Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har mött en, körde både S och X. Han kör Audi E-tron numera. Det får väl tala för sig själv.
Är väl inte fel att prova något annat? Vet t.ex en hantverkare som bytte till e-tron för om han kom i en Tesla, trots att det för honom var billigare att köra med på totalkostnad, och därmed billigare för kunden, så tappade han kunder bara därför..
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Elbilar är något bra, de kommer rädda oss som vill höra 2 weber45or vråla på sladd på en sjöis i en bil vägandes under 1000kg en vinter eller köra en lång skogstur med en duktigt överladdad turbodiesel en vecka mitt i ingenstans för en lång tid framöver. Det jag vänder mig mot är att man släpper ut ofärdiga produkter på marknaden och att kunderna inte förväntar sig mer för pengarna. Kör leaf i jobbet. Perfekt liten bil för dagliga turer med så gott som inga lustigheter eller så tar jag en nv300 om vi skall lasta lite mer vars funktion är utmärkt bortsett från att man inte kan justera ratten från den otroligt korkade vinkeln den är fast monterad i. Motorfordon har förfinats genom alla år de funnits, ser inte behovet av att förändra hela förarupplevelsen bara för man byter motortyp. Det mesta i konventionella fordon finns där av en anledning och är inte dåligt bara försatt det är en annan motortyp.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur vet man om det är en kult eller en produkt som inte behöver hypas?

Säger man "Kan du hämta min ajjjphone som ligger vid makkbooken, ta med ajjjpodsen också" då är det en kult.
För ingen säger "Hämtar du S7an som ligger vid Ideapaden, ta med Encosarna också"
Man säger "Kan du hämta telefonen som ligger vid laptopen, ta med hörlurarna också"

Samma sak, man säger "Jag har parkerat bilen på gästparkeringen" inte "Jag har ställt teslan på gästparkeringen"
det är ett kultbetende när man identifierar sig så hårt med varumärket att man har glömt bort att det bara är en produkt.

Jag har ALDRIG hört en teslaägare säga "bilen", dom bara måste säga att det är en tesla varje chans dom får...

Och det var tvärtemot vad ägarna tror inte Elon Musk som uppfann elbilen, och om tesla går i konkurs betyder det inte slutet för elbilen...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur vet man om det är en kult eller en produkt som inte behöver hypas?

Säger man "Kan du hämta min ajjjphone som ligger vid makkbooken, ta med ajjjpodsen också" då är det en kult.
För ingen säger "Hämtar du S7an som ligger vid Ideapaden, ta med Encosarna också"
Man säger "Kan du hämta telefonen som ligger vid laptopen, ta med hörlurarna också"

Samma sak, man säger "Jag har parkerat bilen på gästparkeringen" inte "Jag har ställt teslan på gästparkeringen"
det är ett kultbetende när man identifierar sig så hårt med varumärket att man har glömt bort att det bara är en produkt.

Jag har ALDRIG hört en teslaägare säga "bilen", dom bara måste säga att det är en tesla varje chans dom får...

Och det var tvärtemot vad ägarna tror inte Elon Musk som uppfann elbilen, och om tesla går i konkurs betyder det inte slutet för elbilen...

Hur många ”teslaägare” känner du? Jag har aldrig stött på fenomenet, vare sig med Tesla eller ens Porsche.

Däremot är det ju sjukt vanligt att folk har ogrundade åsikter om just Tesla och dessa åsikter är det första man får höra så fort de ser en Tesla.
Tesla är även historiens mest blankade aktie och en clickbait utan dess like på nätet.

Man undrar ju vad det beror på...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tesla är även historiens mest blankade aktie...

Blankning brukar anges momentant som andel aktier blankade alt. värdet på de blandade aktierna. Tesla ligger väl i topp i världen där JUST NU?
Menar du att det historiskt aldrig varit en aktie som haft högre andel aktier blankade av aktiestocken och/eller aldrig varit en aktie med högre värde blankade aktier momentant(det kanske stämmer, jag har inte en aning)?

Eller menar du aggregerat, dvs sedan företaget börsnoterats om man på något sätt aggregerar blankningspositioner för varje handelsdag som inträffat sedan noteringen så leder tesla?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är väl inte fel att prova något annat? Vet t.ex en hantverkare som bytte till e-tron för om han kom i en Tesla, trots att det för honom var billigare att köra med på totalkostnad, och därmed billigare för kunden, så tappade han kunder bara därför..

Tror du behöver välja dina tolkningar mer välvilligt. Detta var således en person som inte passade in i GuWs beskrivning. Dvs denne person var/är isf inte sektifierad...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Blankning brukar anges momentant som andel aktier blankade alt. värdet på de blandade aktierna. Tesla ligger väl i topp i världen där JUST NU?
Menar du att det historiskt aldrig varit en aktie som haft högre andel aktier blankade av aktiestocken och/eller aldrig varit en aktie med högre värde blankade aktier momentant(det kanske stämmer, jag har inte en aning)?

Eller menar du aggregerat, dvs sedan företaget börsnoterats om man på något sätt aggregerar blankningspositioner för varje handelsdag som inträffat sedan noteringen så leder tesla?
Mängden pengar som är investerade i blankning. Har dålig koll på det just i detta nu, men för några månader (år?) sen var det typ 20% av aktierna, så det finns definitivt aktier där %-andelen varit högre. Av olika skäl så har andelen aktier i blankning minskat kraftigt, men summan dollars som är investerade i blankningen är fortfarande rekordhögt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur skall de då kunna klara av att producera en kvalitetsprodukt?.
Det gör de ju inte :crash Men amerikanska bilar köps ändå. Kan det vara att det finns folk som inte dör ihjäl på studs om man ser panelglipa som skiljer sig mer än 2 micrometer? Hugaligen! :brynad
Anywho, jag tycker jag det ska bli intressant att se vad som händer när tyskarna ska börja producera i Giga Berlin. Då kanske vi får se produkter med högre kvalitet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Tesla är även historiens mest blankade aktie och en clickbait utan dess like på nätet.

Man undrar ju vad det beror på...
Nu är ju blankning kanske inte en kvalitetsstämpel på en aktie, hög blankning innebär normalt sett att marknaden tror på ett prisfall.

Just Teslas aktie har nu lämnat allt vad traditionella värderingsparametrar heter (p/e, substansvärde etc) långt efter sig med nuvarande kurs. Det är i mitt tycke lite oroande, men så har å andra sidan människor tyckt länge nu.

Det enda sättet att försvara nuvarande kurs är i min bok att Tesla fortsätter en oerhört kraftig expansion och plockar permanenta marknadsandelar av de traditionella företagen, det är en rätt stor utmaning då de ska skala upp såväl kapacitet som försäljnings- och supportkanaler. Och detta i en marknad där konkurrenterna (äntligen) vaknat och satsar enorma mängder kapital på att först hämta igen försprånget och sedan komma förbi.

I min bok är det tjänstefel att de traditionella tillverkarna låtit T härja så fritt under så lång tid, det har ju inte varit okänt för någon varthän vindarna blåser när det gäller klimat- och politiska initiativ. Bilar som P2 och Id3 borde ha funnits på marknaden i tre år nu och endast koreanerna, Renault och Nissan har varit lite mer framsynta i detta fall. Vad Toyota, med sin långa erfarenhet från hybrider, pysslat med är i alla fall i nuläget en gåta för mig?

Jaja, frågan är om Tesla klarar den nya situationen, nuvarande aktiekurs är nog intecknad i fortsatt tillväxt under lång tid framöver. Viktigast är att de överlever en kursnedgång eller rättare sagt normalisering av kursvärdet när konkurrensen nu blir åtskilligt större, det är väl den situationen blankningskvoten återspeglar.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tror du behöver välja dina tolkningar mer välvilligt. Detta var således en person som inte passade in i GuWs beskrivning. Dvs denne person var/är isf inte sektifierad...
Jag har en gnagande tanke att GuW's världsbild inte riktigt stämmer överens med den faktiska verkligheten. Men det är kanske bara jag. Finns det fanatiska märkesanhängare? Absolut. Yamaha, Honda, BMW, Trabant, you name it. Konstigt vore det väl om det inte finns några Tesla-fanatiker i världen? Just nu finns det ju faktiskt ingen annan tillverkare som har likvärdig/bättre prestanda och laddnätverk. När andra tillverkare kommer ifatt där så blir det naturligt fler märken folk kan välja på.

Det jag mest undrar över är varför jag inte får tycka att min bil är bra? För om jag gör det är jag tydligen en sektmedlem..
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det gör de ju inte :crash Men amerikanska bilar köps ändå. Kan det vara att det finns folk som inte dör ihjäl på studs om man ser panelglipa som skiljer sig mer än 2 micrometer? Hugaligen! :brynad
Anywho, jag tycker jag det ska bli intressant att se vad som händer när tyskarna ska börja producera i Giga Berlin. Då kanske vi får se produkter med högre kvalitet.

Jag tror inte kvaliteten har så mycket att göra med i vilket land en bil byggs, det har mer att göra med ledningsfilisofi, kvalitets- och produktionssystem - något som brukar vara samma hos en tillverkare, oavsett var i världen deras bilar byggs. Volvobilar som byggs i Kina har t ex visat sig ha minst lika hög kvalitet som de som byggs i Torslanda.

Ett annat bra exempel är Teslafabriken i Fremont, Kalifornien. Det var ursprungligen en GM-fabrik som låg i absoluta botten vad gäller kvalitet och produktivitet, även med GM:s mått. Arbetsmoralen var katastrofdålig, strejker vanligt förekommande och personalen saboterade till och med medvetet bilarna genom att lägga skramlande cola-burkar i dörrarna osv. Det ledde till fabrikens nedläggning.

För att rädda jobben fick Toyota komma in och ta över driften av fabriken i ett joint venture med GM. I vad som kom att bli den berömda NUMMI-fabriken producerades både GM-bilar och Toyotabilar och det var första gången Toyota Production System (TPS) användes utanför Japan. På ganska kort tid och med samma personal (!) förvandlades detta från GM:s sämsta till bästa fabrik och fullt i klass med andra Toyotafabriker i Japan.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det jag mest undrar över är varför jag inte får tycka att min bil är bra? För om jag gör det är jag tydligen en sektmedlem..
Naturligtvis får Du tycka det, det vore ju mer underligt om Du och andra köpt något Ni inte tycker är bra :)

Jag tror Tesla-ägare mest belastas av en aggressiv framtoning på forum, sociala media etc där de i alla möjliga sammanhang och trådar predikar evangelium enligt Elon och dödar vettiga diskussioner om andra fabrikat/omständigheter.

Min personliga känsla är att vi pratar om unga entusiaster, som kanske kör pappas bil, och som verkligen vill propagera för konceptet. Det är som vanligt en liten klick men jag upplever att det är den upplevelsen som normala nöjda ägare som Ni drabbas av.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är kvalitet?

"Quality—you know what it is, yet you don’t know what it is. But that’s self-contradictory.
But some things are better than others, that is, they have more quality.
But when you try to say what the quality is, apart from the things that have it, it all goes poof!
There’s nothing to talk about. But if you can’t say what Quality is, how do you know what it is, or how do you know that it even exists?
If no one knows what it is, then for all practical purposes it doesn’t exist at all. But for all practical purposes it really does exist."


https://www.litcharts.com/lit/zen-and-the-art-of-motorcycle-maintenance/themes/quality

Carlsberg anser att kvalitet är att deras "Produkt" smakar likadant, oavsett var på jorden! :fakta
Brittisk färsköl, Real Ale, smakar mer men inte alltid likadant, det är en annan syn på kvalitet! :fakta

Om man gillar olika har det med kvaliteten på "Produkten" att göra eller är det tycke och smak?

Nu har jag bara varit passagerare i en Leaf och en Tesla så jag ber om ursäkt i förväg att jag har "fel" åsikter.

Att jag använder namnet på fordonet betyder inte att jag tillhör "sekten" utan att det blir konstigt att tala om "bilen" när man inte vet vilken det är...

Leaf är bl.a. tillverkad i England vilket alla "vet" betyder sämre "kvalitet" men denna var inte tillverkad där och som passagerare var det inga konstigheter. Vänsterstyrd med japansk dator, denna var importerad från Japan där alla "vet" att "kvaliten" är överlägsen, annars som vilken bil som helst...

Teslan var också som vilken bil som helst som passagerare, däremot var det inte enkelt att öppna dörren. Inte ett vanligt mekaniskt utan det går genom datorn hur man vill öppna den. Dessutom är avrinningen inte lysande så fryser det går dörren inte att öppna.
Men det var bra drag i den visade föraren och pruttkudden var kul men inte ett köpargument för mig.

Ingen av dessa ägare tillhörde något sektliknande och Teslan kommer att säljas och ersättas av en bensindriven bil.

F.ö. sköter jag underhållet på mina motorcyklar under vintern när det inte körs lika mycket. Om det ginge att ha kvar fast telefon skulle jag fortfarande använda min bakelittelefon till att ringa med. Att det inte går att svischa eller beställa pizza med den men ringsingnalen...
https://www.youtube.com/watch?v=NaFhkDGSPdc
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror inte kvaliteten har så mycket att göra med i vilket land en bil byggs, det har mer att göra med ledningsfilisofi, kvalitets- och produktionssystem - något som brukar vara samma hos en tillverkare, oavsett var i världen deras bilar byggs. Volvobilar som byggs i Kina har t ex visat sig ha minst lika hög kvalitet som de som byggs i Torslanda.

Absolut, visst är det så, Kina-tillverkade mobiltelefoner var ren skit som ingen ville ha, men billiga att tillverka, det utnyttjades av en snubbe i polotröja som lade sin tillverkning till Foxxcon i Kina, men skickade egna kvalitetskontrollanter dit, som styrde upp ordningen.

Likadant med OnePlus, en Svensk-Kines i ledningen som såg till att få bort det kinesiska kvalitetstänket och lärde upp personalen vad västvärlden förväntade sig kvalitetsmässigt.
Visst fungerar en telefon även om plasten knastrar och glepar när man nyper på den, men i västvärden accepterar man inte det, till skillnad från Kina-marknaden där man inte bara accepterar det utan förväntar sig det.

Nu räknas både Apple och OnePlus till premium telefoner, även om OnePlus sedan Carl Pei lämmnade har spottat ut några mindre imponerande modeller, ge det ett litet tag till med kinesiskt styre och dom har raserat märket igen.

När det gäller kinesiska bilar är jag inte alls orolig för Kina Volvos, den är designad och tillverkad helt efter europeiska kvalitetsnormer, det är dom inhemska bilarna jag är orolig för ska spridas över världen under förevändningen att "Kineserna tillverkar ju bilar som Volvo, så det är nog ingen skillnad i kvalitet"

Jag är ganska övertygad om att dom Tyska teslorna ändå blir något bättre, jag har svårt att se en gammal tysk kvalitetskontrollant släppa igenom ren dynga, men är dörrarna trapetzoidformade så kan man bara försöka passa in dom i dörrhålen så gott det går, någonstans blir det en glepa ändå.

Förhoppningsvis knatar då en sur gammal Tysk kvalitetskontrollant från slutkontrollen över till dörrtillverkningen och skäller ut herr Saurkraut för att han svetsat ihop 2000 dörrar fel...

Det har inte med var i världen en sak är tillverkad, Tyskland är ett jättebra exempel på det, det som tillverkades i Östtyskland var aldrig jämförbart med det som tillverkades i Västtyskland, ändå kunde det vara några mil mellan fabrikerna, allt har att göra med ideologin bakom tillverkningen, vilket kvalitetstänk man applicerar...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Absolut, visst är det så, Kina-tillverkade mobiltelefoner var ren skit som ingen ville ha, men billiga att tillverka, det utnyttjades av en snubbe i polotröja som lade sin tillverkning till Foxxcon i Kina, men skickade egna kvalitetskontrollanter dit, som styrde upp ordningen.

Likadant med OnePlus, en Svensk-Kines i ledningen som såg till att få bort det kinesiska kvalitetstänket och lärde upp personalen vad västvärlden förväntade sig kvalitetsmässigt.
Visst fungerar en telefon även om plasten knastrar och glepar när man nyper på den, men i västvärden accepterar man inte det, till skillnad från Kina-marknaden där man inte bara accepterar det utan förväntar sig det.

Nu räknas både Apple och OnePlus till premium telefoner, även om OnePlus sedan Carl Pei lämmnade har spottat ut några mindre imponerande modeller, ge det ett litet tag till med kinesiskt styre och dom har raserat märket igen.

När det gäller kinesiska bilar är jag inte alls orolig för Kina Volvos, den är designad och tillverkad helt efter europeiska kvalitetsnormer, det är dom inhemska bilarna jag är orolig för ska spridas över världen under förevändningen att "Kineserna tillverkar ju bilar som Volvo, så det är nog ingen skillnad i kvalitet"

Jag är ganska övertygad om att dom Tyska teslorna ändå blir något bättre, jag har svårt att se en gammal tysk kvalitetskontrollant släppa igenom ren dynga, men är dörrarna trapetzoidformade så kan man bara försöka passa in dom i dörrhålen så gott det går, någonstans blir det en glepa ändå.

Förhoppningsvis knatar då en sur gammal Tysk kvalitetskontrollant från slutkontrollen över till dörrtillverkningen och skäller ut herr Saurkraut för att han svetsat ihop 2000 dörrar fel...

Det har inte med var i världen en sak är tillverkad, Tyskland är ett jättebra exempel på det, det som tillverkades i Östtyskland var aldrig jämförbart med det som tillverkades i Västtyskland, ändå kunde det vara några mil mellan fabrikerna, allt har att göra med ideologin bakom tillverkningen, vilket kvalitetstänk man applicerar...

Ja, precis. Sen handlar ju kvalitet inte så mycket om vilka kvalitetskontroller man har, utan om hur hela systemet runt omkring fungerar, så att man systematiskt undviker kvalitetsproblem - att göra kvalitet inbyggd. I det avseendet har japanerna varit bättre än tyskarna. Jag tror ändå att det skulle kunna bidra positivt med att få in tysk erfaren personal, eftersom det där sannolikt finns mycket kompetens som kan komma väl till pass för att utveckla kvaliteten.

En annan faktor som kan göra skillnad, beroende på var i världen en bil tillverkas, är vilka underleverantörer man använder sig av. Ibland använder man lokala underleverantörer i den region där bilarna slutmonteras, istället för att skeppa delar från andra delar av världen, och trots att man har samma kvalitetskrav kan det då uppstå kvalitetsskillnader. Att få till kvalitet i en sådan komplex process med ett nätverk av underleverantörer och där man alltid är under tidspress är en stor utmaning, där det inte bara handlar om att sätta rätt kvalitetskrav och se till att de följs upp utan att få hela samspelet att fungera, där även underleverantörerna är en del av kvalitetskulturen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En av de mest välihopskruvade bilar jag fått köra var en Lincoln av 2018års modell. Trots att det är en Ford i sömmarna var det något helt annat avseende hur kostymen satt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top