Elbil eller inte?

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
15 heat per timme är inte rimligt. Nu var det några år sen jag tittade på rallycross, men ett heat tar gissningsvis 4-5 minuter i körtid. Efter målgång ska det köras en bit till, för att sakta ner osv, och är det finaler blir det ju ett "ärevarv" förstås. Eventuellt bärga bilar med punktering eller krascher, funktionärer ska vara redo och har flyttat konor och plockat "skräp" typ tappade spoilers, och sen kan nästa heat starta. Det tar olika lång tid beroende på hur mycket merjobb det blir förstås, men jag gissar nog mer på mellan 5-10 heat max per timme. Startar det ett nytt heat var sjätte minut är det väldigt bra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Att eldrift är överlägset i de flesta applikationer är självklart. Energilagringen är utmaningen men en dragster behöver ju inte lagra för flera timmars körning...

Nu blir det det förhatliga "Tesla" igen, men ganska imponerande är ju detta ändå för en sjusitsig familjehalvkombi som presenterades 2012:

https://www.nyteknik.se/elbilar/teslan-slar-rekord-som-snabbaste-standardbilen-6995716

Och den klarar 60 mil mellan laddningarna dessutom.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Att eldrift är överlägset i de flesta applikationer är självklart. Energilagringen är utmaningen men en dragster behöver ju inte lagra för flera timmars körning...

Nu blir det det förhatliga "Tesla" igen, men ganska imponerande är ju detta ändå för en sjusitsig familjehalvkombi som presenterades 2012:

https://www.nyteknik.se/elbilar/teslan-slar-rekord-som-snabbaste-standardbilen-6995716

Och den klarar 60 mil mellan laddningarna dessutom.
Ny Teknik begriper som vanligt ingenting.
10,4 sekunder "är nära" de 8 som mustangen presterade.
2 sekunder på 402m är en evighet, som att vänta på ett inställt tåg.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ny Teknik begriper som vanligt ingenting.
10,4 sekunder "är nära" de 8 som mustangen presterade.
2 sekunder på 402m är en evighet, som att vänta på ett inställt tåg.

Jo såklart, men det är lite skillnad på bilarna också... Hur många familjebilar känner du till som gör det på 10,4 sekunder?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jo såklart, men det är lite skillnad på bilarna också... Hur många familjebilar känner du till som gör det på 10,4 sekunder?

Såja, nu ska du inte känna dig trampad på se ömma Teslatårna.
Jag anmärker på att N T tyckar att 8s bara är aningen snabbare än 10,4s på 402m.
1,6s skillnad på strippen är en evighet.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Såja, nu ska du inte känna dig trampad på se ömma Teslatårna.
Jag anmärker på att N T tyckar att 8s bara är aningen snabbare än 10,4s på 402m.
1,6s skillnad på strippen är en evighet.

2,4s är ännu mer än en evighet... :tummenupp

Fast elbil på strippen är inte så roligt, även om det går snabbt. Minst halva nöjet är ju ljudet av öppna spjäll osv... :banana
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
https://www.mestmotor.se/recharge/a...40-hyaU8z_aE9PabN5J6hD_psFG_78Gfe9p5XqSulNjRo

Ingen teslatråd detta men att de har fixat kvalitetsproblemen i nyare bilar verkar vara nys.

Det mest makabra jag läst om Tesla är nog det här:

https://www.thedrive.com/tech/36274...bled-together-with-home-depot-grade-fake-wood

Verkar som att dom gett ansvaret att fästa en kylkomponent till en "händig exjobbare " eller liknande. Lösningen blev buntband och några handsågade fönsterlister i trä från Byggmax, typ.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
2,4s är ännu mer än en evighet... :tummenupp

Fast elbil på strippen är inte så roligt, även om det går snabbt. Minst halva nöjet är ju ljudet av öppna spjäll osv... :banana
Ha ha, räknade lite fort där.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Såja, nu ska du inte känna dig trampad på se ömma Teslatårna.
Jag anmärker på att N T tyckar att 8s bara är aningen snabbare än 10,4s på 402m.
1,6s skillnad på strippen är en evighet.

Jodå, håller absolut med om det. Men min poäng är att det är lättare att få prestanda med eldrift...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är det ohövligt att fråga folk man besöker om man får ladda sin elbil hos dem?
Beror nog på från folk till folk skulle jag säga.
De (få) gånger jag laddat hos någon annan har jag alltid kompenserat långt över vad elen kostar. En flaska vin/virre eller ett flak öl kan t.ex. visa på att man inte vill vara sniken, utan blir en positiv erfarenhet för någon som inte har koll på tekniken. Eller swishat en 100-lapp eller två om föregående alternativ inte är gångbart.
Vet jag däremot att det är en rabiat elbilshatare så skulle jag aldrig ens föra fram frågan..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det ohövligt att fråga folk man besöker om man får ladda sin elbil hos dem?

40 öre kilowatten och du kanske hinner få i 10kw från deras halvruttna schuko uttag?

Brukar dom du besöker ta betalt för kaffet och toabesöken också?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Är det ohövligt att fråga folk man besöker om man får ladda sin elbil hos dem?

Jag har aldrig varit med om att någon besökare frågat om de kan få lite bensin ur mina dunkar i garaget. Jag skulle säkert erbjuda laddning om de frågade, men varför ska man plötsligt börja snylta på andra bara för att man kör en elbil?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har aldrig varit med om att någon besökare frågat om de kan få lite bensin ur mina dunkar i garaget. Jag skulle säkert erbjuda laddning om de frågade, men varför ska man plötsligt börja snylta på andra bara för att man kör en elbil?

Som att låna motorvärmaren när det är -20 ute... Är det att snylta?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top