Elbil eller inte?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Misstänker att timern har en stor del av skulden här. Skulle tro att de flesta timers inte är byggda för hög belastning över lång tid.

Denna borde vara ett bra alternativ för elbilsladdning om man köper en laddkabel med CEE kontakt: https://www.jula.se/catalog/el-och-...tickproppar-och-uttag/vagguttag-400709/#tab03 Vi har ett sånt uttag i garaget säkrad med 16A.

Någon som vet om det är ok att använda 3-poligt 16A CEE-vägguttag på en kurs säkrad med 10A? Risken är väl bara att säkringen går vid överbelastning så det borde vara lagligt, tänker jag.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Någon som vet om det är ok att använda 3-poligt 16A CEE-vägguttag på en kurs säkrad med 10A? Risken är väl bara att säkringen går vid överbelastning så det borde vara lagligt, tänker jag.
Jag misstänker att Du har en jordfelsbrytare typ A vid säkringsskåpet, i laddboxarna sitter oftast en typ B som jag antar finns där om det skulle bli något dramatiskt fel i bilen och därmed en likström i uttaget.

Jag känner inte till något regelverk som förbjudet laddning via CEE men då kan det väl vara bra att verifiera att laddkabeln har temperaturvakt och typ B jordfelsbrytare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast monterad laddbox skall ha JFB typ B för att vara godkänd installation. Är laddboxen inte fast monterad behövs det inte.

Bakgrunden är ffa att Renault Zoe kan läcka likström bakvägen då den använder motorn som batteriladdare.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fast monterad laddbox skall ha JFB typ B för att vara godkänd installation. Är laddboxen inte fast monterad behövs det inte.

Bakgrunden är ffa att Renault Zoe kan läcka likström bakvägen då den använder motorn som batteriladdare.

Ständigt dessa fransoser, känns lite märkligt att sätta säkerhetsregler på grund av ett särskilt fabrikat. Tack för upplysningen.

Om man nu vill göra extra rätt - tusan vad dyra de intelligenta laddkablarna är Med tanke på att en fast laddbox kostar ca 6.5 kkr ska man nog parkera regelbundet på ett antal olika ställen för att inte föredra den lösningen. Tänker jag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag gjorde en "fast" lösning i stugan, dvs laddbox ansluten med trefashandske (och JFB typ B på tavlan)... Den kan då användas överallt annars där det finns trefasuttag - om jag behöver/vill. Lite klumpigt i jämförelse med en trefassladd UMC men å andra sidan fick jag bidraget för installation även på den fastigheten. :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Om man nu vill göra extra rätt - tusan vad dyra de intelligenta laddkablarna är

Jag tycker det hutlösa är dom ointelligenta laddkablarna, 1500 spänn om man väljer billigast möjliga men både 2 och 3 gångerna dom pengarna är inte ovanligt :dummer Kunde tycka att åtminstone elmaffiabolagen borde tillhandahålla dessa till oslagbara priser.

De jag syftar på är typ 2 till typ 2 eller typ 2 till typ 1 som är lika avancerade som en rödnäsa till 380V kabel (400V?).
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tycker det hutlösa är dom ointelligenta laddkablarna, 1500 spänn om man väljer billigast möjliga men både 2 och 3 gångerna dom pengarna är inte ovanligt :dummer Kunde tycka att åtminstone elmaffiabolagen borde tillhandahålla dessa till oslagbara priser.

De jag syftar på är typ 2 till typ 2 eller typ 2 till typ 1 som är lika avancerade som en rödnäsa till 380V kabel (400V?).

Har vi inte redan kommit fram till att det skall vara en klassfråga att köra elbil? Lite Marie Antoinette över det hela.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Eftersom jag snart kört laddbart i sju år har jag börjat fundera på att skaffa en laddbox istället för att använda schuckouttag. Kan man köpa en låda med en Typ2-sladd på några meter att spika upp på väggen? Jag behöver inget tingel-tangel så det borde finnas billigt...:3freak
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom jag snart kört laddbart i sju år har jag börjat fundera på att skaffa en laddbox istället för att använda schuckouttag. Kan man köpa en låda med en Typ2-sladd på några meter att spika upp på väggen? Jag behöver inget tingel-tangel så det borde finnas billigt...:3freak

Teslas Wallcharger är billig, du behöver dock separat JFB.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Eftersom jag snart kört laddbart i sju år har jag börjat fundera på att skaffa en laddbox istället för att använda schuckouttag. Kan man köpa en låda med en Typ2-sladd på några meter att spika upp på väggen? Jag behöver inget tingel-tangel så det borde finnas billigt...:3freak
Malmbergs med fast sladd eller Easee är väl de billigaste med jordfelsbrytare B jag hittat, med respekt för Teslas laddare så tror jag att man i alla fall tidigare behövde hålla reda på brytare/inställningar för att den skulle ladda med andra fabrikat än husbondens...? Antar att Stefan kan klara ut den reservationen.

Easee levereras utan sladd men sladden kan låsas fast i laddaren via app. Jag har själv två st Easee, funkar klockrent...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns en switch i Teslas Wallcharger som man kan ställa i ”Tesla only” men default är öppet läge.

Fördelen med Teslas WC är att den är billig och har lång kabel om man vill (7 meter).

Det finns massor av andra också.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
EV Solution rekommenderade https://www.evsolution.se/produkt/laddstation-accelev-3-fas-11kw-inbyggd-lastbalansering/
Måste man inte ha en Tesla för att få handla av dem? Priset verkade bättre än många andra.

Den där gör säkert jobbet och erbjuder dessutom lastbalansering. Teslas är väl bara att beställa och checka ut, om än jag såg att de restnoterat den med 7.5 meters kabeln.

Sedan söker Du naturligtvis bidrag för box plus installation när Du fått hem den, via naturvårdsverkets hemsida. Du får svar nästan direkt och har 50% av investeringskostnaden på kontot inom någon vecka. Det ska löna sig att vara miljövänlig och ordentlig ;)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Även här uppe i Norr, där elöverskottet just nu finns, skulle en total elektrifiering av bilflottan ställa till problem.

Och hela Norrlands elöverskott är redan investerat i industriutbyggnad, så det finns inte något överskott om några år.

Vi måste börja bygga ny kärnkraft, redan igår... (alternativet är att stoppa elbilarna, vilket väl ingen vill?)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/svart-att-klara-okningen-av-elbilar
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Även här uppe i Norr, där elöverskottet just nu finns, skulle en total elektrifiering av bilflottan ställa till problem.

Och hela Norrlands elöverskott är redan investerat i industriutbyggnad, så det finns inte något överskott om några år.

Vi måste börja bygga ny kärnkraft, redan igår... (alternativet är att stoppa elbilarna, vilket väl ingen vill?)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/svart-att-klara-okningen-av-elbilar
Som jag skrivit flera gånger om i denna tråden: Utbilda folket i att ställa.. laddtiden.. på... NATTEN! Bra för bilen, bra för elnätet, bra för alla.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som jag skrivit flera gånger om i denna tråden: Utbilda folket i att ställa.. laddtiden.. på... NATTEN! Bra för bilen, bra för elnätet, bra för alla.

Fast våra hus här uppe i Norrland behöver uppvärmning även på natten, många kör sina diskmaskiner/tvättmaskiner på natten och industrierna kör sin produktion dygnet runt.

Som sagt Norrland klarar sig med det vi har, men det kommer inte att bli något över att skicka söderut, och söderut är det redan brist även om vi maximerar överföringen söderut, en överföring som kommer att upphöra alltså.

Det är inte här uppe vi behöver kärnkraft, utan i södra sverige som inte har någon annan reglerbar kraftkälla än oljekraftverk om kärnkraften försvinner.

Visst, ni kan få åka tunnelbana/pendeltåg när vinden blåser tillräckligt, men dagar utan vind (sol räknar jag inte ens in eftersom det är så marginellt lite och bara under ett fåtal timmar om det är fint väder) så får ni cykla, och koka kaffe på trangia kök.

Och med smarta elbilsladdare så vet ni aldrig när bilen är färdigladdad, för blir det kallt och vindstilla hjälper det inte att sladden har suttit i varenda natt om det aldrig har funnits el nog att koppla in den på ett par dagar.

Inte nog med det, ni kommer att få betala väldigt dyrt för dom kilowattar som slutligen levereras, eftersom efterfrågan är större än tillgången.

BYGG KÄRNKRAFT NU!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fast våra hus här uppe i Norrland behöver uppvärmning även på natten, många kör sina diskmaskiner/tvättmaskiner på natten och industrierna kör sin produktion dygnet runt.

Som sagt Norrland klarar sig med det vi har, men det kommer inte att bli något över att skicka söderut, och söderut är det redan brist även om vi maximerar överföringen söderut, en överföring som kommer att upphöra alltså.

Det är inte här uppe vi behöver kärnkraft, utan i södra sverige som inte har någon annan reglerbar kraftkälla än oljekraftverk om kärnkraften försvinner.

Visst, ni kan få åka tunnelbana/pendeltåg när vinden blåser tillräckligt, men dagar utan vind (sol räknar jag inte ens in eftersom det är så marginellt lite och bara under ett fåtal timmar om det är fint väder) så får ni cykla, och koka kaffe på trangia kök.

Och med smarta elbilsladdare så vet ni aldrig när bilen är färdigladdad, för blir det kallt och vindstilla hjälper det inte att sladden har suttit i varenda natt om det aldrig har funnits el nog att koppla in den på ett par dagar.

Inte nog med det, ni kommer att få betala väldigt dyrt för dom kilowattar som slutligen levereras, eftersom efterfrågan är större än tillgången.

BYGG KÄRNKRAFT NU!

He e därför jag investerade i solceller vindkraft o batterilager. Sedan januari i år har jag betalat 0 kronor i El och fått 1680 kronor utbetalt för 6348 kwa som levererats ut på nätet. Vilket slöseri.. Så det är beställt mera batteri lagring för att ha till regniga dagar.

Dessutom kan jag 4 dubbla solcell ytan om jag vill.
Alternativ energi är kul:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
He e därför jag investerade i solceller vindkraft o batterilager. Sedan januari i år har jag betalat 0 kronor i El och fått 1680 kronor utbetalt för 6348 kwa som levererats ut på nätet. Vilket slöseri.. Så det är beställt mera batteri lagring för att ha till regniga dagar.

Dessutom kan jag 4 dubbla solcell ytan om jag vill.
Alternativ energi är kul:tummenupp

Fast batterierna nöts ju ut om du håller på att cykla dom dagligen (ladda på dagen och förbruka på natten)
Dessutom tvingar du på elnätet mer energi när dina batterier är fulla, även om inte elnätet behöver/vill ha mer el just då, så dina solceller hemma regleras av kolkraftverk i polen.

Förbjud all återmatning till nätet som inte kan ske när den behövs, solceller återmatar till nätet precis när det inte behövs.

Det är bara i länder där luftkonditioneringen på dagen är den största förbrukaren solceller kan vara nyttiga.

https://www.youtube.com/watch?v=YYLzss58CLs
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top