Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tja, det är nya tider nu, farfar...


Om du haft bilar från perioden 1960-1985 så minns du nog att det fanns lika många sätt att öppna dörrarna som det fanns bilmodeller - nästan.

Japp, och samtliga gick att öppna utan att dom gick sönder
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vadårå Sverige är ju nettoexportör. Bara installera mer EFFEKT sol och vind jue. Dööh!

Japp, då kan vi tokexportera som satan ibland, och sen när det inte blåser kan vi sitta där som ett barn i sandlådan och grina när vi vill ha tillbaka det vi nyss gett bort men inte får det.

"När jag hade jättemånga leksaksbilar fick du en, nu har jag tappat bort alla mina så nu vill jag ha tillbaka den du fick"
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Japp, och samtliga gick att öppna utan att dom gick sönder

Tycker de nya handtagen som Model 3 och Y har är en bättre lösning än på Model X och S. Problemen med trasiga handtag är/var väl på X och S (gillar inte heller den lösningen)? Anledningen till utformningen är för att minska luftmotståndet. Klarar man inte att lista ut hur man öppnar ett aerodynamiskt handtag på det mest effektiva sättet efter några försök bör man kanske inte vara motorjournalist, tänker jag. Det är möjligen så att de gör sig till när de recenserar elbilar med bakgrund i att de har egenintressen i att främja Diesel/Bensinbilar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Japp, då kan vi tokexportera som satan ibland, och sen när det inte blåser kan vi sitta där som ett barn i sandlådan och grina när vi vill ha tillbaka det vi nyss gett bort men inte får det.

"När jag hade jättemånga leksaksbilar fick du en, nu har jag tappat bort alla mina så nu vill jag ha tillbaka den du fick"

Grejen är ju den att våra importkällor är även de i ett sluttande plan vad avser effekt.. så det finns heller inga som helst garantier på att vi kan förväntas få köpa (svindyr) el i alla fall.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har postat denna tidigare. Läsvärd i sin helhet och ger en bild om vilken väg vi är inne på.

https://www.svk.se/siteassets/om-os...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2020.pdf
Samtidigt som installerad effekt alltså väntas öka med ca 1 400 MW, minskar för-väntad tillgänglig produktionskapacitet med ca 800 MW jämfört med prognosen inför föregående vinter. Detta förklaras med att tillkommande effekt i form av vind- och solkraft har låg förväntad tillgänglighet vid topplasttimmen, medan motsva-rande tillgänglighetsfaktor för den nedlagda kärnkraften är hög.

Pressmeddelandet när rapporten släpptes.
https://www.svk.se/press-och-nyhete...r-nar-elforbrukningen-ar-som-hogst---3277729/
Analysen som beskriver importbehovet under kommande vinter visar att den svenska kraftbalansen försämras. Enligt prognosen för topplasttimmen – den timmen då förbrukningen är som störst – får Sverige ett underskott på 1 700 MW vid en normalvinter och 2 900 MW vid en tioårsvinter (fotnot).
– Rapporten visar alltså att Sverige är beroende av import, men när våra grannländer samtidigt har en ansträngd effektsituation kan importmöjligheterna vara begränsade, säger Lotta Medelius-Bredhe.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Grejen är ju den att våra importkällor är även de i ett sluttande plan vad avser effekt.. så det finns heller inga som helst garantier på att vi kan förväntas få köpa (svindyr) el i alla fall.

Det är väl Norrmännen som har någorlunda stabil elförsörjning, men dom idkar ingen välgörenhet, tvärtom.

Dom köper ju el från Sverige när det är billigt, och spar vatten i sina dammar, för att sälja till Sverige när det är tokdyrt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tycker de nya handtagen som Model 3 och Y har är en bättre lösning än på Model X och S. Problemen med trasiga handtag är/var väl på X och S (gillar inte heller den lösningen)? Anledningen till utformningen är för att minska luftmotståndet. Klarar man inte att lista ut hur man öppnar ett aerodynamiskt handtag på det mest effektiva sättet efter några försök bör man kanske inte vara motorjournalist, tänker jag. Det är möjligen så att de gör sig till när de recenserar elbilar med bakgrund i att de har egenintressen i att främja Diesel/Bensinbilar.

Eller så är det helt enkelt så att det är ett skithandtag från början till slut.

Vilka andra bilar som dom inte tycker om brukar dom slita sönder grejor på?

Dom klarar helt säkert av att lista ut hur man öppnar dörren, men handtagen går ändå sönder, även för vanliga kunder som äger sin bil själv, och det säljs ju förbättrade handtag, så något fel är det ju definitivt på dom, annars skulle inte den marknaden finnas...
Jag tror inte jag har hört talas om någon annan bil som har haft förbättrade eftermarknadshandtag som en storsäljare....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eller så är det helt enkelt så att det är ett skithandtag från början till slut.

Vilka andra bilar som dom inte tycker om brukar dom slita sönder grejor på?

Dom klarar helt säkert av att lista ut hur man öppnar dörren, men handtagen går ändå sönder, även för vanliga kunder som äger sin bil själv, och det säljs ju förbättrade handtag, så något fel är det ju definitivt på dom, annars skulle inte den marknaden finnas...
Jag tror inte jag har hört talas om någon annan bil som har haft förbättrade eftermarknadshandtag som en storsäljare....

Det är inte helt enkelt bara så att du inte riktigt har koll på läget själv?

De gamla handtagen som sitter på S och X gick ut med hjälp en en liten elmotor och "typ" ett plastkugghjul. Plastkugghjulet gav upp efter ett antal år. "Eftermarknadskugghjulet" är av aluminium och åtgärdar felet beständigt.

Model 3 och Y har en helt annan typ av handtag som man fäller ut med tummen.

Varför inte använda utanpåliggande handtag som andra märken? Därför att Tesla är en från grunden konstruerad elbil, och det som är viktigare än allt annat för räckvidden är luftmotståndet. Därför har också Tesla betydligt bättre räckvidd per kWh batterikapacitet - förutom förkrossande överlägsenhet vad gäller prestanda. Dessutom.

Var säkra på att övriga tillverkare OCKSÅ kommer att konstruera handtagen annorlunda framöver.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Bara för att dyka in som en Messerschmitt över engelska kanalen så är det endast Tesla model S som hade design/fabrikations/materialfel på handtagen som fälls ut och in (kugghjul av skit-kvalitet och signalkablage som inte var gjord för att böjas fram och tillbaka). Det har rättats till på senare år.
Model X har "tryck-knappar" istället för handtag och har mig veterligen aldrig haft några problem.
Model 3 och Y har som BrooklynS skriver handtag som man fäller ut med tummen. Detta handtag verkar av någon anledning förbrylla "motorjournalister". Det är lika korkat enligt min mening som om en mekaniker blir förbryllad av hur ett spärrhandtag funkar istället för fasta ringnycklar. Det är fan inte raket-kirurgi..
Jaguar IPace har förresten också utfällbara handtag liknande Tesla Model S, så det är inte bara hatobjektet nr 1 i bilvärlden som ändrar på "men så har det ju alltid varit" grejer.
Över och ut från röde baronen :crash
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det går alltså inte att erkänna att en pryl som titt som tätt går sönder är felkonstruerad?

Oavsett om det är för dåligt material/tunnt gods, eller för att man inte kan öppna det på rätt sätt utan instruktioner så är det ju ett dåligt konstruerat handtag, eller hur?

Om sidostödet på din motorcykel går av om man inte böjer sig ner och försiktigt fäller in det med handen så är det inte felkonstruerat utan man måste bara se en youtube film om hur man ska göra så håller det sedan?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det går alltså inte att erkänna att en pryl som titt som tätt går sönder är felkonstruerad?

Oavsett om det är för dåligt material/tunnt gods, eller för att man inte kan öppna det på rätt sätt utan instruktioner så är det ju ett dåligt konstruerat handtag, eller hur?

Om sidostödet på din motorcykel går av om man inte böjer sig ner och försiktigt fäller in det med handen så är det inte felkonstruerat utan man måste bara se en youtube film om hur man ska göra så håller det sedan?

Att det som går sönder är felkonstruerat har ingen bestritt.

Dörrhandtaget på Model 3 och Y är inte felkonstruerat.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Känner inte till detta, vad är bakgrunden?
Har tesla lyckats göra dörrhandtag till raketforskning?
Varför?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Känner inte till detta, vad är bakgrunden?
Har tesla lyckats göra dörrhandtag till raketforskning?
Varför?
Alla Tesla modeller har handtag som är infällda och har 3 olika sätt att hantera detta.

Model S har handtag som fälls ut medelst en liten motor när man låser upp bilen och fälls in igen när den låses. Dörren öppnas genom att man drar lite i handtaget varpå en microbrytare skickar en lågnivåsignal som i sin tur öppnar låsmekanismen. Här fanns två barnsjukdomar på den modellen:
* Kugghjulet som kör in och ut handtaget var till en början gjort av för klent material och tänderna på kugghjulet gick sönder.
* Kabeln från microbrytare till styrenhet var till en början kabel som inte fixade att den rörde sig vid varje in/ut-fällning och resulterade i kabelbrott.
Båda dessa problem avhjälps snabbt med en beställning från Ebay för en hundralapp eller två och en halvtimmes skruvande. Kanske en timme för en glad amatör.
Eller köper man lås-insatsen från skroten. Med möjliga problemet att insatsen uppdaterats med åren och signalen därmed också uppdaterats.
Sista åtgärd är att för dyra pengar lämna in till märkesverkstad och få skiten bytt för en hel massa pengar.
Raket-kirurgi? Nej det tycker jag inte. Inte speciellt många andra heller vad jag vet.. Onödigt? Ja kanske. Men fördelen med att de styrs m.h.a digitala signaler är att man kan låsa/låsa upp/öppna individuella dörrar med fjärren eller appen. T.ex trippel-klick för att låsa upp passagerardörren.

Model X har som jag skrev ovan bara "tryck-knappar". Dvs tryck på handtaget så öppnas dörren.

Sen har vi Model 3 (och Y, kommande modell till Svedala) som är helt analog. Handtaget är ett handtag, men man måste fälla ut det med tummen för att sen öppna med resten av fingrarna. Precis likt en Fiat Barchetta från 90-talet som L. Mäkinen skrev ovan. Detta betraktas däremot som svartkonst, blasfemi och/eller dumheter, av någon outgrundlig anledning, av motorjournalister. Varför frångår mitt förstånd.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top