Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Där ser man! Så vad är snittet ute på mackarna nuförtiden? 13kr?
Iaf, för att komma ner till billigheten i att köra eldrivet behöver elpriser höjas med ett par hundra procent, eller bensinpriset ner under 3-4 kr litern för att ens spela i samma liga. Inget av de alternativen anser jag speciellt troliga..

Priserna på elbilar kommer dessutom ganska snart närma sig bensin-dito då de två största kostnaderna minskas/försvinner: Den initiala merkostnaden av att ställa om produktionen av hela drivlinan går bort, när väl det är på plats kommer det att vara billigare att tillverka en elbil(minus batteri) än en med förbränningsmotor. Priserna på batterier går stadigt ner allt eftersom produktionstakten ökar och batteritekniken förbättras.


Sen ska bara tillverkarna komma på fiffiga sätt att plocka hem alla pengar de gör på att laga alla ingående delar i ICE-bilarna. :gnissla:D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gå in på https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe/räckvidd.html och gör räckviddstesten.
(det är fortfarande den som vill sälja bilen som står för uppgifterna, så dra av lite extra)

Dra ner utomhustemperaturen till -15 så kommer ni till brevlådan ungefär, och då går det inte ens att ange att man vill ha dubbdäck på bilen (räkna med rejält kortare räckvidd med dubbdäck, enligt dom jag har frågat som har det på elbil)

Jag frågade hur långt jag skulle komma med dubbdäck när det var -25 (det gick inte att dra ner så kallt på sidan) men fick inget svar.

Jag är övertygad om att jag inte klarar mig 17 mil utan att stanna och ladda, och på den 17 mil långa sträckan jag har behov av att köra finns det inte EN ENDA laddare enligt laddkartorna på nätet.

Jag har tänkt boka provkörning av Leaf en helg i vinter och provköra sträckan, för då kan man ringa bärgare när man inte tar sig längre, det ingår tydligen i köpet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Gå in på https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe/räckvidd.html och gör räckviddstesten.
(det är fortfarande den som vill sälja bilen som står för uppgifterna, så dra av lite extra)

Dra ner utomhustemperaturen till -15 så kommer ni till brevlådan ungefär, och då går det inte ens att ange att man vill ha dubbdäck på bilen (räkna med rejält kortare räckvidd med dubbdäck, enligt dom jag har frågat som har det på elbil)

Jag frågade hur långt jag skulle komma med dubbdäck när det var -25 (det gick inte att dra ner så kallt på sidan) men fick inget svar.

Jag är övertygad om att jag inte klarar mig 17 mil utan att stanna och ladda, och på den 17 mil långa sträckan jag har behov av att köra finns det inte EN ENDA laddare enligt laddkartorna på nätet.

Jag har tänkt boka provkörning av Leaf en helg i vinter och provköra sträckan, för då kan man ringa bärgare när man inte tar sig längre, det ingår tydligen i köpet.

Jag tror inte heller att du klarar 17 mil i sträck utan laddning i den bilen.

Ställer man in den på hastighet 90 och -15 grader med 16" hjul så säger den 178 km.
Dvs om den nu skulle räkna rätt så innebär det att om du då kör 90 på den sträckan så kommer du inte att ha reserv för mer än någon km. Minsta omväg pga vägarbete eller annat så kommer du inte fram.

I praktiken så lär du ju inte kunna uppnå den räckvidd som dom beräknar vilket innebär att du i stort sett är garanterad att inte komma fram.

Är det dessutom kallare än 15 minus så blir ju även den teoretiska räckvidden kortare.
Gissningsvis kommer du inte mer än max 10 mil om det är 20-25 minusgrader ute.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror inte heller att du klarar 17 mil i sträck utan laddning i den bilen.

Ställer man in den på hastighet 90 och -15 grader med 16" hjul så säger den 178 km.
Dvs om den nu skulle räkna rätt så innebär det att om du då kör 90 på den sträckan så kommer du inte att ha reserv för mer än någon km. Minsta omväg pga vägarbete eller annat så kommer du inte fram.

I praktiken så lär du ju inte kunna uppnå den räckvidd som dom beräknar vilket innebär att du i stort sett är garanterad att inte komma fram.

Är det dessutom kallare än 15 minus så blir ju även den teoretiska räckvidden kortare.
Gissningsvis kommer du inte mer än max 10 mil om det är 20-25 minusgrader ute.

Fränt, då får man se åt vilket håll dom bärgar mig, hem eller till målet för resan.

Förmodligen hem, eftersom annars får dom bärga mig en gång till när jag ska hem :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Gå in på https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe/räckvidd.html och gör räckviddstesten.
(det är fortfarande den som vill sälja bilen som står för uppgifterna, så dra av lite extra)

Dra ner utomhustemperaturen till -15 så kommer ni till brevlådan ungefär, och då går det inte ens att ange att man vill ha dubbdäck på bilen (räkna med rejält kortare räckvidd med dubbdäck, enligt dom jag har frågat som har det på elbil)

Jag frågade hur långt jag skulle komma med dubbdäck när det var -25 (det gick inte att dra ner så kallt på sidan) men fick inget svar.

Jag är övertygad om att jag inte klarar mig 17 mil utan att stanna och ladda, och på den 17 mil långa sträckan jag har behov av att köra finns det inte EN ENDA laddare enligt laddkartorna på nätet.

Jag har tänkt boka provkörning av Leaf en helg i vinter och provköra sträckan, för då kan man ringa bärgare när man inte tar sig längre, det ingår tydligen i köpet.
I ditt fall är det i dagsläget inte lönt att titta på någon annan elbil än Tesla för att klara det där. Ingen av konkurrenterna klarar det där med marginal.
Men då pratar vi lite andra pengar än några futtiga tiotusenlappar.. Å andra sidan är det ju premiumbilar närmast jämförbara med lyxkryssare, så om du kör nån flådig AMG eller liknande i dagsläget kan det vara ett alternativ.
Förhoppningsvis kommer fler alternativ dyka upp inom något år.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I ditt fall är det i dagsläget inte lönt att titta på någon annan elbil än Tesla för att klara det där. Ingen av konkurrenterna klarar det där med marginal.
Men då pratar vi lite andra pengar än några futtiga tiotusenlappar.. Å andra sidan är det ju premiumbilar närmast jämförbara med lyxkryssare, så om du kör nån flådig AMG eller liknande i dagsläget kan det vara ett alternativ.
Förhoppningsvis kommer fler alternativ dyka upp inom något år.

Just nu kör jag rambyggd dieselpickis, det skulle med lätthet gå att klämma in 50-60KW batterier mellan rambenen, eller betydligt mer om man höjer flaket lite.

Men ingen tillverkare är intresserad av att bygga en robust, praktisk och billig elbil, antingen bygger dom skit som ser ut som en golfbil, eller också vräker dom på med utrustning så att biljäveln blir dubbelt dyrare än motsvarande fossilbil.

Dom första sakerna jag kan göra avkall på är skinnklädsel, elhissar och navigator, en av dom sista sakerna är räckvidd och hur lastvänligt fordonet är.

Jag har sett Amerikanska konverteringssatser till VW/Toyota pickisar och dom skulle passa mig precis, fast med ett större batteri, av någon anledning kör dom med 20KW och en räckvidd på 10 mil

Jag var och tittade på Nissan's lilla skåp ENV200 men den fanns bara med lilla Leafbatteriet och har av naturliga skäl ännu sämre räckvidd än en Leaf, dessutom fördrar jag flak istället för skåp
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Just nu kör jag rambyggd dieselpickis, det skulle med lätthet gå att klämma in 50-60KW batterier mellan rambenen, eller betydligt mer om man höjer flaket lite.

Men ingen tillverkare är intresserad av att bygga en robust, praktisk och billig elbil, antingen bygger dom skit som ser ut som en golfbil, eller också vräker dom på med utrustning så att biljäveln blir dyrare än motsvarande fossilbil.

Dom första sakerna jag kan göra avkall på är skinnklädsel, elhissar och navigator, en av dom sista sakerna är räckvidd och hur lastvänligt fordonet är.

Jag har sett Amerikanska konverteringssatser till VW/Toyota pickisar och dom skulle passa mig precis, fast med ett större batteri, av någon anledning kör dom med 20KW och en räckvidd på 10 mil

Jag var och tittade på Nissan's lilla skåp ENV200 men den fanns bara med lilla Leafbatteriet och har av naturliga skäl ännu sämre räckvidd än en Leaf, dessutom fördrar jag flak istället för skåp
Ryktena går att Tesla ska ha en bruks-pickis i planerna efter Model 3 och Model Y. Men då snackar vi långt bort i framtiden tyvärr :/

Ser att du också vara lite frustrerad över biltillverkarnas ovilja att tillverka det folk vill ha. Som skrivet innan så är jag mer eller mindre övertygad om att de etablerade tillverkarna är i säng med OPEC. Finns få andra förklaringar som är trovärdiga.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ryktena går att Tesla ska ha en bruks-pickis i planerna efter Model 3 och Model Y. Men då snackar vi långt bort i framtiden tyvärr :/

Ser att du också vara lite frustrerad över biltillverkarnas ovilja att tillverka det folk vill ha. Som skrivet innan så är jag mer eller mindre övertygad om att de etablerade tillverkarna är i säng med OPEC. Finns få andra förklaringar som är trovärdiga.

En Tesla-pickis kommer ändå att bli dyr, det ligger i Teslas natur.

Jo, dom etablerade tillverkarna vill tillverka det dom alltid har tillverkat, dom vill gärna att någon annan tar utvecklingskostnaderna för ny teknik och bättre batterier.

Det är ju tyvärr bara dom som tillverkar bilar som ser ut och fungerar som vanliga bilar.
Dom bilar jag har tittat på är Leaf, ENV200 och Kia Soul EV.
Bilar där man hyr batteriet för mer än vad det kostar att tanka min dieselbil varje månad går fetbort (Zoe och andra bilar med med hyrkontrakt) och glorifierade golfbilar har aldrig varit aktuella.

VW går fetbort som märke ÖHT, jag ska aldrig mera äga något från den koncernen.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
En Tesla-pickis kommer ändå att bli dyr, det ligger i Teslas natur.

Jo, dom etablerade tillverkarna vill tillverka det dom alltid har tillverkat, dom vill gärna att någon annan tar utvecklingskostnaderna för ny teknik och bättre batterier.

Det är ju tyvärr bara dom som tillverkar bilar som ser ut och fungerar som vanliga bilar.
Dom bilar jag har tittat på är Leaf, ENV200 och Kia Soul EV.
Bilar där man hyr batteriet för mer än vad det kostar att tanka min dieselbil varje månad går fetbort (Zoe och andra bilar med med hyrkontrakt) och glorifierade golfbilar har aldrig varit aktuella.

VW går fetbort som märke ÖHT, jag ska aldrig mera äga något från den koncernen.

Kommande Model 3 kommer att kosta ca $35.000, en svensson-sedan i jämförelse med typ Volvo V60. Tesla tillverkar just nu dyra lyxbilar för att finansiera sin gigafactory och all annan infrastruktur som behövs för storskalig produktion av prisvärda bilar. Det är enklare att ta en mille+ för en lyxbil än 6-700k för en svensson-sedan ;)
Batterihyra är bara trams enligt min mening, till för de som inte litar på hållbarheten. Nu när det finns åratal med statistik så vet man att de håller rätt bra, bättre om man sköter dem som man ska.

Hyundai och Toyota ska tydligen släppa något nytt 2017. Möjligen GM också om de får tummarna loss.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hörrö Guw, ska vi starta ett projekt. Bygga en vettig pickis med 100kwh batteri och två motorer? Så den funkar även på vintern..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hörrö Guw, ska vi starta ett projekt. Bygga en vettig pickis med 100kwh batteri och två motorer? Så den funkar även på vintern..
Fyra motorer och "räckviddsförlängare".
Jag är fortfarande övertygad om att det är framtiden med en motor per hjul, för att kunna styra drivning/bromsning individuellt.
"Räckvidsförlängaren" bör bestå av en liten motor som arbetar enligt diesels princip och ger strax över genomsnittsbehovet av effekt.
50-60 hk räcker.
Batteriet behöver inte vara stort, eftersom man har motorn som laddar, men bör tåla hög belastning.
Elmotorerna bör ge sisådär 50 hk styck.
Det ger en hybridbil som är hyfsat lätt med 200 hk tillgängligt så länge batteriet räcker och bränsleförbrukning som en hyfsat lätt bil med en högeffektiv konstantvarvsmotor på 50-60 hk.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En kommentar angående dubbdäck på en elbil så skulle jag avråda från det eftersom man inte har en motor som dränker ljudet av dubben.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fyra motorer och "räckviddsförlängare".
Jag är fortfarande övertygad om att det är framtiden med en motor per hjul, för att kunna styra drivning/bromsning individuellt.
"Räckvidsförlängaren" bör bestå av en liten motor som arbetar enligt diesels princip och ger strax över genomsnittsbehovet av effekt.
50-60 hk räcker.
Batteriet behöver inte vara stort, eftersom man har motorn som laddar, men bör tåla hög belastning.
Elmotorerna bör ge sisådär 50 hk styck.
Det ger en hybridbil som är hyfsat lätt med 200 hk tillgängligt så länge batteriet räcker och bränsleförbrukning som en hyfsat lätt bil med en högeffektiv konstantvarvsmotor på 50-60 hk.

Tror det mest ekonomiska i en allhjulsdriven är att ha en motor per axel och sedan en typ Torsen-diff. Det är dyrt med motor även om en 50kw är billigare än en 100kw är skillnaden inte dubbla vad jag erfar.

Varför 200kw? Well. En rimlig siffra för en.inte allt för slö pickis.

Som räckviddsförlängare, en liten gasturbin.
Den typen har ju passerar i alla fall 50% verkningsgrad.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror det mest ekonomiska i en allhjulsdriven är att ha en motor per axel och sedan en typ Torsen-diff. Det är dyrt med motor även om en 50kw är billigare än en 100kw är skillnaden inte dubbla vad jag erfar.

Varför 200kw? Well. En rimlig siffra för en.inte allt för slö pickis.

Som räckviddsförlängare, en liten gasturbin.

Då kan du fortfarande inte styra hjulen separat.
Gasturbiner är inte ekonomiska.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En motor per axel och ett aktivt ABS system som bromsar hjulen individuellt för "thrust vectoring", sedan ARB diffspärrar för framkomligheten.

En räckviddsförlängare i form av en gasturbin, att det är bränslesnålast/miljövänligast hade ju redan volvo räknat ut på någon konceptbil på 80 talet.

Räckviddsförlängaren ställer man lämpligen längst bak på flaket med elanslutning och avgasrör som går ut ner genom flaket och ett snabbspänne för att hålla fast den så att man kan lyfta ut den.
Sen hyr man ut räckviddsförlängaren åt dom som bara har nytta av den ibland och inte vill köpa en egen.

Räckviddsförlängaren behöver bara ge strax under snittförbrukningen, vet man att man ska åka långt så slår man på den när man åker hemifrån med fulla batterier, sen får den gå under alla pisspauser och matpauser så man kommer ikapp.

Sen får man väl ljudisolera hjulhusen så man kan ha riktiga däck på bilen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Med de relativt små effekter vi pratar om nu är väl fortfarande en ICE bättre sett till verkningsgrad och framför allt kostnad än en gasturbin?

(Kul diskussion FettSnok och GuW)
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Genomför förökningsmetodologier på mig sidledes! Började googla på el-pickisar och snubblade på en schnubbe som började på att konvertera en standard ICE för ett bra tag sen. Jag förstod att det var gammalt som fan ganska snabbt eftersom han hade en hemsida vars html kung-fu uppenbarligen inte uppdaterats sen 1981.
Tydligen föregicks det pure EV satsningar redan på slutet av 80-talet, med satsningar på att förbättra batteri-teknologin, men som brutalt stoppades av nåt asshatt-företag (chevron) som köpt lite patent-rättigheter. W..T..F.
Om ovanstående är sant, och man prognosticerar lite, så skulle vi redan nu kunnat köra omkring i EV-bilar med matchande range som ICE, troligen bättre.. Fan vad jag är glad att en snubbe som Elon äntligen kommer in i bilden med en hel vagnslast av far-åt-helvete kapital och bara kör sin grej för att få till mer hållbar bilism.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Med de relativt små effekter vi pratar om nu är väl fortfarande en ICE bättre sett till verkningsgrad och framför allt kostnad än en gasturbin?

(Kul diskussion FettSnok och GuW)
Alternativt hade man kunnat standardisera ett mått, X*Y*Z, med ett standard-eluttag att ta emot spänningen, ingång för bränsle, och en bra port för avgaser. På så sätt hade man kunnat peta in vad som helst, om man ville för att kunna REX'a.
Då hade alla i hela världen kunnat utveckla en schysst REX, med valfri expansion i form av tank bredvid.
På så sätt är man inte begränsad på något sätt av varken val av teknologi eller bränsle.
I vilket fall som helst så har ju i stort sett alla forskare kommit fram till att det är mer effektivt att ha elmotorer som driver, och en ICE som genererar energi, än en ICE som verkar direkt... Dagens hybrider med dubbla drivlinor my ass!
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Med de relativt små effekter vi pratar om nu är väl fortfarande en ICE bättre sett till verkningsgrad och framför allt kostnad än en gasturbin?

(Kul diskussion FettSnok och GuW)

Tror inte verkningsgrad blir sämre på grund av storlek. Iaf inte jämfört med traditionell kolvmotor. Dessutom blir de rätt små också.
Och små betyder låg vikt och låg vikt ger.mer utrymme för batterier. Microturbiner är "hyggligt hett" på hybriddrivningsagendan.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Genomför förökningsmetodologier på mig sidledes! Började googla på el-pickisar och snubblade på en schnubbe som började på att konvertera en standard ICE för ett bra tag sen. Jag förstod att det var gammalt som fan ganska snabbt eftersom han hade en hemsida vars html kung-fu uppenbarligen inte uppdaterats sen 1981.
Tydligen föregicks det pure EV satsningar redan på slutet av 80-talet, med satsningar på att förbättra batteri-teknologin, men som brutalt stoppades av nåt asshatt-företag (chevron) som köpt lite patent-rättigheter. W..T..F.
Om ovanstående är sant, och man prognosticerar lite, så skulle vi redan nu kunnat köra omkring i EV-bilar med matchande range som ICE, troligen bättre.. Fan vad jag är glad att en snubbe som Elon äntligen kommer in i bilden med en hel vagnslast av far-åt-helvete kapital och bara kör sin grej för att få till mer hållbar bilism.

Det är väl iofs lite tveksamt, för att bygga bättre batterier behövs grundforskning ha gjorts som man kan bygga vidare på med intelligent applikation, och den forskningen är mer "Hmm, undrar vad som händer om man gör såhär med den här" än en riktad forskningsinsats. (Vilket också är anledningen till att det är jävligt viktigt att staten skjuter till pengar till forskning utan krav på att det ska finnas en direkt förutsägbar nytta av forskningen)
Det hade nog kunnat ha gått lite längre än det gjort nu, men inte hemskt mycket längre. Batteriteknologin har jobbats envetet på av massor av andra områden vid sidan av markfordon, och det är ju batterierna som är den enda svaga länken i elfordon i princip. Även om elmotorerna också gått skapligt mycket framåt de senaste 10 åren.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top