Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det jag fick offererat var:
Typ av solpaneler: Phono Solar 295
Typ av växelriktare: Solar Edge SE15K
Typ av optimerare: Solar Edge P300
Antal paneler: 54 st
Installerad effekt: 15,93 kWp
De räknade med ungefär 10% skuggning pga träd utanför min kontroll.
Såg igår på nyheterna att myndigheterna är lite sega med att betala ut premien för installation. I vissa delar av landet var det 2 års kö. Kan ju vara skönt att veta om man får 30% av staten eller inte.

Om tre år lär väl hustruns bil bytas mot något elektriskt och hon jobbar mestadels hemma. Då kan man ladda bilen de dagar den inte redan är fulladdad.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur värderar ni elbilsbundna behovet av snabbladdare hemma? Känns spontant som att det kan bli en dyr sak få nära nog inget bostadsområde är dimensionerat för sådan servis.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur värderar ni elbilsbundna behovet av snabbladdare hemma? Känns spontant som att det kan bli en dyr sak få nära nog inget bostadsområde är dimensionerat för sådan servis.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur värderar ni elbilsbundna behovet av snabbladdare hemma? Känns spontant som att det kan bli en dyr sak få nära nog inget bostadsområde är dimensionerat för sådan servis.

Rent generellt tror jg folk överskattar vikten av att ha snabbladdare hemma.

Hemma sover man ju, och då får ju bilen stå på laddning länge.

Däremot MÅSTE man ha ett riktigt 16A SCHUKO uttag, med tillräcklig kabelare.
I nödfall kan man använda motorvärmaruttaget och ställa ner laddströmmen, men investerar man i bilen så kan man gott kosta på sig att byta kabel och uttag så att det tål konstant 10A (vilket många billiga SCHUKO uttag inte klarar, även om dom är säkrade 10A)

Däremot kan man behöva en snabbladdare på jobbet om man tänker använda bilen i tjänsten.

I brorsans bostadsrättsförening skulle dom bygga om parkeringarna, så jag föreslog att dom skulle dra tillräckligt grov kabel för att kunna byta ut dom vanliga stolphuvudena mot 16A elbilsladdare när behovet uppstår.

Det blev några tusenlappar dyrare nu, men ÅAS slipper dom gräva nytt igen när någon byter bil.

Något att tänka på för er som kan påverka era hyresvärdar/bostadsrättsföreningar, och absolut ni som har eget.

Själv har jag trefasuttag där jag parkerar, så jag skulle kunna koppla in en lämplig laddbox när det blir dags, men jag är inte säker på att jag kommer att behöva snabbladda hemma, men det går ju definitivt att ta ut 3x16A till vanliga uttag därifrån.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har bara kört med 10A-uttag hemma. Billiga uttag behöver man byta ut ibland när de tappat spänsten. Hustrun insisterade på att vi skulle ha en extrabil när jag åkte elbil så att man skulle kunna åka iväg direkt när man kom hem och strömmen var slut. I praktiken innebar det att vi hade en bil som stod och gick sönder här hemma.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur värderar ni elbilsbundna behovet av snabbladdare hemma? Känns spontant som att det kan bli en dyr sak få nära nog inget bostadsområde är dimensionerat för sådan servis.
Äldre bostadsområden är nog bättre rustade, vi har ju successivt bytt stora elslukare mot effektivare (snålare kyl/frys, direktverkande el mot värmepump, glödljus/halogen mot led). Så ledningar till gamla kåkar är väldimensionerade. Däremot på nybyggnation verkar det vara klent tilltaget. Men även där funkar det i de allra flesta fall, om du laddar på natten är ju de andra stora konsumenterna avslagna eller går på sparlåga; spis, VV-beredare, etc.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Troligen, men jag vet inte garanterat.
Här är en sida som berättar om den första teslan som kom upp i 200.000 miles (~32.000 mil) och då fick mjukvaruproblem med batteristyrningen. Som nu ska vara fixat sen länge: https://jalopnik.com/this-is-what-happens-when-you-put-300-000-miles-on-a-te-1798662230
Tesla har väl ett eget batteripatent? Har hört om batteripack som ska säljas till hus, vet inte om det är ups eller normal drift dom är designade för. (El-idiot..)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan inte komma som en överraskning.
Om nu milkostnader blir som en ICE-bil så torde incitamentet för att betala mer för en elbil med kraft vara nedkämpat.. (källa: Teknikens Värld)

”Kilometerskatt för elbilar utreds”
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
I milkostnaden ingår en värdeminskning och med allt likvärdigt skulle jag föredra en elbil alla dagar i veckan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I milkostnaden ingår en värdeminskning och med allt likvärdigt skulle jag föredra en elbil alla dagar i veckan.

OM likvärdigt, fine. Om högre med elbil.. inte så fine. Men det framgår med all önskvärd tydlighet att drivmedelsbeskattning INTE är för miljöns skull utan för att fylla skattkistan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur värderar ni elbilsbundna behovet av snabbladdare hemma? Känns spontant som att det kan bli en dyr sak få nära nog inget bostadsområde är dimensionerat för sådan servis.

Snabbladdning av elbil hemma beror ju lite på vad man har för körmönster. Men för det stora flertalet misstänker jag att det är total onödigt. Nu har jag ingen elbil i nuläget men jag skulle gärna ha. Jag använder inte bilen varje dag och kör vanligen inte några längre sträckor. Under sommaren blir det förvisso en hel del körning upp till Dalarna vilket är drygt 20 mil enkel väg för mig.
Men även om man antar att man kör en hel del så borde snabbladdare hemma vara onödigt. Om man antar att man kör 20 mil dagligen så innebär det i normalfallet att det är ca 40 kWh som skall laddas tillbaka. Med ett vanligt 230V 10 A uttag så innebär det att du behöver ladda bilen i ungefär 16-18 timmar för att få i stort sett fullt. Det betyder att om du kommer hem vid 17 så är bilen fulladdad vid 9-10 tiden. Men så långa sträckor kör inte merparten.
Har du istället en 230V 16A uttag så är bilen istället fulladdad på ca 10 timmar. Dvs för att kunna ta bilen full vid 07 på morgonen så måste du ha satt den på laddning senast vid 21 kvällen innan.

Men då har jag ju räknat på att man kör 20 mil om dagen och inte laddar under dagen. Så ser inte verkligheten ut. 90-95% av körningen är sträckor på under 5 mil vilket betyder att även med ett standarduttag så kommer du inte att behöva mer än 2 timmars laddning även med en 10A uttag.

Dvs i normalfallet. Stryp laddströmmen och använd det vanliga uttaget. Kör du lite mer så kan du kosta på dig att byta kablar och uttag så du kan köra 16A.
Kör du extremt mycket så kan det kanske vara en idé med snabbladdning men då pratar vi om att du kör över 15 mil om dagen och inte har någon möjlighet att ladda under dagen. Exempelvis på jobbet.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag kör 8A trefas på första bilen hemma, ställt in laddning att börja kl 02:00 så blir den för det mesta lagom laddad på morgonen. Försöker hålla batteriet mellan ca 20-80% SoC, ska tydligen vara bäst för just den batteritypen.
Andra bilen laddar bara på enfas, så om den behöver ladda fullt från tomt med vanlig 220-kabel (dvs första bilen också laddar) drar jag igång den vid hemkomst. Annars går den på 20A via laddbox och är satt att starta lite efter midnatt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
OM likvärdigt, fine. Om högre med elbil.. inte så fine. Men det framgår med all önskvärd tydlighet att drivmedelsbeskattning INTE är för miljöns skull utan för att fylla skattkistan.
Undrar vad det är som går så kraftigt back i statskassan?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det går ju bra för statskassan så jag förstår inte frågan.

Klart att staten ser möjligheten att samtidigt hålla nere konsumtionen på miljöovänliga drivmedel och att dra in pengar direkt till staten i form av punktskatter. Alkohol och tobak är två andra exempel.

Statens utgifter är offentliga, finns på SCB. Bara att läsa innantill.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det går ju bra för statskassan så jag förstår inte frågan.

Klart att staten ser möjligheten att samtidigt hålla nere konsumtionen på miljöovänliga drivmedel och att dra in pengar direkt till staten i form av punktskatter. Alkohol och tobak är två andra exempel.

Statens utgifter är offentliga, finns på SCB. Bara att läsa innantill.
Tack vare att vi betalar världens högsta skatter ja. Tror många gärna hade sluppit bli ihjälskattade.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vem är ihjälskattad?

Exempelvis Danmark har högre skattetryck än Sverige.

Ekonomiskt går det väldigt bra för Sverige sedan många år.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top