Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mmm, jag tycker själv de hanterat problemen relativt snabbt och klokt - men så tillhör jag ju inte (ännu) de drabbade heller :)

De flesta av oss lär bli berörda av inverterbytet, ett mindre antal av byte av värmepaketet. För min egen del ser jag fram emot mjukvaruuppdateringen som aktiverar OTA och fixar lite småbuggar som t ex laddningsproceduren så att jag kan köra smartladdning fullt ut.

Det är en fantastiskt kul och kompetent bil att köra, blir bra när driftsäkerheten hinner ikapp. Men den gamla sanningen att om man vill vara kvitt barnsjukdomar beställer man tidigast ett halvår efter att utrullningen påbörjats gäller fortfarande.

Inte så kul kanske, men betydligt tryggare :)


Ja så är det nog och har egentligen alltid varit. Bästa modellen är oftast en Classic.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Sen det där med att ladda 30 minuter för att ta sig 70mil, det är ju bara ett skämt...
Man laddar nog snarare i en timme för att ta sig 30-40 mil
]


Internet...
Jag var kanske lite otydlig. Sen läser du ju min mening som fan läser bibeln. ;)

Det jag menade egentligen var ju som brooklyn är inne på. Ska du köra 70mil med elbil startar du med fullt batteri, sen kanske man får ladda en 30min mitt på hållet för att sen komma i mål. Mitt (eller nått) var ju just för att det var lite mer av ett exempel.

Jag pratade inte faktiskt förbrukning, som du är inne på med dieselbil och 20L. Utan hur man praktiskt skulle utföra en sån resa.
Och precis som du säger, ska jag köra 70mil en dag är det ju trevligt att man ser till att bilen har full tank innan man åker.
Det jag försökte komma fram till där var, dom där 30-40min man behöver lägga på laddning på 70mil. Vem har på riktigt inte tid att lägga den tiden egentligen?

"Folk lär inte bli mindre bekväma i framtiden, tvärtom."

Så kan det vara, men har vi något val miljömässigt? Den bekväma tid vi lever i nu har ju bara existerat i sisådär 60-70år. (om ens det)
Att vi ska gå från upp klockan 5 för att man måste gå till skolan 5km till att vi fan inte ens kan åka buss på två generationer känns som en rekordsnabb evolution.
Jag tror vi nog till och med skulle må rätt mycket bättre av att vara lite mindre bekväm av oss.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man har ju full tank varje morgon, det är därför en avgörande skillnad på hur man räknar ”laddtid” eftersom laddning oftast görs när jag gör annat (sover, fikar, käkar, går på muggen osv).
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Amrikkaaner :smasha
-Why will it only go five miles I wonder?

https://www.engadget.com/amp/chevy-...KDrd2hekdRdET0JfCcdE0LpAbHOPXbZPNM7tLuDTsJzjj

dims
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nytt bakslag för Polestar – alla bilar återkallas igen
Utrullningen av den nya svensk-kinesiska elbilen Polestar 2 drabbas av ännu ett bakslag.

En månad efter den förra återkallelsen måste alla bilar till verkstad igen för att de kan stanna mitt i körningen.

Globalt återkallas nästan 4 600 bilar, varav drygt 1 100 i Sverige.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Volvo-Backed Polestar in Talks to Raise $500 Million
Telegram från Bloomberg / Omni Ekonomi
30 okt. 2020, 04.44
(Bloomberg) -- Polestar, the electric-car maker controlled by Volvo Car AB and its owner Zhejiang Geely Holding Group Co., is in talks with investors to raise at least $500 million, according to people with knowledge of the matter.
The automaker is seeking a valuation of about $6 billion, said one of the people, who requested anonymity because the discussions are private. A funding round hasn’t been finalized, and terms could still change.

A representative for Geely in China wasn’t immediately able to comment. A China-based Polestar spokesman declined to comment, as did a Volvo China-based representative. Volvo representatives in Europe and the U.S. weren’t immediately responsive outside of regular business hours.

Gothenburg, Sweden-based Polestar, led by Chief Executive Officer Thomas Ingenlath, has been touted as a potentially fierce rival to Tesla Inc., currently the world’s No. 1 manufacturer of electric vehicles. Sales of the cleaner, more intelligent cars have been soaring in Europe and recovering in China as consumers opt for vehicles that are better for the environment.

Volvo Chief Executive Officer Hakan Samuelsson said last year that Volvo is seeking a valuation for Polestar that’s comparable with peers NIO Inc. of China and Tesla.

Polestar’s second vehicle, the Polestar 2, its first all-electric car, started production in March at Zhejiang Geely’s plant in Luqiao, China. In September, the automaker said it would put another car, the Polestar Precept, into production. That vehicle’s interiors will be made out of recycled PET bottles and cork vinyl as well as reclaimed fishing nets.

Electric cars release about 40% less carbon dioxide than an average internal combustion engine during operation, according to analysis by BloombergNEF.

Volvo Cars and Geely both form part of the stable of Chinese billionaire Li Shufu, who has a net worth of about $20.2 billion, according to the Bloomberg Billionaires Index.

Li, who also is also Daimler AG’s largest shareholder, has championed consolidation as a way for automakers to pool resources for initiatives like self-driving cars and electrification. He’s built a global carmaking empire over the past two decades, securing stakes in European legacy brands such as Lotus as well as investing in Malaysian auto company Proton.

©2020 Bloomberg L.P.
 

JMKbiker

Medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Multistrada 950s
Nytt bakslag för Polestar – alla bilar återkallas igen
Utrullningen av den nya svensk-kinesiska elbilen Polestar 2 drabbas av ännu ett bakslag.

En månad efter den förra återkallelsen måste alla bilar till verkstad igen för att de kan stanna mitt i körningen.

Globalt återkallas nästan 4 600 bilar, varav drygt 1 100 i Sverige.

Du är lite sen, kolla vad som postades för två dagar sedan. :D
Som roffe_s skriver så tycker jag ändå att de sköter det rätt ok.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu säljer el bättre än diesel i Europa
PUBLICERAD: 30 OKT 2020, KL 09:37
ÄMNEN I ARTIKELN: ELBIL BENSINBIL DIESELBIL VISA FLER...
Nu köper fler européer elektrifierat än bilar med dieselmotor. Det historiska skiftet skedde under september månad, visar siffror från analysföretaget Jato Dynamics.
Totalt såldes det 327 800 elektrifierade bilar under september månad på de 27 marknader som analyseras av Jato Dynamics. Var fjärde bil som såldes var elektrifierad och det är först gången månadssiffran går över 300 000 för biltypen och den passerar nu antalet sålda bilar med dieselmotor.

Eller biltyperna rättare sagt då såväl elbilar, laddhybrider, hybrider som mildhybrider ingår i rekordsiffran där de två sistnämnda utgjorde 53 procent av försäljningen.

Volkswagen Golf säljer bäst i Europa – igen.
Volkswagen Golf säljer bäst i Europa – igen. Foto: Glenn Lindberg
Fortfarande väljer dock 47 procent av de europeiska bilköparna bensin som drivmedel. Under september månad för tio år sedan valde 50 procent diesel och en procent elektrifierat.

Jämfört med 2019 såldes det 1,2 procent fler bilar i länderna under september månad. Under årets första nio månader handlar det om 8,54 miljoner bilar, 29 procent färre än under samma period förra året.

Segmentmässigt såldes det mest suvar (41,3 %) följt av B-segment (19 %) och C-segment (17 %). Modellen Volkswagen Golf låg i topp som modell med 28 731 sålda exemplar.

Tesla Model 3 är den bäst säljande elbilen i Europa.
Tesla Model 3 är den bäst säljande elbilen i Europa. Foto: Patrik Lindgren
Tesla Model 3 var bäst säljande elbil med 15 702 exemplar. Volkswagens ID.3 blev en bubblare på plats tre med 7 897 sålda bilar efter Renault Zoes 11 023 exemplar.

Noterbart ur svensk synvinkel är att Volvo fick med två modeller på topp-tio-listan för laddhybrider med XC40 som tvåa och XC60 som nia med 4 036 respektive 1 849 sålda bilar. Vann den kategorin gjorde Mercedes A-klass med 4 782 sålda exemplar.

PETER KLEMENSBERGER
peter.klemensberger@teknikensvarld.se
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu säljer el bättre än diesel i Europa
PUBLICERAD: 30 OKT 2020, KL 09:37
ÄMNEN I ARTIKELN: ELBIL BENSINBIL DIESELBIL VISA FLER...
Nu köper fler européer elektrifierat än bilar med dieselmotor. Det historiska skiftet skedde under september månad, visar siffror från analysföretaget Jato Dynamics.
Totalt såldes det 327 800 elektrifierade bilar under september månad på de 27 marknader som analyseras av Jato Dynamics. Var fjärde bil som såldes var elektrifierad och det är först gången månadssiffran går över 300 000 för biltypen och den passerar nu antalet sålda bilar med dieselmotor.

Eller biltyperna rättare sagt då såväl elbilar, laddhybrider, hybrider som mildhybrider ingår i rekordsiffran där de två sistnämnda utgjorde 53 procent av försäljningen.

Volkswagen Golf säljer bäst i Europa – igen.
Volkswagen Golf säljer bäst i Europa – igen. Foto: Glenn Lindberg
Fortfarande väljer dock 47 procent av de europeiska bilköparna bensin som drivmedel. Under september månad för tio år sedan valde 50 procent diesel och en procent elektrifierat.

Jämfört med 2019 såldes det 1,2 procent fler bilar i länderna under september månad. Under årets första nio månader handlar det om 8,54 miljoner bilar, 29 procent färre än under samma period förra året.

Segmentmässigt såldes det mest suvar (41,3 %) följt av B-segment (19 %) och C-segment (17 %). Modellen Volkswagen Golf låg i topp som modell med 28 731 sålda exemplar.

Tesla Model 3 är den bäst säljande elbilen i Europa.
Tesla Model 3 är den bäst säljande elbilen i Europa. Foto: Patrik Lindgren
Tesla Model 3 var bäst säljande elbil med 15 702 exemplar. Volkswagens ID.3 blev en bubblare på plats tre med 7 897 sålda bilar efter Renault Zoes 11 023 exemplar.

Noterbart ur svensk synvinkel är att Volvo fick med två modeller på topp-tio-listan för laddhybrider med XC40 som tvåa och XC60 som nia med 4 036 respektive 1 849 sålda bilar. Vann den kategorin gjorde Mercedes A-klass med 4 782 sålda exemplar.

PETER KLEMENSBERGER
peter.klemensberger@teknikensvarld.se

Att ta in mildhybrider i kalkylen är att mer än lovligt tillrättalägga siffrorna för sin egen åsikt...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Att ta in mildhybrider i kalkylen är att mer än lovligt tillrättalägga siffrorna för sin egen åsikt...

Vi kanske inte ska skjuta budbäraren i detta fall men visst är det verkligt intressanta när man kan mäta de fordon vars huvudsakliga energikälla är förnyelsebar energi vs traditionella förbränningsmotorer.

Det är förvisso en svår siffra att mäta men det blir kanske fel åt andra hållet att helt diskvalificera hybridlösningar, många klarar ju sitt dagsbehov av resor med ett batteri för 6-7 mils körning men behöver ibland den längre räckvidden hos förbränningsmotorn.

Ur europeisk synvinkel är det väl bara att konstatera att elektrifieringen just nu är på stark frammarsch, det kan vi väl i alla fall vara överens om?

Snart har väl dessutom TrV sänkt hastigheterna till nära gångfart längs hela vägnätet förutom Europavägarna så kilowatten lär räcka långt på den allt snabbare krympande landsbygden...
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mjo att kalla en Något kraftigare startmotor för hybrid är ju helt galet. Men EU har ju bestämt hur saker o ting skall vara.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om man nu tar det här ett steg längre, Bernt oljan handlas just nu på 37 USD fatet, ett oljebolag som Shell går jämt upp vid 51 USD fatet. Chevron och Conco behöver 57 och 55 USD fatet. BP ligger runt 40 USD fatet. Just nu förlorar alltså dessa bolag pengar på att göra drivmedel. Den logiska slutsatsen borde bli att man skär bort den dyraste produktionen, vilket dock tar tid, men ju längre tid priserna på Bernt ligger mellan 35-40 USD fatet desto mer måste man skära. Eftersom
oljepriset knappast kommer dra iväg i närtid kommer man avveckla mer och mer kapacitet i både oljeproduktionen och i raffinaderi kapaciteten, vilket kommer minska utbudet på olja. Sen kommer efterfrågan sjunka ännu mer, eftersom nya bilar antingen inte behöver bensin alls eller mindre bensin än de som skrotas. Vilket leder till minskad efterfrågan och så börjar vi om igen.

Allt det här kommer inte konsumenterna till del (bensin och diesel priser är i nästan bara skatt) och vi kommer hamna i en situation där det inte är värt att upprätthålla försäljningsmätet eller kompensera med högre priser eftersom försäljningen är mindre. Det här kommer gå betydligt fortare än vad folk tror och jag tror att vi kommer se början på mackdöden om fem år ? Gissningsvis. Alla pratar om den enorma infrastruktur som behövs för elbilar, men den är tämligen okomplicerad jämfört med den som behövs för bensin och dieselbilar. Vilket folk kommer bli smärtsamt medvetna om 10 år från nu.


Kan detta stämma??
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vi kanske inte ska skjuta budbäraren i detta fall men visst är den verkligt intressanta när man kan mäta de fordon vars huvudsakliga energikälla är förnyelsebar energi vs traditionella förbränningsmotorer.

Det är förvisso en svår siffra att mäta men det blir kanske fel åt andra hållet att helt diskvalificera hybridlösningar, många klarar ju sitt dagsbehov av resor med ett batteri för 6-7 mils körning men behöver ibland den längre räckvidden hos förbränningsmotorn.

Ur europeisk synvinkel är det väl bara att konstatera att elektrifieringen just nu är på stark frammarsch, det kan vi väl i alla fall vara överens om?

Snart har väl dessutom TrV sänkt hastigheterna till nära gångfart längs hela vägnätet förutom Europavägarna så kilowatten lär räcka långt på den allt snabbare krympande landsbygden...

Med 50% HVO inblandning så är ”fossilbilen” i paritet. Man kan bara ta europeisk energimix i beräkning vid andel förnybart i batteriet. Som sig bör.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Med 50% HVO inblandning så är ”fossilbilen” i paritet. Man kan bara ta europeisk energimix i beräkning vid andel förnybart i batteriet. Som sig bör.
När dessa siffror diskuteras är det korrekt, när valet handlar om individen måste naturligtvis en individuell kalkyl beaktas.

Personligen tycker jag HVO är en bra produkt, tyvärr lär den inte på långa vägar när räcka till för att vara en lösning på miljöproblemet, så mycket slaktavfall och restprodukter har vi nog inte att den erbjuder en lösning för alla framtida hjulburna transportproblem. Här tänker jag personligen HVO som en bra lösning för framför allt tunga lokala samt regionala transporter där elektrifieringen förmodligen ligger en del i framtiden. Elektrifieringen fungerar redan idag som en lösning för personbilar och visst värderar jag min personliga elleverantörs produktionskälla när jag avgör mitt personliga val. Allt annat blir knasigt.

När det gäller elbil här i Norrbotten finns fortfarande vissa begränsningar. Jag föredrar redan elbil när jag ska göra ett jobb i Sundsvall, i morgon ska jag däremot köra ca 50 mil T/R Gällivare för en besiktning. Tyvärr saknar jag ens 50kW laddmöjlighet längs största delen av sträckan, det saknas ännu bra destinationsladdning hos stora kunder och rent praktiskt kan jag inte ladda 11kW då kunderna inte är intresserade av att betala övernattning/jag ska till hufvudstaden på tisdag morgon. Så därför blir det dieselbilen som får transportera röven i morgon.

Personligen satsar jag däremot en slant på att det är sista åren jag behöver göra sådana val, sannolikt byggs snabb-eller superladdning ut så att de sista vita sträckorna försvinner för elbilar med räckvidd >20 mil inom kort. Det är totalt sett en oerhört billig investeringskostnad för samhället på kort sikt i f t andra miljöalternativ och någon brist på elkraft eller nätkapacitet utefter Luleälven känner jag inte direkt till...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
När dessa siffror diskuteras är det korrekt, när valet handlar om individen måste naturligtvis en individuell kalkyl beaktas.

Personligen tycker jag HVO är en bra produkt, tyvärr lär den inte på långa vägar när räcka till för att vara en lösning på miljöproblemet, så mycket slaktavfall och restprodukter har vi nog inte att den erbjuder en lösning för alla framtida hjulburna transportproblem. Här tänker jag personligen HVO som en bra lösning för framför allt tunga lokala samt regionala transporter där elektrifieringen förmodligen ligger en del i framtiden. Elektrifieringen fungerar redan idag som en lösning för personbilar och visst värderar jag min personliga elleverantörs produktionskälla när jag avgör mitt personliga val. Allt annat blir knasigt.

När det gäller elbil här i Norrbotten finns fortfarande vissa begränsningar. Jag föredrar redan elbil när jag ska göra ett jobb i Sundsvall, i morgon ska jag däremot köra ca 50 mil T/R Gällivare för en besiktning. Tyvärr saknar jag ens 50kW laddmöjlighet längs största delen av sträckan, det saknas ännu bra destinationsladdning hos stora kunder och rent praktiskt kan jag inte ladda 11kW då kunderna inte är intresserade av att betala övernattning/jag ska till hufvudstaden på tisdag morgon. Så därför blir det dieselbilen som får transportera röven i morgon.

Personligen satsar jag däremot en slant på att det är sista åren jag behöver göra sådana val, sannolikt byggs snabb-eller superladdning ut så att de sista vita sträckorna försvinner för elbilar med räckvidd >20 mil inom kort. Det är totalt sett en oerhört billig investeringskostnad för samhället på kort sikt i f t andra miljöalternativ och någon brist på elkraft eller nätkapacitet utefter Luleälven känner jag inte direkt till...

Tvärtom är det ”knasigt” att gå lös på idén om att man bara köper förnybart. Det som produceras till vårt sammanväxta elnät förbrukas. ”Köper” du vattenkraft får någon annan köpa kolet. Kilowattimmar ska produceras om det inte ska bli mörkt i stugan. Det är alltså självbedrägeri som ska in på lodrätt nio.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag värderar också min elleverantörs källa, så därför valde jag Kärnkrafts EL, rent teoretiskt skulle jag kunna köpa elbil nu och hävda 0% CO2 utsläpp, eftersom jag bara köper Kärnkraft.

Men det betyder ju bara att min granne som inte har gjort något aktivt val får den Polsk/Tyska/Baltiska kol och gaskrafts elen istället, lyckligtvis har inte han någon elbil i alla fall...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tvärtom är det ”knasigt” att gå lös på idén om att man bara köper förnybart. Det som produceras till vårt sammanväxta elnät förbrukas. ”Köper” du vattenkraft får någon annan köpa kolet. Kilowattimmar ska produceras om det inte ska bli mörkt i stugan. Det är alltså självbedrägeri som ska in på lodrätt nio.

Njae, förmodligen löser vi inte samma korsord :)

Ska vi prata om situationen I DAG så är min diesel ett större miljöproblem än min elbil, sett till den rörliga miljöpåverkan per mil. Det har investerats mer energi och CO2 vid tillverkning av elbilen, det är riktigt, men med en europeisk energimix går break even för elbilen vid mellan fem och åtta tusen mil. Alltså är den rörliga belastningen betydligt lägre för elbilen än dieseln.

När jag ska köra 50 mil i morgon finns inte en HVO-pump så långt ögat räcker, inte ens inblandning av talloljediesel lär förekomma vid denna årstid. Så vid min färd i morgon, allt annat oförändrat, skulle miljön belastas avsevärt mindre om jag hade möjlighet att köra elbil.

När det gäller elenergi måste vi också hantera överföringsförluster eller reaktiv effekt. För 35 år sedan, när jag pysslade med lite elkraft under lumpartiden, var de dåvarande förlusterna vid överföring från norr till söder motsvarande en kärnkraftsreaktor. 2015 talar vi om 3.2 TWh i stamnätet enligt https://www.svk.se/siteassets/jobba...verka-effektforlusterna-svenska-stamnatet.pdf
Kablarna mot kontinenten är som jag förstår det vanligen likström men medför trots det överföringsförluster och samtliga nät till kontinenten utgår från södra landsänden. Dessa förluster försöker man naturligtvis minimera, allt annat vore ju rätt dumt. Jag är därför rätt trygg i att den energi jag köper inte innebär att en stackars europé blir utan, den lär komma från vind- eller vattenkraft oavsett vad som står på kontraktet. Närproducerat även här, in på vågrätt sex.

Jag påstår att en HVO-lösning som kan få betydelse för miljön ligger betydligt längre fram i tiden än en lösning där vi börjar förflytta häcken i en elbil om än det skulle ta något mer tid än i motsvarande dieselbil, allt annat är utopi. Det ordet går in på min lodrät nio...
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Natten till idag var det billigt att ladda sin elbil. Negativt elpris under 4 timmar mellan 01-05.
98bbcd25f6a5f44a5ae110c5db2df045.jpg
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Någon som vet varför inte Sverige har (stora) pumpkraftverk som i Norge?

https://www.svk.se/siteassets/om-os...t-med-en-stor-mangd-fornybar-elproduktion.pdf
Pumpkraftverk
Den idag vanligaste elenergilagringstekniken är pumpkraft. I
Sverige finns idag några få anläggningar i kommersiell drift.
Globalt står pumpkraftverk för mer än 95 procent av den
installerade lagringseffekten och det är framförallt i Kina,
Europa, Japan och USA som majoriteten av alla anläggningarna
finns.
Principen med pumpkraftverk är att vatten pumpas upp
vid tillfällen med låga elpriser som sedan kan användas till att
producera el när elpriserna är högre. Kapaciteten på denna typ
av anläggningar varierar mycket och kan, som i Sverige, vara
på runt 50 MW och upp till flera tusen megawatt. Eftersom
det kräver mer energi att pumpa upp vatten än man får tillbaka
när man producerar elenergi är pumpkraftverk en nettokonsument
av el i de fall som ingen tillrinning tillkommer.
Uthålligheten på pumpkraftverk är beroende på vattenmagasinets
storlek men är oftast från några timmar upp till
ett dygn och lämpar sig därför väl för dygnsreglering. Förutsättningen
för pumpkraftverk finns emellertid inte överallt,
utan beror på de geografiska förhållandena.
För att en investering i ett pumpkraftverk ska vara lönsamt
krävs en prisvolatilitet som består över en lång tidsperiod.
Trots att icke planerbar förnybar elproduktion generellt
medför ett ökat behov av flexibilitet finns internationella
exempel som visar att detta inte nödvändigtvis ökar lönsamheten
för pumpkraftverk. I Tyskland har den stora andelen
solkraft reducerat prisskillnaden mellan natt och dag – och
därmed även förutsättningen för att pumpvattenkraftverk
ska vara lönsamt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top