Elbil eller inte?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Japp du har helt rätt, dieselbilar drar mindre bensin :7peta

50 mil på motorväg är I N T E representativt om du skall jämföra en hybrid med en dieselbil. Kör dem båda i en månad i vardagen så kan vi prata sedan. Dina svar är lite som om jag provkör en Busa, konstaterar att accelerationen är fantastisk och därefter förklarar att Rossi skulle vinna VM i roadracing och han körde en sådan...

Fast du är inte ensam. Deutsche Umwelthilfe körde just ett test på plug-in hybrider där de först laddade ur batterierna så mycket det gick och lät sedan motorn ladda batteriet. Föga förvånande blev förbrukningen hög...

1) Deutsche Umwelthilfe körde just ett test på plug-in hybrider där de först laddade ur batterierna så mycket det gick och lät sedan motorn ladda batteriet. Föga förvånande blev förbrukningen hög...

Det lustiga är ju att det är precis så Toyota Prius och den Toyota hybrid jag hyrt i Helsingborg, fungerar. Motorn laddar batteriet.

2) Kör dem båda i en månad i vardagen så kan vi prata sedan.
Där har vi tydligen problemet med mig och Toyotas hybrider.
I Höganäs i vardagen använder jag och min särbo våra cyklar var sig det gäller att åka och handla eller cykla till Sporthallen för att gymma eller simma. Vi tar inte bil.
Och i Göteborg använder inte jag frivilligt bil. Det blir cykel eller i dåligt väder spårvagn buss.
Bil, ja det är tex Halmstad sedan Borås och så hem igen till Gbg. Landsvägskörning.

3) Det har påpekats i den här tråden att taxi kört med Prius.
A) Gissar det berott på som i Göteborg, miljöbilsparkering på gata har varit gratis.
B) Taxi har fått andra stolar, fått nya stolar regelbundet, för när min bekant som hade Prius som tjänstebil och uppskattade 0,7L/mil klagade hos Toyota över att stolen gjorde att han fick ont i ryggen blev svaret: Våra kunder brukar inte köra så långt.
Så han bytte bort Priusen till Ford Focus, bättre stol.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du får väl prata med någon av det otal taxichaffisar som kör Prius så får du höra vad det beror på...

Kör man Prius på 0,7 liter/mil, inte kan sitta i stolen och får förklarat att kunderna inte kör så långt så låter det mer som rena dumheter, även kallat rent bullshit. Det är ju bara att kolla körsträckorna på de beg Prius som säljs. Samt läsa de breda undersökningar som gjorts under många år över driftsäkerhet osv över hela världen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Motorn laddar batteriet

Motorn laddar normalt inte batteriet. Batteriet laddas vid motorbromsning och i nedförsbacke.

Vid långa sträckor på plan mark i låg fart ömsom laddas batteriet (för att öka belastning och verkningsgrad på motorn) och ömsom körs bilen på el. På kortare sträckor bara på el.

Dock händer det att motorn körs bara för att hålla uppe motortemperaturen eller kupétemperaturen, vilket är lite trist. Jag borde egentligen ha en skiva framför kylaren från höst till vår, för att minska på sån onödig körning.

Sen om man laddar ur batteriet genom att stå still med belysning/AC igång behöver motorn såklart ibland ladda batteriet. Målet är att ligga på 50-55% laddning på Priusen. Motorn brukar slås igång vid 40%. Så då körs motorn då och då.

Gissar att i det tyska testet har de laddat ur till under målnivån, så att bilen bränner en massa bensin för att komma upp till målnivån. Och det ökar såklart förbrukningen ett tag. Speciellt på en laddhybrid med större batteri, om det är mycket energi dom ska in. Men sett till en längre sträcka där energin som laddats ur fått driva bilen blir såklart förbrukningen låg.

Sen apropå 0,7l/mil. Eftersom att du kört någon annan Toyota som då antagligen inte har lika aerodynamisk form som Priusen, plus hög fart, är ju högre förbrukning normalt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hur många minuter håller batteriet i Blocks temp?

Borde ju iofs klara ett rallycross-heat men hur många elverk ska stå i depån och brumma för att ladda några alla rejsbilar mellan heaten? :va

Ström från Vattenfall lär ju inte befintliga kopparkablar klara för en hel depå.

Befintligt är gjort för kaffemaskiner så det är riktigt men ska väl inte vara värre att lösa än ett gäng publika laddstolpar. Klarar systemet i bilen att ta emot så kan dom nog leverera snabba laddtider =)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Hur många minuter håller batteriet i Blocks temp?

Borde ju iofs klara ett rallycross-heat men hur många elverk ska stå i depån och brumma för att ladda några alla rejsbilar mellan heaten? :va

Ström från Vattenfall lär ju inte befintliga kopparkablar klara för en hel depå.

Jag gissar att man kan komma att använda ett mellanlagrande batteri i en kontainer. Typ som Tesla "megapack":
https://www.google.com/amp/s/electrek.co/2019/11/29/tesla-mobile-supercharger-megapack/amp/

Eller så laddar de från väggen och lägger ett schema som tillåter laddning mellan loppen. Låt säga att de använder 100kWh per bil och race. Då kan 10 bilar ladda upp på en timme med en tredje generationens Tesla supercharger på 1MW. Tillräcklig elanslutning finns ju inte vid banorna idag. Men man kan väl dra in när det behövs.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I vart fall betydligt enklare - och billigare - än att bygga en bensinmack...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
I förrgår inträffade det för andra gången på några månader att min laddhybrid (KIA Optima -17) hade tomt 12V-batteri. Den tål inte att bli stående med enstaka turer på batteridrift. Trots att drivbatteriet är fulladdat med sladden i väggen finns det ingen DC/DC-converter som för över elektroner till det lilla batteriet. När man kommer till bilen märker man att den inte känner av nyckeln. Då får man pilla bort en plastkåpa på dörrhandtaget och ta ut en "nödnyckel" ur nyckeln. Då kan man öppna bilen mekaniskt. Nu är tanken att man ska dra i ett handtag i hatthyllan för att öppna bagaget där batterierna sitter. Eftersom jag inte får upp luckan kopplar jag in en laddare under huven där en bärgarkille visat att det går. Efter en stunds laddning funkar elektroniken tillräckligt bra för att man ska kunna använda bilen.
----
Bilen har gått 12200 mil nu och i snitt har den dragit 0,31 liter/mil. Som sämst på en tankning har det varit dubbla den siffran, men då har det varit enbart landsväg/motorväg utan möjlighet att ladda.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har hänt farsan något liknande ett antal gånger. Kia Niro,,,Nero tror jag hans heter. Samma årsmodell. Bärgning till verkstad och byta ut batteriet.

Känns verkligen mysko att de inte löst strömförsörjningen på ett bättre vis. Varför ha ett litet skitbatteri när det sitter ett rejält redan i bilen!!? En konverter hade julöst det hele galant.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
De utnyttjar väl så mycket de kan från bensindrivna modeller. Använder man bilen är det ju inget problem. Det blir allt vanligare att bilar får slut i batteriet när de står, men att det händer när den är kopplad till ett eluttag är irriterande.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har hänt farsan något liknande ett antal gånger. Kia Niro,,,Nero tror jag hans heter. Samma årsmodell. Bärgning till verkstad och byta ut batteriet.

Känns verkligen mysko att de inte löst strömförsörjningen på ett bättre vis. Varför ha ett litet skitbatteri när det sitter ett rejält redan i bilen!!? En konverter hade julöst det hele galant.

Det laddas ju från det stora batteriet så det är nog inte där problemet ligger.

Övriga komponenter i en bil är ju 12V och därför går dessa precis som i vilken bil som helst på 12V-batteriet.

Varför det pajar har kanske med själva 12V-batterierna att göra? Köpta på Biltema?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det finns ingen koppling från högspänningsbatteriet till 12V. Jag har inte behövt byta ut det lilla batteriet utan laddade det den 29:e april och har kört ungefär 700 mil sen dess.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om jag förstått det rätt är denna problematik ett av skälen till att att flera tillverkare är på väg över till 48-voltsteknik, framför allt för lätthybriderna. Eftersom 48 volt inte räknas som högspänning går det att driva betydligt fler av de elektriska komponenterna (inte bara drivlinan) direkt från huvudbatteriet. Detta är inte möjligt med högspänningsbatterierna. Även om det går att lösa med en DC-DC-omvandlare mellan högspänningsbatteriet och 12-voltssystemet antar jag att det blir en del effektförluster med den lösningen, så ju mer av de elektriska komponenterna som går att driva direkt från huvudbatteriet, utan omvandling, desto bättre.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det finns ingen koppling från högspänningsbatteriet till 12V. Jag har inte behövt byta ut det lilla batteriet utan laddade det den 29:e april och har kört ungefär 700 mil sen dess.

Det tror jag inte på.

Men en vanlig orsak till urladdade 12V-batterier på elbilar är för låg laddspänning från "generatorn" (dcdc), så att 12V-batteriet inte blir fullt laddat.

Ingenjörer världen över verkar inte ha förstått att laddspänningen är temperaturberoende på ett blybatteri.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det tror jag inte på.

Men en vanlig orsak till urladdade 12V-batterier på elbilar är för låg laddspänning från "generatorn" (dcdc), så att 12V-batteriet inte blir fullt laddat.

Ingenjörer världen över verkar inte ha förstått att laddspänningen är temperaturberoende på ett blybatteri.

Den laddar 12V-batteriet när man kör inte annars. Det är ingen elbil utan en laddhybrid.
Jag laddade batteriet i förrgår kväll, körde 12 mil, laddade drivbatteriet och det gick utmärkt att köra 5 mil igen. Hade batteriet varit dåligt hade jag fått börja om med laddare.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Den laddar 12V-batteriet när man kör inte annars. Det är ingen elbil utan en laddhybrid.
Jag laddade batteriet i förrgår kväll, körde 12 mil, laddade drivbatteriet och det gick utmärkt att köra 5 mil igen. Hade batteriet varit dåligt hade jag fått börja om med laddare.

Du påstod att det inte finns någon DCDC.

Att DCDC inte är aktiv när bilen inte är igång, eller har laddat klart stora batteriet, är något annat, och ganska vanligt. Och det jag säger är att anledningen till att 12V laddas ur på den korta tiden beror på att det inte laddats upp ordentligt av bilen. Man har valt en för konservativ laddspänning över 12V-batteriet.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Du påstod att det inte finns någon DCDC.

Att DCDC inte är aktiv när bilen inte är igång, eller har laddat klart stora batteriet, är något annat, och ganska vanligt. Och det jag säger är att anledningen till att 12V laddas ur på den korta tiden beror på att det inte laddats upp ordentligt av bilen. Man har valt en för konservativ laddspänning över 12V-batteriet.
Jag kan erkänna att jag har fel om DC/DC-converter. Inga problem, men det är inte dåliga batterier monterade. Mina första tre år med bilen fungerade det bra, men efter mars har jag knappt använt bilen. Nu har problemet uppstått.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag kan erkänna att jag har fel om DC/DC-converter. Inga problem, men det är inte dåliga batterier monterade. Mina första tre år med bilen fungerade det bra, men efter mars har jag knappt använt bilen. Nu har problemet uppstått.

Då låter det ännu mer troligt att det beror på att bilen inte laddar blybatteriet ordentligt.

Jag har inte skrivit något om kvaliteten på ditt blybatteri! =)
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top