Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Läs ovan eller lyssna på intervjun själv? Du hävdar ju i princip motsatsen.

Nej, jag hävdade att en bil i storlek F150 inte nödvändigtvis är ”olaglig” i EU samt att det än så långa handlar om spekulationer när man pratar om vikt osv. :)

Men det verkar ju absolut hyfsat klart att Nordamerika gäller i första hand.

Angående laddhastighet så verkar det vara så att det handlar om 120kW-laddare....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så bara för att Elon sa att den inte kommer till EU då är det bullcrap, men när Elon säger att det ska komma något annat, så är det sanning. Är det du eller jag som hör dåligt?


Den här tråden påminner starkt om alla andra som "en viss person" haft åsikter i.

:popcorn

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ehhh... Jag hatar att säga det (inte alls) men...

VAD VAR DET JAG SA?

.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
528kkr för en ”folk-elbil@. Jodåsåatte.. försöka duger inte.

För vilken?

ID3 verkar vara 'billigare', åtminstone med mindre batterier. Men tyvärr väldigt buggig...

https://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-id-3-1st-plus/


Version Batteri, kWh Räckvidd, km WLTP Listpris, kr Klimat-bonus, kr Pris efter bonus, kr Privat-leasing*,
36 mån/3 000 mil, inkl moms,kr/mån Business lease*, 36 mån/ 4 500 mil, exkl moms,kr/mån
ID.3 Life 58 427 434 900 60 000 374 900 4 280 3 770
ID.3 Business 58 427 473 900 60 000 413 900 5 305 4 590
ID.3 Family 58 427 484 900 60 000 424 900 5 420 4 680
ID.3 Style 58 427 469 900 60 000 409 900 5 065 4 395
ID.3 Tech 58 427 503 900 60 000 443 900 5 895 5 060
ID.3 Max 58 427 527 900 60 000 467 900 6 510 5 550
ID.3 Tour 77 572 531 900 60 000 471 900 5 515 4 780
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vad tror ni om långsiktig prissättning på laddstationer kontra hemma?

Bor man i villa kan man väl få strömmen för i snitt kring en krona kilowatten utslaget på ett år och fasta kostnader borträknade. På laddstationer kostar det ofta fem till åtta kronor per kilowatt. Tesslas laddstationer borträknade, de ligger väl kring 2.50-3 kr/kW men det är väl lite som dom sponsrar sina kunder för att ge mervärde.

Att det kostar bolagen nu under utbyggnadsfasen är klart, men vad kan det tänkas landa på när det är etablerat sig och det kanske tom blir lite konkurrens på det hela? För åtta Hur mycket är egentligen förlusterna på en 150kW laddare, jag antar att man bara fakturerar kunden det som åtminstone kommer in i bilen, inte förluster i själva laddaren?

Att elen kommer skattas hårdare än idag kan man nog räkna med, så det mitt tankeexperiment gäller är hur många gånger dyrare jämfört med hemma som det skulle kunna landa på när/om marknaden fungerar. Skatten på själva elen torde väl vara samma "hemma" som "borta". Självfallet behöver investeringar, löner och andra omkostnader också betalas och det bli vinst i slutändan, men går exempelvis Tessla +-0 på sina betydligt lägre priser eller är det en ren förlustaffär att lägga sig på 2.5 gånger priset även när man får upp volym i försäljningen?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Stora konsumenter for helt andra priser på elen. Ju mer de säljer desto lägre priser kan de i sin tur hålla då fasta kostnader blir marginella.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta vill ju att stordelen av laddningen skall ske hemma. Sedan verkar tex ionity vilja placera el högre på prisskalan för att kunna låsa in kunderna i olika former av abonnemang.

Vi skall också komma ihåg att el i de flesta länder är dyrt- Norge och Sverige är undantag - och då är kunderna beredda att betala mer per kWh.

Tesla tar mellan 2:35-2:56kr/kWh och deras Supercharger skall inte vara vinstgivande utan självkostnad. Priset är detsamma överallt (skiljer lite pga överföringsskatter osv) men de är mer sponsrade i andra länder.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hehe... Hur länge den sanningen nu gäller.

Sådant vet man aldrig, men det är en uttalad policy och har gällt i åtta år nu. Det är ju det nätverket som ger deras bilar så stora fördelar framför andra så jag gissar att det ger skaplig vinst i andra ändan istället, dvs försäljningssiffror...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sådant vet man aldrig, men det är en uttalad policy och har gällt i åtta år nu. Det är ju det nätverket som ger deras bilar så stora fördelar framför andra så jag gissar att det ger skaplig vinst i andra ändan istället, dvs försäljningssiffror...

Man vet att Musk lever i en värld där pengarna ska tjänas in långt efter att produkten är såld så det är naturligtvis bara en tidsfråga innan det börjar kosta att ladda.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Expertens förslag: Höj drivmedelsskatten – rejält
Höj skatten på drivmedel och ta i ordentligt, redan nästa sommar. Det är ett av förslagen som Stockholms Handelskammares Omstartskommission lägger fram i sin rapport, skriver DI.

Ekonomiprofessor Lars Hultkrantz är den som har stått för kommissionens analys av kollektivtrafiken.

Han säger att en höjd drivmedelsskatt visserligen skulle drabba glesbygden hårdast, men att det är ett ”övergående problem”.

– När eldriften har slagit igenom sänks transportkostnaden per mil rejält, säger han till DI.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dieselgate kostar Daimler mångmiljardbelopp
Tyska fordonstillverkaren Daimler har nått en förlikning med amerikanska myndigheter om cirka 1,27 miljarder euro, motsvarande cirka 13 miljarder kronor, efter dieselskandalen, enligt ett pressmeddelande.

Förlikningen handlar om system för utsläppskontroll på cirka 250 000 dieseldrivna person- och skåpbilar i USA, skriver Direkt.

Daimler har också avsatt 700 miljoner euro, drygt 7 miljarder kronor, då bolaget bedömer att förlikningen i den grupptalan mot bolaget kommer ge ytterligare kostnader.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu säljer dum nog dåligt.. cykel på köpet

20200816-113252.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top