Elbil eller inte?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vänta nu, du anser att det är ok att destabilisera nätet om man gör det med avsikt? Det gör ju det hela ännu värre! Saker och ting kan ju så klart gå sönder, men planerar man, med berått mod, att destabilisera elnätet så är det ju rätt och slätt rent sabotage vi snackar om nu.
Vi kanske har olika synsätt på vad planerbar kraft är? För mig betyder det att det är kraft som finns tillgänglig när den behövs, och kan stängas av när den inte behövs. Just nu går ju kärnkraften precis tvärt om, den stängs ner när vi behöver den.

Är det att destabilisera genom att öka/minska effekt? Är det att destabilisera om man stänger av X watt men startar X watt samtidig? Vet inte riktigt men antar att svaret är JA.
Hur skulle ett elsystem utan destabilisering se ut enligt dig? Går det att göra ett störningsfritt elsystem? Ska vi sluta göra underhåll?
Men men, det är inte svart eller vitt, vad är 100% planerbart?

Fö kräver tex vindkraft också planerat underhåll. Det blir dubbelfel där. Kraftslaget i sig är en störning på nätet och sen stör man enligt dig då man planerar och utför service/underhåll.

Vi planerar och installerar med avsikt och berått mod en jävla massa lokala störningar över hela landet, störningar som dessutom är helt oplanerbara. Vilken osis där för vindkraften, eller hur?
Om det måste finnas störningar, är det bättre att man i så stor eller liten utsträckning som möjligt kan planera dessa?

Hur tänker du kring underhåll generellt på tex din motorcykel eller ditt badrum. Är det sabotage då du inte kan använda din mc under tiden du byter olja eller då du inte kan använda ditt badrum för att du byter plastmatta.

Eller hur ser du på underhåll av en väg? Är det bättre att kunna planera in att ett visst vägavsnitt kommer vara avstängt tex två månader för underhåll eller är alternativet bättre att bygga en väg som kräver planerat underhåll och dessutom endast ibland går att åka på, när vet man inte på förväg.

Din micro då? Har du bytt micro hemma någon gång? Sabotage! Under tiden du byter micro kan du ju inte värma mat. Bättre att dessutom ha en micro som går intermittent som den själv vill, iblan då du inte ens har mat att värma i micron.

Är det en störning på elnätet då du tänder/släcker din kökslampa på några watt i köket hemma?
Är det en störning om lampan är på 1000 MW?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Batterier är jättebra i ficklampor.

Men batterier för någon meningsfull nät-backup blir så stora, och dyra, att det inte är ett rimligt alternativ.

Visst, som blixtsnabb frekvens reglering, men dom batterierna kommer att slitas något gröndjävligt då dom blixtsnabbt ska gå in och leverera max vad dom klarar en stund, sedan laddas upp så fort som möjligt för att vara redo att ladda ur igen. (lite som en jättestor UPS)

Det är mycket bättre att bygga ut pålitlig baskraft, 20 reaktorer till, då står varje reaktor för 5% av behovet, behöver man då stänga ner en för underhåll tappar man 5% av baskraften, men det kan man ta igen om man skruvar på dom andra 19 reaktorerna lite till.

Blåser det dessutom någon dag så att vindmöllorna levererar så gör inte det så mycket, vi kan väl koka sprit dom dagarna...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är det att destabilisera genom att öka/minska effekt? Är det att destabilisera om man stänger av X watt men startar X watt samtidig? Vet inte riktigt men antar att svaret är JA.
Hur skulle ett elsystem utan destabilisering se ut enligt dig? Går det att göra ett störningsfritt elsystem? Ska vi sluta göra underhåll?
Men men, det är inte svart eller vitt, vad är 100% planerbart?

Fö kräver tex vindkraft också planerat underhåll. Det blir dubbelfel där. Kraftslaget i sig är en störning på nätet och sen stör man enligt dig då man planerar och utför service/underhåll.

Vi planerar och installerar med avsikt och berått mod en jävla massa lokala störningar över hela landet, störningar som dessutom är helt oplanerbara. Vilken osis där för vindkraften, eller hur?
Om det måste finnas störningar, är det bättre att man i så stor eller liten utsträckning som möjligt kan planera dessa?

Hur tänker du kring underhåll generellt på tex din motorcykel eller ditt badrum. Är det sabotage då du inte kan använda din mc under tiden du byter olja eller då du inte kan använda ditt badrum för att du byter plastmatta.

Eller hur ser du på underhåll av en väg? Är det bättre att kunna planera in att ett visst vägavsnitt kommer vara avstängt tex två månader för underhåll eller är alternativet bättre att bygga en väg som kräver planerat underhåll och dessutom endast ibland går att åka på, när vet man inte på förväg.

Din micro då? Har du bytt micro hemma någon gång? Sabotage! Under tiden du byter micro kan du ju inte värma mat. Bättre att dessutom ha en micro som går intermittent som den själv vill, iblan då du inte ens har mat att värma i micron.

Är det en störning på elnätet då du tänder/släcker din kökslampa på några watt i köket hemma?
Är det en störning om lampan är på 1000 MW?
Kan vara jag som uttryckt mig dåligt, men om vi tar underhåll på hojen som analogi: Den behöver likt kärnkraften servas kontinuerligt. Om något pucko tvingar mig att göra service på den, i nån månads tid, precis på min sommar-semester, när jag tänkt använda den för långtur, så har vi motsvarande situation som på elnätet nu. Varför läggs planerade underhåll nu när vi har som högst efterfrågan?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan vara jag som uttryckt mig dåligt, men om vi tar underhåll på hojen som analogi: Den behöver likt kärnkraften servas kontinuerligt. Om något pucko tvingar mig att göra service på den, i nån månads tid, precis på min sommar-semester, när jag tänkt använda den för långtur, så har vi motsvarande situation som på elnätet nu. Varför läggs planerade underhåll nu när vi har som högst efterfrågan?

Vi har inte högst efterfrågan nu!
Det är ju inte ens kallt än.

Vattendammarna är välfyllda efter höstregnen.

Vindkraftverken stängs ner när det blir för kallt, även om det skulle blåsa (vilket är ovanligt när det blir smällkallt), av säkerhetsskäl.

När det blir så kallt har vi som högst efterfrågan.... Varför levererar inte vindkraften då?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan vara jag som uttryckt mig dåligt, men om vi tar underhåll på hojen som analogi: Den behöver likt kärnkraften servas kontinuerligt. Om något pucko tvingar mig att göra service på den, i nån månads tid, precis på min sommar-semester, när jag tänkt använda den för långtur, så har vi motsvarande situation som på elnätet nu. Varför läggs planerade underhåll nu när vi har som högst efterfrågan?

Vi har inte högst efterfrågan nu. Modellen är byggd utifrån allt mellan tidigare års förbrukning, predikterat tillstånd å vattenmagasin etc.. SVK, producenter med flera gör så gott de kan med Miljöpartiets krumbukter. Högst förbrukning har vi absolut inte i milda november..
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi har inte högst efterfrågan nu!
Det är ju inte ens kallt än.

Vattendammarna är välfyllda efter höstregnen.

Vindkraftverken stängs ner när det blir för kallt, även om det skulle blåsa (vilket är ovanligt när det blir smällkallt), av säkerhetsskäl.

När det blir så kallt har vi som högst efterfrågan.... Varför levererar inte vindkraften då?

För att när de levererade kunde vattenkraften spara vattnet i magasinen istället...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vi har inte högst efterfrågan nu!
Det är ju inte ens kallt än.

Vattendammarna är välfyllda efter höstregnen.

Vindkraftverken stängs ner när det blir för kallt, även om det skulle blåsa (vilket är ovanligt när det blir smällkallt), av säkerhetsskäl.

När det blir så kallt har vi som högst efterfrågan.... Varför levererar inte vindkraften då?

Nej vi har inte topplasttimme just nu. Här kanske uttryckte mig dåligt igen. Jag menade den delen av året som vi har högst efterfrågan. Vi är redan nu uppe på 20.000 MW konsumerad effekt. Topplasttimmen förra vintern var på 23.000MW. Varför görs inte de här planerade underhållen när effektbehovet är lägst istället?
Edit: Vindkraften stängs ner när det är kallt? Hade jag ingen aning om. Visar du mig den dag/timme där vi hade 0 MW vindkraft någon gång de senaste åren så ska jag ta mig till detta, för jag kan då rakt inte hitta den.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För att när de levererade kunde vattenkraften spara vattnet i magasinen istället...

Fast vattenkraften har ibland fulla magasin och kan inte spara mera, och om vattenkraften redan levererar allt vad turbinerna pallar när det är kallt så spelar det ju ingen roll att det finns mycket vatten i magasinen, om man inte installerar fler turbiner..
Sen så är vattenkraften i fel elområde, för att tro att den ska täcka när vindmöllorna i skåne står stilla.

Men som sagt, det är inte jag som kommer att drabbas av tillfällig bortkoppling från elnätet när det blir ännu värre, jag bor där vi inte har avvecklat den baskraft vi hade.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Batterier är jättebra i ficklampor.

Men batterier för någon meningsfull nät-backup blir så stora, och dyra, att det inte är ett rimligt alternativ.

Visst, som blixtsnabb frekvens reglering, men dom batterierna kommer att slitas något gröndjävligt då dom blixtsnabbt ska gå in och leverera max vad dom klarar en stund, sedan laddas upp så fort som möjligt för att vara redo att ladda ur igen. (lite som en jättestor UPS)

Det är mycket bättre att bygga ut pålitlig baskraft, 20 reaktorer till, då står varje reaktor för 5% av behovet, behöver man då stänga ner en för underhåll tappar man 5% av baskraften, men det kan man ta igen om man skruvar på dom andra 19 reaktorerna lite till.

Blåser det dessutom någon dag så att vindmöllorna levererar så gör inte det så mycket, vi kan väl koka sprit dom dagarna...

Eftersom vi inte kommer att bygga kärnkraft så kan vi nog släppa den bollen... Bara att beklaga den våta filten som lagts på utveckling osv under nästan 40 år.

Men när det gäller batterier för nät-backup så har tex Australien valt den vägen. Det där med cykler och livslängd är en helt annan sak än vad det är i mobiltelefonen.

Nu har Tesla 3 SR de nya billigare batterierna som kan laddas till 100% varje dag utan problem. Lite lägre energidensitet men å andra sidan färre nackdelar och billigare att tillverka.

Utveckling!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eftersom vi inte kommer att bygga kärnkraft så kan vi nog släppa den bollen... Bara att beklaga den våta filten som lagts på utveckling osv under nästan 40 år.

Men när det gäller batterier för nät-backup så har tex Australien valt den vägen. Det där med cykler och livslängd är en helt annan sak än vad det är i mobiltelefonen.

Nu har Tesla 3 SR de nya billigare batterierna som kan laddas till 100% varje dag utan problem. Lite lägre energidensitet men å andra sidan färre nackdelar och billigare att tillverka.

Utveckling!

Fast just batterierna behöver utvecklas MYCKET mer för att ens närma sig att lösa problemen.

Om vi ställer ett jättestort batteri i skåne, som laddas under natten från vattenkraften i norrland (då det finns överföringskapacitet i nätet) då får det batteriet vara förbannat stort för att inte vara nere på under 20% när industrierna stänger ner för dagen, sen ska det laddas upp igen till 80% för att inte förkorta livslängden nästa natt.
Det är ju den idealiska laddcykeln, det blir 365 såna om året, hittils har vi sett väldigt få stora batterier som cyklats på det viset, men en gissning är att livslängden blir under 10 år.
(ju större batteri/fler celler ju svårare att få lång livslängd)

Batterilagren i Australien är ju just för att skänka stabilitet till nätet vid en solanläggning, det laddas upp när solen skiner och laddar ur när solen gått ner, men då går ju förbrukningen också ner så då börjar överföringskapaciteten att räcka till, det är inget man driver en hel stad på ett par vindstilla dagar, utan mer ett tillskott några timmar om dagen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eftersom vi inte kommer att bygga kärnkraft så kan vi nog släppa den bollen... Bara att beklaga den våta filten som lagts på utveckling osv under nästan 40 år.

Men när det gäller batterier för nät-backup så har tex Australien valt den vägen. Det där med cykler och livslängd är en helt annan sak än vad det är i mobiltelefonen.

Nu har Tesla 3 SR de nya billigare batterierna som kan laddas till 100% varje dag utan problem. Lite lägre energidensitet men å andra sidan färre nackdelar och billigare att tillverka.

Utveckling!

Öhm. Ok? Sitter du på mer fakta i ditt första påstående? Ge det ett par vintrar med 5-7kr/kWh så..?

Jaha. Har tesla låst upp M3 (nya) för att ge ström till nätet nu äntligen då? Och vad ligger nya garantin på med dessa superbatteri? Livstid*? 350000km? Spill the facto! Kan ju inte röra sig om annat än ett underliggande produktionsfel då för att batteriet skulle ge vika och det är ju en smal sak att garantera mot och ett jäkla bra säljargument. No risk, just reward!

Du kanske inte är helt införstådd i skillnaden mellan Australien och Sverige så vi kanske inte ska jämföra länder bara sådär? Det blir lite kvasiteoretiskt..
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Öhm. Ok? Sitter du på mer fakta i ditt första påstående? Ge det ett par vintrar med 5-7kr/kWh så..?

Jag tror inte det är priset som kommer att knäcka kärnkraftsmotståndet, jag tror att det blir först när det sker selektiv nerkoppling av vissa stadsdelar/vissa företag måste stänga ner och permittera folk kommer att vakna.

Danmark och Tyskland (med sitt energiwende-elände) ligger ju konstant på över 3 spänn i snittpris, och miljömupparna jublar dom dagar dom har negativt elpris...

"Se så bra våran satsning på vindmöllor är, ibland är elen gratis, vi kan inte ens ge bort den till danskarna för den är gratis där med"

Nästa dag pröjsar dom 7 spänn för att det har mojnat, och snittet utslaget landar på över 3 spänn...

I dag sjönk elpriset med två spänn när industrierna stängde ner och folk hade lagat mat färdigt i elområde 3 (stockholm och söderut)
Vi kanske får se industrier som går enskift och mellan 18:00 och 03:00
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast just batterierna behöver utvecklas MYCKET mer för att ens närma sig att lösa problemen.

Om vi ställer ett jättestort batteri i skåne, som laddas under natten från vattenkraften i norrland (då det finns överföringskapacitet i nätet) då får det batteriet vara förbannat stort för att inte vara nere på under 20% när industrierna stänger ner för dagen, sen ska det laddas upp igen till 80% för att inte förkorta livslängden nästa natt.
Det är ju den idealiska laddcykeln, det blir 365 såna om året, hittils har vi sett väldigt få stora batterier som cyklats på det viset, men en gissning är att livslängden blir under 10 år.
(ju större batteri/fler celler ju svårare att få lång livslängd)

Batterilagren i Australien är ju just för att skänka stabilitet till nätet vid en solanläggning, det laddas upp när solen skiner och laddar ur när solen gått ner, men då går ju förbrukningen också ner så då börjar överföringskapaciteten att räcka till, det är inget man driver en hel stad på ett par vindstilla dagar, utan mer ett tillskott några timmar om dagen.

Dom får väl bygga en sjö på Hallandsåsen dit dom pumpar upp vatten så har dom också sina energiakumulatorer.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Consumer Reports undersökning baseras på 329 000 bilar i USA. Ägarna får svara på frågor om vilka problem de råkat ut för under det senaste året i totalt 17 olika kategorier, bland annat motor, växellåda, kaross, elsystem, klimatanläggning, fjädring, bromsar och avgasrening.

1. Mazda
2. Toyota
3. Lexus
4. Buick
5. Honda
6. Hyundai
7. Ram
8. Subaru
9. Porsche
10. Dodge
11. Infiniti
12. BMW
13. Nissan
14. Audi
15. Kia
16. GMC
17. Chevrolet
18. Volvo
19. Jeep
20. Mercedes
21. Cadillac
22. Ford
23. Mini
24. Volkswagen
25. Tesla
26. Lincoln

Tesla har fortfarande saker att jobba med, det är väldigt tydligt.
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Consumer Reports undersökning baseras på 329 000 bilar i USA. Ägarna får svara på frågor om vilka problem de råkat ut för under det senaste året i totalt 17 olika kategorier, bland annat motor, växellåda, kaross, elsystem, klimatanläggning, fjädring, bromsar och avgasrening.

1. Mazda
2. Toyota
3. Lexus
4. Buick
5. Honda
6. Hyundai
7. Ram
8. Subaru
9. Porsche
10. Dodge
11. Infiniti
12. BMW
13. Nissan
14. Audi
15. Kia
16. GMC
17. Chevrolet
18. Volvo
19. Jeep
20. Mercedes
21. Cadillac
22. Ford
23. Mini
24. Volkswagen
25. Tesla
26. Lincoln

Tesla har fortfarande saker att jobba med, det är väldigt tydligt.


Sluta häda:mad::mad::mad:
/Med ovänlig hälsning tesla fanboys
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Consumer Reports undersökning baseras på 329 000 bilar i USA. Ägarna får svara på frågor om vilka problem de råkat ut för under det senaste året i totalt 17 olika kategorier, bland annat motor, växellåda, kaross, elsystem, klimatanläggning, fjädring, bromsar och avgasrening.

1. Mazda
2. Toyota
3. Lexus
4. Buick
5. Honda
6. Hyundai
7. Ram
8. Subaru
9. Porsche
10. Dodge
11. Infiniti
12. BMW
13. Nissan
14. Audi
15. Kia
16. GMC
17. Chevrolet
18. Volvo
19. Jeep
20. Mercedes
21. Cadillac
22. Ford
23. Mini
24. Volkswagen
25. Tesla
26. Lincoln

Tesla har fortfarande saker att jobba med, det är väldigt tydligt.

Absolut är det så.

Men man skall komma ihåg att de flesta klagomål rör saker som ”hittade dammkorn i lacken” , ”list sitter snett och måste justeras” och ”imma i bakljusen” (som ventileras bort efter ett tag).

Det är inte särskilt allvarliga fel och härrör snarare från amerikansk industristandard.

När det gäller pålitlighet och driftsäkerhet är det en annan femma och tur är väl det.

Som väl är är det ju frivilligt både att ha elbil och köpa en Tesla. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Consumer Reports undersökning baseras på 329 000 bilar i USA. Ägarna får svara på frågor om vilka problem de råkat ut för under det senaste året i totalt 17 olika kategorier, bland annat motor, växellåda, kaross, elsystem, klimatanläggning, fjädring, bromsar och avgasrening.

1. Mazda
2. Toyota
3. Lexus
4. Buick
5. Honda
6. Hyundai
7. Ram
8. Subaru
9. Porsche
10. Dodge
11. Infiniti
12. BMW
13. Nissan
14. Audi
15. Kia
16. GMC
17. Chevrolet
18. Volvo
19. Jeep
20. Mercedes
21. Cadillac
22. Ford
23. Mini
24. Volkswagen
25. Tesla
26. Lincoln

Tesla har fortfarande saker att jobba med, det är väldigt tydligt.

Samtidigt som Tesla verkar ha det mest nöjda kunderna.

Man måste ju säga att Överstepräst Elon verkligen lyckats bra med sin församling.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Samtidigt som Tesla verkar ha det mest nöjda kunderna.

Man måste ju säga att Överstepräst Elon verkligen lyckats bra med sin församling.

Jo, dom klagar ju knappt ens när taket blåser av på motorvägen, tesla är ju fortfarande världens bästa bil...

Jag tror det är ganska mycket Pavarotti-effekt på den.

DVS, har man köpt en biljett för att se Pavarotti för 6 tusen, och sen frågar nån på jobbet "Hur var Pavarotti konserten" så inte fan säger man att det var den segaste skit man genomlidit och det närmast jämförbara rent ljudmässigt är att trampa stövaren på svansen med träskor, utan man säger att han är "Vår tids största artist, helt unik, det bästa man har hört" och avslutar med "alla som säger något annat förstår sig inte på finkultur"

Alternativet hade ju varit att erkänna att man är dum i huvet och just brännt 6 tusen på att lyssna på något som lät som att trampa stövaren på svansen med träskor....

Har man fallit för hypen och köpt en Tesla för en halv till en mijon så erkänner man ju inte att en Dacia Duster är bättre ihopskruvad från fabrik, utan man fortsätter att hypa skiten för att inte verka dum.

Alla saker som får en kultliknande skara följare har samma utveckling, oavsett om det är Harley Davidsson, Goldwing, Apple eller något annat...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top