Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Min Up -12 har vi ägt från ny.
9k mil med 14kr/l bensin, försäkring, besiktning, egen utförd service/tvätt, värdeminskning (lägsta pris på blocket) mm ger 15-16kr/mil i kostnad totalt.

Så att komma lägre torde vara väldigt svårt.
Allt under 20kr/mil är billigt.
Provade för skojs skull att lägga in min Leaf (Tekna 30kWh, dvs fullutrustad) på bilsvar.se för att jämföra. På 4 år, med en beräknad årlig värdeminskning på 67.000:-, 2500mil per år, sänkt försäkringspremie till vad den faktiskt är och avdragen supermiljöbilspremie så landar jag på 30:- per mil. Då är restvärdet satt till 391.000 - 40.000 - 4*67.000 = 83.000:- Dvs hade jag kört den lite mer än ett år till hade den varit helt avbetalad enligt den här kalkylen. Resterande år hade jag kört till några få kronor per mil eftersom den stora posten (värdeminskningen) då nollas. Detta utan att jag tar den som förmånsbil. Se själva under http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildetalj/nissan-leaf-el-tekna-aut1-30-kwh-2016-94362
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tyvärr ger kalkylatorerna på nätet en sned bild. Dels så missar de flesta att ta bort miljöbilspremien, dels så räknar de med mycket större värdeminskning än vad den är i verkligheten. Kolla bara på begagnatpriserna på blocket nu, elbilar håller mycket högt andrahandsvärde i jämförelse med vanliga bilar. Om två år, när prisvärda 60kWh+ bilar kommer ut på marknaden kommer det kanske dippa lite mer, men jag förutspår inget överdrivet pristapp. Drivmedelskostnaden är helt enkelt för billig för att man ska åka och skrota dem.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja 30:- mil är bra, det är vad jag kört min Landcruiser bensin V6 på de sista 6 åren. Men då är det en gammal bil och den blir aldrig billigare...

Men man blir nog ganska beroende av politiska beslut typ supermiljöbilspremie som bara den påverkar mycket. Den ändras och försvinner när nya bilar kommer. Får man fortfarande gratis parkering blir det en bra affär i Sthlm osv.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja 30:- mil är bra, det är vad jag kört min Landcruiser bensin V6 på de sista 6 åren. Men då är det en gammal bil och den blir aldrig billigare...

Men man blir nog ganska beroende av politiska beslut typ supermiljöbilspremie som bara den påverkar mycket. Den ändras och försvinner när nya bilar kommer. Får man fortfarande gratis parkering blir det en bra affär i Sthlm osv.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Ligger på förslag att höja premien till 60.000:-

Men den finns ju bara för att elbilar just nu är dyrare än vanliga bilar just nu. När bilarna kommer ner till samma priser behövs den ju egentligen inte, så då blir det ju +-0.
30:- per mil är enligt kalkylatorn, då ska min bil läggas ut på blocket för 80.000. Billigast på blocket just nu är 149.000:- för en privatimport. Billigaste -12'an ligger på 150.000. Tveksamt om man kan pruta 70.000 på den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Där räknar man förmodligen hem den. :)



Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag förstår inte hur man tänker när det jag får i inbyte för min bil inte skulle vara värdet för bilen. I min plånbok är den värd precis just så mycket.
Visst skulle KVD kunna få ut någon krona till, men då jag ogillar deras annonser på Blocket där de har irrelevanta priser så tänker jag inte ha med dem att göra.
Sälja bil på Blocket har jag inte psyke till.
 

Snowman89

Guest
Jag förstår inte hur man tänker när det jag får i inbyte för min bil inte skulle vara värdet för bilen. I min plånbok är den värd precis just så mycket.
Visst skulle KVD kunna få ut någon krona till, men då jag ogillar deras annonser på Blocket där de har irrelevanta priser så tänker jag inte ha med dem att göra.
Sälja bil på Blocket har jag inte psyke till.
Om jag har en bil värd 150000, enligt blocket.
Men kontaktar en bilhandlare för att köpa en ny Tesla som handlaren begär miljonen för och då byta in den gamla bilen, så vill handlaren ha 800000 imellan.
Handlar du teslan kontant kan handlaren släppa bilen för 930000.
Då är din bil värd någonstans mellan 130000 till 200000, beroende på hur du vill vinkla det..

Är det då relevant att du fått ett bud på "200000" för bilen i ett inbyte?
Speciellt när man sen använder den summan när man sen pratar om bilar för 400000.

Summorna är bara tagna som exempel..

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 
Last edited:

Snowman89

Guest
En fundering bara..

Är det bara jag som handlar bil efter vad jag vill ha och har råd med?
Vill jag investera pengar så är nyare fordon fel sak att lägga pengar på i 9/10 fall ändå..
Därav spelar 9kr/milen eller 15kr/milen inte jättestor roll.

Kan jag få en bil som uppfyller mina krav och DESSUTOM ev är lite snällare mot miljön så tycker då jag att det kan vara värt en liten slant till..

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jo såklart kan man tänka så. Det jag vill lyfta fram är att gemene man verkar tro att det är skitdyrt att skaffa elbil, de kostar ju jättemycket(!) så det finns ingen chans att ens fundera på det!1!.
Sålänge man kör mer än någon mil om dagen börjar det helt plötsligt jämna ut sig i totalkostnaden. I det långa loppet är det t.o.m ekonomiskt fördelaktigt i många fall.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hold your horses nu, bara för att jag ifrågasätter oklarheter är jag väl inte negativ?
De bilar du räknar upp tappar en halvmille i värdeminskning första tre-fyra åren, klart att en bil som Tesla (ovanlig och hitech) håller värdet minst lika bra/dåligt. I kalkylen är väl knappast frivmedelskostnaden den stora posten heller?

Men om du jämför vanliga bilar i konsumentklassen, tex Golf osv, så är totalkostnaden tyvärr oftast betydligt högre för elbilen - vinsten är hos tjänstebilsföraren som får subventionerat förmånsvärde.

Titta på elbilarna typ Clio som kostade som 2 V70 när den fanns. Vad är de värda idag? Hur långt har de körts?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bilarna valde jag eftersom de matchar en Tesla Model S i inköpspris.
Känns ju inte rättvist att matcha en 900 000 kr Tesla mot en 350 000 kr Volvo V70 :)

Lite utifrån ditt citat "Buy quality, cry once" ;)
a.k.a. Tesla Model S/X när det kommer till elbilar.


Varför drivmedelskostnaden kom upp var ju för att du gillade inte att någon nämnde att den var under 2 kr/milen för en elbil, att det inte blir representativt när/om/för att man ignorerar alla andra kostnader, då framförallt värdeminskningen... så jag undersökte värdeminskningen, lite luddigt men ute i verkligheten iaf :)

Hur en Golf vs. en Leaf eller motsvarande står sig har jag inte en aning om, jag har lagt 30 min på lite research, nu är det någon annans tur :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Billigaste jämförbara Nissan (quashqai -12), med typ samma mätarställning som leafen jag nämnde innan, ligger på 97.500 på blocket.(billigaste leafen ligger ute för 150.000 i dagsläget).
Begagnatpriset ligger som sagt högt för elbilar. Enligt online-kalkylatorn som jag länkade till för att ta fram milkostnaden så ska leafen säljas för typ 80.000 efter 4 år. Något som klingar konstigt i de beräkningarna tro? Kan det vara så att den verkliga milkostnaden för en elbil inte är de höga fantasisummor som standardkalkylatorerna drar fram?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag sitter och debatterar kostnad för elbil kl 01 på julafton, jag är nog inte lite skadad :crash
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Drivmedelskostnaden är naturligtvis extremt låg för elbilar. Det är dock inte hela kostnaden vilket jag försöker påpeka. Det finns ju en anledning till att inte alla kör elbil ännu, eftersom drivmedelskostnaden ofta är kanske 1/5 av totalkostnaden för en ny bil. De som själv har skaffat elbil behöver inte känna sig kränGta av det så det behövs inga försvarspositioner i diskussionen. När de säljs utan enorma subventioneringar är elbilssystemet självgående, än så länge är det inte det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Snowman89

Guest
Jo såklart kan man tänka så. Det jag vill lyfta fram är att gemene man verkar tro att det är skitdyrt att skaffa elbil, de kostar ju jättemycket(!) så det finns ingen chans att ens fundera på det!1!.
Sålänge man kör mer än någon mil om dagen börjar det helt plötsligt jämna ut sig i totalkostnaden. I det långa loppet är det t.o.m ekonomiskt fördelaktigt i många fall.
Jo jag håller helt med dig, även om det kanske inte riktigt framgår..
Det jag menade var bara att man lär jämföra likvärdiga bilar.

Det var ju någon som tog upp en total ägandekostnad på en VW Up som 14-15kr/milen, vilket jag först tycker låter väldigt lågt.
Men att jämföra en bil för runt 100000 i inköp med en som kostar 3-4ggr så mycket i ägandekostnad. Så är det ju givet att den dyrare bilen blir dyrare att äga, oavsett om det är en elbil eller ej.

Ska man göra en schysst jämförelse mellan bilar så lär man ju jämföra bilar som är likvärdiga i modell/storlek/pris.

Bland mina bekanta handlar det inte om att elbilen blir för dyr att äga, utan att räckvidden är för dålig idag.
Så jag har svårt att tro att det blir mycket dyrare att äga en elbil, som vissa vill påstå.
Visst om det släpps en ny Leaf med dubbel räckvidd för halva priset så kommer värdet på nuvarande Leafs att sjunka.
Men detsamma gäller ju dagens bensin/dieseldrivna bilar.
Ifall det införs förbudszoner där de inte får köra eller enorma straffskatter så kommer även värdet på dem att sjunka.

Kontentan är väl egentligen att om man vill ha en elbil och ens körsätt/använding passar räckvidden så är det väl bara att handla:)


God hjul!

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag förstår fortfarande inte värdesberäkningen Snowman kommer med. Visst ökar prutmånen när man inte har något inbyte, men lik förbannat är det siffrorna på pappret jag har att förhålla mig till. Vad som kunde ha varit är irrelevant.
Ny bil 140-min bil ger att de vill ha 25 ur min plånbok.
Totalt har jag åkt ny elbil för en lägre kostnad per mil än den 10 år gamla bil jag hade innan.
 

Snowman89

Guest
Jag förstår fortfarande inte värdesberäkningen Snowman kommer med. Visst ökar prutmånen när man inte har något inbyte, men lik förbannat är det siffrorna på pappret jag har att förhålla mig till. Vad som kunde ha varit är irrelevant.
Ny bil 140-min bil ger att de vill ha 25 ur min plånbok.
Totalt har jag åkt ny elbil för en lägre kostnad per mil än den 10 år gamla bil jag hade innan.

Säljer du den privat får du 150000.
Köper du sen nästa bil (bilen jag använde sist som exempel) så kostar den dig då totalt 930000 då säljaren prutar ner till det vid kontant affär.
Så du får lägga till 780000kr ur egen ficka.

Byter du in den på firman så är priset fast på 1000000 för den nya bilen.
Då vill säljaren ha 800000 imellan, så din bil är då "värd" 200000 enligt dig.

Så i din värld är det alltså bättre att byta in bilen, då du får mer för den hos firman än du får om du säljer den privat.

Förstår du nu, eller vad är det du inte förstår?


I ditt exempel kanske du kan sälja din bil för 110 via blocket.
Kommer du då till säljaren av bilen du är sugen på och betalar den kontant, så släpper de samma bil för 130.
Vips så har den nya bilen kostat 20+din bil.
Samtidigt som du fick "mindre" betalt för bilen när du sålde den privat.

Så jag tycker fortfarande det är fel att använda ett bud från en handlare som ett riktmärke.
Värderingen av din bil kommer givetvis variera beroende på vilken bil du kollar på och handlarens marginaler på den.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jo jag håller helt med dig, även om det kanske inte riktigt framgår..
Det jag menade var bara att man lär jämföra likvärdiga bilar.

Det var ju någon som tog upp en total ägandekostnad på en VW Up som 14-15kr/milen, vilket jag först tycker låter väldigt lågt.
Men att jämföra en bil för runt 100000 i inköp med en som kostar 3-4ggr så mycket i ägandekostnad. Så är det ju givet att den dyrare bilen blir dyrare att äga, oavsett om det är en elbil eller ej.

Ska man göra en schysst jämförelse mellan bilar så lär man ju jämföra bilar som är likvärdiga i modell/storlek/pris.
Medhåll!

Jag räknade bara ut min milkostnad (15-16 var det) då en annan skrev in att denne kunnat köra sin bil på 14kr/mil.
O jag har verkligen supersnålat, gjort allt själv så jag ville kolla vad det har kostat för mig.

Skaffade en ny MB i höstas, räknar med milkostnad på knappa 50kr/mil över de tre första åren. HUVVA.
ja.. det var hustrun som ville ha den, jag tyckte det räckte med en bil i hushållet.
 

Snowman89

Guest
Medhåll!

Jag räknade bara ut min milkostnad (15-16 var det) då en annan skrev in att denne kunnat köra sin bil på 14kr/mil.
O jag har verkligen supersnålat, gjort allt själv så jag ville kolla vad det har kostat för mig.

Skaffade en ny MB i höstas, räknar med milkostnad på knappa 50kr/mil över de tre första åren. HUVVA.
ja.. det var hustrun som ville ha den, jag tyckte det räckte med en bil i hushållet.

Vissa saker är det enklast att inte räkna på :D :krama
Det är dyra mil på nya dyrare bilar, men personligen tycker jag att det kan vara värt det..
Men det är trevligt med nya prylar, synd att det ska vara så dyrt bara..
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Bland mina bekanta handlar det inte om att elbilen blir för dyr att äga, utan att räckvidden är för dålig idag.
O andra sidan, vilka som kan köpa en så pass dyr bil bryr sig om kostnaden - ingen! :tungan
Och det oavsett biltyp.
Så är det bland alla jag känner, grannar o kollegor.
Ofta kostar bilen mer än bostaden idag...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top