REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 176 av 190 FörstaFörsta ... 76126151170171172173174175176177178179180181182 ... SistaSista
Resultat 3 501 till 3 520 av 3787
  1. #3501
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 171
    För egen del så lär det bli svårt med laddningen trots att jag bor i villa. Vi har direktverkande el (eluppvärmt) och när luftvärmepumpen, diskmaskinen och dammsugaren går samtidigt på vintern så ryker det ofta någon av de tre 20A huvudsäkringarna. Vi snittar ibland en 20A säkring i veckan. Kanske att man skulle kunna ladda nattetid efter kl 00:00 när disken är klar och tvättmaskinen stannat. Att säkra upp till 25A huvudäkringar är inte ett alternativ, det har jag redan kollat upp.

  2. #3502
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 765
    Citat Ursprungligen postat av pjohan Visa inlägg
    ID3 var billigare att privatleasa än vanliga Golf. Fast det kanske säger mer om Golfens pris än ID3ans.
    Framförallt om förväntat andrahandsvärde... vem köper en fossilgolf om tre år?
    Buy quality, cry once.

  3. #3503
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 765
    Citat Ursprungligen postat av Steffo K Visa inlägg
    För egen del så lär det bli svårt med laddningen trots att jag bor i villa. Vi har direktverkande el (eluppvärmt) och när luftvärmepumpen, diskmaskinen och dammsugaren går samtidigt på vintern så ryker det ofta någon av de tre 20A huvudsäkringarna. Vi snittar ibland en 20A säkring i veckan. Kanske att man skulle kunna ladda nattetid efter kl 00:00 när disken är klar och tvättmaskinen stannat. Att säkra upp till 25A huvudäkringar är inte ett alternativ, det har jag redan kollat upp.
    Absolut nattetid. Kolla också hur din fasfördelning ser ut. Det skulle kunna peka på att en fas är överbelastad.

    En trefasladdbox fördelar belastningen bättre. Vi har 16A i stugan och jag kan ladda bilen oavsett värmepump, ugn, dammsugare. Däremot - vill jag starta bastun får jag vänta med laddningen. Men en trefasbox laddar 11kW och det fyller upp snabbt så laddning mellan 24.00 och 06.00 ger då 66kWh minus några procents förluster. Dvs ca 35-40 mils körning med en bra elbil.
    Buy quality, cry once.

  4. #3504
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Absolut nattetid. Kolla också hur din fasfördelning ser ut. Det skulle kunna peka på att en fas är överbelastad.

    En trefasladdbox fördelar belastningen bättre. Vi har 16A i stugan och jag kan ladda bilen oavsett värmepump, ugn, dammsugare. Däremot - vill jag starta bastun får jag vänta med laddningen. Men en trefasbox laddar 11kW och det fyller upp snabbt så laddning mellan 24.00 och 06.00 ger då 66kWh minus några procents förluster. Dvs ca 35-40 mils körning med en bra elbil.
    Har haft en elektriker här och totat med balansen. Efter det så är det inte alltid samma propp som går, utan nu går alla tre lite slumpmässigt, och inte riktigt lika ofta som förut

  5. #3505
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Vänersborg
    Hoj
    R1100S, XS400
    Inlägg
    2 747
    Citat Ursprungligen postat av Steffo K Visa inlägg
    Har haft en elektriker här och totat med balansen. Efter det så är det inte alltid samma propp som går, utan nu går alla tre lite slumpmässigt, och inte riktigt lika ofta som förut
    Finns laddboxar som via tre strömsensorer övervakar faserna, och kommunicerar till bilen hur mycket den kan ladda. Då kommer bilen och elementen antagligen turas om på natten.

    Hur många kWh går åt på en månad?
    Skillnaden mellan medelströmmen och 20A borde ju vara vad som finns ledigt att ladda med, i runda slängar.

  6. #3506
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    CB1000RA/LeoVince/decat -09
    Inlägg
    482
    Citat Ursprungligen postat av irish Visa inlägg
    Tiden går fort när man har roligt. Jag tror bestämt att sportbilentusi är skyldig mig en bärs..
    https://www.blocket.se/annonser/hela...=Nissan%20leaf
    Hej, såg inlägget nu.
    Kommer du till Göteborg, så bjussar jag på en Bärs!

  7. #3507
    Anpassar farten efter omständigheterna MrsZs avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    hos maken
    Hoj
    Ducati 900SS
    Inlägg
    1 125
    Jag var på HLR-kurs i veckan. Killen som höll kursen var en mycket rutinerad brandman, Han berättade om en massa intressanta utryckningar han varit på. Men också något om elbilar som jag aldrig tänkt på.

    När de brinner utvecklar de väldigt giftiga gaser. Vilket blivit ett problem för brandmän. De behöver extra skyddsutrustning när de ska släcka brinnande elbil. Den specialutrustning som finns idag har sina begränsningar. Bättre skyddsutrustning behöver tas fram. Speciellt som elbilar blir vanliga.

    Jag tror att jag låter det där med elbil vara tills det finns bättre batterier, som inte blir livsfarliga om något bredvid bilen tagit eld.
    Kollade Youtube. Verkar dessutom vara ett riktigt elände att släcka... I Norge brann hundratals bilar upp på en flygplats. Det var inte elbilen som startade branden, men den gör den så mycket mer intressant att släcka. Brandmännen fick evakuera och alla bilarna brann upp.

    Vill vi verkligen ha sånt?
    favoritroman: Resan är målet

  8. #3508
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 799
    Citat Ursprungligen postat av MrsZ Visa inlägg
    Jag var på HLR-kurs i veckan. Killen som höll kursen var en mycket rutinerad brandman, Han berättade om en massa intressanta utryckningar han varit på. Men också något om elbilar som jag aldrig tänkt på.

    När de brinner utvecklar de väldigt giftiga gaser. Vilket blivit ett problem för brandmän. De behöver extra skyddsutrustning när de ska släcka brinnande elbil. Den specialutrustning som finns idag har sina begränsningar. Bättre skyddsutrustning behöver tas fram. Speciellt som elbilar blir vanliga.

    Jag tror att jag låter det där med elbil vara tills det finns bättre batterier, som inte blir livsfarliga om något bredvid bilen tagit eld.
    Kollade Youtube. Verkar dessutom vara ett riktigt elände att släcka... I Norge brann hundratals bilar upp på en flygplats. Det var inte elbilen som startade branden, men den gör den så mycket mer intressant att släcka. Brandmännen fick evakuera och alla bilarna brann upp.

    Vill vi verkligen ha sånt?
    Sånt får man inte säga, nu får du snart sekten på dig!
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  9. #3509
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 765
    Var och en kan nog googla och kolla upp fakta i frågan...
    Buy quality, cry once.

  10. #3510
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    2 458

  11. #3511
    Medlem Mabes avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Utanbys
    Hoj
    DR650SE, FS E-bike
    Inlägg
    1 528
    Citat Ursprungligen postat av MrsZ Visa inlägg
    I Norge brann hundratals bilar upp på en flygplats. Det var inte elbilen som startade branden, men den gör den så mycket mer intressant att släcka. Brandmännen fick evakuera och alla bilarna brann upp.

    Vill vi verkligen ha sånt?
    "Onsdag ble Nils-Erik Haagenrud, som er brann- og redningssjef i Rogaland brann og redning, spurt av NRK om elbilene i parkeringshuset utgjorde en ekstra risiko. Haagenrud svarte at det hadde brent i flere elbiler uten at det hadde skapt store utfordringer for brannvesenet, og fortsatte:

    – Det tror jeg skyldes at batteripakkene ikke har tatt fyr. De ligger i bunnen av bilen og ligger i trygge omgivelser."

    https://www.faktisk.no/artikler/RQ6/...-en-brannbombe

    "Ifølge seksjonssjef Jon Erik Holst i DSB, brenner bensin- og dieselbiler fire til fem ganger så ofte som elbiler, dersom man justerer for størrelsen på bilparken."

    Vad jag har förstått så (i de få tillfällen) när själva batteriet i en elbil börjar brinna så brinner det ganska kontrollerat över lång tid jämfört med en bensinbil som brinner snabbt och explosivt. Det borde innebära att brandkåren lättare kan hinna till och ta kontroll över en brand i en elbil. Men de behöver hantera batteribränder som kemikaliebrand och använda andra dräkter.
    Senast redigerat av Mabe den 2020-09-17 klockan 20:16.

  12. #3512
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Mer än 20 minuter istf ca 1 min som första länken anger. Rent materialprov, alltså inte test då larmstället sitter på en person.
    https://rib.msb.se/filer/pdf/28786.pdf

  13. #3513
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    2 458
    Sett till antal bränder per körd kilometer så verkar elbilar vare bättre. Det är mer när de väl brinner som det kan bli knepigt.

  14. #3514
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Vänersborg
    Hoj
    R1100S, XS400
    Inlägg
    2 747
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Precis, och beror på att elektrolyten innehåller fluor och andra läbbiga ämnen. Anledningen är att man vill få elektrolyten mer kemiskt stabil. Dvs fokus är att göra bränder mindre förekommande (genom att batterierna tål högre spänning och temperatur) vilket samtidigt gör att konsekvenserna av en brand är värre. Ett djupt andetag av luft innehållande vätefluorid kan leda till medvetslöshet och hjärtstopp.

    När man laddar ett blybatteri sönderdelas elektrolyten och bildar gas. Detta sker vid drygt 2V/cell. Litiumbatterier laddas till över 4V/cell, vilket är anledningen till att de behöver speciell elektrolyt. Kombinationen hög spänning och temperatur är svårast, och även de dyraste elektrolyterna har svårt att hantera detta. Därför bör man inte låta en elbilen stå länge fullt laddad, speciellt inte om det är varmt.

  15. #3515
    feg och talanglös pjohans avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Precis vid ringen
    Hoj
    En sån där grön.
    Inlägg
    5 313
    Citat Ursprungligen postat av MrsZ Visa inlägg
    Jag var på HLR-kurs i veckan. Killen som höll kursen var en mycket rutinerad brandman, Han berättade om en massa intressanta utryckningar han varit på. Men också något om elbilar som jag aldrig tänkt på.

    När de brinner utvecklar de väldigt giftiga gaser. Vilket blivit ett problem för brandmän. De behöver extra skyddsutrustning när de ska släcka brinnande elbil. Den specialutrustning som finns idag har sina begränsningar. Bättre skyddsutrustning behöver tas fram. Speciellt som elbilar blir vanliga.

    Jag tror att jag låter det där med elbil vara tills det finns bättre batterier, som inte blir livsfarliga om något bredvid bilen tagit eld.
    Kollade Youtube. Verkar dessutom vara ett riktigt elände att släcka... I Norge brann hundratals bilar upp på en flygplats. Det var inte elbilen som startade branden, men den gör den så mycket mer intressant att släcka. Brandmännen fick evakuera och alla bilarna brann upp.

    Vill vi verkligen ha sånt?


    Det är nytt och kommer säkert att lösa sig när dom får rutin på det. Om vi vänder på det och tänker oss att det enbart fanns elbilar som brandkåren därför var vana att handskas med, och så en dag började det levereras en ny typ av bilar där någon fått för sig att stoppa in en tank på en 60-80 liter med ganska brandfarlig vätska, så hade det nog grymtats om det.

    (nej, jag tillhör inte "sekten", min enda bil går på diesel, förvisso mindre brandfarligt än bensin)
    Sent from my IBM System/360 using hålkort

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Jag gjorde som vi gör för det mesta på sporthoj, tog det helt ur luften bara.
    Citat Ursprungligen postat av BRASSARN Visa inlägg
    Jag tror liksom att det gäller att visa att man är man nog att köra, för då aktar sig andra fordon, och riskerna minskar, och därigenom minskar antalet olyckor!’

  16. #3516
    Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Pinegrove, Scania
    Hoj
    Husqvarna FE501, Skramlaha R1
    Inlägg
    2 410
    Finns ju otaligt med information att hämta i ämnet elbilar och brandfara på internätet. Kommer inte lägga någon tid på att "raljera" i ämnet, utan bara flika in att brorsan min är deltidsbrandman och skaffade elbil så fort det gick ihop sig ekonomiskt. Vi är båda väldigt nöjda elbilsägare.
    Improvise, adapt, overcome.

  17. #3517
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 765
    Dessutom så är de "bättre" batterierna sedan länge standard... Det är väl den berömda brandmannen "Tommy" som är ute på sitt korståg mot elbilar igen?

    En intressant översikt. Läs framförallt de sista delarna, diskussion och slutsatser.

    https://www.msb.se/contentassets/124...arbetssatt.pdf
    Buy quality, cry once.

  18. #3518
    Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Pinegrove, Scania
    Hoj
    Husqvarna FE501, Skramlaha R1
    Inlägg
    2 410
    Citat Ursprungligen postat av sportbilsentusi Visa inlägg
    Hej, såg inlägget nu.
    Kommer du till Göteborg, så bjussar jag på en Bärs!
    Ha! Det hade jag glömt bort. Inte helt omöjligt att jag har jobb i götlabörg någon gång i höst
    Improvise, adapt, overcome.

  19. #3519
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 901
    Citat Ursprungligen postat av MrsZ Visa inlägg
    Jag var på HLR-kurs i veckan. Killen som höll kursen var en mycket rutinerad brandman, Han berättade om en massa intressanta utryckningar han varit på. Men också något om elbilar som jag aldrig tänkt på.

    När de brinner utvecklar de väldigt giftiga gaser. Vilket blivit ett problem för brandmän. De behöver extra skyddsutrustning när de ska släcka brinnande elbil. Den specialutrustning som finns idag har sina begränsningar. Bättre skyddsutrustning behöver tas fram. Speciellt som elbilar blir vanliga.

    Jag tror att jag låter det där med elbil vara tills det finns bättre batterier, som inte blir livsfarliga om något bredvid bilen tagit eld.
    Kollade Youtube. Verkar dessutom vara ett riktigt elände att släcka... I Norge brann hundratals bilar upp på en flygplats. Det var inte elbilen som startade branden, men den gör den så mycket mer intressant att släcka. Brandmännen fick evakuera och alla bilarna brann upp.

    Vill vi verkligen ha sånt?
    Det är faktiskt värre än så.
    Dels utvecklas som du säger en del riktigt giftiga gaser som gör det ytterst farligt att vara nära.
    Men utöver det så är det tyvärr också så att när ett större batteri av den typ som finns i elbilar brinner så brinner det så hett att det inte går att släcka med vatteninnehållande släckmedel.
    Detta på grund av att den extrema värmen sönderdelar vattnet till sina beståndsdelar som är syre och väte (som blandat har populärnamnet knallgas) som sedan åter reagerar med varandra och återbildar vatten på ett hyfsat explosivt sätt. Dvs med lite otur så ger du elden näring om du sprutar på något som innehåller vatten.

    Dom två sakerna tillsammans gör att brandförsvaret i majoriteten av fallen inte släcker brinnande elbilar utan endast övervakar så att branden inte sprider sig.
    The man, the myth, the concept.

  20. #3520
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 765
    Det du påstår motsägs ju helt i dokumentet ovan, vad har du för källa till det du säger?
    Buy quality, cry once.

Sidan 176 av 190 FörstaFörsta ... 76126151170171172173174175176177178179180181182 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Operation rädda gixxer

SJP
Vill du annonsera ovan? Klicka här