Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eller så är det väl som vanligt att de mest kritiska rösterna inte har någon erfarenhet alls utan reagerar mest på det förment höga priset (jämfört med min gamla Volvo 740) och förstår inte att någon kan vara nöjd. Ungefär som med Apple... de som använder dem är uppenbarligen extremt nöjda och köper en igen. Och igen.

Onekligen verkar det mest som skränig avundsjuka fast ingen nånsin skulle erkänna det. Vilket skulle bevisas. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, dom klagar ju knappt ens när taket blåser av på motorvägen, tesla är ju fortfarande världens bästa bil...

Jag tror det är ganska mycket Pavarotti-effekt på den.

DVS, har man köpt en biljett för att se Pavarotti för 6 tusen, och sen frågar nån på jobbet "Hur var Pavarotti konserten" så inte fan säger man att det var den segaste skit man genomlidit och det närmast jämförbara rent ljudmässigt är att trampa stövaren på svansen med träskor, utan man säger att han är "Vår tids största artist, helt unik, det bästa man har hört" och avslutar med "alla som säger något annat förstår sig inte på finkultur"

Alternativet hade ju varit att erkänna att man är dum i huvet och just brännt 6 tusen på att lyssna på något som lät som att trampa stövaren på svansen med träskor....

Har man fallit för hypen och köpt en Tesla för en halv till en mijon så erkänner man ju inte att en Dacia Duster är bättre ihopskruvad från fabrik, utan man fortsätter att hypa skiten för att inte verka dum.

Alla saker som får en kultliknande skara följare har samma utveckling, oavsett om det är Harley Davidsson, Goldwing, Apple eller något annat...

Eller som med gamla VW T4or, bara en liten minoritet uppskattar dom idag.

Joshua Bell, one of the best concert violinist in the world played for free, for 45 minutes, on a violin worth 3.5 million dollars at a subway station. Over a thousand people passed by Bell, only seven stopped to listen him play
https://www.youtube.com/watch?v=LZeSZFYCNRw
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Alternativt kan det vara så här: En gammal telefon med snurr-skiva är den mest välgjorda telefon jag någonsin varit med om. Vi hade en som var tillverkad på femtio/sextio/sjuttio-talet nånting när jag växte upp, och jag är övertygad om att om man lyckats hitta den på skroten och kopplat in i ett uttag så hade den fortfarande funkat. Man hade kunnat slå ihjäl döda med den och den hade fortfarande funkat. Hade jag hellre haft den än min android-telefon? Exakt noll dagar i veckan, alla dagar på året. Trots att det är bättre kvalitet.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jo, dom klagar ju knappt ens när taket blåser av på motorvägen, tesla är ju fortfarande världens bästa bil...
Eller så inser man att det är en bil som drabbats av detta. Av miljoner tillverkade. Inte en procent av tillverkade bilar, inte en promille, en. Är det en för mycket? Absolut! Men det är fortfarande bara en enda bil.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hörde på radion att elbilar gått om i försäljning mot bensinbilar i Sverige, fast jag undrar om dom räknar med hybrisarna då? Någon som har koll?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hörde på radion att elbilar gått om i försäljning mot bensinbilar i Sverige, fast jag undrar om dom räknar med hybrisarna då? Någon som har koll?

"Laddbara" bilar...


EDIT: Det beror också på att marknaden för dieselbilar verkar ha kraschat helt. Bensin minskar, men i mindre grad, sannolikt beroende på att de ofta är hybrider idag.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Generellt begriper inte folk att laddhybrider är vad de är. I normal användning går det ungefär lika mycket el till dem som till elbilar, dvs vid 20-30 km/dag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Haha, jösses vad jag hade rätt i att mitt inlägg skulle reta folk, och det enda försvar dom har att komma med är att jag är avundsjuk...

Nej, jag är inte avundsjuk på någon som har en Apple telefon/klocka/padda/dator/hörlurar....

Nej, jag är inte avundsjuk på någon som har en tesla....

Skulle jag vilja ha Appleprodukter hade jag haft det för länge sedan, faktum är att jag har haft Apple produkter och inte gillat dom.

Skulle jag vara avundsjuk på någons bil, så skulle det vara någonting helt annat än en dåligt ihopskruvad amerikanare med eldrift...

Faktum är att jag erbjudits en iPad alldelens gratis av en som fick den av jobbet, men han föredrar att använda sin Androidplatta istället, jag tackade nej för att den enda användning jag skulle ha av en surfplatta finns det inte appar till annat än för Android.

Min senaste laptop betalad jag inte själv, och jag erbjöds att välja Apple, men jag gjorde inte det.

Jag hyser inte heller någon avundsjuka mot dom som har valt Goldwings eller Harleys....
Är dom nöjda med det så good for them, jag skulle möjligen kunna tänka mig att åka HD, men dom är inte direkt prisvärda...
Jag har nog precis lika roligt eller roligare på en annan, billigare hoj, och jag har ingen längtan efter att tillhöra gruppen...

Så, avundsjuka, japp, säkert...
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Absolut är det så.

Men man skall komma ihåg att de flesta klagomål rör saker som ”hittade dammkorn i lacken” , ”list sitter snett och måste justeras” och ”imma i bakljusen” (som ventileras bort efter ett tag).

Det är inte särskilt allvarliga fel och härrör snarare från amerikansk industristandard.

När det gäller pålitlighet och driftsäkerhet är det en annan femma och tur är väl det.

Som väl är är det ju frivilligt både att ha elbil och köpa en Tesla. :)

Absolut är det så men jag är tämligen övertygad att det gäller samtliga bilar i listan och inte bara Tesla så det borde vara en rättvisande bild som presenteras på ett sådant stort underlag. Det finns ju all möjlighet att läsa djupare i resultaten men som jag förstod det var det främst den nyare ”folkteslan” som drog ner resultatet i botten då den hade ganska grava kvalitetsproblem mot de andra teslorna och de andra fabrikörerna överlag.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Consumer Reports baseras på amerikanska åsikter. De skulle inte känna igen en kvalitetsprodukt om de blev överkörda av den.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Haha, jösses vad jag hade rätt i att mitt inlägg skulle reta folk, och det enda försvar dom har att komma med är att jag är avundsjuk...

Nej, jag är inte avundsjuk på någon som har en Apple telefon/klocka/padda/dator/hörlurar....

Nej, jag är inte avundsjuk på någon som har en tesla....

Skulle jag vilja ha Appleprodukter hade jag haft det för länge sedan, faktum är att jag har haft Apple produkter och inte gillat dom.

Skulle jag vara avundsjuk på någons bil, så skulle det vara någonting helt annat än en dåligt ihopskruvad amerikanare med eldrift...

Faktum är att jag erbjudits en iPad alldelens gratis av en som fick den av jobbet, men han föredrar att använda sin Androidplatta istället, jag tackade nej för att den enda användning jag skulle ha av en surfplatta finns det inte appar till annat än för Android.

Min senaste laptop betalad jag inte själv, och jag erbjöds att välja Apple, men jag gjorde inte det.

Jag hyser inte heller någon avundsjuka mot dom som har valt Goldwings eller Harleys....
Är dom nöjda med det så good for them, jag skulle möjligen kunna tänka mig att åka HD, men dom är inte direkt prisvärda...
Jag har nog precis lika roligt eller roligare på en annan, billigare hoj, och jag har ingen längtan efter att tillhöra gruppen...

Så, avundsjuka, japp, säkert...
Kanske misstolkades du, och det istället borde benämnas som missunnsamhet/jante och/eller åsiktsförakt? Alla de varianterna genererar ju typ samma beteende, fast med olika underliggande anledningar. Inte vet jag, jag är inte pyssolåg. :crash
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Absolut är det så men jag är tämligen övertygad att det gäller samtliga bilar i listan och inte bara Tesla så det borde vara en rättvisande bild som presenteras på ett sådant stort underlag. Det finns ju all möjlighet att läsa djupare i resultaten men som jag förstod det var det främst den nyare ”folkteslan” som drog ner resultatet i botten då den hade ganska grava kvalitetsproblem mot de andra teslorna och de andra fabrikörerna överlag.
Här spekulerar jag bara, men har du även kollat in listan på krocktester? Det är något som jag jag väger in när det ska införskaffas fyrhjuliga åkdon.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här spekulerar jag bara, men har du även kollat in listan på krocktester? Det är något som jag jag väger in när det ska införskaffas fyrhjuliga åkdon.

Hur ofta krockar du?

Jag har aldrig någonsin vägt in resultat från krocktester när jag har köpt fordon, då skulle jag nog inte ha någon motorcykel, för även den sämsta bilen på listan är bättre än den bästa motorcykeln....
(jag såg någonstans att Maruti-Suzuki hade någon bilmodell i Indien som närmade sig en skateboard i krocktestet)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, alla blir väl saliga på sin tro?

Personligen är jag så pass gammal och så pass säker i mig själv att jag inte behöver försvara mina val för någon (utom de jag delar hushåll med då).

På samma sätt behöver jag inte heller peta andra människor, som värderar andra kvaliteter och gör andra val, i ögat och förklara exakt varför de gör fel och varför de är dumma i huvudet. Mer eller mindre och med mer eller mindre finess.

När det gäller elbilar är det nu en gång för alla så att de är stadda i utveckling, på gott och ont. De dras i högre eller mindre grad med vissa mjukvarurelaterade utmaningar och det hitintills mest banbrytande företaget (Tesla) har ingen längre historik som traditionell tillverkare. Det är en sida av myntet och kan förklara statistiken avseende problem.

Den andra sidan är att de fyrhjulsdrivna elbilarna är oerhört roliga att äga och köra! Jag har i alla fall inte ägt någon roligare bil när inspirationen faller på, inte som dessutom funkar utmärkt för längre turer i vardagen. Vad gäller körglädje per krona under en femårsperiod är de nog oslagbara. Och det kan förklara statistiken över nöjda ägare.

Varför göra det svårare än så?

När det sedan gäller den politiska inriktningen är järtecknen tydliga - tugga och svälj, 20-talet kommer att tillhöra någon form av elektrifierade personbilar. Vi har sett det hända med sporthojarna, myndigheter och försäkringsbolag kommer att, med hjälp av ekonomiska styrmedel och incitament, slå undan benen för förbränningsmotorerna. Oavsett vad vi anser om det hela.

Så jag ser fram emot att följa våra kamrater Tesla-Tifosi, Ni har gjort ett bra och framtidssäkrat val, som dessutom är förbaskat kul att köra! Jag vill också gratulera de av oss som håller liv i Subarus, Volvos, VAGs, BMWs, Audis och andra brännare, att rädda dem undan en för tidig död sparar på sitt sätt också miljön genom att resurser inte för tidigt investeras i ytterligare ett nytt fordon.

Så kan man också tänka. Trevlig lördagskväll på Er
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur ofta krockar du?

Jag har aldrig någonsin vägt in resultat från krocktester när jag har köpt fordon, då skulle jag nog inte ha någon motorcykel, för även den sämsta bilen på listan är bättre än den bästa motorcykeln....
(jag såg någonstans att Maruti-Suzuki hade någon bilmodell i Indien som närmade sig en skateboard i krocktestet)
Med bil, inte alls än så länge, ta i trä. (Knackar mig själv demonstrativt på hjärn-protesen :krama). Jag vill ha en krocksäker bil den dagen jag har hela familjen i bilen och man möter en pundare hög som ett hus eller nån rattsurfare eller, ja du förstår. Kräver jag att andra ska tänka som mig? Absolut inte. Men jag tror nog att någon mer tänker som jag gör. Hoj kör jag själv, varken fru eller barn bak, av typ samma anledning bland annat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kanske misstolkades du, och det istället borde benämnas som missunnsamhet/jante och/eller åsiktsförakt? Alla de varianterna genererar ju typ samma beteende, fast med olika underliggande anledningar. Inte vet jag, jag är inte pyssolåg. :crash

Du får kalla det vad du vill, men jag har aldrig mött en ägare av någon annan bil som har varit så hjärntvättad i att det egna märket på alla sätt är överlägset alla andra märken.

Om en Opel ägare skulle låta på samma vis som en tesla ägare om sitt fordon skulle man skicka honom till en psykolog för att kolla den mentala hälsan.

Men i teslakulten är det helt normalt att låta som vilken nyfrälst kultmedlem som helst, som har hittat den enda rätta tron, sett ljuset och måste frälsa alla andra till samma tro.

Det finns inga som helst fel och brister i den egna tron, den är fullkomlig, det är bara alla andra som inte sett ljuset.

Elon är messias, vi får hoppas att han inte säger åt sina undersåtar att dricka förgiftad cool aid...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du får kalla det vad du vill, men jag har aldrig mött en ägare av någon annan bil som har varit så hjärntvättad i att det egna märket på alla sätt är överlägset alla andra märken.

Om en Opel ägare skulle låta på samma vis som en tesla ägare om sitt fordon skulle man skicka honom till en psykolog för att kolla den mentala hälsan.

Men i teslakulten är det helt normalt att låta som vilken nyfrälst kultmedlem som helst, som har hittat den enda rätta tron, sett ljuset och måste frälsa alla andra till samma tro.

Det finns inga som helst fel och brister i den egna tron, den är fullkomlig, det är bara alla andra som inte sett ljuset.

Elon är messias, vi får hoppas att han inte säger åt sina undersåtar att dricka förgiftad cool aid...

Har mött en, körde både S och X. Han kör Audi E-tron numera. Det får väl tala för sig själv.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du får kalla det vad du vill, men jag har aldrig mött en ägare av någon annan bil som har varit så hjärntvättad i att det egna märket på alla sätt är överlägset alla andra märken.

Om en Opel ägare skulle låta på samma vis som en tesla ägare om sitt fordon skulle man skicka honom till en psykolog för att kolla den mentala hälsan.

Men i teslakulten är det helt normalt att låta som vilken nyfrälst kultmedlem som helst, som har hittat den enda rätta tron, sett ljuset och måste frälsa alla andra till samma tro.

Det finns inga som helst fel och brister i den egna tron, den är fullkomlig, det är bara alla andra som inte sett ljuset.

Elon är messias, vi får hoppas att han inte säger åt sina undersåtar att dricka förgiftad cool aid...
Jag håller med dig på alla punkter, fast precis tvärtom i alla detaljer. Standard dialog är denna:
-Fy fan, Tesla bilar är helt jävla värdelösa!
-Ok, vilken modell har du?
-Jag har fan ingen Tesla, de är ju skit!!
-Uhm, ok... Vilken modell har du provkört?
-Provkört?!? Jag har fan inte provkört nån jävla Tesla, för de är skit!!
-Uhm.. Om du aldrig ens suttit i en sån bil, hur kan du överhuvudtaget veta att bilen är skit?
-För det är den!!
Sedvanlig facepalm utföres..
Edit: Om Opel hade kommit med den största teknikskiftet i persontransport sen vi gick från häst till förbränningsmotor så hade jag gillat Opel. Men de gjorde inte det. Därför tycker jag inte extra mycket om Opel.
Innan smartphones kom gillade jag Nokia. De har ju världsmarknaden nu... Nej just det, de fattade inte att marknaden ville ha något som var mer än en telefon. Därför försvann de, trots att de var den största tillverkaren någonsin på sin tid, på bara något år.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top