Elbil eller inte?

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Apropå det, är det inte dags att införa krav på miljövänliga däck och förbjuda dubbar? :censored

Buller är också en miljöfråga. Det borde vara krav på hur mycket däck får låta. Max tillåtna borde vara t ex tysta 205:eek:r på 16" fälgar. Då skulle jag och mina grannar inte behöva bullerplank. Jag brukar gå bredvid en 70-väg. De tystaste bilarna är småbilar. De som låter mest är Tesla och Porsche. Det visar ju rätt tydligt att det är inte motorljudet som är problemet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Buller är också en miljöfråga. Det borde vara krav på hur mycket däck får låta. Max tillåtna borde vara t ex tysta 205:eek:r på 16" fälgar. Då skulle jag och mina grannar inte behöva bullerplank. Jag brukar gå bredvid en 70-väg. De tystaste bilarna är småbilar. De som låter mest är Tesla och Porsche. Det visar ju rätt tydligt att det är inte motorljudet som är problemet.

Breda däck mycket ljud. På en elbil tycker jag det är märkligt att det behövs enorma bromsar som förhindrar mindre fälgar=mer profil..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När en elbil är fulladdad går det inte att använda motorn för att bromsa utan då har man en jäkligt tung koloss att hantera. Därför behöver de stora bromsar. Sen kan det förstås vara praktiskt att ha möjlighet att stanna åbäket om det blir något fel på regenereringen.

Undrar om det inte finns krav på att man ska kunna bromsa även om drivlinan rusar med full effekt också...
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Tänkte passa på att skriva lite kortfattat om mina 8 månader med en BMW i3 Rex 2017 som första elbil. Bytte från en Skoda Superb Kombi 270hk 4x4 2012 så ett tvärt kast i biltyp. Men funderade kring mina behov, och beslutade att de få ggr jag behöver krok / kombi så kan jag hyra en skåpbil / använda någon tjänst för att få saker levererade / slängda osv (bor utanför stockholm så det finns gott om alternativ). Mitt dagliga behov är ca 4 mil om dagen, och jag kommer ca 20 mil på batteriet så ingen "räckviddsångest" där. Laddar fullt över natten ca var 3e dag hemma. Rex funktionen används sällan, men känns som en rimlig snuttefilt med ca 10 mil extra. Har tagit bilen till stugan i Sundsvall i somras och med ett laddstopp på 40 min på Max i Gävle samt ca 5 l bensin så gick även det bra.

Ekonomi (vägskatt + bränsle ca 1500 mil år) = -2100:- / mån till BMW´s fördel
Komfort = Det är en mindre bil med allt vad det innebär men tycker man åker helt ok och mycket extrautrustning piggar upp från föregående ägare.
Körglädje = Ingen fartraket, men upp till motorvägsfart+ så är den riktigt pigg.

Oklart = Vintervägar, sista 5 bilarna har varit 4 hjulsdrivna stora kombis. Kommer behöva lägga om körstil....

Generellt = Borde bytt till el tidigare. De modeller jag egentligen ville ha (kombi / 4 hjulsdrift) kommer på marknaden nästa år och snål som jag är så köper jag helst inte nytt utan vill ha dem 1-3 år begagnade. Så denna får tuffa på tills begagnatmarknaden blir intressant för kombi/4x4/el.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Breda däck mycket ljud. På en elbil tycker jag det är märkligt att det behövs enorma bromsar som förhindrar mindre fälgar=mer profil..

Jag bor vid en 110/90 väg, och kan skriva under på att en Tesla inte låter mindre än motsvarande bensinbil när dom passerar. (inte dom andra elbilarna heller, men eftersom man är 100% säker på att en Tesla är elektrisk så är det dom som man lägger märke till)

För 25 år sedan när jag var i däckbranchen så såldes "Eco-Däck" med extremt lågt rullmotstånd och lång livslängd.

Nackdelen var att dom hade värdelöst grepp, speciellt våtgreppet var dåligt, och dom hade vägljud något grönjävulskt.

Vid samtal med däckrepresentanten sa han helt enkelt "Vad förväntar du dig av ett bakelit-däck?"

Något senare kom en andra generation av "Eco-däck" som var betydligt bättre än den första, men fortfarande sämre än vanliga däck.

Kan det vara så att dom stora elbilarna även kräver förstärkta stommar på däcken?
Stommarna är ju rätt avgörande för hur mycket ett däck låter, amerikanska däck med sladdriga sidväggar som på en dålig glädjeflicka låter ju klart mindre
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tycker man att "ECO-däck" hade dåligt väggrepp så missade man helt Michelins legendariska ZX från energikrisens dagar...

Breda däck låter mer, av någon anlending tycker kunderna att breda däck och "sportchassi" är åtråvärt och därför har bilar det. Sämre på alla vis.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tycker man att "ECO-däck" hade dåligt väggrepp så missade man helt Michelins legendariska ZX från energikrisens dagar...

Breda däck låter mer, av någon anlending tycker kunderna att breda däck och "sportchassi" är åtråvärt och därför har bilar det. Sämre på alla vis.

Det kan ha varit ZX däcken jag kallar dom första ECO däcken, då vi sålde Michelin...
Jag minns bara att det var ett däck som marknadsfördes med extra lågt rullmotstånd.

Jag gillar IOFS breda däck med mycket mönster, men jag gillar också små fälgar och höga däcksidor, så det jämnar ut sig.

Man hör ändå inte så mycket i min bil i 110, så det är lika bra att köra med peltorkåpor :D
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Minns jag rätt kom de 1974. Vi körde på dem till slutet av 1980-talet, fortfarande bra med mönster kvar. Har nog också ett gäng ZX-däck kvar i källaren till någon av mina Citroën GS-ar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Firestone hade oso hemska däck på 80 talet 5-6000 mil syntes inget slitage. Däcken Skrek som en gris ikurvor om man körde över 30 Km o svängde. Gick att göra kilometervis med brinuter utan slitage det var asfalten som smälte.

235 60 15 o diff på en 245 GL o trimmad gick att spinna upp till 70-80 km så eländigt hala var dessa.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Elbilskatastrofen: Ägarna vansinniga på kundbemötandet
Ägare till Polestar 2 och VW ID.3 är förbannade och besvikna. Inte nog med att bilarna drabbas av problem, kundtjänsten är dessutom under all kritik och problemen många.

Av Alrik Söderlind
Publicerad i går, 16:15. Uppdaterad i dag, 12:24

ELBILAR ELBILAR

ANNONS
Sätt betyg på din bil här!
auto motor & sport-läsaren Magnus Lesshammar som har en Polestar 2 skriver så här: "Ibland har man skrattat åt hur Tesla har bemött sina kunder, men jämfört med Polestar får Tesla guldstjärna."

Att omställningen till elektrifierat är en stor utmaning är ingen överraskning, men kanske trodde man att de stora och etablerade tillverkarna skulle ha bättre koll på så enkla saker som kundkontakt och att inkörningsproblemen inte skulle vara lika stora som för Tesla som kom från ingenstans och började bygga bilar.

Men tyvärr verkar det inte riktigt vara så.

Läs här två brev som jag just fått från ägare till Polestar 2 och VW ID.3. Vi tar halvsvenska Polestar först, som har stora Volvo i ryggen.

"Hej Alrik,

funderade i helgen på varför det inte skrivs något i motorpressen om hur Polestar hanterar ägare av Polestar 2. Men det kanske är så att detta har gått er förbi?

Jag hämtade ut min Polestar 2 31 augusti och hann köra cirka 100 mil innan den behövde bärgas till verkstaden. Det har nu gått fem veckor utan att jag fått någon återkoppling från Polestar. Även verkstäderna kan vittna om brist på återkoppling. Tyvärr är jag inte ensam om detta bemötande, eller rättare sagt uteblivande av bemötande. Det råder total tystnad från Polestars sida. Snacka om svensk "tyst diplomati!"

Om ni har möjlighet tycker jag att ni ska ta del av facebook-gruppen "Polestar 2 Owner Club Sweden" Där kan ni ta del av mycket av det som jag tror kan resultera i en snabb avveckling av märket Polestar. Ibland har man skrattat åt hur Tesla har bemött sina kunder, men jämfört med Polestar får Tesla guldstjärna.

Må gott!

Magnus Lesshammar"


Vi kontaktade Polestars presschef Brent Ellis och fick följande svar.

"Vi har tyvärr inte varit så bra på kommunikation och gått från nästan noll till väldigt många kunder på kort tid och levererat närmare 1.000 bilar i Sverige. Det blev för stort tryck på systemet."

Men att ni fick många nya kunder på kort tid kan inte ha kommit som en överraskning. Varför dimensionerade ni inte kundsupport och verkstäder efter antalet nya kunder?

"Vi undervärderade inte behovet av support men räknande inte med att det skulle bli en återkallning på bilarna, med anledning av att tre bilar hade stannat efter att de tappat framdrivningen. Nu ska alla bilar uppdateras och det måste göras på verkstäder. Det andra felet gäller en strålkastarjustering, med det gäller inte svenska bilar."

Hur många arbetar på kundsupport?

"Vi har elva stycken i kundtjänst i Sverige och kommer att dubblera antalet. I Sveige kommer vi att gå från sex till 13. Det finns tre center i Europa: Torslanda, Dietzenbach och Daventry.
Öppettiderna ökar till åtta på kvällarna och vi ska ha öppet på lördagar. Vi har också en ny supportsajt där vi lagt upp frågor och svar som kan hjälpa många kunder."

Jobbar kundsupport på Polestar eller är det inhyrd personal?

"Delar av dom jobbar på Polestar."

Hur snabbt ska man få svar om man ringer och ber om hjälp?

"Just nu ser svarstiderna ut så här: Telefonsamtal 2-3 minuter, chatt 30 sekunder och svar på mail inom sju dagar. Och vi jobbar hårt på att bli snabbare."

Hur många serviceställen har ni i Sverige?

"Vi har 115 verkstäder, som alla är Volvoverkstäder. Jag måste också poängtera att vi får många positiva kommentarer, som den här på Facebookgruppen:

"Jag fick bilen ungefär som utlovat och vinterhjulen kom i tid. Supporten är lätt att nå på både telefon och chatt. Bilia som serviceorganisation är fantastisk, min personliga tekniker är kunnig och har koll. Åker jag dit och frågar om en uppdatering fixar han det oftast direkt medan jag tar lite kaffe. Jag får ofta lite VIP-behandling."



Det ser inte bättre ut för Volkswagen ID.3. Från ägaren Dag Svedros, kom det här mejlet:

"Hej. Jag har tyvärr gjort misstaget att impulsköpa en ID.3. Precis som alla tester säger, så är det en billigt byggd produkt med enkla materialval och rätt dålig stol. Men det kanske man får leva med.
Det största problemet är det icke fungerande datorsystemet och VW:s totala brist på support. Det är en kalkon av obegripligt format.

Min nya bil går inte att registrera i VW:s system, vilket förutom att jag knappast lär få några uppdateringar av programvaran, inte kan koppla mig till deras laddtjänst. En elbil utan laddning är rätt värdelös, och att betala ockerpriser för laddning är inte aktuellt.

Det finns ett telefonnummer att ringa till VW för support, öppet sju dagar i veckan. Vid nio av tio försök att ringa så blir alltid beskedet, efter en lång kedja knappval, att de inte har möjlighet att ta emot samtalet. Tack för den.

Mailledes vill de ha svar på frågor, och nu efter två veckor är de fortfarande kvar i stadiet "har du startat bilen", "har du kontakt med internet". Två gånger har jag skickat mängder med fotografier på felmeddelanden vilket de efterfrågat. Varje nytt mail från VW ber om exakt samma sak. Droppen kom idag när de skickar ut en identisk kopia på det föregående mailet, som jag besvarat. Dessutom kan jag inte låta bli att visa dig hur världens största bilföretag anstränger sig att få kommunikationen med sina kunder rätt. Den här meningen speglar hur de ser på kvalitet tycker jag:

Undvik VW:s elbilar till dess de får ordning på sina system.

/Dag"



Volkswagens svenska kommunikationschef Marcus Thomasfolk har svarat på våra frågor:

Varför är det så svårt att få svar från er kundsupport?

"Vi har en central kundsupport för hela Europa som hanterar alla ID-bilar. Uppenbarligen har man inte hunnit med som man borde. Den sker alltså inte i Sverige. Tanken är att man ska samla all kompetens på ett centralt ställe och ta hand om alla problem, att organisationen ska lära sig snabbt. Men när det inte fungerar förstår vi att man blir irriterad."

Vilka problem har ni med bilarna?

"Det är främst problem med infotainmentsystemet och lampor som tänds och släcks vid olika tillfällen. Vi har gjort en aktiv undersökning bland ett 100-tal ägare och de flesta är mycket nöjda, runt 95 procent."

När kommer felen att vara åtgärdade, programvaran att vara riktig?

"Vi kommer med en uppdatering under första kvartalet, men det handlar om nya funktioner. Under 2021 kommer bilen också kunna göra uppdateringar over the air, vilket kommer att underlätta mycket."

Hur kan det komma sig att världens störta biltillverkare har så mycket problem med en ny modell?

"Det här är vår störst satsning i modern historia med många nya system och utmaningar. Vi beklagar givetvis alla problem och gör allt för att lösa dessa så snabbt och smidigt som möjligt. Men som sagt, de flesta kunderna är enligt vår undersökning nöjda med bilarna."
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Elbilskatastrofen: Ägarna vansinniga på kundbemötandet
Ägare till Polestar 2 och VW ID.3 är förbannade och besvikna.

:tråkad

Intet nytt jämfört med hur det har sett ut dom senaste 20 åren, ändå. Visst Polestar är väl en frisk fläkt men vilken agenda har dom om ett par år när Volvo själva ska ela fram och vill vara premium?

Köper man VW måste man väl ha någon fetisch till strul och det är tydligen många som har.

Näe, krångligt och dyrt, om en polestar tar 1,7-2.0Kw milen så är man ju uppe i samma milkostnad som på en dieselbil i samma storlek ungefär. (när man snabbladdar)

Det är ett jävla påslag på kilowattarna, dom lär ju ha rätt bra inköpsavtal på en sån kedja.

Krångligt för att det inte är någon bra deal :fakta (har man en bra krånglar man inte till budskapet)

Men samtidigt tittar journalistiken på det som säljer, alltså krångel och inte hur bra allt är i världen :) Jag har elat fram sen i början på maj nu och utöver hemresan från andra sidan Svedala har jag använt publik snabbladdare en gång. I övrigt har jag klarat mig med 220V uttag som kostar från gratis till ca 2 spänn kWh.

Nu kör jag med ett litet batteri och sällan mer än 7-15 mil om dagen men det fungerar bra och dom förhållandevis få gångerna jag behöver åka längre spelar det noll roll om jag får betala 5 pengar kWh (vilket den enda gången kostade/50kW laddare).
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
:tråkad

Intet nytt jämfört med hur det har sett ut dom senaste 20 åren, ändå. Visst Polestar är väl en frisk fläkt men vilken agenda har dom om ett par år när Volvo själva ska ela fram och vill vara premium?

Köper man VW måste man väl ha någon fetisch till strul och det är tydligen många som har.



Krångligt för att det inte är någon bra deal :fakta (har man en bra krånglar man inte till budskapet)

Men samtidigt tittar journalistiken på det som säljer, alltså krångel och inte hur bra allt är i världen :) Jag har elat fram sen i början på maj nu och utöver hemresan från andra sidan Svedala har jag använt publik snabbladdare en gång. I övrigt har jag klarat mig med 220V uttag som kostar från gratis till ca 2 spänn kWh.

Nu kör jag med ett litet batteri och sällan mer än 7-15 mil om dagen men det fungerar bra och dom förhållandevis få gångerna jag behöver åka längre spelar det noll roll om jag får betala 5 pengar kWh (vilket den enda gången kostade/50kW laddare).

Ja det är ju så som tidigare konstaterat att elbilar mest passar de som bor i egnahem.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
:tråkad

Intet nytt jämfört med hur det har sett ut dom senaste 20 åren, ändå. Visst Polestar är väl en frisk fläkt men vilken agenda har dom om ett par år när Volvo själva ska ela fram och vill vara premium?

Men samtidigt tittar journalistiken på det som säljer, alltså krångel och inte hur bra allt är i världen :) Jag har elat fram sen i början på maj nu och utöver hemresan från andra sidan Svedala har jag använt publik snabbladdare en gång. I övrigt har jag klarat mig med 220V uttag som kostar från gratis till ca 2 spänn kWh.

Nu kör jag med ett litet batteri och sällan mer än 7-15 mil om dagen men det fungerar bra och dom förhållandevis få gångerna jag behöver åka längre spelar det noll roll om jag får betala 5 pengar kWh (vilket den enda gången kostade/50kW laddare).
Vad jag begriper är väl Volvo ett av de företag i Geely som fortsätter inom Premium, med fokus på SUV och förväntas hålla liv i hybridlösningar så länge som de säljer.

Polestar har väl mer rollen som avantgardisk mindre uppstickare, säljer enbart på webb och har 100% fokus på eldrift och miljöpåverkan. De vandrar så att säga utefter en numera hyfsad upptrampad stig efter en amerikansk konkurrent parad med tyska standardbilar märkta med en eller tre extra bokstäver.

Så verkar i alla fall företagsstrategerna tänka.

Och det funkar, i alla fall på mig som väljer bort läder och sitter på återvunnen PET bara för att man skriver att inredningen är ”vegansk” i stället för kohud. Vad tusan, den såg jag inte komma...

Du har naturligtvis rätt, jag har t ex under oktober tankat 382 kWh för 98:- hitintills, de snabbladdningar jag gjort stör alltså inte bilden särskilt mycket och behövs bara när jag reser längre än 25-30 mil i ett svep. I viss mån balanseras ju också den merkostnaden mot gratisladdningar på flygplatser, vid parkeringsplatser och hotell.

Men det glömde visst tidningen att nämna...
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad jag begriper är väl Volvo ett av de företag i Geely som fortsätter inom Premium, med fokus på SUV och förväntas hålla liv i hybridlösningar så länge som de säljer.

Polestar har väl mer rollen som avantgardisk mindre uppstickare, säljer enbart på webb och har 100% fokus på eldrift och miljöpåverkan. De vandrar så att säga utefter en numera hyfsad upptrampad stig efter en amerikansk konkurrent parad med tyska standardbilar märkta med en eller tre extra bokstäver.

Så verkar i alla fall företagsstrategerna tänka.

Och det funkar, i alla fall på mig som väljer bort läder och sitter på återvunnen PET bara för att man skriver att inredningen är ”vegansk” i stället för kohud. Vad tusan, den såg jag inte komma...

Du har naturligtvis rätt, jag har t ex under oktober tankat 382 kWh för 98:- hitintills, de snabbladdningar jag gjort stör alltså inte bilden särskilt mycket och behövs bara när jag reser längre än 25-30 mil i ett svep. I viss mån balanseras ju också den merkostnaden mot gratisladdningar på flygplatser, vid parkeringsplatser och hotell.

Men det glömde visst tidningen att nämna...

Geely inte längre storägare. :fakta
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top