Elbil eller inte?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag fattar det som att vatten funkar bra, bara att det behövs väldiga volymer. Det verkar vedertaget?

Hittade dock detta.
https://www.usfa.fema.gov/training/coffee_break/061819.html
Electric vehicle fires can exceed 5,000 F. Applying water or foam may cause a violent flare-up as the water molecules separate into explosive hydrogen and oxygen gases.
Fast de säger också släckning medelst (mycket)vatten längre ner under "Attack".
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag vet att det inte är en elbil, men jag fick äntligen min nya tjänstepulka häromdagen. Den är lite raskare än Optiman jag hade innan.
320 hk och 700 Nm räcker till vardags.

FB_IMG_1600365811293.jpgFB_IMG_1600365802908.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bästa elfordonet provkört hittills; elscootern.

30 blås och 3mil räckvidd, kan bäras i en ryggsäck och kostar inte mer än några tusenlappar.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är en C300e, dvs en laddhybrid med 2-liters bensinmotor. Hittills har jag som bäst kommit 5 mil på bara el och det är nog vad man kan förvänta sig.

320 kusar! :3freak
Hur mycket är varje motor på då?

PS. Hade det varit en BMW hade det räckt för att hänga av valfri CBR1000. ;)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
320 kusar! :3freak
Hur mycket är varje motor på då?

PS. Hade det varit en BMW hade det räckt för att hänga av valfri CBR1000. ;)

Bensinmotorn är på 211 hk, elmotorn på 122 hk, men de ger inte max samtidigt så summan blir 320.
Finns som diesel också ifall man gillar oväsen, men då är det bara 306 hk.

Volvos laddhybrider har förstås mer effekt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu jäklar så börjar vändningen;

https://news.warpinstitute.se/tesla...ed-56-och-lovar-elbil-for-250-000-kronor/amp/

Inte några höga odds på att det var jänken som droppar den bomben i knät. Hoppas tidsplanen ligger i linje med hur tidsplanen blev för model Y

Jag tror att det här är den riktiga bomben och det innebär naturligtvis också en enorm press på Northvolt, LG, Panasonic osv vars kalkyler bygger på andra antaganden.

En kul grej var att Model S "Plaid" lanserades. Man sparkar liv i den ålderstigna S, och det med besked. 1,5 mille, men prestandamässigt flyttar man målstolparna rejält. Kan bli tufft för konkurrenterna även framöver.

https://teslaclubsweden.se/tesla-battery-day/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man prissätter en vara efter vad kunderna är beredda att betala. Inte efter vad varan kostar att producera eller köpa.

Följaktligen så kommer bilarna inte bli så mycket billigare bara för att en av alla tillverkare råkar ha en billig tillverkningsmetod.
Inte förrän även konkurrenterna lyckas pressa ner sina produktionspriser så kan man förvänta sig att konkurrensen pressar ner priserna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man prissätter en vara efter vad kunderna är beredda att betala. Inte efter vad varan kostar att producera eller köpa.

Följaktligen så kommer bilarna inte bli så mycket billigare bara för att en av alla tillverkare råkar ha en billig tillverkningsmetod.
Inte förrän även konkurrenterna lyckas pressa ner sina produktionspriser så kan man förvänta sig att konkurrensen pressar ner priserna.

Om den tillverkaren säljer bilarna till lägre pris kommer väldigt få att köpa konkurrenternas bilar. Det är detta som händer just nu.

Koreanerna, VAG och Tesla är med på tåget. BMW, PSA, MB, Ford osv mer oklart. Övriga får otroligt svårt att hinna med och vi skall inte glömma bort de kinesiska märken som idag inte säljs i Europa men som har både erfarenhet, kapacitet och utveckling sedan flera år tillbaka och tillverkar miljontals elbilar årligen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
"Tesla kommer inom tre år att börja sälja en elbil med extrem prestanda och räckvidd för cirka 250 000 kronor."

Vad nu sanningshalten ligger men Om så är fallet känns det som att alla, inkl. dom själva får svårt att hålla uppe försäljningen tills dess. Menar merparten av kunderna kan säkert hålla ut i 3 år, finns dom som beställer bilar med över året i leveranstid :3freak

Men det är kul att det händer något om det händer något :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top