Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
WLTP har ju olika körcykler beroende på hur många kg/w motoreffekt fordonet har.

Dom flesta elbilar testas efter den högsta klassen (klass3), men småbilar med klen motor kan nog kanske gränsa till en annan klass med betydligt snällare körcykel (jag har inte kollat om det finns några som klassar in i WLTP2)

Då blir siffrorna mellan olika bilar riktigt missvisande, då den körcykeln är betydligt snällare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ingen har påstått att WLTP är realistisk räckvidd, det är en standard som innebär att man kan jämföra olika bilar. Vilket jag skrev i inlägget.

Skillnaden mellan WLTP och verkligheten beror på många saker. Vilket jag också skrev. Sedan ironiserade jag över de krav som ställs på elbilar men aldrig på ICE-bilar, men den ironin missades...

För Tesla 3P som har WLTP på 530 km är 475 km realistiskt på sommaren om man tar det lugnt och håller fartgränserna. 400 km utan att ens fundera och 350km på vintern med snö och -20. 250km med släpvagn och två hojar, regn och kring nollan.

Det är verkligheten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen har påstått att WLTP är realistisk räckvidd, det är en standard som innebär att man kan jämföra olika bilar. Vilket jag skrev i inlägget.

Skillnaden mellan WLTP och verkligheten beror på många saker. Vilket jag också skrev. Sedan ironiserade jag över de krav som ställs på elbilar men aldrig på ICE-bilar, men den ironin missades...

För Tesla 3P som har WLTP på 530 km är 475 km realistiskt på sommaren om man tar det lugnt och håller fartgränserna. 400 km utan att ens fundera och 350km på vintern med snö och -20. 250km med släpvagn och två hojar, regn och kring nollan.

Det är verkligheten.

Kanske inte så konstigt?

Det har ju lite mindre betydelse när man tar sig 100 mil på en tank och det tar 10minuter att fylla den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kanske inte så konstigt?

Det har ju lite mindre betydelse när man tar sig 100 mil på en tank och det tar 10minuter att fylla den.

Som tidigare sagt så tar det inte så mycket längre tid med släp heller, så länge man kan ladda snabbt. Men absolut är räckvidden än så länge mindre än många turbodieslar.

Lite som med elhojar, plötsligt måste alla ha MINST 50 mil, lite löjligt när de flesta inte kör mer än 10-20 mil per dag...

Min poäng är att en köpare av en Golf eller BMW 330i aldrig får frågan om hur den skall klara 100 mil med ett boggikåpsläp i 35 minusgrader...


Det här är ju inte lite kul, om man följt frågan några år.

https://edition.cnn.com/2020/12/04/...crdQch3gJppnFsuwQsQ_0wF8TrOzgkuhEenQ_g351wFRs
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Ingen har påstått att WLTP är realistisk räckvidd, det är en standard som innebär att man kan jämföra olika bilar. Vilket jag skrev i inlägget.

Nähä? Detta var det första man fick till svar efter att man skrev att en bil som enligt WLTP klarar 320km egentligen klarar 20-30% mindre i verkligheten...

200 x 1.609 = 321 km.

Det är just därför som det finns standarder som WLTP.

Man måste ju alltid oavsett vad det gäller utgå från sämsta läge. Med det menar jag inte att köra bil 1000km i motvind med grannen på släp, utan snarare att kunna köra i normalt vinterföre med varm bil. För det kan man med all rätt dra av 20-30% från WLTPs standard.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nähä? Detta var det första man fick till svar efter att man skrev att en bil som enligt WLTP klarar 320km egentligen klarar 20-30% mindre i verkligheten...





Man måste ju alltid oavsett vad det gäller utgå från sämsta läge. Med det menar jag inte att köra bil 1000km i motvind med grannen på släp, utan snarare att kunna köra i normalt vinterföre med varm bil. För det kan man med all rätt dra av 20-30% från WLTPs standard.

Absolut!

Jag tror att jag svarade på något annat egentligen... det är precis så. Men om det är 10, 20% eller 50% man skall dra av är väldigt olika för olika bilar och förhållanden, det var min poäng.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kan du ge mig en timestamp, jag står inte ut med den där självgode tönten i 20 minuter, han är hela anledningen till att jag har slutat se fullycharged sen johnny slutade

Titta 11:25 och framåt.
Jag har följt Fully Charged så länge att Llewellyn är den jag föredrar att lyssna på. Johnny Smith gör sig bäst i The Late Brake Show.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Då slutar EU att betrakta laddhybrider som hållbara
2020-11-25 12:32
John Edgren

Från och med 2021 måste EU:s biltillverkare ha gjort vissa ansträngningar för att ses som hållbara företag. Nu oroas branschen över att regelverket kan stoppa nödvändiga investeringar. Och 2026 är bara rena elbilar "gröna".

A European Green Deal – eller "en europeisk grön giv" är Europeiska kommissionens åtgärdspaket med målsättningen att EU ska bli den första klimatneutrala världsdelen. Bland en lång rad förväntade lagändringar de kommande åren har kommissionen lagt ett förslag till EU:s nya klimatlagstiftning.

Som en del i den gröna given, för att stimulera en hållbar finansiering, har EU satt upp regler i Taxonomiförordningen som definierar vilka aktiviteter som ska ses som hållbara – och vad som därmed kan utgöra "gröna investeringar".

Men EU:s nya taxonomi har fått kritik från bland annat elbolag för att dagens svenska vattenkraft inte skulle klassas som hållbar – och nu rapporterar Reuters att vissa av riktlinjerna riskerar att ge en motsatt effekt när det gäller utsläpp från biltrafiken.

I dag kämpar många biltillverkare för att klara EU:s nuvarande krav på att producenternas nya bilar i snitt ska släppa ut 95 gram koldioxid per kilometer, och om ett bolag misslyckas väntar dryga böter.

När det nya regelverket tas i bruk under 2021 blir kraven hårdare. Då får biltillverkarna bara marknadsföra en modell som "hållbar" om den släpper ut under 50 gram koldioxid per kilometer – det gäller för personbilar och transportfordon under 3,5 ton.

Till 2026 siktar EU på att ytterligare skärpa kraven genom att enbart släppa in fordon med nollutsläpp i den gröna kategorin. Det innebär att alla typer av hybrider sitter i samma båt som fordon med endast förbränningsmotor. Hybrider och laddhybrider utgör i dag en betydande andel Europas elektrifierade fordonsflotta, inte minst i Sverige. I dagsläget står de helt batteridrivna elbilarna för endast fyra procent av de nya fordonen inom EU.

The European Automobile Manufacturers Association, en lobbygrupp för bilindustrin, anser att regelverket kan innebära att biltillverkarna får svårt att dra in de investeringar som är nödvändiga för att finansiera omställningen till de strängare utsläppsmålen.

De nya reglerna innebär att biltillverkare bara kan klassas som en grön investering om de har gjort betydande ansträngningar för att anpassa verksamheten efter klimatförändringar. De institutioner som exempelvis placerar sina pengar i fonder kommer av EU att tvingas redovisa vilka av företagen som lever upp till de nya kriterierna.

JOHN EDGREN
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sedan ironiserade jag över de krav som ställs på elbilar men aldrig på ICE-bilar, men den ironin missades...
250km med släpvagn och två hojar, regn och kring nollan.
Som tidigare sagt så tar det inte så mycket längre tid med släp heller, så länge man kan ladda snabbt. Men absolut är räckvidden än så länge mindre än många turbodieslar.
Min poäng är att en köpare av en Golf eller BMW 330i aldrig får frågan om hur den skall klara 100 mil med ett boggikåpsläp i 35 minusgrader...

Det är lite drygt ett år sedan jag shoppade bruksbil sist. Jag kan tyvärr inte se att den expansiva elbilsmarknaden sedan dess gjort väldigt mycket åt ett av mina krav.

Fullastad bil, kåpsläp med två förvisso inte väldigt tunga lössnöare, allt mellan noll och tjugo grader kallt, allt mellan söndersaltade och oplogade vägar och dagstur eller helgtur till inlandet eller rent av fjällvärlden. Utan att ens fundera på var tanklocket sitter.

Detta är verklighet för mig, säkert tiotalet gånger per år. Men många elbilsförespråkare vill väldigt gärna avfärda detta som ironi eller rent av som orealistiskt svammel...?

Produktplanerarna på elbilsmarknaden kanske skulle må bättre av att lyssna på verkliga användare istället för redan frälsta...?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är lite drygt ett år sedan jag shoppade bruksbil sist. Jag kan tyvärr inte se att den expansiva elbilsmarknaden sedan dess gjort väldigt mycket åt ett av mina krav.

Fullastad bil, kåpsläp med två förvisso inte väldigt tunga lössnöare, allt mellan noll och tjugo grader kallt, allt mellan söndersaltade och oplogade vägar och dagstur eller helgtur till inlandet eller rent av fjällvärlden. Utan att ens fundera på var tanklocket sitter.

Detta är verklighet för mig, säkert tiotalet gånger per år. Men många elbilsförespråkare vill väldigt gärna avfärda detta som ironi eller rent av som orealistiskt svammel...?

Produktplanerarna på elbilsmarknaden kanske skulle må bättre av att lyssna på verkliga användare istället för redan frälsta...?

Jag skulle nog säga att det behovet kännetecknar oss i gruppen ”motorintresserade glesbygdsbor i norra Sverige” men globalt sett är det nog inte ens beräkningsbara delar av promillen...

IDAG 20201206 ser jag tre alternativ för oss:

1. Köpa en Tesla X eller möjligen Audi etron 55 och planera in laddning på de stationer som beräknas byggas i BD 2021.

2. Ha kvar en äldre potent 4x4 dragbil att lösa just de behoven med just nu och ha elbil till allt annat.

3. Följa utvecklingen med intresse, sitta kvar med sin ICE-bil och invänta en elbil som bättre svarar mot behoven. För de kommer, men inte först.

Jag själv har valt alternativ två och har kvar min Toyota Landcruiser för älgjakt, båtupptagning, skotersläp osv. Dyr att tanka men den rullar inte så många mil längre att det spelar någon större roll.


Under 2021 kommer en mängd fyrhjulsdriva SUV-elbilar med bättre dragvikt och markfrigång, exempelvis ID4/Skoda Enyaq och Tesla model Y. Jag tror att de fyller de flesta behov även hos norrbottningen med skoterintresse, särskilt när E10, E45 och Tornedalen förses med laddinfrastruktur enligt i dagarna fattat beslut. Räcker det för dig och mig? Tja, det avgör vi ju själva men ju tidigare man byter desto längre får man köra billigt. Det är ju inget självändamål att betala massa pengar till skurkregimer...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Fullastad bil, kåpsläp med två förvisso inte väldigt tunga lössnöare, allt mellan noll och tjugo grader kallt, allt mellan söndersaltade och oplogade vägar och dagstur eller helgtur till inlandet eller rent av fjällvärlden. Utan att ens fundera på var tanklocket sitter.

Detta är verklighet för mig, säkert tiotalet gånger per år. Men många elbilsförespråkare vill väldigt gärna avfärda detta som ironi eller rent av som orealistiskt svammel...?

Produktplanerarna på elbilsmarknaden kanske skulle må bättre av att lyssna på verkliga användare istället för redan frälsta...?
Mmm, nu må vi ju alla utvärdera den information vi får utifrån vår uppfattning om källorna. Jag vågar påstå att vare sig BrooklynS eller jag själv i grunden är några fundamentalister, vi har t ex båda två förbränningsmotorer i våra andrabilar just för att det kan vara bra för de lite mer extrema körsituationerna. Så tänker i alla fall jag.

Men vi kan nog båda två konstatera att det blir väldigt lite körning med dieselstånkorna numera, personligen väljer jag att ladda batteriet på V90:an för att den körs så pass sällan. I kväll var jag in med last på släpet till grabben, inga problem med Polstjärnan. När jag ska till Kiruna/Gällivare är det lite för tunt med laddstationer men som BrooklynS skriver - det åtgärdas nästa år.

Så varför vill jag då välja P2 vid inlandsturer, om än det skulle kosta någon timme mer i restid? Jo, för att bilen är tystare, roligare och mer bekväm. Dessutom - ett laddstopp var tredje timme gör mig till en bättre och mer pigg chaufför. Och innan någon Messerschmidt kommenterar att man minsann kan pausa även med en förbränningsbil (vilket är sant) ska jag villigt erkänna att det väljer jag bort om möjlighet finns. Jag har väl taskig konsekvensanalys.

Sedan anser jag personligen att det är tramsigt att hävda att vår erfarenhet innebär att de hjälpmedel som finns inte har ett berättigande - när älgen dyker upp framför huven gör vi sällan ideala inbromsningar eller undanmanövrar. Vill jag ha kul på en isbana eller kurvig väg slår jag av hjälpmedlen men på en resa från A till B använder jag dem fullt ut. Och hoppas att de inte ska behöva nyttjas.

Så vårt tjat i denna tråden är inte för att frälsa någon, det är mer för att förklara att det funkar bättre än man kan tro att köra elbil redan idag. Jag är i alla fall positivt överraskad över hur pass bra det funkar, faktiskt bättre än vad jag hoppades.

Sedan är det upp till var och en av Er att bedöma vad den utsagan är värd :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
För Tesla 3P som har WLTP på 530 km är 475 km realistiskt på sommaren om man tar det lugnt och håller fartgränserna. 400 km utan att ens fundera och 350km på vintern med snö och -20. 250km med släpvagn och två hojar, regn och kring nollan.

25 mil är bättre än jag trodde. Om Cybertrucken har en räckvidd på 80 mil vid bra förhållanden, och man kan applicera samma ratio, så borde man kunna ta sig 40 mil i det scenariot du beskriver. Det kan jag klara mig med.

Tar man sen istället cyklarna bak på bilen så kanske man kan ta sig 60 mil innan det är dags för ett break.

Jag sållar mig till skaran som ibland kör längre sträckor - senast 140 mil - men inte är man en bra förare de sista milen en sådan dag... då kan jag göra mig besväret att ta välbehövda laddpauser, under förutsättning att infrastrukturen är på plats, givetvis.

Nu väntar man bara på at Elon ska börja leverera, så man får se trucken live
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Grejen är att man tar ett mycket kortare brejk efter halva räckvidden och förlänger med 20 mil till... och så håller man på på det viset. Nu när V3-laddarna rullas ut får man ju i princip dubbelt så många extramil på 10 min.

Och ja, liksom Roffe så har jag märkt att jag är mindre trött efter 85 mil i Teslan än vad jag var i förra bilen, trots ungefär samma totaltid. Dvs bättre med två småstopp än ett långt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så vårt tjat i denna tråden är inte för att frälsa någon, det är mer för att förklara att det funkar bättre än man kan tro att köra elbil redan idag. Jag är i alla fall positivt överraskad över hur pass bra det funkar, faktiskt bättre än vad jag hoppades.

Jag har ingen tvekan om att även jag kommer att färdas elektriskt inom en inte alltför avlägsen framtid. Våra styrande och framförallt klimatrörelsens lobbyister har ju redan - i praktiken - bestämt att det är förbränningsmotorn själv som är ond och därmed måste dödas. Politiskt korrekta biltillverkare kan naturligtvis inte göra annat än att följa tidens anda, allt annat vore marknadsföringsmässigt självmord.

Mitt argument är dock att den elbil som uppfyller min kravspec fanns inte för ett år sedan och den finns inte heller här och nu just idag. Jag har inte budget för en bruksbil bortom miljonen och jag har inte heller budget eller tid för TVÅ kompetenta bruksbilar. Det skulle ge alltför stort avtryck på mina leksaker, på båda fronter. Jag får vackert vänta och under den väntan blir det fortsatt fossildrift. Det blir helt enkelt det mest kostnadseffektiva alternativet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har ingen tvekan om att även jag kommer att färdas elektriskt inom en inte alltför avlägsen framtid. Våra styrande och framförallt klimatrörelsens lobbyister har ju redan - i praktiken - bestämt att det är förbränningsmotorn själv som är ond och därmed måste dödas. Politiskt korrekta biltillverkare kan naturligtvis inte göra annat än att följa tidens anda, allt annat vore marknadsföringsmässigt självmord.

Mitt argument är dock att den elbil som uppfyller min kravspec fanns inte för ett år sedan och den finns inte heller här och nu just idag. Jag har inte budget för en bruksbil bortom miljonen och jag har inte heller budget eller tid för TVÅ kompetenta bruksbilar. Det skulle ge alltför stort avtryck på mina leksaker, på båda fronter. Jag får vackert vänta och under den väntan blir det fortsatt fossildrift. Det blir helt enkelt det mest kostnadseffektiva alternativet.

Kanske räcker oljan lite längre så vi som inte är målgrupp idag, kan fortsätta vår färd till ljudet av kolvslag.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja här ser man. 180 hk, dessutom batterier och 650 km räckvidd under ideala förhållanden.

"Bara fem minuter vid pumpen." Vilken pump?

Det blir ju extremt uppenbart att tåget gått för länge sedan, och Toyota är inte med på det.

Tolkar det som att det tar fem minuter att tanka fullt, från tom vätgastank?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tolkar det som att det tar fem minuter att tanka fullt, från tom vätgastank?

Mmm, men jag tror kommentaren gäller att vätgasmackar är en rätt sällsynt och hyfsat komplicerad företeelse.

Om vi tycker att det är segt med att etablera likströmsladdning för elbilar - tror jag vätgasen är en långt mer komplicerad historia att etablera. Men vi får väl se
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top