Elbil eller inte?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag hade absolut velat köra elbil redan nu. Älskar karaktären + avsaknaden av buller och kan enkelt låna en dieselbil för det fåtalet gånger/år räckvidden skulle vara ett problem eller jag ska dra släp. Dragkrok står dock på önskelistan.
Just nu hindrar det faktum att jag inte är villig att ta den förväntade värdeminskningen ens på en beggad elbil. Just den värdeminskningen bör ju dock göra att begagnatmarknaden kommer passa mig fint om ett par år så fram tills dess gäller det att passa på att köra någon trevlig fossilbil. Jag tänker Land Cruicer som ju säkert även skulle passa fint att behålla som andrabil när det blir dags för elbilsköp.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror inte verkningsgrad blir sämre på grund av storlek. Iaf inte jämfört med traditionell kolvmotor. Dessutom blir de rätt små också.
Och små betyder låg vikt och låg vikt ger.mer utrymme för batterier. Microturbiner är "hyggligt hett" på hybriddrivningsagendan.
Googla.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
På motorväg är inte underbar det ord jag tänker på. Barmhärtighetssjälvmord är närmre.
Tänker du på ljudnivån eller vad?
Det är enl mig och många andra den vuxnaste småbilen med komfort i klass med Polo (som jag har haft samtidigt). Sålde Polon o behöll Up. Roligare o modernare. Samt billigare/snyggare och låter bättre.
Dock är den ingen raket i motorvägsfart (segt över 100, men marscha på 130 funkar bra om man vill.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tänker du på ljudnivån eller vad?
Japp, ljudnivån är problemet. I övrigt åker jag bra i min e-up!. Jag åker sällan över 120 med bil numera. Det ger för lite och riskerar att kosta för mycket. Jag hade en bensinpolo som lånebil när de gjorde nån uppdatering på min bil och den var bullrigare än min elbil och mycket tröttare vid rödljusen.
Jag skulle gärna ha en elbil igen efter denna, men hittar ingen som ger mig köplust för stunden.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Hade garna haft elbil, men hur blir det i framtiden nar alla javlar kor elbil och behover tanka? Som bekant har val majoriteten inte mojlighet att ladda hemma i nulaget.

Hur laddar vi om alla behover ladda? Bara nu ar det ju ganska ofta jag star i ko for att tanka diesel...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Japp, ljudnivån är problemet. I övrigt åker jag bra i min e-up!. Jag åker sällan över 120 med bil numera. Det ger för lite och riskerar att kosta för mycket. Jag hade en bensinpolo som lånebil när de gjorde nån uppdatering på min bil och den var bullrigare än min elbil och mycket tröttare vid rödljusen.
Jag skulle gärna ha en elbil igen efter denna, men hittar ingen som ger mig köplust för stunden.
Märkligt, min Up upplevs tyst. Även om vår MB B180 (2016) så klart är tystare är inte Up'en långt efter.

Kommer intressanta elbilar snart.
Opel Ampera-e kommer 2017 med nästan dubbla räckvidden över konkurenterna Leaf mm. "tumme upp"
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... Nyhetsbrev
50mil på pappereret och tester indikerar 30+mil.
Dvs runt 25mil under vinter, i backar o med slitet batteri = nu jäklar börjar det bli intressant. Ska bara bli billiga först. :banana
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hade garna haft elbil, men hur blir det i framtiden nar alla javlar kor elbil och behover tanka? Som bekant har val majoriteten inte mojlighet att ladda hemma i nulaget.

Hur laddar vi om alla behover ladda? Bara nu ar det ju ganska ofta jag star i ko for att tanka diesel...

Och diesel tankar du liiiiiite fortare..

Men visst, kör alla tesla och mackarna har batteribytes-funktion så går det ju lika fort (lär aldrig hända)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och diesel tankar du liiiiiite fortare..

Men visst, kör alla tesla och mackarna har batteribytes-funktion så går det ju lika fort (lär aldrig hända)

Alla måste inte köra Tesla, det räcker att fordonsindustrin enar sig om en given batteridesign så kan man bygga bilarna så att man helt enkelt byter batteri på macken.
Det kräver ju också en värld där man hyr sitt batteri ungefär som man hyr gasflaskor idag och bara byter dessa.

Personligen så tror jag inte elbilarna kommer kunna slå igenom förrän just en batteribytesfunktionen verkställs.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Och diesel tankar du liiiiiite fortare..

Men visst, kör alla tesla och mackarna har batteribytes-funktion så går det ju lika fort (lär aldrig hända)
Nä byta batteri händer aldrig. Ingen ekonomi i det.
Men då väl elbilarnas batteri utvecklats så man kommer 50mil (=100mil på papperet) så kommer problemet med tankning vara så gott som borta.
Mitt krav baserat på familjens behov är 40mil riktig körning. Dvs 80mil på papperet
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vad som ska komma i framtiden vet man inte mycket om. Jag lever här och nu och försöker förhålla mig till det. Ampera-E lider såvitt jag vet redan av batteritillverkningskapacitetsbrist.

Apropå framtiden verkar biltillverkare i Europa vilja ha högre laddeffekt: http://teknikensvarld.se/stort-samarbete-for-laddstationer-i-europa-360485/
I min skalle ser det där ut som att det kommer bli varmt lite här och där...

Bor man inne i en stad utan möjlighet till att ladda hemma är nog tanken att man ska beställa hem en "iCar" som fraktar en dit man ska. De nya miljözonerna lär inte tillåta en dieselpickis på Hornsgatan...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Alla måste inte köra Tesla, det räcker att fordonsindustrin enar sig om en given batteridesign så kan man bygga bilarna så att man helt enkelt byter batteri på macken.
Det kräver ju också en värld där man hyr sitt batteri ungefär som man hyr gasflaskor idag och bara byter dessa.

Personligen så tror jag inte elbilarna kommer kunna slå igenom förrän just en batteribytesfunktionen verkställs.


Det har du en poäng i. Alternativt att räckvidd blir såpass att 95% av all laddning kan ske vid hemmet. Men mackarna är iallafall bra på det med att vara mer restaurang än bränsledepå.(iaf intäkterna utav). Får folk stanna 20-40min så behöver de nåt annat att göra. Äta, träna, shoppa, jobba.
Finns många möjligheter i en energiomställning.

Milkostnaden du spara blåser du på annat medan du laddar :tungan
Detta nollsummespel
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det har du en poäng i. Alternativt att räckvidd blir såpass att 95% av all laddning kan ske vid hemmet. Men mackarna är iallafall bra på det med att vara mer restaurang än bränsledepå.(iaf intäkterna utav). Får folk stanna 20-40min så behöver de nåt annat att göra. Äta, träna, shoppa, jobba.
Finns många möjligheter i en energiomställning.

Milkostnaden du spara blåser du på annat medan du laddar :tungan
Detta nollsummespel

95% är inte bra nog, jag skulle aldrig köpa en bil som tvingar mig att hyra bil eller nåt var 20e gång jag behöver bil. Inte ens 99% är bra nog.

Och energin kommer inte bli billigare än dagens bensin/diesel. Inse vad som krävs den dagen en "bensinmack" som idag betjänar 50 bilar per timme ska ha 50 elbilar som står och laddar.
Och i varje stad finns det ett antal sådana mackar som ska förses mes ström.
 

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Fyra å enhalv miljon personbilar som snittar 1000 mil / år
2kW / mil
= 9 terra watt

Det blir många vindsnurror det
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fyra å enhalv miljon personbilar som snittar 1000 mil / år
2kW / mil
= 9 terra watt

Det blir många vindsnurror det

Inte effekt utan energi.
Du räknar fram en årlig energiförbrukning utifrån 2 kWh/mil?
9 TWh är väl typ 5% av vad vi gör av med på ett år i Sverige.

Laddeffekten ges ju av vad du får ut av laddstolpen, sen kommer antagligen inte alla bilar laddas exakt samtidigt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är ett inihelsike mer effektivt sätt att förflytta feta folket sett till energimängd in kontra avgiven..helt klart. Det går åt mer att värma vårt varmvatten -ish

I Sverige förbrukas det 14000kwh/capita. 2000 hit eller dit.. I Norge ligger de på 23000.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja det är extra besvärligt att skilja effekt från energi i elbilar där båda innehåller enheten kW.
Bensinbilar är enklare där vi snackar effekt som Hk (kW om man använder "SI-enheter") och energi som "liter bensin". (Joule alt kWh om man använder "SI-enheter")

50liter bensin innehåller 455kWh energi och väger 37.5kg, säg 45kg med bensintank.
Räknar vi snällt (för elbilen) så skiljer det 3ggr i verkningsgrad mellan bensinmotor o elmotor. Dvs batteri med 150kWh behövs för samma körsträcka.

Batteriet i Renault Zoe med 22 kWh väger 290 kg.
Ett batteri med 150kWh väger således nära 2ton...
Även om elmotorn är 50kg lättare än bensinmotorn och vi räknar (snällt igen) att drivlinan kan göras 100kg lättare, så ser man att elbilens stora handikapp är stort o tungt batteri.

Nu har jag säkert räknat lite fel... men DOCK. Det behövs ett tekniskt genombrott innan vi har lätta elbilar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja det är extra besvärligt att skilja effekt från energi i elbilar där båda innehåller enheten kW.
Bensinbilar är enklare där vi snackar effekt som Hk (kW om man använder "SI-enheter") och energi som "liter bensin". (Joule alt kWh om man använder "SI-enheter")

50liter bensin innehåller 455kWh energi och väger 37.5kg, säg 45kg med bensintank.
Räknar vi snällt (för elbilen) så skiljer det 3ggr i verkningsgrad mellan bensinmotor o elmotor. Dvs batteri med 150kWh behövs för samma körsträcka.

Batteriet i Renault Zoe med 22 kWh väger 290 kg.
Ett batteri med 150kWh väger således nära 2ton...
Även om elmotorn är 50kg lättare än bensinmotorn och vi räknar (snällt igen) att drivlinan kan göras 100kg lättare, så ser man att elbilens stora handikapp är stort o tungt batteri.

Nu har jag säkert räknat lite fel... men DOCK. Det behövs ett tekniskt genombrott innan vi har lätta elbilar.

Mnja
LiPo av hygglig kvalisort ligger på runt 200wh/kg eller för den delen 200kWh/ton redan idag. Så minus växellåda/förbränningsmotor ligger förvisso elbilen på tjocksidan men inga ton.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top