REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 183 av 184 FörstaFörsta ... 83133158177178179180181182183184 SistaSista
Resultat 3 641 till 3 660 av 3674
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Det var väl inte alla Tesla 3 som får värmepump?
    LR och P får det. Inte SR.
    Buy quality, cry once.

Medlem Mabes avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    DR650SE, FS E-bike
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Synd att dom inte satte i 10Kw större batteri, 22 mil WLTP torde betyda 17 mil normalkörning, lägg till det vintertemperaturer och motorvägshastighet i körcykeln så sjunker det under 15 mil.

Men blir den tillräckligt billig så kanske det blir en bra andrabil till storstads familjer
    Batteriet är bara 2,8 kWh större än i Leaf Gen 1 men den ska ha 8,3 mil längre WLTP räckvidd. Den svaga motorn är säkert ganska snål. Dacian är också en god del mindre med fyra säten(?) och 70 liter mindre bagageutrymme än 2014 Leafen. Säkert en fin stadsbil men jag tycker redan det finns många andra ok alternativ där. iMiev är väl samma koncept bara med mindre räckvidd. Billiga rymliga familjebilar är vad som behövs just nu, inte fler småbilar, tycker jag.

nu med skägg men ännu utan väst & bumse roffe_ss avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hoj
    12 dl njurpaj -20
    Blogginlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Kratoz Visa inlägg
    Jag tror, som GuW, att spec'n räcker för en andrabil men nog även första/enda bil för många.
    Synd att inte fler märken slåss på den marknaden.
    Är det inte där de flesta utom Tesla befunnit sig fram till för något år sedan? Handen på hjärtat så är vi väl lite till mans rätt avtrubbade och ointresserade till dess det kommer något lite mer väldesignat och flärdfullt med herrejössesprestanda?

Jag tänker att de flesta premiumtillverkare börjar lanseringen med toppmodellen för att köparna ska få känna sig riktigt exklusiva och efter något år kommer de egentliga storsäljarna ut på marknaden. Så uppfattar i alla fall jag att standardkonceptet för lansering av nya serier sett ut under tämligen många år nu. Men det har ju inte precis varit fallet med elbilar, i detta segment har ju Renault, Nissan, BMW m fl inte precis lanserat modeller med specifikationer som fått det att rinna snålvatten i mungipan för en fordonsentusiast?

Jag säger alls inte att det är vare sig lätt eller rätt att presentera en häftig fullspecificerad dräparbil när man ska in i en fordonskategori med helt ny drivlina och helt nya mjukvarumässiga utmaningar, det ser vi på nästan alla som hitintills försökt. Men det vete ju tusan om inte vardagsbilarna nu börjar bli intressanta just för att det dyker upp eldrivna villhöver-bilar med tätare och tätare frekvens längs våra landsvägar, bilar som inte alltid åker snålskjuts i suget bakom långtradare?

Mina 2p av reflektioner kring hur man skapar acceptans för paradigmskiften Ha en trevlig helg förresten!
    Senast redigerat av roffe_s den 2020-10-16 klockan 23:04.

Medlem Mabes avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    DR650SE, FS E-bike
    Citat Ursprungligen postat av Kratoz Visa inlägg
    Jag tror, som GuW, att spec'n räcker för en andrabil men nog även första/enda bil för många.
    Synd att inte fler märken slåss på den marknaden.
    Vad är det jag missar som gör City K-ZE unik? Är det inte marknaden för småbilar med små batterier som de flesta märken producerar bilar till? City K-ZE (Dacia Spring i Europa) är så klart billig men det är även de andra småbilarna från Kina.

96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Citat Ursprungligen postat av roffe_s Visa inlägg
    Är det inte där de flesta utom Tesla befunnit sig fram till för något år sedan? Handen på hjärtat så är vi väl lite till mans rätt avtrubbade och ointresserade till dess det kommer något lite mer väldesignat och flärdfullt med herrejössesprestanda?

Jag tänker att de flesta premiumtillverkare börjar lanseringen med toppmodellen för att köparna ska få känna sig riktigt exklusiva och efter något år kommer de egentliga storsäljarna ut på marknaden. Så uppfattar i alla fall jag att standardkonceptet för lansering av nya serier sett ut under tämligen många år nu. Men det har ju inte precis varit fallet med elbilar, i detta segment har ju Renault, Nissan, BMW m fl inte precis lanserat modeller med specifikationer som fått det att rinna snålvatten i mungipan för en fordonsentusiast?

Jag säger alls inte att det är vare sig lätt eller rätt att presentera en häftig fullspecificerad dräparbil när man ska in i en fordonskategori med helt ny drivlina och helt nya mjukvarumässiga utmaningar, det ser vi på nästan alla som hitintills försökt. Men det vete ju tusan om inte vardagsbilarna nu börjar bli intressanta just för att det dyker upp eldrivna villhöver-bilar med tätare och tätare frekvens längs våra landsvägar, bilar som inte alltid åker snålskjuts i suget bakom långtradare?

Mina 2p av reflektioner kring hur man skapar acceptans för paradigmskiften Ha en trevlig helg förresten!
    Tycker själv att BMWs i3 var mycket trevlig och den är ju (i bilvärldens mått) gammal idag. Men den liksom Leaf,Zoe mfl småbilar har ett allt för högt pris. Om Dacian hamnar på ett rimligt småbilspris utan utan någon tramsig batterihyra. Då kan paradigmskiftet komma.
    Senast redigerat av FettSnok den 2020-10-17 klockan 09:20.

nu med skägg men ännu utan väst & bumse roffe_ss avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hoj
    12 dl njurpaj -20
    Blogginlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Tycker själv att BMWs i8 var mycket trevlig och den är ju (i bilvärldens mått) gammal idag.
    Ja, den är ju förvisso ett undantag, det har Du rätt i. Men i8 är ändå en relativt extrem design som kanske inte riktigt var realistisk som bruksbil för de flesta av oss. Och saknade senare, billigare uppföljare.

Min tanke kanske mer gäller toppmodellen i en fordonsfamilj som t ex BMWs M-modeller eller Mercedes AMG. En upphottad variant av standardkaross och -chassi. Typ.
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av Mabe Visa inlägg
    Vad är det jag missar som gör City K-ZE unik? Är det inte marknaden för småbilar med små batterier som de flesta märken producerar bilar till? City K-ZE (Dacia Spring i Europa) är så klart billig men det är även de andra småbilarna från Kina.
    Det som skulle kunna göra den unik är priset.

Jag har sett siffror på vad den kan tänkas kosta i utlandet som ser lovande ut, men som vanligt lär den väl bli rejält dyrare här i Sverige och då kanske förlora mot en ICE som andrabil tyvärr.

Jag har som mitt minimikrav att en bil ska klara 20 mil motorväg utan laddning (oavsett väder/temperatur)
    Mina längsta resor är (oftast) 30 mil, och en kort laddpaus för att äta en hamburgare kan jag acceptera, även om det inte är nödvändigt med en paus på så korta resor.

Jag bedömer att Dacian inte riktigt klarar det, den är så tom efter 15 mil motorväg att man måste ladda till fullt för att klara ytterligare 15 mil, vilket lär ta en jäkla tid, eller så får man planera in två laddstopp och ladda 20%-80% på båda, vilket teoretiskt är snabbare, men känns bökigt.

10Kw större batteri hade löst det, och gärna en snabbare laddare, men Dacian kanske inte har vätskekylt batteri, vilket kan förklara att den inte går att snabbladda fortare?
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Medlem renkötts avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Hoj
    Honda VFR800
    Det som skulle kunna göra den unik är priset.

Jag har sett siffror på vad den kan tänkas kosta i utlandet som ser lovande ut, men som vanligt lär den väl bli rejält dyrare här i Sverige och då kanske förlora mot en ICE som andrabil tyvärr.

Jag har som mitt minimikrav att en bil ska klara 20 mil motorväg utan laddning (oavsett väder/temperatur)
    Mina längsta resor är (oftast) 30 mil, och en kort laddpaus för att äta en hamburgare kan jag acceptera, även om det inte är nödvändigt med en paus på så korta resor.

Jag bedömer att Dacian inte riktigt klarar det, den är så tom efter 15 mil motorväg att man måste ladda till fullt för att klara ytterligare 15 mil, vilket lär ta en jäkla tid, eller så får man planera in två laddstopp och ladda 20%-80% på båda, vilket teoretiskt är snabbare, men känns bökigt.

10Kw större batteri hade löst det, och gärna en snabbare laddare, men Dacian kanske inte har vätskekylt batteri, vilket kan förklara att den inte går att snabbladda fortare?
    Snackade man inte om 150 000:-
    I så fall vore den klockren som andrabil, för de som har en sådan. För de som har en bil till kan man ju i de flesta fall ta den istället när man behöver färdas långt, säkert eller transportera mycket.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av renkött Visa inlägg
    Snackade man inte om 150 000:-
    I så fall vore den klockren som andrabil, för de som har en sådan. För de som har en bil till kan man ju i de flesta fall ta den istället när man behöver färdas långt, säkert eller transportera mycket.
    190 såg jag en gissning på, men jag är pessimist och gissar norr om 200 tyvärr.
    Tydligen så har dom petat i en del extra grejor i Europamodellen som inte nödvändigtvis är dyra i sig, men drar upp kostnaden i tillverkningen.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R

Lightbulb

36,000 kostar dacian i indien då som en Renault bensinbil.
    Men med 6 airbagar ABS antisladd? AC elhissar o dessutom en liten skärm att pilla på så läggs nog en del på priset.

Den e dock bra mycket mindre än Renault zoe men större än Twizzy.

Dacian som liten skåpbil är därimot riktigt intressant.

Farbror morbror Brute Forces avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    RD07A
    Snyggt och kanske inte helt informativt men men, om man inte är svag för drönare kan man kika från 12:20 där det kommer lite körning värt ordet offroad.. efter en stund:

Men, Trump sa ju det va lugnt..

96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Citat Ursprungligen postat av Brute Force Visa inlägg
    Snyggt och kanske inte helt informativt men men, om man inte är svag för drönare kan man kika från 12:20 där det kommer lite körning värt ordet offroad.. efter en stund:

Sjukt ha-begär. Som en Dröm
    Stöd samhället, kör svenskt.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Sjukt ha-begär. Som en Dröm
    Ja, jag såg den där på The Late Brake show, det är helt klart sjukt habegär på den, men det är en One-off, i produktion kommer den att kosta för mycket, så det lär inte bli av.

Basmodellen är ju redan den för dyr.

Kul ändå att se att biltillverkarna (mercedes) törs göra lite offroad-centrerade bilar
    Deras Geländewagen med portalaxlar är ju inte heller dum. (än så länge inte med elmotor, men det kommer)

Nackdelen med portalaxlar är ju att det krävs så stora fälgar att det blir löjliga lågprofildäck på dom.

14. 2020-10-19, 15:52

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Unimog hade portalaxlar, men inte GW. Däremot diffspärrar både bak och fram.

Nåja, allt sådant är förstås helt överspelat i och med eldriftens inträdande. Volvo släppte f.ö. nyligen två intressanta modeller av lastmaskiner (apropå Unimog). Som jag förstått det kan de beställas redan:

https://www.entreprenad.com/article/...campaign=daily
    Buy quality, cry once.

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Nackdelen med portalaxlar är ju att det krävs så stora fälgar att det blir löjliga lågprofildäck på dom.
    Ja, det hade sett bättre ut med högre profil helt klart.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	740_1.jpg
Visningar:	28
Storlek:	1,36 MB
Id:	456716
    På köpet får man ju bättre markfrigång också och det kan ju behövas på vissa svenska vägar.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	740_2.jpg
Visningar:	28
Storlek:	1,42 MB
Id:	456717
    En repstege för att ta sig in kan dock bli nödvändig.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Unimog hade portalaxlar, men inte GW. Däremot diffspärrar både bak och fram.

Nåja, allt sådant är förstås helt överspelat i och med eldriftens inträdande. Volvo släppte f.ö. nyligen två intressanta modeller av lastmaskiner (apropå Unimog). Som jag förstått det kan de beställas redan:

https://www.entreprenad.com/article/...campaign=daily
    Geländewagen har portalaxlar!

Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Det är som att säga att Volvo 740 har fyrhjulsdrift och ram...
    Buy quality, cry once.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
    G500 4×4² har portalaxlar och det är väl därifrån EQC 4×4² fått dem?

Edit: insåg att även G63 AMG 6x6 har (gott om) portalaxlar.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    G500 4×4² har portalaxlar och det är väl därifrån EQC 4×4² fått dem?

Edit: insåg att även G63 AMG 6x6 har (gott om) portalaxlar.
    Näe, EQC 4×4² har samma typ av individuell hjulupphängning som orginalet, men med portalväxlar i ändarna på bärarmarna.

Portalväxlar finns att köpa lösa från Ryssland till en massa olika bilar, alla möjliga DANA axlar och Suzuki's axlar bland annat.
    Suzuki presenterade ju en El-driven offroader baserad på Samuraj/Jimny delar med portalaxlar, som konceptbil den med, men den var inte alls omöjlig att serietillverka med en vettigare kaross, därför trodde ju jag att det skulle komma en El-Jimny så småningom, speciellt när bensinaren drog upp utsläppssiffrorna för mycket.

Nu kommer istället en 2 sitsig lastbilsregad Jimny med samma bensinmotor, för då räknas den inte in i märkets snitt-utsläpp

Medlem Mabes avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    DR650SE, FS E-bike
    Nu snackar vi elbil. https://www.gmc.com/electric-truck/h...up-for-updates

Hummer EV med 550 km range, 1000hp, avtagbart tak m.m.

Sidan 183 av 184 FörstaFörsta ... 83133158177178179180181182183184 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det blir mindre och mindre regn enligt yr.no. När jag kollade första gången så tror jag det skulle bli 3,4mm på söndagseftermiddagen. När jag kollade igår(?) [...]

Comeback
Vill du annonsera ovan? Klicka här