Elbil eller inte?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vem är ihjälskattad?

Exempelvis Danmark har högre skattetryck än Sverige.

Ekonomiskt går det väldigt bra för Sverige sedan många år.
Sålänge nån annan har det lite sämre har du det bra? Vilken jävla stjärnlogik.
Du får berätta för Michael Moore att du är ihjälskattad och gör uppror i Sverige! :D

https://www.youtube.com/watch?v=eNAumAiU8g4

https://www.youtube.com/watch?v=lueHW9EL7kc
Trodde han ätit ihjäl sig eller dött av osportsligt utseende för längesen?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har dålig koll på service-kostnader men batteribytet gick iaf på garanti (8 år, obegränsad körsträcka)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har läst igenom tråden lite:

Tesla Modell 3 med 50 mil räckvidd visade sig kosta 670 000:- när den väl gick att köpa....

Vad hände med den som skulle kosta hälften?

Den som skulle revolutionera elbilsvärlden?

Opel Ampera som såg lovande ut kom aldrig ÖHT, Cheva Volt samma sak

Hyundai och Kia ser ut att ta täten
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
..annars kan man lägga en handpenning på Lotus nya hel-elektriska skapelse Evija. Kommer bli aningen slö med endast 1,972bhp/1,700Nm och 0-300km/h på under 9s: https://www.topgear.com/car-news/electric/lotus-evija-1972bhp-electric-hypercar
https://youtu.be/PSmaPghu2fg

Grym!

Men för att elbilen ska ta fart behöver den:

Gå att få för 7,5 PBB för en normal familjebil (Passat kombi, V60 osv)
Kunna laddas lika snabbt som en bensin/dieselbil
Ha motsvarande storlek som motsvarande bensin/dieselbil
Ha normal design

Fyra ”enkla” punkter som gjort att jag kunnat fundera på elbil.

Är på semester i Norge nu, elbilens förlovade land. Vi kör 110 mil enkel för att komma hit. Behövde tanka en gång på vägen, tittade inte avundsjukt på elbilsägarna som slogs om laddstolparna medan jag fyllde på diesel för 80 mils körning på 2 minuter. Visst, vi stannar och pausar många gånger på vägen, ibland 5 minuter, ibland någon timme, men det är helt oplanerat och efter vad vi känner för. För mig hade det känts stressigt med laddningen som den är idag.

Det finns såklart bra laddställen i Norge, och med lite planering hade det gått utmärkt. Men en del av tjusningen med bil är att jag inte måste planera allt. Det vill jag gärna fortsätta med.

På ön där svärfar bor i Norge finns det 5 laddstolpar, med lång och fin kö till under sommaren, så vetefan hur vi laddat här. Oavsett betydligt krångligare än macken 1 km bort.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Teslans navigation fixar det åt dig och man behöver inte tänka på någon planering.
Är man hos någon kan man ju ladda där än på nån publik stolpe...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är på semester i Norge nu, elbilens förlovade land. Vi kör 110 mil enkel för att komma hit. Behövde tanka en gång på vägen, tittade inte avundsjukt på elbilsägarna som slogs om laddstolparna medan jag fyllde på diesel för 80 mils körning på 2 minuter. Visst, vi stannar och pausar många gånger på vägen, ibland 5 minuter, ibland någon timme, men det är helt oplanerat och efter vad vi känner för. För mig hade det känts stressigt med laddningen som den är idag.

Det finns såklart bra laddställen i Norge, och med lite planering hade det gått utmärkt. Men en del av tjusningen med bil är att jag inte måste planera allt. Det vill jag gärna fortsätta med.

På ön där svärfar bor i Norge finns det 5 laddstolpar, med lång och fin kö till under sommaren, så vetefan hur vi laddat här. Oavsett betydligt krångligare än macken 1 km bort.
Elbilar i Norge lider ju tyvärr just nu av sin egen framgång. Eftersom över hälften av nybilsförsäljningen nu är elbilar så börjar infrastrukturen hamna på efterkälken. Kommer säkert att vara skakigt ett tag framöver, men å andra sidan är det ju ett övergående problem. Hade det funnits laddpunkter där du naturligt stannar så är ju saken biff eller hur?

Sen måste jag poängtera det som skrevs ovan: Om du ska stanna över en helg hos svärfar räcker det fint med att låna ett helt vanligt uttag alá två hål i väggen, så sticker du till herremannen ett flak bärs för elen så blir alla glada och nöjda. Kommer du däremot dit på kvällen och måste köra direkt på morgonen behövs ett trefas-uttag (har de ens det i Norge förresten?) som kan kräma på lite under natten. Oavsett tycker jag högst personligen att det hade varit mycket smidigare (och billigare) än att behöva köra iväg ens en kilometer till en mack, förlora en tusenlapp, och sen tvingas åka tillbaka igen :tuttar
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag provade KIA e-Soul och eNiro igår. Jag gillar drivlinan, men inte att sitta högt upp eller att ratten inte är tillräckligt justerbar. Att eNiro dessutom hamnar på nära en halv miljon känns galet.
Lite väl mycket vägljud i båda, men jag är väl känslig.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Samtidigt så måste väl ändå vi människor ändra vårat körbeteende och rätta oss efter det som miljön kräver. Det kanske inte är självklart att bilsemestra osv. Jag bara försöker vara öppen för förändring. :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Samtidigt så måste väl ändå vi människor ändra vårat körbeteende och rätta oss efter det som miljön kräver. Det kanske inte är självklart att bilsemestra osv. Jag bara försöker vara öppen för förändring. :)
Här tänker jag tvärtom. Nu med elbilen skissade jag på att köra ner till Kroatien under semestern (blev inte av p.g.a anledningar), men att köra ner där med en bensinbil hade jag nog aldrig pallat.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top