Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu kanske jag inte kör just 60 mil i ett svep så ofta, det var mer att det är så långt jag kör mellan tankningarna idag, och det är inte alltid det står en laddstolpe vid mina destinationer :)
Grejen med elbil är att man har annorlunda mönster. I mitt fall har jag inte längre behov av att tanka mer än någon enstaka gång per år. Typ var 400-500 mil än sålänge..

Jag stoppar i kabeln när jag kommer hem, bilen tankar sig själv under natten, så den är fulltankad på morgonen.
Har behövt "tanka" två gånger på snart 1000 mil med elbil. En gång på långresa till Växjö, då behövde vi ändå äta så bilen blev fulltankad innan vi käkat färdigt. (På vägen hem gjorde vi pit-stop halvvägs hos släkt, där kopplades snigel-laddaren in och fyllde på under besöket.)
En annan gång när jag hade flera ställen att köra till på en och samma dag, fick stanna till på snabbladdare i 10 minuter för att klara hela färden, passade på att köpa lite lätt kvällsmat undertiden, som jag ändå hade behövt stanna till någonstans för att köpa. Har alltså ännu inte behövt stå och vänta i onödan medans jag "tankar".
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vätgas är bara dumheter. Molekylerna är för svåra att hålla instängda och hela systemet har för låg verkningsgrad från källa till hjul. Med tanke på hur bra det verkar fungera med att hålla andra drivgaser instängda i bilar avstår jag gärna från att skapa knallgas.

Den destination där jag oftast hamnar är hemma och där har jag vägguttag monterade. Jag brukar vara där ganska många timmar också, ibland hela nätterna, så då hinner bilen laddas.

När marknaden är mogen som sagt och bara inte folkvagn försöker konstruera något så tror jag samhället är safe.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om det fås till exempelvis miljövänligt brännbar vätska på att bred front, då får nog elbilen det kärvt. Hela infrastrukturen bygger på fossila alternativ. Om innehållet kan ersättas så har både tillverkare och tankställen det mesta i byrån. Press play så att säga. Där ligger väl den stora osäkerheten kring konkurrenterna till elbil. Inte ytterligare ett nytt system som vätgas.

L. Mäkinen>>> det intressanta ur värdessynpunkt kommer ju i när e-up får 80kwh batteripack. Vad händer då med nuvarande produkter? Blir det som när en ny telefon släpps? Eller när platt-tv dök upp? Att du fick släpa den.själv till tippen trots bara nåt år gammal...

Det finns en annan aspekt i snabbladdning och det är hur det påverkar livslängden på de typer av batterier som används idag. Där har nog nissan/Renault med hyrbatteri en fördel för ägare till modeller som blivit några år.
 
Last edited:

dr snuggles

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
sista sovjetstaten
Hoj
Hornet
Nu är jag lite partisk i frågan då jag bor i vårt västra grannland och kör elbil. Men efter levt med elbil i snart ett år med flera fjällturer, minusgrader, Europaresa på 1000mil och tillgång till ett fungerande nätverk är jag rätt övertygad om att elbil trots allt kan bli det som bilar/fordon kommer drivas med. Jag kan inte kalla mig miljömupp då valet av (el)bil blev pga många arbetsresor och fördelaktigt ägande i förhållande till detta. Att bilen fråga går jämt eller tom vinner över min lilla nakenhoj gör inte saken sämre :)

Jag tycker tom efter många år att det är kul att köra bil igen och det gjorde jag inte med den gamla dieseltraktorn jag hade... Men att köra hoj på sommartid är fortfarande bättre :tuttar
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag är tämligen säker på att e-up aldrig kommer med så mycket kapacitet. Ingen vill betala för kapacitet man inte kommer att använda. Problemet med snabbladdning verkar vara temperaturer som drar iväg. Olika tillverkare har olika kemi i batterierna och de lär åldras på olika sätt.
I över ett år har jag fått höra att min bil kommer bli värdelös om några månader när det kommer större batteri. Jag väntar fortfarande...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Summerar man det hela (och det är inte bara denna tråden, eller detta forumet jag syftar på) så finns det framförallt två grupper:

Grupp A) Aldrig ägt en elbil, ofta inte ens provkört en och de ogillar det hela. Det funkar inte och det duger inte! Förbränningsmotor for life! Det har funkat i 100 år och kommer funka i 100 år till, punkt slut. Räckviddsrädslan är enorm, 100-120 mil räckvidd är minimum och en laddning måste gå på en kvart...
Autopilot är förövrigt ett dubbelklick på en spak vid ratten för att aktivera självmord, typ...

(Japp, jag tog i lite extra i texten ovan hehe)

Grupp B) Elbils-ägare. Från dessa läser man om positiva upplevelser, faktiska erfarenheter, smidigt ägande, enkelheter och kostnadseffektiviteten av att ladda under natten och/eller snabbheten med en Supercharger. Ibland nämns några bekymmer som dykt upp, men oftast verkar det handla om engångsföreteelser. De som äger en Model S/X njuter och talar gott om Autopilot, såväl på motorväg, många landsvägar och i bilköer.
Numera har många ägt sin (eller flera) elbilar i ett år eller i flera år, och nämner att de tänker aldrig återgå till en bil med förbränningsmotor.




Jag lyssnar nog helst på de med erfarenhet, och de är sällan negativa till att köpa och/eller äga en elbil.
Någon som känner någon som köpt elbil men sagt aldrig mer/igen?




Och så har jag ju själv kört en Tesla Model S85D i en vecka då polaren var utomlands (schysst polare, jag fick låna den i utbyte att skjutsa till och från Landvetter istället för att han skulle lägga cash på långtidsparkeringen där, DEAL!) - fy fan va jag njöt, underbar bil :)
(Provkörde en Tesla Model S i slutet av 2013 första gången, samt en gång i början av 2015, en P90D då, jävlar vilket tryck det är, mäktig skit!)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Grupp C

Som är intresserade men inte är de som går till ett märkesforum i tron att det är den allenarådande verkligheten... Hej! :banana
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag är ju av åsikten att Tesla är ett udda fall av elbilar. Passar inte min smak med klumpiga bilar även om de går att öka farten på ganska raskt.
Vad gäller räckviddsångest så är det inget jag lider av. Till skillnad från fossilbil så kan man ju lita på guessometern hur lång sträcka man kan ta sig på resterande energimängd.
 

dr snuggles

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
sista sovjetstaten
Hoj
Hornet
...

Jag lyssnar nog helst på de med erfarenhet, och de är sällan negativa till att köpa och/eller äga en elbil.
Någon som känner någon som köpt elbil men sagt aldrig mer/igen?

.....
Känner igen ditt nick från annat forum ;)

men har ju själv stött på ett antal ägare när man laddat och erfarenheterna är generellt positiva. Samt att jag pratade med många ägare innan jag tog klivet som i princip enbart har positiva erfarenheter
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så var landar jag in? 10mil @120km/h framförallt vintertid. (nej. Jag tänker inte ligga bakom lastbilar och såsa.)

Zoe? Med min milkörning kostar batteriet 1200/mån plus el. Jag tankar diesel för 800. Låter galet med den hyran (unlimited hyra)
Samma prisklass annars. Runt 300' för en bruksis / pemdlarhink funkar.
 

dr snuggles

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
sista sovjetstaten
Hoj
Hornet
Så var landar jag in? 10mil @120km/h framförallt vintertid. (nej. Jag tänker inte ligga bakom lastbilar och såsa.)

Zoe? Med min milkörning kostar batteriet 1200/mån plus el. Jag tankar diesel för 800. Låter galet med den hyran (unlimited hyra)
Samma prisklass annars. Runt 300' för en bruksis / pemdlarhink funkar.

Hyundai Ioniq verkar väldigt vettig med fradrag för miljöbilspremie
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ligger på 20kr/mil idag verklig kostnad på 3000mil inkl värdeminskning (mot inbytesvärde)service och slitage. På nybil.

Det är vad elbilen ska matcha och helst en krona eller ett par till fördel för att den inte har dieselvärmare... (nej ingen förvärmning på jobbet, ingen el)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Så var landar jag in? 10mil @120km/h framförallt vintertid. (nej. Jag tänker inte ligga bakom lastbilar och såsa.)

Zoe? Med min milkörning kostar batteriet 1200/mån plus el. Jag tankar diesel för 800. Låter galet med den hyran (unlimited hyra)
Samma prisklass annars. Runt 300' för en bruksis / pemdlarhink funkar.
Jag kör en Leaf 30kWh, har ca 20% batteri kvar när jag kommer hem nu på vintern, ligger i samma hastighetsklass/sträcka som dig. Med en hyfsad kulle (hallandsåsen) mitt i sträckan som suger några extra procentenheter jämfört med platt sträcka. Full smeta värme vintertid, full AC på sommaren, inge eco-mode eller annat trams och lätt klumpfot på gasen.
Nackdelen som jag skrev tidigare är att den är ohemult ful.
Årsmodell 2017 kanske blir bättre, har sett facelift-bilder på nätet som inte direkt framkallar kräkreflex.
Toyota verkar komma med en ny bil också, kan vara värd att kolla på.

Bästa rådet jag kan ge är att få till provkörning, antingen via någon i tjeniskretsen eller såklart via handlare. Gärna långtest om möjligt, så du kan verklighetstesta att du inte blir stående ett par kilometer hemifrån med el-torsk dagligen ;) Jag har lyxen att köra förbi två gratis snabbladdare på vägen hem, har därför aldrig känt ångest.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ligger på 20kr/mil idag verklig kostnad på 3000mil inkl värdeminskning (mot inbytesvärde)service och slitage. På nybil.

Det är vad elbilen ska matcha och helst en krona eller ett par till fördel för att den inte har dieselvärmare... (nej ingen förvärmning på jobbet, ingen el)
Värme och kyla kan du med de flesta bilar styra med en app i nallen oavsett om du har bilen inkopplad eller ej.
Kör du vid fasta tider kan du ställa schema i bilen som automatiskt slår igång klimatanläggningen så slipper du mecka med nallen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag kör en Leaf 30kWh, har ca 20% batteri kvar när jag kommer hem nu på vintern, ligger i samma hastighetsklass/sträcka som dig. Med en hyfsad kulle (hallandsåsen) mitt i sträckan som suger några extra procentenheter jämfört med platt sträcka. Full smeta värme vintertid, full AC på sommaren, inge eco-mode eller annat trams och lätt klumpfot på gasen.
Nackdelen som jag skrev tidigare är att den är ohemult ful.
Årsmodell 2017 kanske blir bättre, har sett facelift-bilder på nätet som inte direkt framkallar kräkreflex.
Toyota verkar komma med en ny bil också, kan vara värd att kolla på.

Bästa rådet jag kan ge är att få till provkörning, antingen via någon i tjeniskretsen eller såklart via handlare. Gärna långtest om möjligt, så du kan verklighetstesta att du inte blir stående ett par kilometer hemifrån med el-torsk dagligen ;) Jag har lyxen att köra förbi två gratis snabbladdare på vägen hem, har därför aldrig känt ångest.

Hah. Undrar om det är dig jag ser var morgon då. Bor nämligen på den där knölen till ås och jobbar norröver..

Frosta av bilen på vintern? Kostar 2kw/ 1mil räckvidd? Funkar? Har jag vart ute en heldag vill jag att bilen är varm. Det är typ högre prio än elhissar
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hah. Undrar om det är dig jag ser var morgon då. Bor nämligen på den där knölen till ås och jobbar norröver..

Frosta av bilen på vintern? Kostar 2kw/ 1mil räckvidd? Funkar?
Kan så vara! Eller någon av de andra löv-körarna. Är ett helt gäng Leaf på vägarna nu, brukar stå ca 6 st bara på min jobb-parkering :)
Gör ganska exakt 2kWh/mil nu på vintern, 1,6 på sommaren.
Har carport hemma, satt klimatanläggningen på schema, så jag har inte skapat rutor en enda gång i år :yoparty:
Har matchat båda scheman så den tar energin från kabeln på morgonen, startar med 100%..
Kostar 1-2%-enheter att värma på eftermiddagen de gånger jag kommit ihåg att starta värmen. Ratt-och röv-värme samt att den är sjukt snabb på att värma (någon minut jämfört med en kvart för fossilbil) gör att jag för det mesta struntar i det.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Summerar man det hela (och det är inte bara denna tråden, eller detta forumet jag syftar på) så finns det framförallt två grupper:

Grupp A) Aldrig ägt en elbil, ofta inte ens provkört en och de ogillar det hela. Det funkar inte och det duger inte! Förbränningsmotor for life! Det har funkat i 100 år och kommer funka i 100 år till, punkt slut. Räckviddsrädslan är enorm, 100-120 mil räckvidd är minimum och en laddning måste gå på en kvart...
Autopilot är förövrigt ett dubbelklick på en spak vid ratten för att aktivera självmord, typ...

(Japp, jag tog i lite extra i texten ovan hehe)

Grupp B) Elbils-ägare. Från dessa läser man om positiva upplevelser, faktiska erfarenheter, smidigt ägande, enkelheter och kostnadseffektiviteten av att ladda under natten och/eller snabbheten med en Supercharger. Ibland nämns några bekymmer som dykt upp, men oftast verkar det handla om engångsföreteelser. De som äger en Model S/X njuter och talar gott om Autopilot, såväl på motorväg, många landsvägar och i bilköer.
Numera har många ägt sin (eller flera) elbilar i ett år eller i flera år, och nämner att de tänker aldrig återgå till en bil med förbränningsmotor.




Jag lyssnar nog helst på de med erfarenhet, och de är sällan negativa till att köpa och/eller äga en elbil.
Någon som känner någon som köpt elbil men sagt aldrig mer/igen?




Och så har jag ju själv kört en Tesla Model S85D i en vecka då polaren var utomlands (schysst polare, jag fick låna den i utbyte att skjutsa till och från Landvetter istället för att han skulle lägga cash på långtidsparkeringen där, DEAL!) - fy fan va jag njöt, underbar bil :)
(Provkörde en Tesla Model S i slutet av 2013 första gången, samt en gång i början av 2015, en P90D då, jävlar vilket tryck det är, mäktig skit!)

Grupp D tillhör jag då... (Fettsnok snodde ju C.)
Har ingen elbil, men vill ha. Dock så måste jag ha en dragbil som klarar av att släpa runt banhojar till banor, iaf tills det blir en rejsbuss. Där går elbilarna bet om man inte vill ta en extra dag ledigt bara för resan.
Elhoj vill jag också ha, men där är räckvidden ett stopp, eftersom att jag inte tar mig till jobbet och hem på en laddning, och jag har sällan laddstolpar där jag jobbar. :gnissla
Jag vill ju ha elfordon!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nissan borde ju komma med större batteri även till E-NV200 och i en sån får man väl in en hoj?
I annat fall är det såvitt jag vet bara Tesla Model X som får ha dragkrok bland elbilarna.

Jag skulle också vilja ha en elhoj, men det verkar gå åt nästan lika mycket energi till en mc per mil som till en bil och då blir batteriet en smula stort.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Summerar man det hela (och det är inte bara denna tråden, eller detta forumet jag syftar på) så finns det framförallt två grupper:

Grupp A) Aldrig ägt en elbil, ofta inte ens provkört en och de ogillar det hela. Det funkar inte och det duger inte! Förbränningsmotor for life! Det har funkat i 100 år och kommer funka i 100 år till, punkt slut. Räckviddsrädslan är enorm, 100-120 mil räckvidd är minimum och en laddning måste gå på en kvart...
Autopilot är förövrigt ett dubbelklick på en spak vid ratten för att aktivera självmord, typ...

(Japp, jag tog i lite extra i texten ovan hehe)

Grupp B) Elbils-ägare. Från dessa läser man om positiva upplevelser, faktiska erfarenheter, smidigt ägande, enkelheter och kostnadseffektiviteten av att ladda under natten och/eller snabbheten med en Supercharger. Ibland nämns några bekymmer som dykt upp, men oftast verkar det handla om engångsföreteelser. De som äger en Model S/X njuter och talar gott om Autopilot, såväl på motorväg, många landsvägar och i bilköer.
Numera har många ägt sin (eller flera) elbilar i ett år eller i flera år, och nämner att de tänker aldrig återgå till en bil med förbränningsmotor.




Jag lyssnar nog helst på de med erfarenhet, och de är sällan negativa till att köpa och/eller äga en elbil.
Någon som känner någon som köpt elbil men sagt aldrig mer/igen?




Och så har jag ju själv kört en Tesla Model S85D i en vecka då polaren var utomlands (schysst polare, jag fick låna den i utbyte att skjutsa till och från Landvetter istället för att han skulle lägga cash på långtidsparkeringen där, DEAL!) - fy fan va jag njöt, underbar bil :)
(Provkörde en Tesla Model S i slutet av 2013 första gången, samt en gång i början av 2015, en P90D då, jävlar vilket tryck det är, mäktig skit!)

Nja. Det finns nog en grupp till.
Det finns en väldig massa bostäder i Sverige där det inte finns vettiga möjligheter att ladda en elbil i närheten av bostaden.
Kolla i Storstockholm exempelvis. Där bor ca 2 milj människor. Majoriteten bor i lägenhet. Dessa lägenheter har mindre än 1 parkeringsplats/bostad och av dom parkeringsplatserna så är det i många fall ingen som har tillgång till eluttag. Finns eluttag så är det på en liten andel av parkeringarna. Dom befintliga eluttagen är dessutom ofta begränsade så att dom antingen ger max 6 amp alternativt har dom timer så dom bara går i max 2 timmar. Dvs glöm att ladda elbilen.

så har det varit för mig tidigare. Nu bor jag i Hus och har både 230V enfas samt ett 400V trefas i garaget så jag skulle mycket väl kunna ha en elbil nu. Men för drygt 1 år sedan bodde jag i lägenhet och hade parkeringen i parkeringsgaraget i källarvåningen. I den föreningen liksom majoriteten av föreningarna runtomkring fanns inte en enda parkering med eluttag.
Kollar man på exempelvis Järvastaden i Solna så vågar jag lova att det inte finns en enda parkeringsplats (förutom möjligen vid den lilla andelen "stadsvillor") som har eluttag.

Dvs man låter idag byggande ske där parkeringsplatserna gör att en elbil är utesluten.
Dvs dom som bor i lägenheter och vill ha bil är hänvisade till fossildrivna bilar alternativt en prius som i praktiken inte är ett dugg bättre.

Hade man från politikernas håll varit intresserad av att folk skulle gå över till elbilar så hade man åtminstone sett till att det för flertalet skulle finnas något slags möjlighet att ha den.

För alternativet att behöva åka till en snabbladdare varenda gång man behöver ladda batteriet tror jag inte att någon skulle anse är vettigt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sen kommer nästa säkra osäkerhetskort. Vad gör regeringen den dag intäkter från bensin och fordonsskatt blir för liten...

Idag finns där en massa fördelar som gör elbilen gynnsam. Parkering, laddning, skattelättnader osv. När tillräckligt många är "på kroken" kommer det återgå till det normala dvs bil kostar. :gnissla
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top