Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror att det här är den riktiga bomben och det innebär naturligtvis också en enorm press på Northvolt, LG, Panasonic osv vars kalkyler bygger på andra antaganden.

Ja, vi får se vems antaganden och gissade kalkyler håller, Elon är ju duktig på att gissa offentligt, men bryr sig inte nämnvärt om hans gissningar är korrekta. (en ganska typisk Amerikansk grej som har spridit sig över världen)

Jag skulle tro att Northvolt/LG/Panasonic hellre gissar mera konservativt och i slutändan har gissat mera rätt.

Elon är ju "Visionär", han gillar att ha visioner, en vison behöver inte ens ha med verkligheten att göra.

Ta bara den bekanta "Nollvisionen", det är fint att ha visionen att noll personer om året ska omkomma i trafiken, men det är totalt orealistisk och ogenomförbart, men påpekar man det för dom som har "visionen" så är man en bakåtsträvare...

Ett realistiskt mål hade kanske varit att få ned antalet omkomna från 250-300 till kanske 50-100?
Framför man det så säger folk "du vill alltså att 100 personer om året ska DÖÖÖ i trafiken?"

Det är fint att vara visionär och ha fel, det är fult att vara realist och ha rätt.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Tja, att bara ha rätt har ju aldrig drivit någon utveckling heller...

Så underbart svartvitt narrativ. Så nordvolt har fel för att Musk är en visionär eller att ha fel är det som driver utvecklingen framåt, hur skall man tolka detta?
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tja, att bara ha rätt har ju aldrig drivit någon utveckling heller...

Det där känns som ett lite knepigt sätt att se det.
Att ha visioner driver utveckling.
Att inte ha visioner driver inte utveckling på alls samma sätt. Det är helt sant.
För att ha utveckling måste man ha en målsättning. Oftast är det i form av visioner.

Men det innebär inte att det är rätt att lägga fram visioner som att dom är sanning.
Om man lägger fram visioner som att det är sanning och sedan inte lyckas genomföra dom så leder det med tiden till att man förlorar anseende och trovärdighet.
Lägger man fram visioner som att de är sanning och sedan genomför dom så får man högre trovärdighet.

Att Elon lägger fram visioner betyder inte att han kommer att kunna genomföra dom. Visioner är inte någon garanti för utveckling. Det krävs att man har realistiska visioner som går att genomföra också. Annars blir det en fail.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min poäng är att visioner driver framåt. Att ”ha rätt” är statiskt.

Elon Musk påstår en mängd saker som troligen inte kommer att bli verklighet. Men man måste ge honom att han förändrat världen genom att ha visioner och försöka driva igenom dem från idé till färdig produkt.

Historien är om inte full så åtminstone delvis fylld av människor som inte nöjde sig med att ”ha rätt” utan tänkte bortom det som råkar vara rätt idag.

Synen på ett rätt som i sig innebär att allt annat är fel är hämmande och förstockad, se tex på kyrkan under de första 1500 åren efter Kr.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Min poäng är att visioner driver framåt. Att ”ha rätt” är statiskt.

Elon Musk påstår en mängd saker som troligen inte kommer att bli verklighet. Men man måste ge honom att han förändrat världen genom att ha visioner och försöka driva igenom dem från idé till färdig produkt.

Historien är om inte full så åtminstone delvis fylld av människor som inte nöjde sig med att ”ha rätt” utan tänkte bortom det som råkar vara rätt idag.

Synen på ett rätt som i sig innebär att allt annat är fel är hämmande och förstockad, se tex på kyrkan under de första 1500 åren efter Kr.

Absolut man kan byta ut kyrkan till teslas fanbase också om man vill, väldigt många gemensamma nämnare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, angående elbil: Igår körde jag 93 mil enkel väg med en släpvagn lastad med två MC.

Inga som helst problem, faktiskt. Förutom att vissa laddstationer inte är anpassade för bilar med släpvagn.

c087b8d7dc4638de29478d10b2100034.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De lite större laddstationerna har fristående laddare placerade som kan användas med släpvagn.

I takt med att de byggs ut kommer fler och fler att ha så och särskilt viktigt när man har husvagn och tyngre släp.

Jag hoppas att övriga aktörer på elbilsladdningssidan tänker på samma sätt, dvs många laddare på samma ställe och möjligt att komma åt även med släpvagn.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jo, angående elbil: Igår körde jag 93 mil enkel väg med en släpvagn lastad med två MC.

Inga som helst problem, faktiskt. Förutom att vissa laddstationer inte är anpassade för bilar med släpvagn.

c087b8d7dc4638de29478d10b2100034.jpg

Coolt, jag åkte ned till Sundsvall i går natt och hem i eftermiddag, käkade på BK och laddade på C&D vid OK precis mitt emot Dina laddare ca strax efter ett idag. Hade ju varit kul om vi råkats där :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det blir möte framöver Roffe!

Ser fram emot det Åkte hemifrån torsdag vid nio på kvällen, hemma idag vid halv sju. Utan släp förvisso men ändå 100 mil på under ett dygn. Min variant av Nylands teststräcka :)

Utan Teslas nätverk får jag ägna 1.5-2 timmar för laddning under femtio mil, det tar ett slag att fylla på med 50kW/h. Det ska visst byggas ett par öppna 150kW/h-laddare mellan Sundsvall och Skellefteå, ser fram emot att få dem på plats...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ser fram emot det Åkte hemifrån torsdag vid nio på kvällen, hemma idag vid halv sju. Utan släp förvisso men ändå 100 mil på under ett dygn. Min variant av Nylands teststräcka :)

Utan Teslas nätverk får jag ägna 1.5-2 timmar för laddning under femtio mil, det tar ett slag att fylla på med 50kW/h. Det ska visst byggas ett par öppna 150kW/h-laddare mellan Sundsvall och Skellefteå, ser fram emot att få dem på plats...

Var det en Pol2 du hade?
Isf berörs du av återkallningen?
https://live.aftonbladet.se/superny...lla-bilar-omedelbart-allvarliga-fel.uInIieV2_
Kör försiktigt tills dess isf. :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Var det en Pol2 du hade?
Isf berörs du av återkallningen?
https://live.aftonbladet.se/superny...lla-bilar-omedelbart-allvarliga-fel.uInIieV2_
Kör försiktigt tills dess isf. :tummenupp

Japp. Tack för påminnelsen, jag fick uppdateringen redan i tisdags, innan återkallningen

Nästan 300 mil på 10 dagar, rätt kul bil. Men alla som gissar att Polestar längtar efter att ladda upp en version med OTA aktiverad (ska komma i slutet av året) kan räcka upp handen... :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Såg en Polestar 2 för första gången i grannskapet i veckan. Rackarns snygg bil! Kanske får bli en sån sen..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tycker att Polestar 2 ser ut som en vanlig bil som man ställt på en stabil grund. Alldeles för tjockbottnad.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top