaren blev lite ruskig i början, det såldes flygresor som aldrig förr skådat. 2019.

Och irish, är det nån gång pengarna stannar i Sverige är det ju bensinkort. Det största är ju skatt. Å sen ska preemraff ha lite med ;)
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det lärde siar om att ca 2023 kommer inköpspriset på eldrift vara nere i samma nivå som motsvarade förbränningsmotor. Under tiden måste ju företagen mjölka ur varenda litet öre ur försäljningen, det kostar ju inte direkt gratis att ställa om mer eller mindre större delen av sin produktion till ett helt annat produktionssätt.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det lärde siar om att ca 2023 kommer inköpspriset på eldrift vara nere i samma nivå som motsvarade förbränningsmotor. Under tiden måste ju företagen mjölka ur varenda litet öre ur försäljningen, det kostar ju inte direkt gratis att ställa om mer eller mindre större delen av sin produktion till ett helt annat produktionssätt.

Och fram till ca 2030 kommer det finnas individer med Grinig-gammal-gubbe-mentalitet som gnäller och klagar på elbilar oavsett framgång, framsteg eller förbättring.

Det är helt sjukt hur snabbt det har gått och går, till stor del tack vare Elon Musk, Tesla och ett rejält stort gäng ingenjörer m.fl.

Tesla Roadster runt... 2009!?.. Model S runt 2013, Model 3 2018...
och inom några få år finns det hundratals märken och modeller att få som rena elbilar, och batteriutvecklingen fortsätter.

förbränningsmotorn har förfinats i över 100 år, den kommer inte se ens 10% av den förbättring och utveckling som elbilar gjort mellan 2010 och 2020 eller 2025.

Maffigt :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu är det ju ganska enkelt att sitta i ett elfenbenstorn och prata ”det är bara att välja”... När det gäller investeringar så brukar jag kolla på vilka bolag KPA-pension ratar och välja dem. Vapen och annat ”oetiskt” is tha shit, det signaleras överallt att investeringarna fråneuropeiska länder kommer öka så Northrop Grumman, Lockheed, Raytheon.. det blir mumma.. har en sådan fond, den har iaf kompenserat valutatappet med 2x.

Åter till gnistbilen:
När kommer det vettiga alternativ, i Skoda Octavia prisklass och storlek? Om nu poängen är att rädda världen (sic) då kunde, bara kunde det ju va smart att satsa på kvantitet. Behövs det läggas utvecklingskostnader på gimmicks. Räcker att den kan ruttplanera. Vad mer är relevant?

Om nu medelsvensson rattar 1200mil/år så är ju soppakostnaden styva lusentappen per månad för en bensinare med lagom utrymme och låg skatt. Det behövs alltså sparas in på värdetappet, då måste priset ner... om det nu var rädda världen. Den argumenteringen köper jag lika hårt som amerikanska vapenvurmares ”second amendment.. kolla bara på ”flygskammen”. Sommaren blev lite ruskig i början, det såldes flygresor som aldrig förr skådat. 2019.

Och irish, är det nån gång pengarna stannar i Sverige är det ju bensinkort. Det största är ju skatt. Å sen ska preemraff ha lite med ;)

Skoda släppte/släpper väll en el bil med ca 360km räckvidd o pris på 210000 -60000 = 150000~~
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top