Elbil eller inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Befintligt är gjort för kaffemaskiner så det är riktigt men ska väl inte vara värre att lösa än ett gäng publika laddstolpar. Klarar systemet i bilen att ta emot så kan dom nog leverera snabba laddtider =)

Jag tror som sagt var inte att kopparkabeln klarar såna mängder ström som skulle bli aktuella.
Det måste nog bli en lösning som Bearing nämner med stora batteripack för mellanlagring men billigaste lösningen är förstås elverk.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gissar att man kan komma att använda ett mellanlagrande batteri i en kontainer. Typ som Tesla "megapack":
https://www.google.com/amp/s/electrek.co/2019/11/29/tesla-mobile-supercharger-megapack/amp/

Eller så laddar de från väggen och lägger ett schema som tillåter laddning mellan loppen. Låt säga att de använder 100kWh per bil och race. Då kan 10 bilar ladda upp på en timme med en tredje generationens Tesla supercharger på 1MW. Tillräcklig elanslutning finns ju inte vid banorna idag. Men man kan väl dra in när det behövs.

10 bilar i en timme blir väl lite långtråkiga rejshelger om 5 bilar tömmer sitt batteri på 5 minuters körning?

Supercharger 1MW förutsätter väl mellanlagring?

Jag antar att man inte dragit den tjockaste elkabeln ut till motoranläggningar som ofta är en bra bit från övrig bebyggelse. :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
10 bilar i en timme blir väl lite långtråkiga rejshelger om 5 bilar tömmer sitt batteri på 5 minuters körning?

Supercharger 1MW förutsätter väl mellanlagring?

Jag antar att man inte dragit den tjockaste elkabeln ut till motoranläggningar som ofta är en bra bit från övrig bebyggelse. :va

Om du kör upp 100 kWh på 5 minuter, vilket genomsnittligt effektuttag har du då använt?

Om man tittar på varvtider på tex Nordschleife så verkar inte laddtiderna vara den begränsande faktorn. Någon timmes race klarar man utan större problem till och med med produktionsbilar och laddar från tex 20-80% på någon halvtimme.

Men i seriösa biltävlingar så är det sannolikt smartare att köra med utbytbara batterier och ladda det ena medan det andra används. Kan inte se att tex F1-cirkusen skulle ha svårare att fixa 12 st 250kW-laddare i bandepån än Tesla som smäller upp Superchargers med 12-24 stall till självkostnadspris även i Östeuropas landsbygd...

Så jag menar att svårigheterna med eldrift även inom racing är kraftigt överdrivna och till största delen grundade på okunskap.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
1 MW är alltså 1000 kW och om man antar att en rallycrossbilarna utnyttjar i genomsnitt 100 kW under ett rejs eller ett heat a 5-6 bilar blir alltså 500 kW i genomsnitt. Lägg till en massa dötid mellan heaten så blir den genomsnittliga förbrukningen ännu lägre.
Så ja, 1MW bör alltså räcka till för att ladda i den takt som energin förbrukas.

1MW är väl 2500 ampere, och med 0.15 kvadrat/A skulle det alltså krävas 375 kvadrats kabel? Gånger 5 ledare blir det kopparkabel som väger 17 kg/meter? Alltså bara skrotpriset för en koppartjuv handlar om 300 kr/meter. Eller 300000 kr/km.
Kabeln för Vattenfall lär ju inte vara billigare plus att den ska grävas ner eller hängas upp.

Man får ganska mycket farmartankar för de pengarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du kör upp 100 kWh på 5 minuter, vilket genomsnittligt effektuttag har du då använt?

Om man tittar på varvtider på tex Nordschleife så verkar inte laddtiderna vara den begränsande faktorn. Någon timmes race klarar man utan större problem till och med med produktionsbilar och laddar från tex 20-80% på någon halvtimme.

Men i seriösa biltävlingar så är det sannolikt smartare att köra med utbytbara batterier och ladda det ena medan det andra används. Kan inte se att tex F1-cirkusen skulle ha svårare att fixa 12 st 250kW-laddare i bandepån än Tesla som smäller upp Superchargers med 12-24 stall till självkostnadspris även i Östeuropas landsbygd...

Så jag menar att svårigheterna med eldrift även inom racing är kraftigt överdrivna och till största delen grundade på okunskap.

Motorerna producerar från 200 hk och en bra bit uppåt från det så lite på en höft kan man väl gissa att dom förbrukar i snitt 100 kW. dvs på 5 minuter är det 8 kWh/bil eller på 6 bilar 50 kWh per heat.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Motorerna producerar från 200 hk och en bra bit uppåt från det så lite på en höft kan man väl gissa att dom förbrukar i snitt 100 kW. dvs på 5 minuter är det 8 kWh/bil eller på 6 bilar 50 kWh per heat.

Har aldrig varit på en rallycrosstävling, men om det handlar om så korta race behövs inte lika snabb laddare på anläggningen. Då bör varje bils batteri ha tillräcklig energi för flera race, och den stödladdning som hinns med mellan racen bör räcka för att hålla igång en hel dag.

Är racen kring 5 minuter? Hur många per dag?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har aldrig varit på en rallycrosstävling, men om det handlar om så korta race behövs inte lika snabb laddare på anläggningen. Då bör varje bils batteri ha tillräcklig energi för flera race, och den stödladdning som hinns med mellan racen bör räcka för att hålla igång en hel dag.

Är racen kring 5 minuter? Hur många per dag?

Jag tror inte någon förare vill ha med sig mer batteri än vad han behöver för att klara ett heat med god marginal.
Men utgår man från att teamen idag tar med sig eget bränsle så kanske det blir så att teamen i framtiden har med sig egna batteribankar. Ett par gamla skrotade Teslabatterier i släpvangnen funkar kanske för att ladda rejsbilens mindre batteri mellan heaten.

Ja, heaten verkar vara däromkring. Det varierar säkert, kan ju tänka mig att finalerna är längre eller kvalen kortare.

Vet inte heller hur många heat dom kör men minst 4 per timme tycker man ju att dom borde hinna med för att inte tråka ut publiken.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Så jag menar att svårigheterna med eldrift även inom racing är kraftigt överdrivna och till största delen grundade på okunskap.

I Formula E har det funkat kanon! :tummenupp
Där bytte man hela bilen en ggn per race i början.
Från 18/19 så kör man samma bil i racen vilka tar ca 1h.
Så kan Formula E bilarna köra en timme utan att byta batteri borde de flesta andra sporter kunna det med.

I MotoE brann ju hela skiten upp före första racet men det var i depån.
I loppen har det funkat OK och jag tror inte någon hoj börjat brinna efter klotning ännu?
Har varit ganska OK race att se på också. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Parallell:

Jag kikar på motorsåg just nu. En nisch som i stort sett varit helt dominerad av tvåtaktsmotorer, då vikteffektförhållandet är helt väsentligt.

Stihl 220 klarar mellan 45 och 90 minuters arbete på en laddning. Laddningen tar 35 min. Med två batterier kör man hela dagen och min kontorskropp måste ändå vila efter ungefär halva tiden så jag klarar mig med ett även om jag bara skall kapa ved baki knuten.

Poängen kommer här: Sågen är dessutom både starkare och snabbare än motsvarande bensinsåg. För att inte tala om ljudnivå, miljövänlighet och driftsekonomi. Och service - ni som haft äldre motorsågar vet precis vad som orsakar mest krångel - det är inte svärdet eller kedjan...


Snöskotrar - omöjligt med eldrift? https://taigamotors.ca/snowmobiles/

Kolla särskilt på vikt och effekt. Märk väl att det inte försvinner 75% av effekten i värme utan här kommer den ut till mattan...

Batteriteknologin fortsätter att utvecklas, skall vi gissa dubbla räckvidden på 4-5 år?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har kabel på min Husqvarna, sågar jag träd längre bort än vad kabeln räcker så kommer jag ändå få betydligt värre problem än brist på energi.

Däremot tror jag den har förhållandevis låg effekt men någon minut extra kan jag stå ut med de få gånger jag sågar ved.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har kabel på min Husqvarna, sågar jag träd längre bort än vad kabeln räcker så kommer jag ändå få betydligt värre problem än brist på energi.

Däremot tror jag den har förhållandevis låg effekt men någon minut extra kan jag stå ut med de få gånger jag sågar ved.

Jo jag lånade en sådan i somras. Otroligt bra grej och hade det inte varit för att jag behöver hugga en bra bit från stugan hade jag nöjt mig med en sådan... lätt, stark och tyst.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag tror inte någon förare vill ha med sig mer batteri än vad han behöver för att klara ett heat med god marginal.
Men utgår man från att teamen idag tar med sig eget bränsle så kanske det blir så att teamen i framtiden har med sig egna batteribankar. Ett par gamla skrotade Teslabatterier i släpvangnen funkar kanske för att ladda rejsbilens mindre batteri mellan heaten.

Ja, heaten verkar vara däromkring. Det varierar säkert, kan ju tänka mig att finalerna är längre eller kvalen kortare.

Vet inte heller hur många heat dom kör men minst 4 per timme tycker man ju att dom borde hinna med för att inte tråka ut publiken.

När det handlar om så pass höga motoreffekter är ett litet batteri inte nödvändigtvis bästa lösningen. Celler som klarar hög ström har lägre energidensitet. Ett större batteri med högre energidensitet som klarar effekten är ofta win/win. Då kan man ju för omväxlings skull även köra längre lopp ibland utan att vara begränsad av energin.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så jag menar att svårigheterna med eldrift även inom racing är kraftigt överdrivna och till största delen grundade på okunskap.


SportHoj skulle dö om alla inlägg grundades på kunskap! :7peta


Jag frågade en vän.

Dom bränner 12 liter bensin varje heat, och det körs 15 heat per timme.

Den totala effektförbrukningen är alltså 10 MW så även om elbilarna har bättre verkningsgrad skulle det alltså behövas 3 st såna där Tesla superchargerstations a 1MW.

Till det behövs alltså 7500 Ampere och tre gånger så tjocka kablar som jag först gissade.

Vidare kör en bil ett heat varje timme, den har alltså en timme på sig att ladda 108 kWh, eller 30-35kWh beaktat att elbilen har högre verkningsgrad.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vet inte hur det är utomlands men om man beställer en anslutning på 1 MW här i Sverige från nätägaren så lär man hamna som högspänningskund. Då gäller spänningar på typ 10-20 kV fram till anslutningspunkten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vet inte hur det är utomlands men om man beställer en anslutning på 1 MW här i Sverige från nätägaren så lär man hamna som högspänningskund. Då gäller spänningar på typ 10-20 kV fram till anslutningspunkten.

Det är nog rimligtvis så här också med tanke på hur grov kabel som behövs annars.
Då behövs det bara en transformatorstation på varje motorstadion.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag frågade en vän.

Dom bränner 12 liter bensin varje heat, och det körs 15 heat per timme.

Den totala effektförbrukningen är alltså 10 MW så även om elbilarna har bättre verkningsgrad skulle det alltså behövas 3 st såna där Tesla superchargerstations a 1MW.

Till det behövs alltså 7500 Ampere och tre gånger så tjocka kablar som jag först gissade.

Vidare kör en bil ett heat varje timme, den har alltså en timme på sig att ladda 108 kWh, eller 30-35kWh beaktat att elbilen har högre verkningsgrad.

15 heat per timme?
Så ett heat är bara ett par tre minuter alltså?

12 liter motsvarar ca 110kWh. Som bränns på 3 minuter? 2,2MW går in i motorn då. Om vi säger att de håller full gas halva tiden, är det typ 4MW bensin med plattan i mattan. Om motorn producerar 400kW ger det en verkningsgrad på 10%. Låter lågt, eller vad säger du? Något stämmer nog inte riktigt, men helt off är inte siffrorna.

Om 12 liter stämmer, och motorn har mer normal verkningsgrad (inte 10%), uppskattar jag elbehovet för en elbil till 25kWh per bil. Så det går 125kWh per heat med 5 bilar. Då kan man köra typ ett heat var 10e minut isf.

1 MW med 10kV trefas AC ger att det behövs 60A fram till transformatorn.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
15 heat per timme?
Så ett heat är bara ett par tre minuter alltså?

12 liter motsvarar ca 110kWh. Som bränns på 3 minuter? 2,2MW går in i motorn då. Om vi säger att de håller full gas halva tiden, är det typ 4MW bensin med plattan i mattan. Om motorn producerar 400kW ger det en verkningsgrad på 10%. Låter lågt, eller vad säger du? Något stämmer nog inte riktigt, men helt off är inte siffrorna.

Om 12 liter stämmer, och motorn har mer normal verkningsgrad (inte 10%), uppskattar jag elbehovet för en elbil till 25kWh per bil. Så det går 125kWh per heat med 5 bilar. Då kan man köra typ ett heat var 10e minut isf.

1 MW med 10kV trefas AC ger att det behövs 60A fram till transformatorn.

Det var det svar jag fick och jag litar på honom så till den grad att jag inte ens brydde mig om att göra någon rimlighetsbedömning.
Men ja, ska dom hinna med 15 heat/h så det måste det nog vara max 3 minuter med tanke på att bilarna måste bort från banan innan nästa heat startas.


Han kör värstingklassen så 12 liter är nog inte genomsnittet bland förarna. Och ja, över 10% verkningsgrad ska en rallycrossmotor ha, minst det dubbla skulle jag gissa. Motorer har ju högst verkningsgrad på full last.

Kan vara det där med hur långa heaten är, jag plockade tidigare 5 minuter från heat på youtube vilket väl är huvudsakligen finaler man hittar och kanske 12 liter är efter ett finalheat. Och om ett kval på halva tiden skulle då bli ungefär halva bränsleförbrukningen = 6 liter och vi är uppe i 20% verkningsgrad.

Var tionde minut skulle bli 6 istället för 15 heat per timme och därmed skulle det antagligen krävas två tävlingsdagar för att hinna med det som idag körs på en dag.

Min erfarenhet från motocrossen är i alla fall att tävlingsdagarnas scheman är ganska fullpackade från tidig morgon fram till middagen. Jag tror detsamma sker bland bilarna. Dom fyller nog på med olika klasser så att dagarna blir fullt utnyttjade.
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det var det svar jag fick och jag litar på honom så till den grad att jag inte ens brydde mig om att göra någon rimlighetsbedömning.
Men ja, ska dom hinna med 15 heat/h så det måste det nog vara max 3 minuter med tanke på att bilarna måste bort från banan innan nästa heat startas.


Han kör värstingklassen så 12 liter är nog inte genomsnittet bland förarna. Och ja, över 10% verkningsgrad ska en rallycrossmotor ha, minst det dubbla skulle jag gissa. Motorer har ju högst verkningsgrad på full last.

Kan vara det där med hur långa heaten är, jag plockade tidigare 5 minuter från heat på youtube vilket väl är huvudsakligen finaler man hittar och kanske 12 liter är efter ett finalheat. Och om ett kval på halva tiden skulle då bli ungefär halva bränsleförbrukningen = 6 liter och vi är uppe i 20% verkningsgrad.

Var tionde minut skulle bli 6 istället för 15 heat per timme och därmed skulle det antagligen krävas två tävlingsdagar för att hinna med det som idag körs på en dag.

Min erfarenhet från motocrossen är i alla fall att tävlingsdagarnas scheman är ganska fullpackade från tidig morgon fram till middagen. Jag tror detsamma sker bland bilarna. Dom fyller nog på med olika klasser så att dagarna blir fullt utnyttjade.

Om energimängden som krävs är hälften blir det ju iaf typ 12 heat per timme. Sen lär det väl aldrig ske att samtliga klasser blir eldrivna. Jag gissar att under flera år kommer bara en klass vara el.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top