Elbil eller inte?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Toyota Prius är ett bra exempel på detta. Har funnits i mer än 15 år och har högst resonabla driftskostnader oavsett om du kör i stan eller på landsväg. Där funkar det som tänkt, men det är väl den enda...

Det enda den bilen var snål på var i testet ! #

En bekant sambo med en kollega på jobbet hade Prius ett tag som tjänstebil. Den drog ca 0,7L/mil.
Jag hyrde en Prius en helg (nyfiken) körde i Gbg TR Ödåkra i Skåne och lämnade tillbaka den.
Bara kolla körsträckan på kvittot från Toyota Biluthyrning i Mölndal och hur mycket bensin som gått åt.
För att räkna ut 0,69L/mil.

Är det resonabel driftkostnad ca 0,7 L/mil ?

# Toyotas designutmaning när det gällde Prius var hur stort skulle batteriet vara.
Ju mindre batteriet var dessto mer bensin drog bilen under standardtestet dit bilen kommer med laddat batteri.
Ett test där man inte mäter hur mycket energi som batteriet ger under testet och absolut inte hur mycket bensin som gått åt för att ladda batteriet.

Och ju större batteriet görs desto mindre bensin går åt under standardtestet.
Med tillräckligt stort batteri, bensinförbrukning 0,1 eller tom 0,0 L/mil

Valet blev en batteristorlek för 0,39(?)L/mil i standardtestet. Om jag minns rätt.
Och bluffen svaldes med hull och hår av media.

Jag har nyligen hyrt en annan Toyota hybrid i Helsingborg för resa till Höganäs ner till Väla / Helsingborg Höganäs och sedan tillbaka till Helsingborg för att lämna den, igen ca 0,7 L/mil.
Hur jag kör ? Samma fart som alla andra på vajerräckevägen Höganäs - Helsingborg.....

Och egentligen hur ska en
Bensinmotor som driver en generator som laddar ett batteri som driver en elmotor som driver hjulen. kunna slå en
Bensinmotor som driver hjulen.

Generator verkningsgrad
Batteriverkningsgrad
Elmotorverkningsgrad
försämrar ju allihopa.

Jämfört med direktdrift.
Jo om växellådan har riktigt dålig verkningsgrad !
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Man får ju "betala" med lägre maximalt vridmoment och effektuttag vid höglast. Men om man är beredd att göra den uppoffringen, anser du att det fortfarande inte är bränslebesparande?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Cathie Björk: Laddhybridernas uppgång och fall
2030 kommer en laddhybrid vara lika intressant som en bil kompletterad med häst skulle ha varit 1915. Utifall bensinen skulle ta slut.


https://www.mestmotor.se/recharge/a...athie-bjork-laddhybridernas-uppgang-och-fall/

Underbar artikel. Säger en del om hur Catie Björk lever.
Citat:
Men du. Om det är så jäkla jobbigt att åka bil och umgås med familjen så att du måste få 70+ mil avverkade så snabbt som möjligt (utan stopp är argumentet) kanske du ska ta och fundera över din familjesituation istället? (Är familjelivet bra borde du ändå inte köra mer än fyra timmar i sträck.)
slut citat

På den tiden när det var Chamonix vinter och sommar så gick starten med färjan Limhamn Dragör 0700.
Sedan turades vi fyra i bilen om att köra. Normalt byte varje timme. En hade till uppgift hålla koll och sällskap åt föraren.
De två övriga umgås och sova på natten. Framme i Chamonix ca 0300.
Ca 150 mil genom Danmark, Tyskland, Schweiz, Frankrike, 20 timmar.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
...

Och egentligen hur ska en
Bensinmotor som driver en generator som laddar ett batteri som driver en elmotor som driver hjulen. kunna slå en
Bensinmotor som driver hjulen.

Generator verkningsgrad
Batteriverkningsgrad
Elmotorverkningsgrad
försämrar ju allihopa.

Jämfört med direktdrift.
Jo om växellådan har riktigt dålig verkningsgrad !

Jag hoppas frågan var retorisk.
- Nerförsbackar och inbromsning = laddning går till batteriet, den energin ger du bort i en vanlig bil.
- Uppförsbackar och acceleration = batteriet ger energi till framdrivning

En Prius är optimerad för blandad körning. Om du ligger i 120 på en motorväg non-stop är 0,7 fortfarande bra för en bensinbil. Kör du blandad körning och stadskörning spöar Priusen de flesta bensinbilarna. Att den sedan perfekt summerar Toyota som en oerhört tråkig bil kan man tycka saker om men skall du förklara bort fysik med argument som passar en Trump-supporter får du jobba lite hårdare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hoppas frågan var retorisk.
- Nerförsbackar och inbromsning = laddning går till batteriet, den energin ger du bort i en vanlig bil.
- Uppförsbackar och acceleration = batteriet ger energi till framdrivning

En Prius är optimerad för blandad körning. Om du ligger i 120 på en motorväg non-stop är 0,7 fortfarande bra för en bensinbil. Kör du blandad körning och stadskörning spöar Priusen de flesta bensinbilarna. Att den sedan perfekt summerar Toyota som en oerhört tråkig bil kan man tycka saker om men skall du förklara bort fysik med argument som passar en Trump-supporter får du jobba lite hårdare.

Har Prius+ och Auris hybrid i "extended" family sedan decennier. De har dragit ganska precis halvlitern nästan oavsett körförhållanden - det är bara när man laddar på på motorväg (över 120) som förbrukningen går över 0,65.

Hyrde Prius en vecka 2006 och körde Frankrike runt med. 0,5 l/mil snitt över 450 mil och då var det allt ifrån två dagar i Paris med omnejd och motorvägar, småvägar, bergsvägar osv.

Syrrans Prius+ har gått 21.000 mil och dragit precis 0,5 liter/mil i genomsnitt. Då har den sju säten, vårdas inte alls särskilt bra, har gått fem eller sex gånger till Italien med familjen. Inget har gått sönder, bara vanlig service.

Även taxi Sthlm är nöjda med sina Prius. Det brukar vara bakfjädrarna som ger upp där vid 40.000 mil, annars går de utan vidare till 60.000. Och av någon anledning påstår även taxichaufförerna att de ligger kring halvlitern oavsett om de kör innerstad eller Arlanda...

Så visst funkar det - jag menar att Prius är ett bra (kanske det enda bra) exempel på fungerande hybrid.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det enda den bilen var snål på var i testet ! #

En bekant sambo med en kollega på jobbet hade Prius ett tag som tjänstebil. Den drog ca 0,7L/mil.
Jag hyrde en Prius en helg (nyfiken) körde i Gbg TR Ödåkra i Skåne och lämnade tillbaka den.
Bara kolla körsträckan på kvittot från Toyota Biluthyrning i Mölndal och hur mycket bensin som gått åt.
För att räkna ut 0,69L/mil.

Är det resonabel driftkostnad ca 0,7 L/mil ?

# Toyotas designutmaning när det gällde Prius var hur stort skulle batteriet vara.
Ju mindre batteriet var dessto mer bensin drog bilen under standardtestet dit bilen kommer med laddat batteri.
Ett test där man inte mäter hur mycket energi som batteriet ger under testet och absolut inte hur mycket bensin som gått åt för att ladda batteriet.

Och ju större batteriet görs desto mindre bensin går åt under standardtestet.
Med tillräckligt stort batteri, bensinförbrukning 0,1 eller tom 0,0 L/mil

Valet blev en batteristorlek för 0,39(?)L/mil i standardtestet. Om jag minns rätt.
Och bluffen svaldes med hull och hår av media.

Jag har nyligen hyrt en annan Toyota hybrid i Helsingborg för resa till Höganäs ner till Väla / Helsingborg Höganäs och sedan tillbaka till Helsingborg för att lämna den, igen ca 0,7 L/mil.
Hur jag kör ? Samma fart som alla andra på vajerräckevägen Höganäs - Helsingborg.....

Och egentligen hur ska en
Bensinmotor som driver en generator som laddar ett batteri som driver en elmotor som driver hjulen. kunna slå en
Bensinmotor som driver hjulen.

Generator verkningsgrad
Batteriverkningsgrad
Elmotorverkningsgrad
försämrar ju allihopa.

Jämfört med direktdrift.
Jo om växellådan har riktigt dålig verkningsgrad !

Som sagts beror förbrukningen i en Prius mest på hur fort bilen körs, precis som elbilar. Motorn ligger alltid på över 30% verkningsgrad, annars stängs den av. Dock med extra förluster i kraftöverföringen, precis som du säger. Med hög belastning/hastighet kan totalverkningsgraden bli sämre än en vanlig bensinare med hög utväxling. Men allmänt blir förbrukningen bra. Den stora fördelen är stadskörning, då man kan ligga under 0,40 i snitt.

Min förbrukning i runda slängar:
110km/h - 0,55
100 0,50
90 0,45
80 0,40

Mitt rekord på en längre sträcka är 0,37 på 27 mil (10 liter). Då var resan på kuperade och slingriga 70-vägar där jag kunde köra otroligt mycket på el.

Över 0,7 har jag bara sett de första 5 minuterna när motorn är kall. När jag köpte bilen stod det 0,65 i färddatorn. Säljaren körde tydligen oftast bara några km från hemmet till jobbet. Själv har jag bara haft över 0,55 i medel över en tank en gång. Då var framhjulslagret helt slut, så att bromsskivan lutade sig mot ena bromsbelägget hela tiden. Annars gäller siffrorna enligt ovan, och jag brukar landa mellan 0,43 och 0,47 över en tank vanligtvis.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hoppas frågan var retorisk.
- Nerförsbackar och inbromsning = laddning går till batteriet, den energin ger du bort i en vanlig bil.
- Uppförsbackar och acceleration = batteriet ger energi till framdrivning

En Prius är optimerad för blandad körning. Om du ligger i 120 på en motorväg non-stop är 0,7 fortfarande bra för en bensinbil. Kör du blandad körning och stadskörning spöar Priusen de flesta bensinbilarna. Att den sedan perfekt summerar Toyota som en oerhört tråkig bil kan man tycka saker om men skall du förklara bort fysik med argument som passar en Trump-supporter får du jobba lite hårdare.

Frågan var inte retorisk.
Den visade min och en bekants erfarenhet av Toyotas laddhybrider. Hans ca 0,7 L/mil med Toyota Prius.
Min både med en Toyota Prius hyrbil 0,69L/mil på ca 50 mil.
Min med en annan Toyota laddhybrid i NV Skåne, mest körd i Höganäs, Höganäs till Helsingborg Väla, också ca 0,7L/mil.

Som jämförelse så hade två vänner en Volvo drivE V50(?) . Den drog för dom ca 0,5 liter diesel/mil.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Frågan var inte retorisk.
Den visade min och en bekants erfarenhet av Toyotas laddhybrider. Hans ca 0,7 L/mil med Toyota Prius.
Min både med en Toyota Prius hyrbil 0,69L/mil på ca 50 mil.
Min med en annan Toyota laddhybrid i NV Skåne, mest körd i Höganäs, Höganäs till Helsingborg Väla, också ca 0,7L/mil.

Som jämförelse så hade två vänner en Volvo drivE V50(?) . Den drog för dom ca 0,5 liter diesel/mil.

Japp du har helt rätt, dieselbilar drar mindre bensin :7peta

50 mil på motorväg är I N T E representativt om du skall jämföra en hybrid med en dieselbil. Kör dem båda i en månad i vardagen så kan vi prata sedan. Dina svar är lite som om jag provkör en Busa, konstaterar att accelerationen är fantastisk och därefter förklarar att Rossi skulle vinna VM i roadracing och han körde en sådan...

Fast du är inte ensam. Deutsche Umwelthilfe körde just ett test på plug-in hybrider där de först laddade ur batterierna så mycket det gick och lät sedan motorn ladda batteriet. Föga förvånande blev förbrukningen hög...
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Köpte en begagnad flexfuel-reggad silverado 1500, med låga mil, i helgen.
Fortfarande bättre totalekonomi än en elbil.

Frå dra 1500, lasta 800 och drar litern/mil.
Dessutom bekväm, tyst och väldigt trygg (iaf känslan)

Jag var orolig att det skulle bli dyrt, men kör under 1000 mil (säg 500 om året) så elbilarnas kostnad (för de praktiska) är så ofantligt enorm fortfarande!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Frågan var inte retorisk.
Den visade min och en bekants erfarenhet av Toyotas laddhybrider. Hans ca 0,7 L/mil med Toyota Prius.
Min både med en Toyota Prius hyrbil 0,69L/mil på ca 50 mil.
Min med en annan Toyota laddhybrid i NV Skåne, mest körd i Höganäs, Höganäs till Helsingborg Väla, också ca 0,7L/mil.

Som jämförelse så hade två vänner en Volvo drivE V50(?) . Den drog för dom ca 0,5 liter diesel/mil.

Låg ni 130-140 på mätaren då eller?

I så fall är det nog normalt. Annars vet jag inte hur det ska förklaras. Då låter det ovanligt högt. Att tilläggas till min historia är att min Prius är från 2004 och har gått 35 tusen. Skramlar rätt bra om ventilerna om den gamla motorn, men den går trots det rätt snålt.

Jag har kört V50 bensin, och det bästa jag lyckades med var 0,8l/mil, vilket var rätt bra gjort eftersom att den normalt drog litern. Men då körde jag bara i 80-90.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köpte en begagnad flexfuel-reggad silverado 1500, med låga mil, i helgen.
Fortfarande bättre totalekonomi än en elbil.

Frå dra 1500, lasta 800 och drar litern/mil.
Dessutom bekväm, tyst och väldigt trygg (iaf känslan)

Jag var orolig att det skulle bli dyrt, men kör under 1000 mil (säg 500 om året) så elbilarnas kostnad (för de praktiska) är så ofantligt enorm fortfarande!

Ja, och kör man 20 mil om året och behöver dra 20 tonssläp är ju en Scania A-traktor från 1972 helt överlägsen...

:hej
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Såna erfarenheter har jag också sett med Prius. Bra på blandad körning i stan och dyl. Inte alls bra på motorvägskörning. Där är "miljödieslar" som V50 D2 eller dyl bättre på. Använd bilen i den trafiken där den är optimerad för.

Här också en elbilsägare. Jag och min sambo köpte 2.5 år sen en Nissan Leaf 2014. Det var en fd tjänstebil som hade gått runt 2800 mil. Nu har vi kört runt 7400 mil.

Innan dess hade vi 2 vardagsbilar (förutom en veteran och min MC): en Renault Megane och en Volvo V70. MEganen bytes mot Leafen.

Volvo:n är bra om man ska dra släpkära, om vi har långresor (dvs mer än 12 mil och ingen möjlighet att ladda) eller helt enkelt när elbilen är upptagen. För vi har både jobb med 3 mils enkelresa.

Vi försöker köra Leafen så mycket som det går inom den begränsningar som finns. Och det har lyckats hyfsad bra. Volvo:n går omkring 1200 mil om år, Leafen runt 2200 mil. Nu i Coronatiden och med mycket hemmajobb har Volvo:n inte används särskilt mycket.

Som "lovad" är Leaf:en nästan till underhålls fritt. Behöver ibland kolla bromsklossar och byta torkarblad och bromsvätska osv. Sedan har jag behövt byta det vanliga 12V batteriet på den och det blev någon gång en punka.
Laddkostnader går i snitt på runt 300 sek el per månad. Vi laddar nästan alltid hemma. Vi behövt installera en laddbox.

Batteriet är en svar punkt, särskilt Nissans batterier som ej har aktiv kylning är känsliga för hög temperatur och sliter fort isf. I det Svenska klimatet har det inte varit sä värst. Så länge är batteri capacitet lika bra som ny.

Sedan är körningen väldigt smidigt jämfört med en likdan bil. Verkligen pigg acceleration (även den klena 105 hk motor har bra drag) och helt OK funtkion för en bil från 2014. Att man kan kalla den ful är en smaksak. Den är vass i sin design och sedan finns det även folk som kör frivillig i en Fabia Kombi.

Vad kan man mer säga? Jo, infotainment och NAV suger. och man kan koppla upp den mot en app i mobilen som Volvo Connect, men detta Nissan System är ingen höjdare. Ingen primärfunktion, men det är skönt att kunna förkonditionera bilen hemma (fast det finns ocksp timers i bilen för det).

Bilen är inte billig i anskaffning (vi gav runt 155.000 då: vilket är bara hälften av nypris). Vi kunde köpt kanske en en ny eller nästan ny lika stor bensinbil för samma pengar. Kanske lite mindre bil, men änd¨å 4 år nyare. Det suget att prova på elbil och den smidiga drivlinjen var ändå värt att prova. Och jag och min sambo har inte ångrat det. Egentligen är den alltid första valet, och det är inte för att driftkostnader är mindre. Den är pigg och smidig, särskilt jämförd med V70.

Ska man ge sig igen på marknaden tror jag men hade gärna haft lite mer räckvid. Nu krävs det ibland mer planering än vad man önskar sig. Och kanske lite mer att välja. Elbilar ser fortfarade väldigt "futuritiska" ut. Men tydligen är inte marknaden tillräcklig mogen för liten mer mainstream.

Det kommer nu också mer luxbilar som Audi, Jaguar, Polestar 2 och snart XC40 BEV, men egentligen behöver det inte vara så finurlig. En Zoe skulle duga utmärkt. Då jag köpte Zoe fanns den bara endast med hyrbatteri och det ville jag inte. Kanske kolla hos Hyundai eller Kia.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det ingen verkar fatta är att en hybridbil kan öka totalverkningsgraden för en personbil ganska väsentligt via bromskraftregenerering och att man kan ha en downsizad motor som tillsammans med motor nr2 ändå ger tillräcklig effekt för accelerationer.

Det är det nog många som fattar. Och det gäller ju speciellt dom "självladdande" hybriderna och dess tänkta körcykler.

Men laddhybrider marknadsförs ofta som att man kör vardagen med el och använder bensinmotorn enbart för långfärder. Dvs till vardags ska elmotorn själv göra jobbet och därför vara dimensionerad för det, och vid långfärden som, om bilen mestadels går på landsväg och motorväg, så kommer bensinmotorn få jobba själv vid dom turerna, är inte så mycket regenerering vi den typen av körning.

Och ska jag köra en laddhybrid på enbart el 99% av gångerna, så släpar jag ju faktiskt runt på en bensinmotor med kringsystem som vid dessa tillfällen ej används men ändock ska servas och underhållas. Så även om laddhybriderna kändes som en vettig kompromiss från början så blir totalkostnaden nog ofta mer än om man går fullt ut till elbil. Om man nu klarar långresorna utan laddångest eller tycker att det matchar ens behov av pauser bra, själv vill jag köra på när jag ska långt.
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
ska jag köra en laddhybrid på enbart el 99% av gångerna, så släpar jag ju faktiskt runt på en bensinmotor med kringsystem som vid dessa tillfällen ej används men ändock ska servas och underhållas.

Har aldrig ägt en laddhybrid, men oljebytena borde baseras på gångtid istället för miltal, tänker jag. Vet inte vad de har för serviceintervall dock.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Och min gamla slit arg till opel omega med 20k+ mil på mätaren ligger på 0,63 blandad körning. Tyst o stabil bil utan några som helst service kostnader..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har aldrig ägt en laddhybrid, men oljebytena borde baseras på gångtid istället för miltal, tänker jag. Vet inte vad de har för serviceintervall dock.

Brukar ju bytas en gång per år oavsett.

Men går bensinmotorn för lite kan det bli tvärt om, oljan blir kass i laddhybrid

https://www.dn.se/ekonomi/motor/stor-andel-elkorning-holl-pa-att-motorhaveri-for-laddhybriden/

Reza Mokhtari i Uppsala har kört sin ett år gamla Kia Niro laddhybrid nästan uteslutande på el. Det höll på att rasera bensinmotorn.

... –?Nu sade man till mig att det inte var något fel på högtryckspumpen, utan att det var mitt körsätt som hade orsakat att det var bensin i motoroljan. De menade att jag använt bensinmotorn för lite, och att det var det som hade orsakat problemet med bensin i oljan, säger Reza Mokhtari.

Men det kan ju inte varit när man kört bara med el, utan snarare när bensinmotorn hjälpt till i korta stinter utan att ha värmts upp först. Men det verkar inte finnas funktionalitet som säkerställer det, och dom flesta startar motorn om dom känner att dom behöver extra kraft vid exempelvis en omkörning.

Åter, det här gäller INTE mildhybrider eller icke laddbara som diskuterade Toyota Pris (oftast) är.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top