Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ska man ändå komma överens om en standard för att minimera batteribehovet på längre resor så kanske det vore bättre att enas om hur man kan leverera ström till fordon under färd?
Om man elektrifierar de större vägarna så krävs bara batterikapacitet nog att färdas lokalt.
Med tanke på att de inte ens kan enas om hur en vanlig jävla kontakt ska se ut så tror jag dessvärre att detta är svårt att genomföra..
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Med tanke på att de inte ens kan enas om hur en vanlig jävla kontakt ska se ut så tror jag dessvärre att detta är svårt att genomföra..

Personbilstillverkarna har ingen direkt motivation för att leda den utvecklingen, de vill gärna sälja stora, dyra batterier. Däremot i transportbranschen finns det stora pengar att tjäna på självkörande fordon med mer eller mindre obegränsad räckvidd. Det testas på flera håll i liten skala.

Här blir det nog på sikt snarare frågan om att en massa länder kommer överens om en standard och börjar bygga ut infrastrukturen. Vi får verkligen hoppas att man kommer fram till ett system som inte bygger på att fordonet ska vara 3m högt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Personbilstillverkarna har ingen direkt motivation för att leda den utvecklingen, de vill gärna sälja stora, dyra batterier. Däremot i transportbranschen finns det stora pengar att tjäna på självkörande fordon med mer eller mindre obegränsad räckvidd. Det testas på flera håll i liten skala.

Här blir det nog på sikt snarare frågan om att en massa länder kommer överens om en standard och börjar bygga ut infrastrukturen. Vi får verkligen hoppas att man kommer fram till ett system som inte bygger på att fordonet ska vara 3m högt.
Bara så du inte missförstår. Jag tycker det hade varit underbart om man kunde enas om en standard på typ induktionsladdning, men beroende på hur världen ser ut så ser det enligt mig mörkt ut.
Som jag skrivit innan, ibland hade det tamigfan varit fördelaktigt med en upplyst despot som kan peka med hela handen..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vilken fördel skulle det ha att skapa en sån standardisering istället? Då fortsätter man ju förlita sig på bensintillgång.
Och man måste ha en uthyrare av standardiserade bensingeneratorer i sitt närområde för att på ett enkelt sätt kunna använda sin elbil på längre turer. Vad händer om den motorn strejkar halvvägs upp till fjällen? Vad blir kostnaden för uthyrning och underhåll av bensinmotorerna jämfört med att installera utrustningen som byter och laddar batterier under en väldigt lång tid utan några större servicebehov?

Jag ser inga fördelar med det systemet över att ha standardiserade och snabbt utbytbara batteripaket.
Det är ju ändå en viss skillnad att bränna olja vid en resa av hundra när batterierna inte räcker till, finns den möjligheten till räckviddsförlängning vid extremfallen skulle fler människor kunna köpa en elbil och köra 99% av alla sina resor helt utan att bränna en droppe olja.
Det skulle påskynda utbytet mot elbilar något enormt och ge enorma miljöfördelar.

Det finns idag inget fungerande batteriutbytessystem till några elektriska produkter i bruk, dessutom skulle ju då alla tillverkare behöva antingen standardisera batterierna (som om dom skulle komma överens), eller installera egna swap-stations.
Att standardisera en fästpunkt för ett elaggregat är nog mycket lättare, man skulle kunna utgå ifrån den amerikanska dragkroksstandarden med ett fyrkantsrör, då kan man dessutom använda det fästet till annan utrustning som cykelhållare, lastboxar och annat.

Uthyrningsfirmor kommer att ploppa upp som svampar ur jorden, jämför med släpvagnsuthyrare, eller jordfräsuthyrare, finns precis överallt, ofta på bensinstationer, och börjar folk köra elbil så kommer bensinstationerna att behöva tjäna pengar på annat, att hyra ut räckviddsförlängare kanske?

Ska man ändå komma överens om en standard för att minimera batteribehovet på längre resor så kanske det vore bättre att enas om hur man kan leverera ström till fordon under färd?
Om man elektrifierar de större vägarna så krävs bara batterikapacitet nog att färdas lokalt.

Jo, järnväg finns ju redan, och dom har aldrig problem med kontaktledningarna

Betänk då också att ledningarna måste hänga minst 5 meter över mark, det blir ett jävla takräcke på en Leaf för att nå upp dit.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, järnväg finns ju redan, och dom har aldrig problem med kontaktledningarna

Betänk då också att ledningarna måste hänga minst 5 meter över mark, det blir ett jävla takräcke på en Leaf för att nå upp dit.

För att inte tala om spänningsfallen som är runt energiuttagspunkterna. Det är ganska avancerade system som håller liv i det där för tågen, och där är trafiken hyfsat kontrollerad.
Fast, jag misstänker att det är frågan om induktionsladdning som önskas. Vilket iofs har ungefär samma problem och några extra. Men ett lösbart problem, om än jävlarns kostsamt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ju ändå en viss skillnad att bränna olja vid en resa av hundra när batterierna inte räcker till, finns den möjligheten till räckviddsförlängning vid extremfallen skulle fler människor kunna köpa en elbil och köra 99% av alla sina resor helt utan att bränna en droppe olja.
Det skulle påskynda utbytet mot elbilar något enormt och ge enorma miljöfördelar.

Det finns idag inget fungerande batteriutbytessystem till några elektriska produkter i bruk, dessutom skulle ju då alla tillverkare behöva antingen standardisera batterierna (som om dom skulle komma överens), eller installera egna swap-stations.
Att standardisera en fästpunkt för ett elaggregat är nog mycket lättare, man skulle kunna utgå ifrån den amerikanska dragkroksstandarden med ett fyrkantsrör, då kan man dessutom använda det fästet till annan utrustning som cykelhållare, lastboxar och annat.

Uthyrningsfirmor kommer att ploppa upp som svampar ur jorden, jämför med släpvagnsuthyrare, eller jordfräsuthyrare, finns precis överallt, ofta på bensinstationer, och börjar folk köra elbil så kommer bensinstationerna att behöva tjäna pengar på annat, att hyra ut räckviddsförlängare kanske?



Jo, järnväg finns ju redan, och dom har aldrig problem med kontaktledningarna

Betänk då också att ledningarna måste hänga minst 5 meter över mark, det blir ett jävla takräcke på en Leaf för att nå upp dit.

För att inte tala om det faktum att om man ska försörja ett stort antal fordon efter landsvägar och motorvägar med ström så blir det frågan om ganska höga effektuttag.
Det kräver att man lägger spänningen högt för att dels minska förlusterna samt slippa använda enormt grova kontaktledningar som klarar hög strömstyrka.
Man skulle då troligen hamna någonstans i regionen som man använder för tågtrafiken vilken i Sverige är ca 15 kV. Det medför att det inte blir billiga och diskreta strömavtagare man kan använda och det blir i stort sett livsfarligt att vara i närheten av den när den är inkopplad mot kontaktledningen.
Att så försöka sätta en sådan anordning på en personbil som typiskt sett är kanske 150 cm hög medför att det är lite för lätt att komma åt delarna som är strömförande.

Så jag tror att kontaktledningar möjligen kan vara aktuellt för tunga transporter och endast på en begränsad del av vägsträckorna. Delvis för att det är relativt kostsamt och därför endast kan motiveras på sträckor som har hög traffikering med fordonstyper som kan vara aktuella.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För att inte tala om det faktum att om man ska försörja ett stort antal fordon efter landsvägar och motorvägar med ström så blir det frågan om ganska höga effektuttag.
Det kräver att man lägger spänningen högt för att dels minska förlusterna samt slippa använda enormt grova kontaktledningar som klarar hög strömstyrka.
Man skulle då troligen hamna någonstans i regionen som man använder för tågtrafiken vilken i Sverige är ca 15 kV. Det medför att det inte blir billiga och diskreta strömavtagare man kan använda och det blir i stort sett livsfarligt att vara i närheten av den när den är inkopplad mot kontaktledningen.

Då måste dessutom varje elbil släpa på en icke ansenlig transformator för att transformera ner det till ett för bilen användbart volt-tal.

10870279-origpic-a049ed.jpg


dragkrok15.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kära Bullen. I förra veckan tankade jag för första gången på 300 mil(dvs jag tvingades stanna någonstans som jag inte ville/behövde stanna på). Jag behövde tillbringa totalt 3 minuter på tank-stationen för att med god marginal kunna ta mig hem och tanka solidariskt från mitt eget eluttag, men eftersom jag kunde sitta i en varm bil och surfa undertiden så glömde jag bort tiden så det blev det 10 minuter totalt.
Behöver jag göra bot för att jag tillbringade mer tid än jag behövde på ett onödigt stopp eller räcker det med tio ave-bensin och att inhandla en back öl på Systembolaget för att kompensera för mitt övertramp med att tanka mer gratis-elektroner än vad jag behövde..
Hjälp mig Bullen, jag vet inte vad jag ska göra.
/En orolig elbilist
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
They are not Goodenough...

Seriöst, det är en tjej som heter Maria Braga som har upptäckt det nya batteriet, herr Goodenough är bara hennes professor.

(EDIT: Såg att det nämndes i artikeln när jag läste hela)
Som vanligt i den akademiska världen så står professorerna som högsta namn medan det oftast är skapande fotarbetare som gör det faktiska jobbet..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
...
Växellåda? :va

Det är nästan nödvändigt med växellåda om man ska bygga en elbil med rejäl toppfart.

Man kan dreva en oväxlad bil för toppfart, men då får den sämre acceleration och drar herrejössesmånga Ampére i lågfart, där den förmodligen kommer att tillbringa mestadels av tiden, men då får man också ohyggligt höga varvtal på motorn vid maxfart, vilket leder till en hel rad problem.
(man kan även kompensera genom att stoppa i en egentligen onödigt stor elmotor, vilken får gå på låglast mest hela tiden)

Man kan tycka att det skulle räcka med två växlar dock.

Jag provkörde i elbilarnas barndom (eller strax innan) en Caddy som var konverterad, den hade växellådan kvar och man använde en växel i stan och en annan vid landsväg, jag minns inte vilka men kan ha varit 2an och 5an, samt backväxeln.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Prova 40kw Zoe i veckan, positivt överraskad. Ska ha den nån dag nästa vecka för längre stinter. Återkommer
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Prova 40kw Zoe i veckan, positivt överraskad. Ska ha den nån dag nästa vecka för längre stinter. Återkommer

Om det bara inte vore en grodätarbil...

Jag hade höga förhoppningar på Bolt/Ampera, men nu har ju grodätarna köpt Opel också :gråta
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top