REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 170 av 190 FörstaFörsta ... 70120145164165166167168169170171172173174175176 ... SistaSista
Resultat 3 381 till 3 400 av 3783
  1. #3381
    Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Pinegrove, Scania
    Hoj
    Husqvarna FE501, Skramlaha R1
    Inlägg
    2 409
    Men hur tänkte de där?

    - Vi har problem med mjukvaran i bilen, vi fixar inte detta själva.. Vad ska vi göra?
    - Jag vet! Vi tar in ett företag som är kanske den mest erkänt urusla tillverkaren av mjukvara som existerar!

    Hade man varit en gnutta konspiratoriskt lagd skulle detta kunna tolkas som om de vill misslyckas med att producera en bra elbil..
    Improvise, adapt, overcome.

  2. #3382
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 328
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Blir intressant när bilen mitt i en omkörning helt plötsligt slutar fungera för att mjukvaran tycker att den ska uppdatera.
    Eller helt plötsligt hänger sig och inga knappar eller reglage fungerar, inte ens bromsen eller ratten.
    Nja så illa gick det inte för Robert Collin men i försöken ställa in Navigatorn på tryckskärmen "halkade fingrarna på skärmen" och han lyckades sätta ACn på max vilket gjord det "lite väl svalt" i kupen.
    Men vid besök hos VW kunde en tekniker återställa ACn.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  3. #3383
    feg och talanglös pjohans avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Precis vid ringen
    Hoj
    En sån där grön.
    Inlägg
    5 313
    Cathie Björk: Laddhybridernas uppgång och fall
    2030 kommer en laddhybrid vara lika intressant som en bil kompletterad med häst skulle ha varit 1915. Utifall bensinen skulle ta slut.


    https://www.mestmotor.se/recharge/ar...gang-och-fall/

    Intern ladd-fight mellan förespråkare av rena elbilar (som skibent ovan) och laddhybrider (kommentarer). Kan hålla med, laddhybrid ser bra ut på pappret, men hur kul är det i praktiken med två drivlinor som ska underhållas, speciellt som att målet måste vara att den ena inte ska användas alls... vilket den inte ens verkar hålla för.

    Fast åka till fjällen med familjen i en elbil som inte är Tesla känns ännu lite osäkert i min värld. Är väl en gång per år som en laddhybrid hade varit att föredra.
    Sent from my IBM System/360 using hålkort

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Jag gjorde som vi gör för det mesta på sporthoj, tog det helt ur luften bara.
    Citat Ursprungligen postat av BRASSARN Visa inlägg
    Jag tror liksom att det gäller att visa att man är man nog att köra, för då aktar sig andra fordon, och riskerna minskar, och därigenom minskar antalet olyckor!’

  4. #3384
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 796
    Citat Ursprungligen postat av pjohan Visa inlägg
    Cathie Björk: Laddhybridernas uppgång och fall
    2030 kommer en laddhybrid vara lika intressant som en bil kompletterad med häst skulle ha varit 1915. Utifall bensinen skulle ta slut.


    https://www.mestmotor.se/recharge/ar...gang-och-fall/

    Intern ladd-fight mellan förespråkare av rena elbilar (som skibent ovan) och laddhybrider (kommentarer). Kan hålla med, laddhybrid ser bra ut på pappret, men hur kul är det i praktiken med två drivlinor som ska underhållas, speciellt som att målet måste vara att den ena inte ska användas alls... vilket den inte ens verkar hålla för.

    Fast åka till fjällen med familjen i en elbil som inte är Tesla känns ännu lite osäkert i min värld. Är väl en gång per år som en laddhybrid hade varit att föredra.
    Det ingen verkar fatta är att en hybridbil kan öka totalverkningsgraden för en personbil ganska väsentligt via bromskraftregenerering och att man kan ha en downsizad motor som tillsammans med motor nr2 ändå ger tillräcklig effekt för accelerationer.

    Men hela debatten är allt för svartvit för att någon ska fatta det, och kunderna vill att varje motor ska kunna köras var för sig så istället för en förbränningsmotor på 25hk och en elmotor på 75 hk så vill kunden ha en 100 hk förbränningsmotor för de gånger han har slut batteri samt en 100hk elmotor för tiden han kör på el.
    Men på det viset nyttjar man inte potentialen i en hybridbil.
    Dessutom måste förarna av såna bilar lära sig att bromsa rätt så att batteriet laddas vid inbromsningarna istället för att bromsningarna producerar värme i bromsskivorna.

    25hk räcker alltså för bilens genomsnittliga energibehov på ett ungefär och sen kan batteriet laddas av bränslet medans man kör så att det finns batterikraft tillgängligt för acceleration.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  5. #3385
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 764
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    25hk räcker alltså för bilens genomsnittliga energibehov på ett ungefär och sen kan batteriet laddas av bränslet medans man kör så att det finns batterikraft tillgängligt för acceleration.
    Toyota Prius är ett bra exempel på detta. Har funnits i mer än 15 år och har högst resonabla driftskostnader oavsett om du kör i stan eller på landsväg. Där funkar det som tänkt, men det är väl den enda...
    Buy quality, cry once.

  6. #3386
    Medlem checksters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Umeå
    Hoj
    Yamaha och nån BMW
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Toyota Prius är ett bra exempel på detta. Har funnits i mer än 15 år och har högst resonabla driftskostnader oavsett om du kör i stan eller på landsväg. Där funkar det som tänkt, men det är väl den enda...
    Toyota Prius fungerar bra efter 15års användning också, utan batteribyte i dom flesta fall, det blir intressant att se hur många Tesla av första generationen som fortfarande är i trafik efter 15-20år

  7. #3387
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
    Inlägg
    2 025
    Citat Ursprungligen postat av checkster Visa inlägg
    Toyota Prius fungerar bra efter 15års användning också, utan batteribyte i dom flesta fall, det blir intressant att se hur många Tesla av första generationen som fortfarande är i trafik efter 15-20år
    En Prius får man känslan av att det nog vore skönast om någon annan satt bakom ratten. Man kommer dit man ska med lite mindre livslust än man hade före åkturen.

  8. #3388
    Medlem checksters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Umeå
    Hoj
    Yamaha och nån BMW
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    En Prius får man känslan av att det nog vore skönast om någon annan satt bakom ratten. Man kommer dit man ska med lite mindre livslust än man hade före åkturen.
    Så kan det vara, men det var driftsäkerheten jag tänkte på

  9. #3389
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 764
    Citat Ursprungligen postat av checkster Visa inlägg
    Så kan det vara, men det var driftsäkerheten jag tänkte på
    Toyota är svårslagna i grenen driftsäkerhet; Prius är Toyotas driftsäkraste bil samtidigt som det är deras mest avancerade. Oklart om den någonsin gått med vinst i sig, men ovärderlig ur teknisk och varumärkessynpunkt. Batterikapacitet är det väl ingen som vare sig mätt eller upplevt vare sig bra eller dåligt på en Prius? Motorn går ju hela tiden ändå

    Teslorna verkar som andra elbilar vara tämligen driftsäkra även sett över tid. Det som utmärker Tesla i det avseendet är batterierna som fortfarande levererar efter många mil och år. Efter 2015 har mycket få batterier bytts trots miltal på 50.000+. Det är bränsledrivna bilar som slits mer av mil.
    Buy quality, cry once.

  10. #3390
    Medlem checksters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Umeå
    Hoj
    Yamaha och nån BMW
    Inlägg
    424

    Elbil eller inte

    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Efter 2015 har mycket få batterier bytts trots miltal på 50.000+. Det är bränsledrivna bilar som slits mer av mil.
    Miltalet betvivlar jag inte, men hur batterierna på en Tesla fungerar om 12-15år det vet varken du eller jag , det är bara gissningar, det är ur det hänseendet jag menar det blir intressant att se hur andrahandsvärdet blir då bilen kanske är värd 100-200.000 och ett batteri kostar nåt liknande
    För det är ju tiden och antalet laddcykler som sliter ut ett batteri, inte milen.

  11. #3391
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Toyota är svårslagna i grenen driftsäkerhet; Prius är Toyotas driftsäkraste bil samtidigt som det är deras mest avancerade. Oklart om den någonsin gått med vinst i sig, men ovärderlig ur teknisk och varumärkessynpunkt. Batterikapacitet är det väl ingen som vare sig mätt eller upplevt vare sig bra eller dåligt på en Prius? Motorn går ju hela tiden ändå

    Teslorna verkar som andra elbilar vara tämligen driftsäkra även sett över tid. Det som utmärker Tesla i det avseendet är batterierna som fortfarande levererar efter många mil och år. Efter 2015 har mycket få batterier bytts trots miltal på 50.000+. Det är bränsledrivna bilar som slits mer av mil.
    Motorn stänger av emellanåt i lägre hastigheter, men vad som starkt bidrar till den låga bränsleförbrukningen är att motorn vid låglast simulerar Atkinsonprincipen. (Kort kompressionsslag och långt expansionsslag) genom styrning av ventiltiderna.

  12. #3392
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
    Inlägg
    2 025
    Som alla vet bör man inte ha drivaxlar till hjul som går att svänga med, men 1000 mil livslängd är lite i underkant även för så dumma lösningar.
    https://www.vibilagare.se/reportage/...mil-bedrovligt

  13. #3393
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    11 283
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Som alla vet bör man inte ha drivaxlar till hjul som går att svänga med, men 1000 mil livslängd är lite i underkant även för så dumma lösningar.
    https://www.vibilagare.se/reportage/...mil-bedrovligt
    En fd. granne har haft sin MX hos tesla för liknande och andra fel totalt 3mån av 9. Har är inte överdrivet positiv....
    Stöd samhället, kör svenskt.

  14. #3394
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 764
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Som alla vet bör man inte ha drivaxlar till hjul som går att svänga med, men 1000 mil livslängd är lite i underkant även för så dumma lösningar.
    https://www.vibilagare.se/reportage/...mil-bedrovligt
    Ingen aning om vad drivaxlarna på X har med detta att göra? Är det alla X som har trasiga drivaxlar efter 1000 mil? ?

    Vad gäller batteridegradering/andrahandsvärde på elbilar så ser det nog lite olika ut beroende på batteriteknologi. Tidiga Nissan Leaf har rejäl batteridegradering medan Teslorna inte har det. Kurvor och statistik har presenterats tidigare i tråden, sannolikt flera gånger dessutom.

    Men någon Teslabashing behövs förstås på varje ny sida i tråden!

    Läs om tråden från början, rolig läsning!
    Buy quality, cry once.

  15. #3395
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 764
    Citat Ursprungligen postat av checkster Visa inlägg
    Miltalet betvivlar jag inte, men hur batterierna på en Tesla fungerar om 12-15år det vet varken du eller jag , det är bara gissningar, det är ur det hänseendet jag menar det blir intressant att se hur andrahandsvärdet blir då bilen kanske är värd 100-200.000 och ett batteri kostar nåt liknande
    För det är ju tiden och antalet laddcykler som sliter ut ett batteri, inte milen.
    Det finns ju bara i Sverige ett antal Teslor som körts 40.000-50.000 mil som taxi och som enbart laddats på SuC...

    Det förefaller som om moderna batterier inte alls slits som man tidigare trodde, dvs "laddcykler" dödar inte batterierna idag eftersom man kan kontrollera temperatur, batteriets ändlägen (max/min) etc på ett helt annat vis.

    https://teslaclubsweden.se/tesla-tax...lat-54000-mil/

    https://teslaclubsweden.se/en-miljoo...tesla-model-s/

    https://teslaclubsweden.se/40000-mil-med-tesla-model-s/

    https://teslaclubsweden.se/teslas-ba...slutar-aldras/

    https://teslaclubsweden.se/nissan-ha...met-i-leaf-30/
    Buy quality, cry once.

  16. #3396
    Medlem checksters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Umeå
    Hoj
    Yamaha och nån BMW
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Det finns ju bara i Sverige ett antal Teslor som körts 40.000-50.000 mil som taxi och som enbart laddats på SuC...

    Det förefaller som om moderna batterier inte alls slits som man tidigare trodde, dvs "laddcykler" dödar inte batterierna idag eftersom man kan kontrollera temperatur, batteriets ändlägen (max/min) etc på ett helt annat vis.

    https://teslaclubsweden.se/tesla-tax...lat-54000-mil/

    https://teslaclubsweden.se/en-miljoo...tesla-model-s/

    https://teslaclubsweden.se/40000-mil-med-tesla-model-s/

    https://teslaclubsweden.se/teslas-ba...slutar-aldras/

    https://teslaclubsweden.se/nissan-ha...met-i-leaf-30/
    Som sagt, vi får se om 15år

  17. #3397
    Medlem checksters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Umeå
    Hoj
    Yamaha och nån BMW
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg

    Men någon Teslabashing behövs förstås på varje ny sida i tråden!
    Det är ju så, slår man sig för bröstet så får man tåla lite kritik med

  18. #3398
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    4 764
    Citat Ursprungligen postat av checkster Visa inlägg
    Det är ju så, slår man sig för bröstet så får man tåla lite kritik med
    Du menar att om mansäger att något är bra så får man räkna med att folk köar för att kasta skit på en?

    Tror faktiskt att det är fenomenet "Tesla" som väcker känslor hos folk. De har ju vänt upp och ned på hela bilindustrin och det gör man inte ostraffat.

    Jag är extremt nöjd med min Tesla. Sjukt nöjd också med min gamla Toyota Landcruiser. Men det reagerar inte folk över på samma sätt...
    Buy quality, cry once.

  19. #3399
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
    Inlägg
    2 025
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Ingen aning om vad drivaxlarna på X har med detta att göra? Är det alla X som har trasiga drivaxlar efter 1000 mil? ?
    Enligt artikeln har verkstaden sagt att det är vanligt att axlarna ger upp medan nån pressansvarig säger att det inte är så. Han hade fått höra att det inte var nån idé att byta eftersom det skulle bli likadant igen snart.
    Det är väl vinkeln på axlarna med höjd markfrigång kombinerat med styrutslag och massor av vridmoment som blir tråkigt, gissar jag.

  20. #3400
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 796
    Citat Ursprungligen postat av Blomsterhondan Visa inlägg
    Motorn stänger av emellanåt i lägre hastigheter, men vad som starkt bidrar till den låga bränsleförbrukningen är att motorn vid låglast simulerar Atkinsonprincipen. (Kort kompressionsslag och långt expansionsslag) genom styrning av ventiltiderna.
    Det där med simulerad Atkinson tror jag inte på, då skulle samtliga motorer gå efter den principen.

    Jag har haft tillgång till labmotorer med variabla ventiler och jag har nog läst samtliga SAE-artiklar om ämnet fram till ca 2005 som påstår att dom simulerat Atkinson via ventiltiderna och visat bättre verkningsgrad men ingen av alla dessa artiklar var vetenskapligt ärligt utförd.

    Vi lyckades inte på något sätt öka verkningsgraden med tidigare ventilstängning.

    Man låter ju samtidigt bli att komprimera och sänkt kompression brukar inte bidra till ökad verkningsgrad.

    Jag valde i alla fall att avstå från vidare forskning på det området utöver ett antal försök som inte var värda att skriva om.

    En vanlig fallgrop inom motorforskning på encylindermotorer är att dom överladdas med tryckluft och sen görs det lite för optimistiska antaganden om vad det kostar energimässigt att producera den överladdningen på en fullmotor.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2020-09-07 klockan 13:42.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Sidan 170 av 190 FörstaFörsta ... 70120145164165166167168169170171172173174175176 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Blev lite pyssel i garaget idag efter att ha vilat ut ordentligt. Synd Sverige är så jävla avlångt. Över 80 mil transportsträcka är rätt drygt... Hursomhels [...]

Viktor L
Vill du annonsera ovan? Klicka här