Elbil eller inte?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Lite kortat. Undviker långa citat om det går...
Summerar man det hela (och det är inte bara denna tråden, eller detta forumet jag syftar på) så finns det framförallt två grupper:

Grupp A) Aldrig ägt en elbil, ofta inte ens provkört en och de ogillar det hela. Det funkar inte och det duger inte!


Grupp B) Elbils-ägare. Från dessa läser man om positiva upplevelser, faktiska erfarenheter,





Jag lyssnar nog helst på de med erfarenhet, och de är sällan negativa till att köpa och/eller äga en elbil.
Någon som känner någon som köpt elbil men sagt aldrig mer/igen?
Hej!

Av detta kan man inte dra för stora slutsatser, då de som ÄR positiva till elbil köper...just elbil.
Klart som tusan de är nöjda.

Jag vill köpa elbil av flera skäl men de uppfyller inte mina behov ännu. Ge mig en bil med 40mils verklig räckvidd (=80 på papperet)
Ja menar 80mil på papperet = slitet batteri...full värme alt kyla...lite moms på hastigheten...acca bra (man vill gärna ha lite kul)...backigt till sälenfjällen... ger att man snabbt kommer ned till halva körsträckan.

Och när de klarar 80mil (40 riktiga) ska de kosta som en vanlig i inköp. DÅ snackar vi. Inte förr.

Har en VW Up som andrabil. Den körs 2.5k mil/år.
Tittade på eUp men som en annan i tråden räknat ut. Värdeminskning på 3år på 160k bara går ju inte!
Vår maxutrustade Up med vinterhjul fick vi loss för 120k!!
Den drar i snitt 4.3 på sommaren, 4.5 på vintern.

Dvs ingen ekonomi alls för elbil.
Prövade dessutom en eUp och tråkigare bil kan man knappt tänka sig. ok den accar snabbt upp till 50-60 men sen är det seeegt.
Och all extra vikt gör en stenkul bil till en dödens trist.
Dessutom skulle batteriet räcka 14mil tror jag de sa, men efter 15-20min körning i stan var jag nere på 40% återstående körsträcka. Rent uselt !

Nej, de får allt fila vidare på grejerna innan jag hoppar på.

PS
De med elbilar säger sig inte ha räckviddsångest men snålkör hela tiden...och söker efter laddstolpar hela tiden...
Så jag ställer mig tveksam till hur det är med ångesten.
Men klarar den 40mil i verkligheten slipper man det. Snart är vi där. Utvecklingen går snabbt.

Dock ska jag fortfarande ha en "riktig bil" som förstabil. En kul en...en som låter o vibrerar..en som är lätt..kul...och snabb.:tummenupp

Andrabil = elbil dock. Som hustrun kör. När det funkar tekniskt och ekonomiskt.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hyundai Ioniq verkar väldigt vettig med fradrag för miljöbilspremie
Denna bil visar hur snabbt utvecklingen går!
250k för hybriden är ok pris.
372k för elbil med 28mil räckvidd är iof dyrt men finns det andra i den prisklassen som kommer längre?
Fortfarande lite för stor extrakostnad men 28mil (14 i verkligheten) är klart lovande.

Vilka andra konkurrenter finns det?
(ok Tesla för en mille får vara hur bra som helst. För dyr.)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tillgängligt på marknaden idag finns inget likvärdigt till Ioniq vad gäller räckvidden och prislappen. Den är dessutom effektiv så halverad räckvidd jämfört med Hyundais värde stämmer inte på den.
Att jämföra e-up! med en vanlig up! haltar lite, åtminstone för en människa med hörseln i behåll. Den där trecylindriga motorn i den vanliga är inte angenäm att lyssna på.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Sen kommer nästa säkra osäkerhetskort. Vad gör regeringen den dag intäkter från bensin och fordonsskatt blir för liten...

Idag finns där en massa fördelar som gör elbilen gynnsam. Parkering, laddning, skattelättnader osv. När tillräckligt många är "på kroken" kommer det återgå till det normala dvs bil kostar. :gnissla
Klart det blir så .Elbilar kommer vara den stora miljöboven
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Klart det blir så .Elbilar kommer vara den stora miljöboven

Nåt ditåt. Man åker på energilagringsskatt så har man stort batteri kostar det extra eller nåt ditåt typ som stora motorer gör idag... Litiumskatt, nickelskatt, neodymskatt... Tror till och med skatteverket var i tagen att jaga förmånsbilister som körde Tesla där fri Supercharger ingår. Vadå? Det är ju en förmån utöver bilen att få tillgång till fritt bränsle som arbetsgivaren betalat förutsättningarna för. Så goa är dem..

They Always find their way to f*ck us..
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tillgängligt på marknaden idag finns inget likvärdigt till Ioniq vad gäller räckvidden och prislappen. Den är dessutom effektiv så halverad räckvidd jämfört med Hyundais värde stämmer inte på den.
Att jämföra e-up! med en vanlig up! haltar lite, åtminstone för en människa med hörseln i behåll. Den där trecylindriga motorn i den vanliga är inte angenäm att lyssna på.
Vi får väl se när de testar Ionoq. Men de tester som gjorts på dagens bilar har visat att alla dagens elbilar har runt 50% av körsträckan i riktvärdet.

Man ska nog se elbilens specade körsträcka som lika överdriven som specad bränsleförbrukning i vanliga bilar !

Va gillar du inte den?
Trepipen är ju en av skälen till att jag köpte bilen. Låter helt underbart :)
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nåt ditåt. Man åker på energilagringsskatt så har man stort batteri kostar det extra eller nåt ditåt typ som stora motorer gör idag... Litiumskatt, nickelskatt, neodymskatt... Tror till och med skatteverket var i tagen att jaga förmånsbilister som körde Tesla där fri Supercharger ingår. Vadå? Det är ju en förmån utöver bilen att få tillgång till fritt bränsle som arbetsgivaren betalat förutsättningarna för. Så goa är dem..

They Always find their way to f*ck us..
Tyvärr har du rätt.
Iof...Lite kul är det allt att miljöförespråkare försöker dölja de negativa konsekvenserna med batterier...ja menar elbilar har BARA fördelar eller hur?
Man blir så matt. Allt handlar BARA om att säga rätt saker för att bli omvald.
Är det bra för landet eller världen är mindre viktigt. Suck
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
...
Har en VW Up som andrabil. Den körs 2.5k mil/år.
Tittade på eUp men som en annan i tråden räknat ut. Värdeminskning på 3år på 160k bara går ju inte!
Vår maxutrustade Up med vinterhjul fick vi loss för 120k!!
...

Det du och tyvärr väldigt många andra missar att ta med i ekvationen är att stirra sig blind på hög inköpskostnad/värdefall och inte sätta det i relation till pengarna du bränner upp och ut genom avgasröret.
Ok du får en värdeminskning på 160k, men med en bensinbil som går 2,5k mil per år så eldar du upp ca 2500*10*3=75.000kr. Den reella pengaförlusten med endast dessa två faktorer inräknade blir i detta räkneexempel 85.000 på en tre-års period. Kasta sen på betydligt dyrare årlig service/skatt/försäkring/etc så ramlar det ner ett gäng tusenlappar till. Helt plötsligt är det inte så stor skillnad..

Är det billigare att låna 2,5mille till ett hus eller hyra en lägenhet för 10k i månaden? 2,5 miljoner är ju jättemycket mer pengar så det måste ju vara dyrare!!1!one!! Svaret är snarare att det beror på, man behöver räkna på alla faktorer för att kunna jämföra rättvist. Jag bor duktigt mycket billigare i ett hus i dagsläget jämfört med en motsvarande hyreslägenhet. Men det som gäller mig gäller nödvändigtvis inte alla andra, man måste helt enkelt räkna på det.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu har jag varit runt på lite olika firmor. Det går sakta framåt.. kommer vilja kolla in Hyundai också..

Men varför, varför varför ska en elbil se ut som om den ramlat ner från fulträdet och slagit i varenda gren på vägen?!
Det är ju bara tesla som inte gör en lätt kräkfärdig.. Är det nån taktik från biltillverkarna (de som även gör ICE bilar) ? Typ ; Titta, intresset finns inte. Eller "här har du en elbil!" Folk -"Jag tar nog er bensinare istället".
Och alla som har nån form av el eller el/hyrid ska dra massa neonblå linjer, markeringar och annat. WTF?!

Det som dock fick mig att smälla av idag efter senaste besöket hos handlaren.
3000kr i service /2000mil (Leaf) !?!?! För vad?! Byte pollenfilter, en batterikontroll och fylla spolarvätska. HUR är det ens möjligt? Min dieselbil kostar mindre i service!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det som dock fick mig att smälla av idag efter senaste besöket hos handlaren.
3000kr i service /2000mil (Leaf) !?!?! För vad?! Byte pollenfilter, en batterikontroll och fylla spolarvätska. HUR är det ens möjligt? Min dieselbil kostar mindre i service!

Fhut the whuck! Är de goa i huvet på riktigt?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hittade denna artikel utöver vad säljaren sa..
Det taktar ju.
http://www.dn.se/motor/tester/mitt-leaf-som-elbilsagare/
Servicekostnad 3 år/6?000 mil: 9?451 kr


Precis. What the truck.. Tesla sa; "Nja. Det finns ju service men det är så lite så vi kravställer inget för att garantin ska gälla" Viss skilland i attityd till verklighet.. Sen om det var löst prat från honom eller ej.. Det förtäljer inte storyn. Nissan (hedin) verkar inte friska...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Va gillar du inte den?
Trepipen är ju en av skälen till att jag köpte bilen. Låter helt underbart :)
På motorväg är inte underbar det ord jag tänker på. Barmhärtighetssjälvmord är närmre.

Värdeminskningen på min e-up är nog lite beroende på att jag använder bilen mer än genomsnittet. Det är ganska få till salu billigare än min.

Vad Nissan tar för att serva Leaf är rena oförskämdheter mot kunderna. De behöver knappast en massa specialutrustning för att göra ingenting. De har dessutom tagit betalt för det redan när de sålde bilen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Men varför, varför varför ska en elbil se ut som om den ramlat ner från fulträdet och slagit i varenda gren på vägen?!
Det är ju bara tesla som inte gör en lätt kräkfärdig.. Är det nån taktik från biltillverkarna (de som även gör ICE bilar) ? Typ ; Titta, intresset finns inte. Eller "här har du en elbil!" Folk -"Jag tar nog er bensinare istället".
Och alla som har nån form av el eller el/hyrid ska dra massa neonblå linjer, markeringar och annat. WTF?!
Jag är lätt konspiratoriskt lagd, men är tveklöst säker på att alla traditionella bilbolag är buksvåger med oljebranschen. Samma höga slipsmuppar sitter antingen i båda styrelser eller gör deras bästa polare det. Så därför ger de ger order om att tillverka elbilar bara för att de blir tvingade enligt lag, och att tillverka minsta möjliga godkända antal. Sen ger de order å det bestämdaste att göra dem så jävla fula de kan komma undan med utan att det blir för uppenbart, så ingen vill köpa dem.
Tesla rörde om i grytan med förbeställningarna av Model 3. Som av en händelse börjar även gammelbolagen just nästa år skeppa elbilar som inte uppenbart stylats av en närsynt sengångare med negativa betyg i bild.
Till och med jag hade för fan kunnat göra snyggare bilar, och min konstnärliga nivå är så översämst att det får min 3-årings streckgubbar att likna Mona Lisa i jämförelse.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag kan ju nämna servicepriserna på e-up! som jämförelse med Nissan. 1:a efter 3000 mil 1586 kr, 2:a efter ytterligare 3000 mil 1804 kr. Nästa blir nog i januari eller februari om jag inte sålt den.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag kan ju nämna servicepriserna på e-up! som jämförelse med Nissan. 1:a efter 3000 mil 1586 kr, 2:a efter ytterligare 3000 mil 1804 kr. Nästa blir nog i januari eller februari om jag inte sålt den.

Är det även 12mån eller 3000mil (det som kommer först)?

Återigen. I länder utanför Sverige är inte priserna i närheten...
VAD kostar. Det är ju samma pollenfilter som vanliga Up! ? Kollar de däcktryck genom att tömma först och sen fylla med handpump? 1500kr för att byta ett filter (5min), koppla upp datorn och smörja bromsbelägg.
:dummer

Det är i storleksordningen 50% av bränslekostnaden för den perioden. Inte friskt.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det du och tyvärr väldigt många andra missar att ta med i ekvationen är att stirra sig blind på hög inköpskostnad/värdefall och inte sätta det i relation till pengarna du bränner upp och ut genom avgasröret.
Ok du får en värdeminskning på 160k, men med en bensinbil som går 2,5k mil per år så eldar du upp ca 2500*10*3=75.000kr. Den reella pengaförlusten med endast dessa två faktorer inräknade blir i detta räkneexempel 85.000 på en tre-års period. Kasta sen på betydligt dyrare årlig service/skatt/försäkring/etc så ramlar det ner ett gäng tusenlappar till. Helt plötsligt är det inte så stor skillnad..
Om man räknar på 14kr/liter (högt räknat) kostar bränslet 6kr/mil, inte 10 som du har.
Dvs 45k på 3år.
Service gör man givetvis själv, så det blir riktigt utfört.
Skatten är 0 på Up och 360kr efter 3år.
Försäkringen torde inte skilja mycket på en redan så billig försäkring som den ändå har.

Om min Up tappar halva värdet (60k) på 3 år så blir det 105k/3år.
eUp enbart värdeminskning 160k...vad kostar elen per mil? Det gånger 4500mil...
Hur du än räknar blir elbilen DYYYYR jämfört med en vanlig Up.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är det även 12mån eller 3000mil (det som kommer först)?
1500kr för att byta ett filter (5min), koppla upp datorn och smörja bromsbelägg. .
Jag har för mig att det är vartannat år eller 3000 mil, men ska inte svära på det. Tanten i kundmottagningen ska ha betalt också. Sen får man ju kaffe och macka under tiden man väntar eller en lånebil så lite mer än filtret som väl kostar en femhundring.

sportb...,
De 160 kkr jag angav var på 8000 mil, inte 4500. Kör man inte ens 1500 mil per år kan man ju åka taxi.
Gör du service själv så har du större värdeminskning än om du servar hos märkeshandlare.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om man räknar på 14kr/liter (högt räknat) kostar bränslet 6kr/mil, inte 10 som du har.
Dvs 45k på 3år.
Service gör man givetvis själv, så det blir riktigt utfört.
Skatten är 0 på Up och 360kr efter 3år.
Försäkringen torde inte skilja mycket på en redan så billig försäkring som den ändå har.

Om min Up tappar halva värdet (60k) på 3 år så blir det 105k/3år.
eUp enbart värdeminskning 160k...vad kostar elen per mil? Det gånger 4500mil...
Hur du än räknar blir elbilen DYYYYR jämfört med en vanlig Up.
Enligthttp://www.vibilagare.se/test/langtest/sammanfattning-av-langtestbil-volkswagen-up blev den faktiska förbrukningen då det begav sig 8,42 kr per mil över en testperiod på 2500 mil. Nu har jag iofs inte varit i närheten av en bensinstation sen februari, men det måste vara ett par år sen jag tankade under 14 spänn liten. Har priserna sjunkit på senare tid?

Min poäng var att du kommer ha ett antal tiotusenlappar som du sparar på bränsle, dessa pengar kan du istället lägga in i amortering på den dyrare elbilen. Var och när du når brytpunkten är omöjligt att säga generellt. Det som är garanterat är att ju fler mil du kör, desto billigare blir det med elbil av det enkla faktum att drivmedelskostnaden ligger på grovt räknat en femtedel eller mindre jämfört med motsvarande bensinbil.

På sommaren snittade jag 1,5kWh per mil, nu på vintern snittar jag 2kWh per mil. Detta vet jag eftersom bilen loggar allt, så jag har full historik. Jag ligger merparten av sträckan i motorvägsfart+moms, vilket är osedvanligt illa för min bil som är aerodynamisk som en lagårdsvägg och drar upp förbrukningen en hel del jämfört med blandad körning. Mitt elpris, efter jag dragit av fasta kostnader som jag ändå måste betala oavsett förbrukning, ligger på ca 80 öre per kWh.
Dvs på sommaren drar den 1,2 kr per mil, nu på vintern 2 kr per mil.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Enligthttp://www.vibilagare.se/test/langtest/sammanfattning-av-langtestbil-volkswagen-up blev den faktiska förbrukningen då det begav sig 8,42 kr per mil över en testperiod på 2500 mil. Nu har jag iofs inte varit i närheten av en bensinstation sen februari, men det måste vara ett par år sen jag tankade under 14 spänn liten. Har priserna sjunkit på senare tid?

Min poäng var att du kommer ha ett antal tiotusenlappar som du sparar på bränsle, dessa pengar kan du istället lägga in i amortering på den dyrare elbilen. Var och när du når brytpunkten är omöjligt att säga generellt. Det som är garanterat är att ju fler mil du kör, desto billigare blir det med elbil av det enkla faktum att drivmedelskostnaden ligger på grovt räknat en femtedel eller mindre jämfört med motsvarande bensinbil.

På sommaren snittade jag 1,5kWh per mil, nu på vintern snittar jag 2kWh per mil. Detta vet jag eftersom bilen loggar allt, så jag har full historik. Jag ligger merparten av sträckan i motorvägsfart+moms, vilket är osedvanligt illa för min bil som är aerodynamisk som en lagårdsvägg och drar upp förbrukningen en hel del jämfört med blandad körning. Mitt elpris, efter jag dragit av fasta kostnader som jag ändå måste betala oavsett förbrukning, ligger på ca 80 öre per kWh.
Dvs på sommaren drar den 1,2 kr per mil, nu på vintern 2 kr per mil.

Ja, det har sjunkit den senaste tiden:
http://spbi.se/statistik/priser/bensin/
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Där ser man! Så vad är snittet ute på mackarna nuförtiden? 13kr?
Iaf, för att komma ner till billigheten i att köra eldrivet behöver elpriser höjas med ett par hundra procent, eller bensinpriset ner under 3-4 kr litern för att ens spela i samma liga. Inget av de alternativen anser jag speciellt troliga..

Priserna på elbilar kommer dessutom ganska snart närma sig bensin-dito då de två största kostnaderna minskas/försvinner: Den initiala merkostnaden av att ställa om produktionen av hela drivlinan går bort, när väl det är på plats kommer det att vara billigare att tillverka en elbil(minus batteri) än en med förbränningsmotor. Priserna på batterier går stadigt ner allt eftersom produktionstakten ökar och batteritekniken förbättras.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top