Elbil eller inte?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
För egen del så lär det bli svårt med laddningen trots att jag bor i villa. Vi har direktverkande el (eluppvärmt) och när luftvärmepumpen, diskmaskinen och dammsugaren går samtidigt på vintern så ryker det ofta någon av de tre 20A huvudsäkringarna. Vi snittar ibland en 20A säkring i veckan. Kanske att man skulle kunna ladda nattetid efter kl 00:00 när disken är klar och tvättmaskinen stannat. Att säkra upp till 25A huvudäkringar är inte ett alternativ, det har jag redan kollat upp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För egen del så lär det bli svårt med laddningen trots att jag bor i villa. Vi har direktverkande el (eluppvärmt) och när luftvärmepumpen, diskmaskinen och dammsugaren går samtidigt på vintern så ryker det ofta någon av de tre 20A huvudsäkringarna. Vi snittar ibland en 20A säkring i veckan. Kanske att man skulle kunna ladda nattetid efter kl 00:00 när disken är klar och tvättmaskinen stannat. Att säkra upp till 25A huvudäkringar är inte ett alternativ, det har jag redan kollat upp.

Absolut nattetid. Kolla också hur din fasfördelning ser ut. Det skulle kunna peka på att en fas är överbelastad.

En trefasladdbox fördelar belastningen bättre. Vi har 16A i stugan och jag kan ladda bilen oavsett värmepump, ugn, dammsugare. Däremot - vill jag starta bastun får jag vänta med laddningen. Men en trefasbox laddar 11kW och det fyller upp snabbt så laddning mellan 24.00 och 06.00 ger då 66kWh minus några procents förluster. Dvs ca 35-40 mils körning med en bra elbil.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Absolut nattetid. Kolla också hur din fasfördelning ser ut. Det skulle kunna peka på att en fas är överbelastad.

En trefasladdbox fördelar belastningen bättre. Vi har 16A i stugan och jag kan ladda bilen oavsett värmepump, ugn, dammsugare. Däremot - vill jag starta bastun får jag vänta med laddningen. Men en trefasbox laddar 11kW och det fyller upp snabbt så laddning mellan 24.00 och 06.00 ger då 66kWh minus några procents förluster. Dvs ca 35-40 mils körning med en bra elbil.

Har haft en elektriker här och totat med balansen. Efter det så är det inte alltid samma propp som går, utan nu går alla tre lite slumpmässigt, och inte riktigt lika ofta som förut :)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Har haft en elektriker här och totat med balansen. Efter det så är det inte alltid samma propp som går, utan nu går alla tre lite slumpmässigt, och inte riktigt lika ofta som förut :)

Finns laddboxar som via tre strömsensorer övervakar faserna, och kommunicerar till bilen hur mycket den kan ladda. Då kommer bilen och elementen antagligen turas om på natten.

Hur många kWh går åt på en månad?
Skillnaden mellan medelströmmen och 20A borde ju vara vad som finns ledigt att ladda med, i runda slängar.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag var på HLR-kurs i veckan. Killen som höll kursen var en mycket rutinerad brandman, Han berättade om en massa intressanta utryckningar han varit på. Men också något om elbilar som jag aldrig tänkt på.

När de brinner utvecklar de väldigt giftiga gaser. Vilket blivit ett problem för brandmän. De behöver extra skyddsutrustning när de ska släcka brinnande elbil. Den specialutrustning som finns idag har sina begränsningar. Bättre skyddsutrustning behöver tas fram. Speciellt som elbilar blir vanliga.

Jag tror att jag låter det där med elbil vara tills det finns bättre batterier, som inte blir livsfarliga om något bredvid bilen tagit eld.
Kollade Youtube. Verkar dessutom vara ett riktigt elände att släcka... I Norge brann hundratals bilar upp på en flygplats. Det var inte elbilen som startade branden, men den gör den så mycket mer intressant att släcka. Brandmännen fick evakuera och alla bilarna brann upp. :brinnerup

Vill vi verkligen ha sånt?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag var på HLR-kurs i veckan. Killen som höll kursen var en mycket rutinerad brandman, Han berättade om en massa intressanta utryckningar han varit på. Men också något om elbilar som jag aldrig tänkt på.

När de brinner utvecklar de väldigt giftiga gaser. Vilket blivit ett problem för brandmän. De behöver extra skyddsutrustning när de ska släcka brinnande elbil. Den specialutrustning som finns idag har sina begränsningar. Bättre skyddsutrustning behöver tas fram. Speciellt som elbilar blir vanliga.

Jag tror att jag låter det där med elbil vara tills det finns bättre batterier, som inte blir livsfarliga om något bredvid bilen tagit eld.
Kollade Youtube. Verkar dessutom vara ett riktigt elände att släcka... I Norge brann hundratals bilar upp på en flygplats. Det var inte elbilen som startade branden, men den gör den så mycket mer intressant att släcka. Brandmännen fick evakuera och alla bilarna brann upp. :brinnerup

Vill vi verkligen ha sånt?

Sånt får man inte säga, nu får du snart sekten på dig!
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
I Norge brann hundratals bilar upp på en flygplats. Det var inte elbilen som startade branden, men den gör den så mycket mer intressant att släcka. Brandmännen fick evakuera och alla bilarna brann upp. :brinnerup

Vill vi verkligen ha sånt?

"Onsdag ble Nils-Erik Haagenrud, som er brann- og redningssjef i Rogaland brann og redning, spurt av NRK om elbilene i parkeringshuset utgjorde en ekstra risiko. Haagenrud svarte at det hadde brent i flere elbiler uten at det hadde skapt store utfordringer for brannvesenet, og fortsatte:

– Det tror jeg skyldes at batteripakkene ikke har tatt fyr. De ligger i bunnen av bilen og ligger i trygge omgivelser."

https://www.faktisk.no/artikler/RQ6/innsikt-er-elbilen-en-brannbombe

"Ifølge seksjonssjef Jon Erik Holst i DSB, brenner bensin- og dieselbiler fire til fem ganger så ofte som elbiler, dersom man justerer for størrelsen på bilparken."

Vad jag har förstått så (i de få tillfällen) när själva batteriet i en elbil börjar brinna så brinner det ganska kontrollerat över lång tid jämfört med en bensinbil som brinner snabbt och explosivt. Det borde innebära att brandkåren lättare kan hinna till och ta kontroll över en brand i en elbil. Men de behöver hantera batteribränder som kemikaliebrand och använda andra dräkter.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Sett till antal bränder per körd kilometer så verkar elbilar vare bättre. Det är mer när de väl brinner som det kan bli knepigt.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400

Precis, och beror på att elektrolyten innehåller fluor och andra läbbiga ämnen. Anledningen är att man vill få elektrolyten mer kemiskt stabil. Dvs fokus är att göra bränder mindre förekommande (genom att batterierna tål högre spänning och temperatur) vilket samtidigt gör att konsekvenserna av en brand är värre. Ett djupt andetag av luft innehållande vätefluorid kan leda till medvetslöshet och hjärtstopp.

När man laddar ett blybatteri sönderdelas elektrolyten och bildar gas. Detta sker vid drygt 2V/cell. Litiumbatterier laddas till över 4V/cell, vilket är anledningen till att de behöver speciell elektrolyt. Kombinationen hög spänning och temperatur är svårast, och även de dyraste elektrolyterna har svårt att hantera detta. Därför bör man inte låta en elbilen stå länge fullt laddad, speciellt inte om det är varmt.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag var på HLR-kurs i veckan. Killen som höll kursen var en mycket rutinerad brandman, Han berättade om en massa intressanta utryckningar han varit på. Men också något om elbilar som jag aldrig tänkt på.

När de brinner utvecklar de väldigt giftiga gaser. Vilket blivit ett problem för brandmän. De behöver extra skyddsutrustning när de ska släcka brinnande elbil. Den specialutrustning som finns idag har sina begränsningar. Bättre skyddsutrustning behöver tas fram. Speciellt som elbilar blir vanliga.

Jag tror att jag låter det där med elbil vara tills det finns bättre batterier, som inte blir livsfarliga om något bredvid bilen tagit eld.
Kollade Youtube. Verkar dessutom vara ett riktigt elände att släcka... I Norge brann hundratals bilar upp på en flygplats. Det var inte elbilen som startade branden, men den gör den så mycket mer intressant att släcka. Brandmännen fick evakuera och alla bilarna brann upp. :brinnerup

Vill vi verkligen ha sånt?



Det är nytt och kommer säkert att lösa sig när dom får rutin på det. Om vi vänder på det och tänker oss att det enbart fanns elbilar som brandkåren därför var vana att handskas med, och så en dag började det levereras en ny typ av bilar där någon fått för sig att stoppa in en tank på en 60-80 liter med ganska brandfarlig vätska, så hade det nog grymtats om det.

(nej, jag tillhör inte "sekten", min enda bil går på diesel, förvisso mindre brandfarligt än bensin)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Finns ju otaligt med information att hämta i ämnet elbilar och brandfara på internätet. Kommer inte lägga någon tid på att "raljera" i ämnet, utan bara flika in att brorsan min är deltidsbrandman och skaffade elbil så fort det gick ihop sig ekonomiskt. Vi är båda väldigt nöjda elbilsägare.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag var på HLR-kurs i veckan. Killen som höll kursen var en mycket rutinerad brandman, Han berättade om en massa intressanta utryckningar han varit på. Men också något om elbilar som jag aldrig tänkt på.

När de brinner utvecklar de väldigt giftiga gaser. Vilket blivit ett problem för brandmän. De behöver extra skyddsutrustning när de ska släcka brinnande elbil. Den specialutrustning som finns idag har sina begränsningar. Bättre skyddsutrustning behöver tas fram. Speciellt som elbilar blir vanliga.

Jag tror att jag låter det där med elbil vara tills det finns bättre batterier, som inte blir livsfarliga om något bredvid bilen tagit eld.
Kollade Youtube. Verkar dessutom vara ett riktigt elände att släcka... I Norge brann hundratals bilar upp på en flygplats. Det var inte elbilen som startade branden, men den gör den så mycket mer intressant att släcka. Brandmännen fick evakuera och alla bilarna brann upp. :brinnerup

Vill vi verkligen ha sånt?

Det är faktiskt värre än så.
Dels utvecklas som du säger en del riktigt giftiga gaser som gör det ytterst farligt att vara nära.
Men utöver det så är det tyvärr också så att när ett större batteri av den typ som finns i elbilar brinner så brinner det så hett att det inte går att släcka med vatteninnehållande släckmedel.
Detta på grund av att den extrema värmen sönderdelar vattnet till sina beståndsdelar som är syre och väte (som blandat har populärnamnet knallgas) som sedan åter reagerar med varandra och återbildar vatten på ett hyfsat explosivt sätt. Dvs med lite otur så ger du elden näring om du sprutar på något som innehåller vatten.

Dom två sakerna tillsammans gör att brandförsvaret i majoriteten av fallen inte släcker brinnande elbilar utan endast övervakar så att branden inte sprider sig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det du påstår motsägs ju helt i dokumentet ovan, vad har du för källa till det du säger?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top