Elbil eller inte?

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Någon som kan gissa sig till vad det är för elbil(?) jag sett?

Den såg ut som en kantig Citroën CX (nej, det var ingen BX utan en betydligt större bil). Jäkligt futuristisk och ball. Såg tysk ut, men har inte lyckats hitta modellen ifråga på nätet. Påminde faktiskt också om Cybertruck, fast med ett sluttande och kapselformat bakparti. Och betydligt lägre.

Har iofs ingen aning ifall det verkligen var en elbil, men den sände sådana signaler... :D
 

Raderad medlem 51742

Guest
Någon som kan gissa sig till vad det är för elbil(?) jag sett?

Den såg ut som en kantig Citroën CX (nej, det var ingen BX utan en betydligt större bil). Jäkligt futuristisk och ball. Såg tysk ut, men har inte lyckats hitta modellen ifråga på nätet. Påminde faktiskt också om Cybertruck, fast med ett sluttande och kapselformat bakparti. Och betydligt lägre.

Har iofs ingen aning ifall det verkligen var en elbil, men den sände sådana signaler... :D

En Polestar 2 kanske? De har börjat komma ut på vägarna nu.

polestar2-forman2.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kommer Tesla gå ner med 15% i pris nu när dollarn gör det? Det brukar ju heta att det är för den svagare kronan när dollarn går upp :gnissla

Beroende på hur länge nivån hålls så kommer det förstås att ge utslag.

Tesla har ju sänkt priserna rätt rejält ett antal gånger (det gör dem tämligen unika det med) och följaktligen fick de förstås shitstorm även för det eftersom befintliga ägare ansåg sig bestulna på andrahandsvärdet... Antingen är de för dyra eller så är de för billiga. Ingenting är bra med Tesla! ;)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Beroende på hur länge nivån hålls så kommer det förstås att ge utslag.

Tesla har ju sänkt priserna rätt rejält ett antal gånger (det gör dem tämligen unika det med) och följaktligen fick de förstås shitstorm även för det eftersom befintliga ägare ansåg sig bestulna på andrahandsvärdet... Antingen är de för dyra eller så är de för billiga. Ingenting är bra med Tesla! ;)




Inte unikt med sänkningar;
https://www.caranddriver.com/news/amp33576639/2021-ford-explorer-price-cuts/

Samt
https://www.caranddriver.com/news/a33526095/2021-audi-etron-price-drop/

För att nämna två..:krama


Finns mycket bra med Tesla, det gör inte dem oemotståndliga för både ris och ros.
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Någon som kan gissa sig till vad det är för elbil(?) jag sett?

Den såg ut som en kantig Citroën CX (nej, det var ingen BX utan en betydligt större bil). Jäkligt futuristisk och ball. Såg tysk ut, men har inte lyckats hitta modellen ifråga på nätet. Påminde faktiskt också om Cybertruck, fast med ett sluttande och kapselformat bakparti. Och betydligt lägre.

Har iofs ingen aning ifall det verkligen var en elbil, men den sände sådana signaler... :D

Bollinger B1? Bollinger-B1-All-Electric-SUV-4.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hmm, eftersom den amerikanska CyberTruck inte kommer till oss, är denna den europeiska varianten månne? :brynad
c78ee2dab5ff575069427ed52bdd709c.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Beror helt på vilken bil du har och var du väljer att ladda. Jag hade t.ex gjort den resan helt gratis (m.a.p drivmedel), så att gå ut och sägs att det kategoriskt kostar mer än dubbelt så mycket än att köra på diesel är inget annat än ren och skär lögn:
"Det _kan_ kosta så mycket" är väsensskilt från "Det _kommer_ att kosta så mycket"
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kommer inte åt.
Står det hur många kWh man behöver ladda/får för de där 11000 kronorna?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är ett tramsreportage skrivet av avgaskramare och saknar stöd i verkligheten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var det inte elbilar som skulle vara så billiga att att tanka/ladda?
https://teknikensvarld.se/dyr-resa-med-elbil-sa-mycket-kostar-elbils-semestern/



Så tillkommer en extra övernattning på resan som grädde på moset.

Ja det där reportaget vandrar redan gatlopp på alla elbilssajter. Stor humor!

Men det tragiska är att det faktiskt KAN vara så om du tex kör Audi etron och laddar på ionity.

Märkligt nog utelämnar man ett visst amerikanskt märke i ekvationen...

Stockholm-Nice

7fc411461d986d8497d84a7c7997ba2d.png


Total laddkostnad (om du inte har S eller X då) blir ca 1100kr.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Beror helt på vilken bil du har och var du väljer att ladda. Jag hade t.ex gjort den resan helt gratis (m.a.p drivmedel), så att gå ut och sägs att det kategoriskt kostar mer än dubbelt så mycket än att köra på diesel är inget annat än ren och skär lögn:
"Det _kan_ kosta så mycket" är väsensskilt från "Det _kommer_ att kosta så mycket"

Det där med gratis är om man köper en begagnad där det ingår fri SC eller? För nu verkar det borta..

TeslaRoutePlanner skrev:
Bränslebesparing 1034kr. Uppskattade bränslebesparingar beräknas utifrån en kostnad för Supercharging på 2,56 kr per kilowattimme. Bensinkostnader beräknade utifrån 6.21 liter per 100 km vid 15,97 kr per liter. Lokala kostnader och faktiska resultat kan variera.

Ovan är min resa när jag kör till Sverige. 104,3mil. Det funkar, i sak för jag tenderar att övernatta så den långa laddningen (60min) kan ske med en destinationsladdare på hotellet.. Rutt planerad med MS LR.

Eller i runda slängar 10kr/mil. I mindre bränslekostnad. Det blir ändå några mil att köra för att spara in köp för en normalsvensk utan yrkesmässiga subventioner sett till merkostnad för ett elbilsköp. Elen är på tok för dyr. Eller bilen. Pick your poison.


Samma resa med en M3 LR är crazy. Den blir 20% längre. Katastrof.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top