Elbil eller inte?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Som att låna motorvärmaren när det är -20 ute... Är det att snylta?

Det skulle inte falla mig in heller. Jag skulle inte ens komma på tanken att fråga om jag ska vara ärlig. Men det är sällan -20 på mina breddgrader, så det kanske faller sig mer naturligt norröver. Fast hur är detta jämförbart menar du? Att få motor och kupé varm nog så att bilen startar och man kan sätta sig utan att frysa fast med händerna på ratten är ju en helt annan sak än att gästerna skitit i att ladda sin bil, bara för att be om ström hos den de besöker. Det är ju att likaställa med att gästerna anländer i en bensinbil med tom tank och ber att få bensin av mig istället för att tanka på en mack. Två vitt skilda saker tycker jag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, jag tror att det för de flesta inte gör någon skillnad alls. Men vi är väl olika gnidiga...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tja, jag tror att det för de flesta inte gör någon skillnad alls. Men vi är väl olika gnidiga...

Jag är extremt ognidig och bjussar på det mesta. Men jag skulle faktiskt bli förvånad om det dök upp folk med tomt elbilsbatteri och ville ha ström från mig. Det om något är gnidigt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det skulle inte falla mig in heller. Jag skulle inte ens komma på tanken att fråga om jag ska vara ärlig. Men det är sällan -20 på mina breddgrader, så det kanske faller sig mer naturligt norröver. Fast hur är detta jämförbart menar du? Att få motor och kupé varm nog så att bilen startar och man kan sätta sig utan att frysa fast med händerna på ratten är ju en helt annan sak än att gästerna skitit i att ladda sin bil, bara för att be om ström hos den de besöker. Det är ju att likaställa med att gästerna anländer i en bensinbil med tom tank och ber att få bensin av mig istället för att tanka på en mack. Två vitt skilda saker tycker jag.

Har du ens motorvärmare monterad i bilen?

Uppe i norr är det nästan det normala att man lånar motorvärmaren vid ett besök ifall det är -20 som Brooklyn skrev. Skulle någon vilja låna motorvärmaren vid plusgrader så skulle jag ju börja undra lite om han inte har någon bra förklaring.

Skulle jag få besök av någon med elbil som bor på inom ett par mils radie så skulle jag också undra varför han inte laddar hemma, men skulle jag få besök från någon som bor 20 mil bort skulle jag se det som ganska självklart att låna ut eluttaget. Att skicka honom på macken för att ladda bilen vore ju som att skicka iväg honom till restaurangen när det är dags för middag.

Liknelsen med bensinbil haltar då det kostar över tusingen att tanka bilen medans det kostar ett par kronor att ladda en elbil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, precis så. Jag tror att olika preferenser råder beroende på var man bor i Sverige.

Det är klart, om "grannen Ove" vill ladda bilen hos mig av pur snålhet blir det nej...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Har du ens motorvärmare monterad i bilen?

Uppe i norr är det nästan det normala att man lånar motorvärmaren vid ett besök ifall det är -20 som Brooklyn skrev. Skulle någon vilja låna motorvärmaren vid plusgrader så skulle jag ju börja undra lite om han inte har någon bra förklaring.

Skulle jag få besök av någon med elbil som bor på inom ett par mils radie så skulle jag också undra varför han inte laddar hemma, men skulle jag få besök från någon som bor 20 mil bort skulle jag se det som ganska självklart att låna ut eluttaget. Att skicka honom på macken för att ladda bilen vore ju som att skicka iväg honom till restaurangen när det är dags för middag.

Liknelsen med bensinbil haltar då det kostar över tusingen att tanka bilen medans det kostar ett par kronor att ladda en elbil.

Klart jag har motorvärmare i bilarna. Förr var det ju kallt även här nere, så jag ser till att ha det av gammal vana :).
Jag är helt med på resonemanget om långväga gäster. Jag såg framför mig hur våra mer normalt gästande vänner från några mils radie började tigga ström.

Jo, precis så. Jag tror att olika preferenser råder beroende på var man bor i Sverige.

Det är klart, om "grannen Ove" vill ladda bilen hos mig av pur snålhet blir det nej...

Jag inser att du nog inte hade samma typ av gäster i åtanke som jag, dvs mer eller mindre grannar med ett par mils resa. Jag är helt med på resonemanget om att långväga gäster ska få ladda utan knussel.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag laddade min gamla elbil hos brorsan fem mil bort. Min bil hade en räckvidd på 11-14 mil beroende på väder så det var inte 100% nödvändigt, men de gånger jag kom hem med 0% räckvidd på mätaren var inte så uppmuntrande.
Full tank i den var ström för några tior. Inte något jag "behöver sno" för att klara livhanken utan bara praktiskt att komma hela vägen.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det är ju att likaställa med att gästerna anländer i en bensinbil med tom tank och ber att få bensin av mig istället för att tanka på en mack. Två vitt skilda saker tycker jag.

Nja. För att likställa det behöver både du och din gäst ha bensinpumpar hemma där ni kunde sälja bensin för två kronor utan förlust. Om din gäst behövde 10 liter för att komma hem igen så kunde han tankat för 20 kronor hos dig istället för att betala 160,- på bensinstationen. I tillägg hade din gäst sparat tid och kanske en omväg på hemresan.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nja. För att likställa det behöver både du och din gäst ha bensinpumpar hemma där ni kunde sälja bensin för två kronor utan förlust. Om din gäst behövde 10 liter för att komma hem igen så kunde han tankat för 20 kronor hos dig istället för att betala 160,- på bensinstationen. I tillägg hade din gäst sparat tid och kanske en omväg på hemresan.

Tar de 8ggr elpriset för att ladda i en laddstation!?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är bara ionity som har den prissättningen ännu. Troligen för att göra det attraktivt att teckna abonnemang istället för något lägre pris .

Teslaowners be like LÖL - ännu mer än förr...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är bara ionity som har den prissättningen ännu. Troligen för att göra det attraktivt att teckna abonnemang istället för något lägre pris .

Teslaowners be like LÖL - ännu mer än förr...

Lite så. Och att bara hälften av befolkningen bor i småhus (i sak vad som behövs för att ladda hemma idag) varav ca 1/3 är under 18år så blir ju elbil lite, problematiskt som helhet?

Något är ca 1/3 av priset för medlemmar. Men man är ju lika mycket beroende av ett oligopol oaktat märke..
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Lite så. Och att bara hälften av befolkningen bor i småhus (i sak vad som behövs för att ladda hemma idag) varav ca 1/3 är under 18år så blir ju elbil lite, problematiskt som helhet?
Idag ja. Det som behövs i sak är laddstolpe för nattladdning när bilen ändå står parkerad, vilket är besvärligt för de som inte äger sin egen parkeringsplats och när ägaren av dessa parkeringsplatser är elbilshatare eller vägrar sätta upp några av <fyll i valfri anledningen här>. Kommer, men långsamt dessvärre..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Idag ja. Det som behövs i sak är laddstolpe för nattladdning när bilen ändå står parkerad, vilket är besvärligt för de som inte äger sin egen parkeringsplats och när ägaren av dessa parkeringsplatser är elbilshatare eller vägrar sätta upp några av <fyll i valfri anledningen här>. Kommer, men långsamt dessvärre..

När jag en gång i tiden bodde i lägenhet hade jag uttag för m-värmaren i garaget. Gott så. Men det låg på 6A... Gällde att inte brassa på med kupévärmare samtidigt där. Sen var den rackarn tidsinställd med och anpassade gångtid efter utetemperatur :gnissla
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
När jag en gång i tiden bodde i lägenhet hade jag uttag för m-värmaren i garaget. Gott så. Men det låg på 6A... Gällde att inte brassa på med kupévärmare samtidigt där. Sen var den rackarn tidsinställd med och anpassade gångtid efter utetemperatur :gnissla
Det är ju i princip vad som behövs tekniskt. Ett marginellt mer intelligent motorvärmaruttag. Lite lastbalansering och et voila..
Det som står i vägen är byråkrati och pappersvänderi. Och motsträviga personer. Har t.ex otaliga historier om folk som bor i bostadsrätt som kämpat förgäves mot styrelsen. Och om de mot förmodan lyckas få den ombord så faller det platt på gammaldags regler om servitut eller nåt annat pappersproblem.
Tekniken som sådan är i det närmaste helt trivial i dagens samhälle. Det handlar om att dra lite kabel och sätta upp en dosa som innehåller lite elektronik, inte raket-kirurgi direkt. Nödvändig infrastruktur och effekt är i de allra flesta fall redan förberedd för det, trots vad det står i allehanda click-bait artikel.
Har man möjlighet att snigel-ladda över natten kan man i de allra flesta fall fylla på vad man gjort av med under dagen, och då behöver man heller inte "köra och tanka". Det behövs bara på långresa, utanför bilens räckvidd.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det börjar bli vilda västern på prissättning vid laddställen. Just nu toppar Ionity (samarbete mellan en massa traditionella biltillverkare) ligan av de som tar ockerpriser, med ca 8 spänn/kWh.

Fast det är väl i Sverige, på kontinenten kan du hamna över 10 spänn kilowatten om du inte har separatavtal. Och många märken som skryter med att dom har avtal har det inte enskilt utan ett generellt där det läggs på ytterligare någon krona. Teckna separat avtal med just den firman som kanske bara finns i ett land du passerar i en resa mellan två andra.

Ja, Tesla lär tjäna på det här ockret och den frustation det innebär. Är väl 2.50 - 2.75 kr/kW max i hela EU? Inte för att det egentligen spelar någon roll då man gör en handfull dylika resor under en bils livslängd, men ingen gillar känslan av att bli rövknXllad.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
ID3 kommer ju i dagarna. Det kommer förhoppningsvis att innebär att många nu går över till elbil nästa gång de köper bil. Leasingflottorna likaså - VAG är en storspelare. Skodas Enyaq går tydligen att konfigurera, lansering ännu oklar, liksom ID4. Verkar mycket lovande och gör Audi e-tron obsolet (de reas tydligen ut redan då den är dyr, har kort räckvidd och är relativt trång). Vem som köper Jaguars elbilar är oklart.

Någonstans läste jag att efterfrågan på ID3 redan har slagit ut beställningarna av VW-s fossilbilar. Även om det säkert inte stämmer helt så är det en indikation på att övergången kommer att gå fort när proppen väl är ur. Som många påpekat så måste det till enkla laddmöjligheter för boende i flerfamiljshus. Motorvärmare (enfas 10A) räcker ju rent kapacitetsmässigt, 3-fas 16A är optimalt och inte alls så resurskrävande.

För långresor: Vilda västern kommer säkert att råda på laddnätverkssidan ett tag till men det kommer nog att styras upp med lite lagstiftning, riktade stöd och frivilliga samarbeten. Samt den inneboende konkurrensen - alla tillverkare vill nog kunna erbjuda ett så komplett laddnätverk som möjligt.

Det blir intressanta månader-år nu närmast framöver när extremt mycket kommer att hända!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top