Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En kompis köpte en Tesla 3 i våras. Kör ned till Italien nu.

Laddar på nio ställen längs vägen Sthlm- San Marino. Snitttid per laddning 15 minuter...
Totalkostnad 160 spänn.


Buy quality, cry once
 

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
En kompis köpte en Tesla 3 i våras. Kör ned till Italien nu.

Laddar på nio ställen längs vägen Sthlm- San Marino. Snitttid per laddning 15 minuter...
Totalkostnad 160 spänn.


Buy quality, cry once

Det där låter som frisserade siffror för mig.
Jag är inne på min andra Model S och skulle absolut inte vilja byta tillbaka till fossilbil.
Det enda som Teslan inte är bättre på enligt mig är just långresor i hög motorvägsfart.
Sedan ett antal år kör jag mycket till södra tyskland och med en bil utan fri supercharger brukar det landa runt 30-40 euro för den resan.

Exempel för Model 3 i abrp
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=b9ae76d9-8534-4de9-a598-a6547e63aec4
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det där låter som frisserade siffror för mig.
Jag är inne på min andra Model S och skulle absolut inte vilja byta tillbaka till fossilbil.
Det enda som Teslan inte är bättre på enligt mig är just långresor i hög motorvägsfart.
Sedan ett antal år kör jag mycket till södra tyskland och med en bil utan fri supercharger brukar det landa runt 30-40 euro för den resan.

Exempel för Model 3 i abrp
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=b9ae76d9-8534-4de9-a598-a6547e63aec4
Kan ju vara så att 3'an har en del fri supercharging eftersom den är ny, och sen verkar den dessutom vara bättre än t.o.m S'en både med snabbare laddning och mindre förbrukning. En schweizisk familj gjorde nyligen kust-till-kust i USA med snitthastighet 94,8km/h med en 3'a:

https://youtu.be/bqsUOe_nrTc

Troligen har de en övernattning med laddning på vägen, så 9 "laddstopp" låter inte orimligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där låter som frisserade siffror för mig.
Jag är inne på min andra Model S och skulle absolut inte vilja byta tillbaka till fossilbil.
Det enda som Teslan inte är bättre på enligt mig är just långresor i hög motorvägsfart.
Sedan ett antal år kör jag mycket till södra tyskland och med en bil utan fri supercharger brukar det landa runt 30-40 euro för den resan.

Exempel för Model 3 i abrp
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=b9ae76d9-8534-4de9-a598-a6547e63aec4

Ja exakt kostnad beror ju på många saker vad det verkar men till och med i norra Sverige börjar det bli intressant med elbil.

Provade en S75D häromdagen och jag blev helt såld på konceptet, prestandan och räckvidden.

Frågan är bara när break-even nås mot nuvarande bil...


Buy quality, cry once
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Break-even sägs nås på ca 6 år med "normal" körning med min Kia Niro (säg 100 tusen dyrare än motsvarande fossilbil). Visst är det lång tid, men jag tycker det är en skön känsla med el, samt miljösamvetet känns bättre.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Break-even sägs nås på ca 6 år med "normal" körning med min Kia Niro (säg 100 tusen dyrare än motsvarande fossilbil). Visst är det lång tid, men jag tycker det är en skön känsla med el, samt miljösamvetet känns bättre.

eNiro är sjukt mycket roligare att köra än de andra två varianterna. De har kompletterat med ljudisolering också.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Såg precis det mest talande citatet gällande elbilar vs. bensinbilar angående "det tar ju bara två minuter att tanka en bensinbil":

Med bensinbil så väntar du på bilen, med elbil så väntar bilen på dig!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Här tänker jag tvärtom. Nu med elbilen skissade jag på att köra ner till Kroatien under semestern (blev inte av p.g.a anledningar), men att köra ner där med en bensinbil hade jag nog aldrig pallat.

Tankade i Gdnyia. Tankade nästa gång i Kroatien.
Första stinten enligt bild. Sen dags för en paus motsvarande 30min laddning.
140-vägar och vägbyggen varvat med städer.
Bilen går på under 500k, lever upp till minst samma komfort som MS.
35755C2F-30EA-4EBA-92D1-FD15FBEDA5C7.png
Bild tagen utanför Brno, Tjeckien. Polen non-stop
Förbrukningen sjönk sedan då hastighet se lägre längre söderut.
Men jag sparar fortfarande pengar på att köra dieselvagnen kontra byta till MS100. Elbilars prissättning behöver ner!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tankade i Gdnyia. Tankade nästa gång i Kroatien.
Första stinten enligt bild. Sen dags för en paus motsvarande 30min laddning.
140-vägar och vägbyggen varvat med städer.
Bilen går på under 500k, lever upp till minst samma komfort som MS.
View attachment 450258
Bild tagen utanför Brno, Tjeckien. Polen non-stop
Förbrukningen sjönk sedan då hastighet se lägre längre söderut.
Men jag sparar fortfarande pengar på att köra dieselvagnen kontra byta till MS100. Elbilars prissättning behöver ner!

Jag som kör mellan 4000 och 5000 mil privat varje år räknar hem en Tesla 3 LR på fem år i jämförelse med min snåla dieselkombi. Och då är marginalmilen ren vinst.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om man köper en gammal Volvo 244 för 3000 som man håller under armarna istället för ny Tesla, hur många år är det då till break-even?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag som kör mellan 4000 och 5000 mil privat varje år räknar hem en Tesla 3 LR på fem år i jämförelse med min snåla dieselkombi. Och då är marginalmilen ren vinst.

Ja hade jag haft en BMW 3serie sedan hade säkert M3 funkat. Nu behöver jag minimum MS för anledningar av storlek.
Jag kör 2000mil/år och värdeminskning på de tre åren uppgår till 120kkr. Men då jag har avkastning på överskjutande summa (400kkr) om 6,3%/år blir värdeminskningen kvittat cirka 100kkr.

Värdeminskningen på en MS ligger runt 250kkr. Jag sparar inte en 150kkr på tre år på att tanka el och slippa serva. Allt i enlighet med Tesla-kalkylatorn.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja hade jag haft en BMW 3serie sedan hade säkert M3 funkat. Nu behöver jag minimum MS för anledningar av storlek.
Jag kör 2000mil/år och värdeminskning på de tre åren uppgår till 120kkr. Men då jag har avkastning på överskjutande summa (400kkr) om 6,3%/år blir värdeminskningen kvittat cirka 100kkr.

Värdeminskningen på en MS ligger runt 250kkr. Jag sparar inte en 150kkr på tre år på att tanka el och slippa serva. Allt i enlighet med Tesla-kalkylatorn.

Nä man måste köra mer alt ha den på företag för att se fördelarna. Å andra sidan har man gratis laddning på S-modellen...

Men värdeminskningen på en S är ju snarare MINDRE än på motsvarande annan bil med åtminstone liknande prestanda (dvs 5 pers och under 6 sek till 100km/h... eller för att ytterligare spetsa till det: under 3 till 100...)


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nä man måste köra mer alt ha den på företag för att se fördelarna. Å andra sidan har man gratis laddning på S-modellen...

Men värdeminskningen på en S är ju snarare MINDRE än på motsvarande annan bil med åtminstone liknande prestanda (dvs 5 pers och under 6 sek till 100km/h... eller för att ytterligare spetsa till det: under 3 till 100...)


Buy quality, cry once

Det är bara gamla/vissa som har det. Ingår inte idag. Fri SC är borta.

Prestandan är inget som önskas, om det tar 4 eller 8s till hundra, kunde inte bry mig mindre. Den ska vara stor och den ska vara bekväm samt tyst i kupén. Det är de tre kraven jag har. Då finns S eller X att välja på (eller E-tron EQC 400). Jag har provat Kiorna. Aldrig i livet. Jag kommer heller inte köra mer bara för att jag har en elbil. Denne fete svensken kommer cykla i samma omfattning som idag även med en elbil.

Det kommer kanske en bil som medger under 500kkr, utrymme och komfort. Fram tills dess får Mercedes fortsätta leverera bilar till mig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är bara gamla/vissa som har det. Ingår inte idag. Fri SC är borta.

Prestandan är inget som önskas, om det tar 4 eller 8s till hundra, kunde inte bry mig mindre. Den ska vara stor och den ska vara bekväm samt tyst i kupén. Det är de tre kraven jag har. Då finns S eller X att välja på (eller E-tron EQC 400). Jag har provat Kiorna. Aldrig i livet. Jag kommer heller inte köra mer bara för att jag har en elbil. Denne fete svensken kommer cykla i samma omfattning som idag även med en elbil.

Det kommer kanske en bil som medger under 500kkr, utrymme och komfort. Fram tills dess får Mercedes fortsätta leverera bilar till mig.

Nu ingår Free supercharging igen om du köper en ny S eller X. Den följer dock inte bilen vidare när du säljer den.

Men absolut passar det inte alla. Men med mina privatmil är det sjukt intressant...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

Den uträkningen är lite väl förskönad. Hur skall staten ersätta de $tålar man idag får från fossilrelaterat, sänkt pension och dubbel värnskatt för alla över exitensminimum? Sätta FAS-3'are (ja, jag vet de inte längre heter så) att pedaltrampa fram ny el? Här i mina trakter skall två nya datacenter etablera sig - och få köpa subventionerad el.

Våga vägra onödiga sociala medier, dvs alla utom http://gubbhoj.com!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top