Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där med gratis är om man köper en begagnad där det ingår fri SC eller? För nu verkar det borta..



Ovan är min resa när jag kör till Sverige. 104,3mil. Det funkar, i sak för jag tenderar att övernatta så den långa laddningen (60min) kan ske med en destinationsladdare på hotellet.. Rutt planerad med MS LR.

Eller i runda slängar 10kr/mil. I mindre bränslekostnad. Det blir ändå några mil att köra för att spara in köp för en normalsvensk utan yrkesmässiga subventioner sett till merkostnad för ett elbilsköp. Elen är på tok för dyr. Eller bilen. Pick your poison.


Samma resa med en M3 LR är crazy. Den blir 20% längre. Katastrof.

Absolut, men kör man 5000 mil/år så är det ju 50.000 kr/år bara i mindre bränslekostnad. Lägg till två servicear (liten+stor) och skatt så blir det pengar...

Men hur menar du att resan blir 20% längre? Tar längre tid?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Absolut, men kör man 5000 mil/år så är det ju 50.000 kr/år bara i mindre bränslekostnad. Lägg till två servicear (liten+stor) och skatt så blir det pengar...

Men hur menar du att resan blir 20% längre? Tar längre tid?

När snittet en svensk kör är 1200mil är det rätt långt till att det blir nån folkrörelse...

Nej, +20% i sträcka.. För det är för långt mellan laddarna för en M3, antar jag? Det är min gissning..
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Teslas egna planner sa ja ju... men kanske är eftermsrknaden bättre att lita på?:banana

I detta fall är det nog så...

Abetterrouteplanner är inte begränsad till Teslas egna laddare (inte heller Teslas i bilarna efter senaste uppgraderingen) och en stor fördel med Tesla är ju möjligheten att använda ALLA elbilsladdare/eluttag...

Trist att de tagit bort fri supercharging men 2:56 kr/kWh är ändå billigt i jämförelse med alla andra. På 3500 mil har jag laddat SuC för ca 4.000 kr (kört mycket långresor) men inte är det så mycket att gnälla över.

En bubblare är faktiskt Hyundai Kona/KIA e-Niro, den fixar långresor riktigt bra om man bara hittar lediga laddare.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I detta fall är det nog så...

Abetterrouteplanner är inte begränsad till Teslas egna laddare (inte heller Teslas i bilarna efter senaste uppgraderingen) och en stor fördel med Tesla är ju möjligheten att använda ALLA elbilsladdare/eluttag...

Trist att de tagit bort fri supercharging men 2:56 kr/kWh är ändå billigt i jämförelse med alla andra. På 3500 mil har jag laddat SuC för ca 4.000 kr (kört mycket långresor) men inte är det så mycket att gnälla över.

En bubblare är faktiskt Hyundai Kona/KIA e-Niro, den fixar långresor riktigt bra om man bara hittar lediga laddare.

Nej. Det är inte ”billigt”, när bilen går lös på 919 skattade tusenlappar..
För 420kkr tar det ändå 42k mil att tjäna in mot en BMW 5 - serie touring med gott om komfortligheter, innan det blir nån vinst. Visst, BMWn behöver ju servas efter 3år eller vad nu det är som är inkluderat i priser, men Hey ho.. 420 tusingar till?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej. Det är inte ”billigt”, när bilen går lös på 919 skattade tusenlappar..
För 420kkr tar det ändå 42k mil att tjäna in mot en BMW 5 - serie touring med gott om komfortligheter, innan det blir nån vinst. Visst, BMWn behöver ju servas efter 3år eller vad nu det är som är inkluderat i priser, men Hey ho.. 420 tusingar till?

Om du räknar att pengarna brunnit upp så... Men värdeminskningen brukar vara rätt liten på en elbil och om du nu kör mer än 1200 mil/år blir nog siffrorna lite annorlunda. Men det där har vi dragit igenom för typ tusen sidor sedan. Jag försvarar på intet sätt nypriser på uppåt miljonen även om jag vidhåller att det är totalkostnaden som räknas.

500' för en BMW 520d eller 620' för en Tesla 3 LR med dragkrok, då blir det andra siffror i slutändan...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eller varför inte jämföra med en e-up? Då blir det ju jackpot :yoparty

För att M3 är en sedan och dom du vet behöver man få in skrymmande saker när man har två barn. Jag har provat.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
På tal om annat, någon som provkört Polestar 2 än? Ett par hundra tusen billigare än en Model S..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
På tal om annat, någon som provkört Polestar 2 än? Ett par hundra tusen billigare än en Model S..

Dom verkar dock mest marknadsföra sig mot 3 och då är dom dyrare. Men lite mer praktisk, kanske alternativ till Y för mig som ändå inte vill ha SUV men tycker en M3 är lite för opraktiskt, och då blir väl priset mer jämförbart. Men sämre rå prestanda och sämre laddnätverk. Men i många recensioner får den riktigt bra omdöme.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På tal om annat, någon som provkört Polestar 2 än? Ett par hundra tusen billigare än en Model S..

Skulle säga mindre än S i alla avseenden.

Nej, inte provkört, bara sett och läst. Känns ”mer solid” i jämförelsen dock, sett till rent sinnesintryck.


BMW iX3 ser intressant ut, den har jag lite missat i sorlet av deras plug-in modeller (som tydligen fått återkallas pga risk för kortslutning?! )
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Såg en Honda E i byn idag. Den är riktigt fin att se på. Synd att den är åtminstone 100k för dyr för en småbil :gnissla
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har Microsoft fått i uppdrag utveckla mjukvaran till VW ID3.
Och hur tror ni det gick.
Felfritt, buggfritt ? :D
Läs Robert Collins artikel i Aftonbladet papper Torsdag 3 september 2020.

Man skulle till färjan över Skanssundet men
Citat: "Vår testbil hade färddatorn programmerad att ta oss österut fill färjan vid Skanssundet men envisades med att försöka leda vägen västerut mot Eskilstuna. Jag har aldrig hört så många "gör en u-sväng" i hela mitt liv." :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har Microsoft fått i uppdrag utveckla mjukvaran till VW ID3.
Och hur tror ni det gick.
Felfritt, buggfritt ? :D
Läs Robert Collins artikel i Aftonbladet papper Torsdag 3 september 2020.

Man skulle till färjan över Skanssundet men
Citat: "Vår testbil hade färddatorn programmerad att ta oss österut fill färjan vid Skanssundet men envisades med att försöka leda vägen västerut mot Eskilstuna. Jag har aldrig hört så många "gör en u-sväng" i hela mitt liv." :D

Blir intressant när bilen mitt i en omkörning helt plötsligt slutar fungera för att mjukvaran tycker att den ska uppdatera.
Eller helt plötsligt hänger sig och inga knappar eller reglage fungerar, inte ens bromsen eller ratten.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top