Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De har nog inte bil idag heller i så fall. Finns motorvärmaruttag, kan man ladda en bil.

Kan i teorin men det har också diskuterats. Extra ovanligt att om man nu har uttag, att de går att ställa på mer än 3timmar.. Det är bara att kolla runt i parkeringsgarage och p-platser i storstan. Väldigt få söder om dalälven sett till antal..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De flesta som bor i hyresrätt har väl inte tillgång till laddmöjlighet (hemma)?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De flesta som bor i hyresrätt har väl inte tillgång till laddmöjlighet (hemma)?

Inte många bostadsrätter heller. I föreningen jag var med i fanns det värmaruttag till 20 platser. Vi var 42 hushåll. Platserna hade elrn på i intervaller om 5uttag a 15min, detta för att servisen inte klarade mer än 45A. I sak betydde det att man fick 15min värmni g var timme. Funkar sådär att ladda på..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja det är förjäkligt. Men kapaciteten finns ju, det är väl av kostnads- och ”miljö”skäl som man satt timers på uttagen...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja det är förjäkligt. Men kapaciteten finns ju, det är väl av kostnads- och ”miljö”skäl som man satt timers på uttagen...

Nja Det gör ju inte det. 10A ger ganska snabbt 45A totalt... Samma med nya villaområden som byggs, lågenergihus och värmepumpar ger inte samma behov av servis som 70-talets eluppvärmda modulhus...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
6A funkar bra, det körde jag i stugan innan jag skaffade laddbox dit. Allt beror ju på hur mycket man behöver ladda varje dag. För att toppa upp för dagspendlingen duger det gott (4-6 kWh).

Men visst behöver man generellt skapa incitament för att laddinfrastruktur skall finnas på plats även där det inte finns idag. Men på landet finns det ju överallt, så bor man avsides är elbil absolut bra.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Elektrisk motorsport verkar växa så det knakar.

Audi lämnar DTM för en el serie.

F1 är starkt hotat av motsvarande El serie. F1 finns tillomed funderingar på att gå över till 2T motorer o Ferrari har redan presenterat en ventil styrd kompressor matad 3cyl 2T motor

Det svänger i branschen.

Ny internationell elmotorsportserie satsar på crossovers och korta banor i stadsmiljö
SuperCharge heter den nya internationella motorsportserien för elektriska crossoversuvar som har drag av både rallycross och speedway.

Av Wiggo Björck
Publicerad 2020-10-22 05:00. Uppdaterad 2020-10-22 09:28

ELBILAR ELBILAR MOTORSPORT MOTORSPORT

ANNONS
Korta, jämna race-heat med 680 hk starka crossoversuvar som både sladdar brett och hoppar långt på mycket korta stadsbanor i arenaformat. Det ska den nya internationella motorsportserien SuperCharge bjuda på när den lanseras 2022.

SuperCharge siktar på att då hålla 8 deltävlingar i städer i Europa, USA, Mellanöstern, Kina och Asien-Stillahavsregionen. Den nya serien ska enlig organisatörerna vara lika mycket underhållning och spektakel som en pådrivare för omställningen till elbilism globalt. För att vara mer hållbara ska man också undvika flygtransporter och istället sköta all logistik med båt.

Bakom satsningen står den tidigare Porsche Motorsport-bossen och Sauber F1-lagchefen Max Welti samt Rob Armstrong, tidigare motorsportchef på marknadsföringsföretaget IMG som bland annat driver världsmästerskapsserierna för speedway och rallycross samt den amerikanska driftingserien Formula Drift.

Även F1-meriterade Willy Rampf, som var med som konsult på Volkswagen ID R-projektet, agerar teknisk rådgivare till den nya serien.

Den nya racingserien ska ha tagits fram i samråd med "några av världens ledande biltillverkare", men ingen har ännu officiellt knutits till serien. De "gatbils-baserade tävlingsbilarna" i serien kommer regleras hårt för att se till att förarförmåga är det som i slutändan väger tyngst.


Supercharges tävlingsbilskoncept kallas SC01 och består av ett rörramschassi med ett 40 kWh stort batteripaket och två elmotorer, en på vardera axel. Den maximala effekten som får plockas ur batteripaketet är 500 kW (680 hästkrafter), vilket enligt Willy Rampf ska resultera i en effekt vid hjulen på ungefär 450 kW (612 hästkrafter).

0–100 km/h ska avklaras på 2,5 sekunder vilket är allt annat än långsamt. Några hjälpsystem som antispinn eller antisladd tillåts inte så förarna kommer behöva ha precisa högerfötter för att undvika hjulspinn. Toppfarten är på 200 km/h vilket blir svårt att nå upp i på de små tävlingsbanorna.

Organisatörerna vill locka biltillverkarna med låga utvecklings- och driftkostnader, något den standardiserade tävlingsbilen bidrar till att hålla nere. Däremot är det fritt fram att klä chassit i en kaross som efterliknar tillverkarens produktionsbil. Lite som amerikanska Nascar, med andra ord.

Det enda tillverkaren måste komma med själv är ett eget batteristyrsystem och själva batterierna, något som ska låta dem testa och utveckla dessa i en tävlingsmiljö.

Så varför crossoversuvar och inte sedaner eller coupéer? Enligt vd Rob Armstrong har man anpassat sig till biltillverkarnas önskemål.

– Det handlar verkligen bara om vad som är viktigt för tillverkarna. Var kommer volymen komma för dem med alla dessa nya elbilar som de utvecklar och släpper på marknaden nu? Meddelandet vi fick från tillverkarna i vår dialog med dem var "vi behöver verkligen en racingserie som låter oss att visa upp den här sortens fordon", säger han till ams.


Tävlingsbanorna ska vara små, endast 1 km långa och innehålla fyra olika sorters hinder – från sladdzoner och en 2,5 meter hög hoppramp till konstbevattning och en extrasträcka kallad "super loop" som måste köras av förarna minst en gång per race.

Det märks att organisatörerna har bakgrund inom rallycross och speedway. De små banorna ska rymmas i "amfiteatrar" eller arenor och allting ska gå att följa från läktarna. Supercharge säger sig också ha en "banbrytande approach" till digitalt innehåll och det korta formatet på tävlingarna ska också lämpa sig väl till digitalt tittande.

För tävlingsformatet är rappt, varje deltävling ska bestå av 15 individuella heat som bara tar några minuter var. Förarna delas upp i fyra grupper av fyra. Varje grupp tävlar sedan tre gånger och efter det elimineras den förare som fått minst poäng. De 12 kvarvarande förarna kör sedan i två semi-finaler med sex bilar. Till sist hålls finalen i slutet av tävlingsdagen med de sex förarna som samlat flest poäng.

Tre priser delas sedan ut baserat på poängställningen: ett till den bästa tillverkaren, ett till det bästa teamet och ett till den bästa föraren.

SuperCharge är ännu en i raden av elektriska motorsportserier som antingen är under utveckling eller nyligen lanserats. Formula E har hängt med sedan 2014 och står nu inför sin åttonde säsong. Grundaren Alejandro Agag ska även lansera off-road suv-serien Extreme E nästa år.

Även standardvagnsreglementet TCR och World Rallycross ska få elektriska spinoffs nästa år. I TCR:s fall heter den nya serien Pure ETCR medan rallycrossen ska få en ny elbilsklass kallad RX2e.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Elektrisk motorsport verkar växa så det knakar.

Audi lämnar DTM för en el serie.

F1 är starkt hotat av motsvarande El serie. F1 finns tillomed funderingar på att gå över till 2T motorer o Ferrari har redan presenterat en ventil styrd kompressor matad 3cyl 2T motor

Det svänger i branschen.

Ny internationell elmotorsportserie satsar på crossovers och korta banor i stadsmiljö
SuperCharge heter den nya internationella motorsportserien för elektriska crossoversuvar som har drag av både rallycross och speedway.

Av Wiggo Björck
Publicerad 2020-10-22 05:00. Uppdaterad 2020-10-22 09:28

ELBILAR ELBILAR MOTORSPORT MOTORSPORT

ANNONS
Korta, jämna race-heat med 680 hk starka crossoversuvar som både sladdar brett och hoppar långt på mycket korta stadsbanor i arenaformat. Det ska den nya internationella motorsportserien SuperCharge bjuda på när den lanseras 2022.

SuperCharge siktar på att då hålla 8 deltävlingar i städer i Europa, USA, Mellanöstern, Kina och Asien-Stillahavsregionen. Den nya serien ska enlig organisatörerna vara lika mycket underhållning och spektakel som en pådrivare för omställningen till elbilism globalt. För att vara mer hållbara ska man också undvika flygtransporter och istället sköta all logistik med båt.

Bakom satsningen står den tidigare Porsche Motorsport-bossen och Sauber F1-lagchefen Max Welti samt Rob Armstrong, tidigare motorsportchef på marknadsföringsföretaget IMG som bland annat driver världsmästerskapsserierna för speedway och rallycross samt den amerikanska driftingserien Formula Drift.

Även F1-meriterade Willy Rampf, som var med som konsult på Volkswagen ID R-projektet, agerar teknisk rådgivare till den nya serien.

Den nya racingserien ska ha tagits fram i samråd med "några av världens ledande biltillverkare", men ingen har ännu officiellt knutits till serien. De "gatbils-baserade tävlingsbilarna" i serien kommer regleras hårt för att se till att förarförmåga är det som i slutändan väger tyngst.


Supercharges tävlingsbilskoncept kallas SC01 och består av ett rörramschassi med ett 40 kWh stort batteripaket och två elmotorer, en på vardera axel. Den maximala effekten som får plockas ur batteripaketet är 500 kW (680 hästkrafter), vilket enligt Willy Rampf ska resultera i en effekt vid hjulen på ungefär 450 kW (612 hästkrafter).

0–100 km/h ska avklaras på 2,5 sekunder vilket är allt annat än långsamt. Några hjälpsystem som antispinn eller antisladd tillåts inte så förarna kommer behöva ha precisa högerfötter för att undvika hjulspinn. Toppfarten är på 200 km/h vilket blir svårt att nå upp i på de små tävlingsbanorna.

Organisatörerna vill locka biltillverkarna med låga utvecklings- och driftkostnader, något den standardiserade tävlingsbilen bidrar till att hålla nere. Däremot är det fritt fram att klä chassit i en kaross som efterliknar tillverkarens produktionsbil. Lite som amerikanska Nascar, med andra ord.

Det enda tillverkaren måste komma med själv är ett eget batteristyrsystem och själva batterierna, något som ska låta dem testa och utveckla dessa i en tävlingsmiljö.

Så varför crossoversuvar och inte sedaner eller coupéer? Enligt vd Rob Armstrong har man anpassat sig till biltillverkarnas önskemål.

– Det handlar verkligen bara om vad som är viktigt för tillverkarna. Var kommer volymen komma för dem med alla dessa nya elbilar som de utvecklar och släpper på marknaden nu? Meddelandet vi fick från tillverkarna i vår dialog med dem var "vi behöver verkligen en racingserie som låter oss att visa upp den här sortens fordon", säger han till ams.


Tävlingsbanorna ska vara små, endast 1 km långa och innehålla fyra olika sorters hinder – från sladdzoner och en 2,5 meter hög hoppramp till konstbevattning och en extrasträcka kallad "super loop" som måste köras av förarna minst en gång per race.

Det märks att organisatörerna har bakgrund inom rallycross och speedway. De små banorna ska rymmas i "amfiteatrar" eller arenor och allting ska gå att följa från läktarna. Supercharge säger sig också ha en "banbrytande approach" till digitalt innehåll och det korta formatet på tävlingarna ska också lämpa sig väl till digitalt tittande.

För tävlingsformatet är rappt, varje deltävling ska bestå av 15 individuella heat som bara tar några minuter var. Förarna delas upp i fyra grupper av fyra. Varje grupp tävlar sedan tre gånger och efter det elimineras den förare som fått minst poäng. De 12 kvarvarande förarna kör sedan i två semi-finaler med sex bilar. Till sist hålls finalen i slutet av tävlingsdagen med de sex förarna som samlat flest poäng.

Tre priser delas sedan ut baserat på poängställningen: ett till den bästa tillverkaren, ett till det bästa teamet och ett till den bästa föraren.

SuperCharge är ännu en i raden av elektriska motorsportserier som antingen är under utveckling eller nyligen lanserats. Formula E har hängt med sedan 2014 och står nu inför sin åttonde säsong. Grundaren Alejandro Agag ska även lansera off-road suv-serien Extreme E nästa år.

Även standardvagnsreglementet TCR och World Rallycross ska få elektriska spinoffs nästa år. I TCR:s fall heter den nya serien Pure ETCR medan rallycrossen ska få en ny elbilsklass kallad RX2e.

Rätt kul. Och man kan ju köra inomhus...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gick tydligen för sig med elektrisk Hummer i landet hamburgare. Första årets produktion redan "slutsåld"..
https://www.reuters.com/article/autos-electric-hummer-idUSKBN27708I

Ja, den är ju skräddarsydd för den Amerkanska marknaden, stor, vulgär och mycket "freedom".

Några saker hade dom gjort rätt, men det mesta är ju byggt för att bli en bra bil för förortsfruar.

Rätt:
Eldrivlina
Stora hjul med option för ännu större

Kanske rätt:
Luftfjädringen, om den är tålig nog för offroading, men istället för ett "offroad läge" och ett "ta sig loss-läge" hade jag gärna sett att man hade haft ett "lågläge" och ett "parkeringsläge"
DVS att bilen hade varit byggd för dom högsta lägena på fjädrigen med rakare drivaxlar där och i lågläge istället haft uppvinklade drivaxlar, kanske till och med portalväxlar ute vid hjulen för att ge bättre markfrigång under bärarmarna.
Glasluckorna i taket om dom är täta och inte orsakar vindbrus, men det hade varit bättre med plåtluckor, eller i alla fall valfrihet mellan glas/plåt

Fel:
En massa känslig plast överallt där offroadfordon tar i.
För stor och klumpig för att köra i terräng.

Bakhjulssyrning är ett måste, men räcker det för att kompensera den översvullna Amerikanska kroppen, eller gör den bara att bilen blir acceptabelt manövererbar?
Det är jättebra med kameror överallt så man ser om man riskerar att ta i något, men vem ska krypa under/runt bilen och putsa dom var tredje minut i terrängen?
Inte ens en backkamera går ju att hålla ren och snöfri.

Jag tror att reklamfilmerna säger det mesta, den går att köra i sand och på klippor, och krabbstyrningen är nödvändig även där för att bilen är så jävla otymplig.
Inte ett enda klipp på körning i skog och lera och terräng, för det tål den inte.

Nåja, kan man få några syskonknullande mullet-rednecks att köpa den för dess "Freedom-Power" så är det ju bra för miljön i alla fall.

Jag ser fram emot mera sansade fordon som Rivian och Fords pickuper, och mer opolerade saker som Bollinger B1 (kort version)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
6A funkar bra, det körde jag i stugan innan jag skaffade laddbox dit. Allt beror ju på hur mycket man behöver ladda varje dag. För att toppa upp för dagspendlingen duger det gott (4-6 kWh).

Men visst behöver man generellt skapa incitament för att laddinfrastruktur skall finnas på plats även där det inte finns idag. Men på landet finns det ju överallt, så bor man avsides är elbil absolut bra.


Kör du ditt uttag 15min/60 då eller?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kör du ditt uttag 15min/60 då eller?

Haha nä så fan heller, det där är ett otyg... vi har det på jobbet och bilen blir vare sig varm eller isfri.

Men det vore ju en smal sak att låta dem gå 24/7 på 6A istället så funkar det att långsamladda.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Haha nä så fan heller, det där är ett otyg... vi har det på jobbet och bilen blir vare sig varm eller isfri.

Men det vore ju en smal sak att låta dem gå 24/7 på 6A istället så funkar det att långsamladda.

Inte nog med det, det förstör blockvärmarna också.

Jag jobbade på en bilfirma som hade 15m intervaller på motorvärmarstolparna, folk bytte blockvärmare på löpande band i sina bilar, jag min stackare fick inte plats på personalparkeringen utan fick stå mot en husvägg där det fanns ett uttag, inte nog med att det var på 24/7, det var ett 10A uttag också... och närmare dörren på jobbet...

Vem kunde tro att värmecykla någonting mellan glödhett och kallt 8 gånger om dagen kunde vara dåligt?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Frågade i kassan hur stor läcka allt absorb gått åt till..

-Hrm ja pumphandtaget lossnade så det gick åt några liter.
-Ajaj, kunden blev lite nödig?
-Jo och sen drogs allt spill från kortet men det går tillbaka naturligtvis.
-Men det gick bra iaf?
-Jadå.
Skönt, hejs svejs.

Undrar när första laddkontakten lossnar :brinnerup

20201026-174458.jpg
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Frågade i kassan hur stor läcka allt absorb gått åt till..

-Hrm ja pumphandtaget lossnade så det gick åt några liter.
-Ajaj, kunden blev lite nödig?
-Jo och sen drogs allt spill från kortet med det går tillbaka naturligtvis.
-Men det gick bra iaf?
-Jadå.
Skönt, hejs svejs.

Undrar när första laddkontakten lossnar :brinnerup

20201026-174458.jpg

Dom kanske inte lossnar, men du använde en lämplig smiley :brinnerup

https://www.nyteknik.se/fordon/utredning-klar-elbilsladdning-orsakade-branden-i-huset-6934241
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A

Tvi fan fast jag är inge bättre men tycker siffrorna skåpan drar med den slöare sladden känns rätt safe. Med det sagt så blev uttaget ljummet när någon drog igång en infravärmare på samma uttag.. Sen hade vi ett litet samtal om vad som är lämpligt o.s.v. :)

Skåpan:

20201026-184744.jpg


Men latheten drabbade även mig, anledningen till att totalen är så låg är för att detta är ett nytt wiffi-uttag sen några dagar. Det blåste ner ett träd och smaschade holken jag byggt upp för motorvärmar och numera ladduttag. Wiffin är IP44 och ska grejja 3600W någonting, IP gäller dock med stängt lock så efter månader av regn ville det inte vara med längre.

Inte att rekommendera, jag hade tur då det bara sluta fungera men det luktar inte hallontårta. Nu har jag byggt upp holken igen.

Man kan inte köra så länge som sladden sitter i. :tummenupp

Det är en bra futurum tills någon pissnödig sladdar in kontakten på ett ungefär och sedan kör iväg, typ. Fast jag tänkte snarare om sladden lättar från handtaget, dom där publika med sladd ser inte helt söta ut alla gånger.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tvi fan fast jag är inge bättre men tycker siffrorna skåpan drar med den slöare sladden känns rätt safe. Med det sagt så blev uttaget ljummet när någon drog igång en infravärmare på samma uttag.. Sen hade vi ett litet samtal om vad som är lämpligt o.s.v. :)

Jo, ett nytt och fräsht Schucko uttag av bra kvalla ska ju klara 10A konstant.
Problemen kommer ofta när nyblivna elbilsägare använder samma uttag som dom alltid har använt till motorvärmaren tidigare, speciellt om dom kört med motorvärmarsladden runt extraljusen så att stickproppen har varit saltslaskig när dom tryckt i den.

Jag skulle nog kosta på mig att byta mina utomhusuttag om jag skaffade elbil/laddhybrid, om det inte vore för att jag har ett trefasuttag i carporten.
När vi byggde huset för nästan 30 år sedan tänkte vi nog inte på elbilar, men väl på vedklyvar och kapsågar, och eventuellt en rejäl svets i garaget, så vi gödslade med trefasuttag och rejäla Schucko.

Trefasuttagen är det nog ingen fara med, men Schucko uttagen har ju sett en och annan dålig stickpropp i 30 års tid, så dom räknar jag som förbrukade.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top