Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu när pressen är full av rubriker kring krånglande Polestar och VW, varför ser man ingen bashing av dem i sociala medier? :krama

Inte för att jag tycker att man saknar det, men skillnaden mot om det hade varit Tesla är både slående och talande.


Det är ingen lek att få fram fungerande elbilar om någon trodde det. Desto större cred till de som lyckats.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Nu när pressen är full av rubriker kring krånglande Polestar och VW, varför ser man ingen bashing av dem i sociala medier? :krama

Inte för att jag tycker att man saknar det, men skillnaden mot om det hade varit Tesla är både slående och talande.


Det är ingen lek att få fram fungerande elbilar om någon trodde det. Desto större cred till de som lyckats.

När det har kommit en sektliknande fanbase till vw och polestar som förklarar för alla att det är världens bästa bil trots sina brister så lovar jag dig att motreaktionen kommer men dessa ägare verkar inte vara sådana därav saknas responsen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När det har kommit en sektliknande fanbase till vw och polestar som förklarar för alla att det är världens bästa bil trots sina brister så lovar jag dig att motreaktionen kommer men dessa ägare verkar inte vara sådana därav saknas responsen.

Om man retar sig på nöjda ägare ligger nog Yamahaägarna ännu sämre till... :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu när pressen är full av rubriker kring krånglande Polestar och VW, varför ser man ingen bashing av dem i sociala medier? :krama

Inte för att jag tycker att man saknar det, men skillnaden mot om det hade varit Tesla är både slående och talande.


Det är ingen lek att få fram fungerande elbilar om någon trodde det. Desto större cred till de som lyckats.

Mmm, det är nog som andra redan sagt - sedan har ju Tesla gått i bräschen för elbilar i premiumsegmentet och säkerligen ådragit sig de värsta bredsidorna från förbrännings-anhängarna. Måhända är det torraste krutet redan bränt?

Idag och under de kommande åren kommer varenda traditionell tillverkare som önskar bli kvar i marknaden att släppa bilar med alternativa drivmedel och de kommer säkerligen att behöva lära sig en del under vägen (jmf Tesla anno 2014-15). Att skriva algoritmer för en elbil kräver absolut betydligt annorlunda frågeställningar i f t förbränningsmotordrivna fordon, t ex när det gäller 12v-resurser vid väntetid för färjor, laddgränser som ska vara aktiverade vid smartladdning även när bilen är låst och släckt, OTA-uppdateringar när service inte längre är regelbunden etc.

Så precis som Tesla-forum etc tidigare befolkats av de tidigaste entusiasterna och måhända tillspetsat sin publika argumentation i klassisk ”vi-mot-världen”-miljö, så lär de nya elbilarna få ägare och -grupper med en kanske något mindre entusiastisk/ fundamentalistisk syn på sitt val av elbil. Från och med nu lär nämligen ett val av elbil knappast att vara särdeles kontroversiellt.

Tänker jag :)
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu när pressen är full av rubriker kring krånglande Polestar och VW, varför ser man ingen bashing av dem i sociala medier? :krama

Inte för att jag tycker att man saknar det, men skillnaden mot om det hade varit Tesla är både slående och talande.


Det är ingen lek att få fram fungerande elbilar om någon trodde det. Desto större cred till de som lyckats.

Prislappen?

Som jag och många med mig ser det så har tesla sålt sin räckviddskostnad med argumentet effekt, släng i ett par massiva motorer så det går fort så köper folk prislappen, det trots att en 200hästarsmotor varit rätt att pilla i men då hade marknadsavdelningen haft det lite jobbigare att motivera priset...

Nu kommer det bilar med räckvidd utan en massa effekt och det utan den massiva prislappen då effekten inte går att utnyttja om man vill ha räckvidden ändå och det är nog det folk ser, lägre förväntningar helt enkelt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Prislappen?

Som jag och många med mig ser det så har tesla sålt sin räckviddskostnad med argumentet effekt, släng i ett par massiva motorer så det går fort så köper folk prislappen, det trots att en 200hästarsmotor varit rätt att pilla i men då hade marknadsavdelningen haft det lite jobbigare att motivera priset...

Nu kommer det bilar med räckvidd utan en massa effekt och det utan den massiva prislappen då effekten inte går att utnyttja om man vill ha räckvidden ändå och det är nog det folk ser, lägre förväntningar helt enkelt.

Jag tror nog att det handlar om prispolitik. Man vill kunna ta betalt senare för en ”sportmodell” som har bättre prestanda, trots att det inte kostar många kronor att pytsa in en dubbelt så stark elmotor (eller ens en till).

Men det som händer nu är en total omdaning av sättet att tillverka, sälja och äga bil. Bilförsäljarledet fasas ut, tillverkaren säljer bilen direkt till kund. Service sköts via OTA eller hos vissa specifika centers - rimligt eftersom servicebehovet inte är i närheten av en fossildriven bils. Privatleasing kommer starkt och tillverkningen blir mer och mer enhetlig.

Färre modellvarianter där hårdvaran är densamma för alla, tillval köper man via mjukvara och man kan prenumerera på vissa funktioner under viss tid. På vintern vill jag ha fyrhjulsdrift, Matrix-LED och värme i baksätena, på sommaren vill jag ha extra motoreffekt, premiumstereo och självstyrning.

Priset på bilarna sjunker även ut till kund, men framförallt kan tillverkaren rationalisera sin tillverkning ordentligt.

Riddermark och KAMUX kanske överlever, men jag köper inga aktier i bilhandlare nu om jag säger så...


EDIT: Dessutom öppnar enhetligheten för säljmodeller typ Tesla: Köp en bil, blir du missnöjd kan du lämna igen den inom en vecka och få varenda öre tillbaka. Den bilen säljs sedan till annan kund som bokat en likadan. Sockra med vinterhjul eller kostnaden för lack och även den kunden blir nöjd trots 100 mil på mätaren.

HUR skall traditionella märken/distributionskedjor konkurrera med detta?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mmm, det är nog som andra redan sagt - sedan har ju Tesla gått i bräschen för elbilar i premiumsegmentet och säkerligen ådragit sig de värsta bredsidorna från förbrännings-anhängarna. Måhända är det torraste krutet redan bränt?

Idag och under de kommande åren kommer varenda traditionell tillverkare som önskar bli kvar i marknaden att släppa bilar med alternativa drivmedel och de kommer säkerligen att behöva lära sig en del under vägen (jmf Tesla anno 2014-15). Att skriva algoritmer för en elbil kräver absolut betydligt annorlunda frågeställningar i f t förbränningsmotordrivna fordon, t ex när det gäller landgränser som ska vara aktiverade vid smartladdning även när bilen är låst och släckt, OTA-uppdateringar när service inte längre är regelbunden etc.

Så precis som Tesla-forum etc tidigare befolkats av de tidigaste entusiasterna och måhända tillspetsat sin publika argumentation i klassisk ”vi-mot-världen”-miljö, så lär de nya elbilarna få ägare och -grupper med en kanske något mindre entusiastisk eller till och med fundamentalistisk syn på sitt val av elbil. Från och med nu lär nämligen ett val av elbil knappast att vara särdeles kontroversiellt.

Tänker jag :)

Jag tror och hoppas att du har rätt!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Verkar som att Skodan är en hyggligt förnuftig modell. Med 77kWh batteri är den fortfarande tämligen dyr men inte dyrare än motsvarande oljebrännare från syskonet Ådi.
Dvs runt 650’ med vettig utrustning)
Vad tror ni, är Skodas elbil den som folk kommer springa efter. En allsidig och rymlig skapelse?
https://www.skoda.se/kopa-bil/enyaq...VDJOyCh3hDQ6eEAAYASAAEgKsGvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jag tror att den blir en riktig succé i Sverige. Rätt storlek, rätt utrustning, lagom modern (skrämmer inte vanligt folk), dragkrok och fyrhjulsdrift.

Blir succé är min blygsamma bedömning.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har skummat igenom denna. Polestars egna siffror på utsläpp - 2 vs XC40.
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/analysis-polestar-lifts-lid-lifetime-ev-emissions

If the 2 is charged from what Polestar calls the ‘European grid’ – the average electricity mix across 28 countries – the EV has to travel 50,000 miles before its lifetime carbon footprint is lower than the petrol XC40’s.
Så typ 8000 mil.

Clearly, the mix of wind and nuclear power across Europe significantly helps to reduce the CO2 load when recharging an EV. Polestar’s calculations, based on the average global energy mix, show it would take 70,000 miles before the 2 had a CO2 advantage over the petrol XC40.
Drygt 11000 mil.

Inte dumt alls väl sett till elbilens fördel? 11000 mil lever många bilar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har skummat igenom denna. Polestars egna siffror på utsläpp - 2 vs XC40.
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/analysis-polestar-lifts-lid-lifetime-ev-emissions


Så typ 8000 mil.


Drygt 11000 mil.

Inte dumt alls väl sett till elbilens fördel? 11000 mil lever många bilar.
Mmm, och med vindkraft (eller gissningsvis även mix mellan vind- och vattenkraft) nås break even redan vid 5 000 mil enligt https://www.polestar.com/se/electric-sustainability/transparency/

Jag tror en hel del av oss elbilsförare väljer lite modernare elbolag som t ex www.tibber.com där vi dels kör på grön el, dels har fördelen att ha rörlig kostnad = spotpris på elbörsen. Det innebär att vi har fördelen av lågt pris och lägre belastning på elnät då vi laddar bilarna nattetid.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Mmm, och med vindkraft (eller gissningsvis även mix mellan vind- och vattenkraft) nås break even redan vid 5 000 mil enligt https://www.polestar.com/se/electric-sustainability/transparency/

Jag tror en hel del av oss elbilsförare väljer lite modernare elbolag som t ex www.tibber.com där vi dels kör på grön el, dels har fördelen att ha rörlig kostnad = spotpris på elbörsen. Det innebär att vi har fördelen av lågt pris och lägre belastning på elnät då vi laddar bilarna nattetid.

Aldrig hört om Tibber. Verkar vara ett elhandelsbolag med lite kringtjänster?

Ursprungsgarantier för tex sol eller vatten kan man få hos de flesta elleverantörer idag - det är ju så de gör för att kunna sälja "grön el". Spotpris har alla med rörligt elpris.
Använder Tibber timdebitering? Det börjar dyka upp lite här och var. Bra isf, då får man större påverkan och incitament att styra över sin förbrukning.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Aldrig hört om Tibber. Verkar vara ett elhandelsbolag med lite kringtjänster?

Ursprungsgarantier för tex sol eller vatten kan man få hos de flesta elleverantörer idag - det är ju så de gör för att kunna sälja "grön el". Spotpris har alla med rörligt elpris.
Använder Tibber timdebitering? Det börjar dyka upp lite här och var. Bra isf, då får man större påverkan och incitament att styra över sin förbrukning.
Japp, stora i Norge med fokus på elbilskunderna och säljer bla laddare och kringutrustning till bra pris. Debiterar timpris och tror att fasta avgiften för tjänsterna är 39:-/månad.

Väldigt bra appar och stöd för solceller om man har det. Jag har två st 11kW laddare och lastbalansering, innebär att jag klarat mig med samma huvudsäkring som tidigare (20A) och ändå kan ladda bilen med bra kapacitet.

Kollade precis från hotellrummet, vi betalar just nu 13 öre/kWh exkl certifikat och moms för elen, förbrukar 484 W momentant och elen köps från Storruns vattenkraftverk.Lägsta pris i natt kommer att vara 6.6 öre innan kurvan sticker uppåt igen i morgon efter 04.00.

Jag är väldigt nöjd med dem och de står sig bra i de prisjämförelser jag sett :)
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
"But when it works its, its a great car."

6 av 12 månader på verkstad, A1 som lånebil
Backspeglarna = kameror med reflekterande skärmar, ljussensor som inte gör som den ska och och manuell inställning som inte fungerar, immar igen, verkstan har ingen lösning, inte Audi heller
Instruktionsbok levererades 4 månader efter bilen
Omlackad tre gånger
Ny fjädring höger fram
Alla kontakter för telefon och gps utbytta
Ny takantenn
List bakruta
Läcker in vatten (paraply ingick)
Alla displayer varnar för allt mellanåt
Laddstolpe vänster fram fungerar, höger fram räcker inte sladden och inte heller om man backar in, extra ladduttag är ett tillbehör dock

Osv, osv..

Finns en part II också :)

https://youtu.be/IOPFiR4pIhc
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
"But when it works its, its a great car."

6 av 12 månader på verkstad, A1 som lånebil
Backspeglarna = kameror med reflekterande skärmar, ljussensor som inte gör som den ska och och manuell inställning som inte fungerar, immar igen, verkstan har ingen lösning, inte Audi heller
Instruktionsbok levererades 4 månader efter bilen
Omlackad tre gånger
Ny fjädring höger fram
Alla kontakter för telefon och gps utbytta
Ny takantenn
List bakruta
Läcker in vatten (paraply ingick)
Alla displayer varnar för allt mellanåt
Laddstolpe vänster fram fungerar, höger fram räcker inte sladden och inte heller om man backar in, extra ladduttag är ett tillbehör dock

Osv, osv..

Finns en part II också :)

https://youtu.be/IOPFiR4pIhc

Den kunden verkar dock ha ett par brända celler på kontoret :näsblod
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top