Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Okej, provat RAV4 (hybrid, ej plugin men själva bilen är samma).
Inte fasligt dålig, ganska mycket för pengarna. Men trots sin höjd över marken var vägljudet väldigt påtagligt, på gränsen till störande. Över 90 dånade det från backspeglarna. Så om nu eldrift är så tyst är min diesel i närmsta laget förtäckt i vacuum..

Nej, nej nej, här behöver Toyota jobba på kupéns isolering.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Väl hemma låg det en offert i inkorgen på en BMW X3 30e. Nästa vecka blir det provkörning.

Ska sursnoken hoppa på hybridtåget, något som han själv tidigare starkt ifrågasatt?? Vem vet, men räckvidden duger gott för mina nuvarande behov på ren el. Håller den fjompiga bensinfyran måttet för att knuffa två ton suv framför sig? Jag förväntar mig något helt annat mot toyotan vad det gäller komfort sett till prislappen i alla fall. Stay tuned, eller som elbilisten skulle sagt, study connected :hihi
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Jag har klurat elbil ett bra tag nu.

Min totalekonomin går fortfarande inte ihop om jag redan har en bil jag måste göra av med :(

Vi har nedanstående bilar:

Bil 1. Kombi. (dragkrok 1500kg dragvikt och massa plats)
Kostnader per år. Exklusive värdeminskning.
Drivmedel ca 14000:- (15.5kr/l snitt och 0.6 förbrukade per mil)
Försäkring 4000:- hel.
Skatt 1600:-
Service, slitage 5000:-
Diverse (tvätt etc) 500:- per år. Tvättar för hand hemma.

Bil 2. VW UP! GTI. Min "bruksbil". Kul körkänsla, öppen dumpventil och lite friare avgas.
Kostnader per år. Exklusive värdeminskning & frivilliga utgifter.
Avbetalning av lån: 18000:-
Drivmedel ca 4000:- (15.5kr/l snitt och 0.58 förbrukade per mil)
Försäkring 2800:- hel.
Skatt 360:-
Service, slitage 2500:-
Diverse (tvätt etc) 500:- per år. Tvättar för hand hemma.

TOTALT:
Bil 1: 25100
Bil 2: 28160

Bil 1 är totalt meningslöst att byta till en elbil. För att ersätta dragvikten behövs en väldigt dyr bil. 500000+ begagnad. bara leasingen skulle vara dubbla årskostnaden, samma med eventuellt lån.

Bil 2 har vi klurat på att ersätta med motsvarande eldrivna bil (e-up, citigo, mii-e)
259490:- är ledande bud. Men budet på begagnade bilar hos handlare är ett skämt. De skriver inte ens av lånet på bil 2.


Så kostnader för elbyte:
Kontantinsats: 51898:-
Sanering av inbyteslån: ca 15000:-
Bygge av laddstolpe: ca 18000:- instalerad och klar.

Ägandekostnad första året:
Inköp 84898:-
Avbetalning ca 36000:-
Drivmedel ca 400:-
Försäkring 2800:- hel.
Skatt 360:-
Service, slitage 2500 (vw har dyra undersökningar):-
Diverse (tvätt etc) 500:- per år. Tvättar för hand hemma.

Miljöbilspremie -60000:-
Laddstolpe-hjälp -8500:-

Totalt: 58958:-

Det blir alltså dyrt så in i att byta till marknadens billigaste elbil :(
Följande år blir bättre. Och vi hade kunnat byta bil så jag kör dieseln och frugan elbil, MEN då kommer service & slitage öka på dieseln då den aldrig kommer gå varm, och det kommer inte gå alla dagar. Max 2-3 i veckan.

Har någon ett kryphål?
Jag vill mer än gärna köra el som bruksbil, men det är inte ekonomiskt försvarbart.
funderar på att leasa? Då blir det första året betydligt billigare men månadskostnaden lite högre.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som allting annat så måste man slå ut det på så länge man avser nyttja prylen. Om det sen är en bil eller en gräsklippare spelar ingen roll.

Om du har en viss kostnad du vill underskrida, så kan du enkelt räkna fram hur länge du behöver äga.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Lite tomt svar. Det ser du kanske att jag försöker göra?
Men det kommer ta lång tid att "jobba ikapp" inköpsförlusterna med rådande bilmarknad :(
Skittråkigt.

Men leasing kanske vore på plats med tanke på värdeminskning och teknikutveckling???
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lite tomt svar. Det ser du kanske att jag försöker göra?
Men det kommer ta lång tid att "jobba ikapp" inköpsförlusterna med rådande bilmarknad :(
Skittråkigt.

Men leasing kanske vore på plats med tanke på värdeminskning och teknikutveckling???

Leasing blir aldrig billigare. Möjligen bekvämare men det är alltid du som tar risken.

Som tidigare sagt: köp och kalkylera med längre ägande så blir det andra siffror.

Kapitalkostnaden är hög men gäller bara tills bilen är betald.... sedan är det bara driftskostnaden.

Det är väldigt svårt att ekonomiskt motivera ett nyköp av vilken bil som helst om du inte behöver byta, men om du väljer mellan att köpa ny avgasbil eller elbil så är det betydligt enklare att räkna hem elbilen om du kör lite mer. Särskilt på lite sikt, där service på en avgasbil blir väldigt dyr i långa loppet.

Räkna på 5 år/20.000 mil så ser du skillnad. Och det finns ju gott om erfarenhet kring reparationskostnad för de flesta avgasbilar på 20.000 mils ägande så några kronor milen får man nog lägga till även där för bromsar/framvagn/koppling/växellåda/avgasrening osv.
Service brukar i det långa loppet landa kring kanske 4 kr/mil inkl kamrem och vattenpump.

Skillnaden i driftskostnad på 20 kr/mil och 2 kr/mil äter snabbt upp skillnaden i kapitalkostnad för ett ökat inköpspris. Och när bilen är betald blir det RIKTIGT billigt med elbil.

I förrgår drog jag iväg 55 mil enkel från stugan till mina föräldrar för att hälsa på dem. Då min fru har elbilen hemma kostade det mig cirka 2000 kr stället för ca 200 kr. 1800kr skillnad - för en resa. Och då går min gamla Landcruiser 90 V6 ändå billigt i längden och noteringen blev dessutom rekordlåga 1,03 l/mil.

Men en illustration till hur stora skillnaderna i driftskostnader faktiskt är! Särskilt för marginalmilen.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Räkna på 5 år/20.000 mil så ser du skillnad.

jag vill inte räkna på annat än verkligheten. (min verklighet)
Vi har kört min frus bil 7000 mil på 5 (snart 6) år.
Jag har bytt bil sporadiskt men tror jag snittar 5-600 mil per år.
Många korta resor för min bil, därav liten rallykärra just nu.

även på 7000 mil / 5 år så är det svårt att räkna in elbilen. Särskilt då de inte motsvarar frugans i storlek och funktion.

på 2500-3000 mil / 5 år är det nästan omöjligt.


I förrgår drog jag iväg 55 mil enkel från stugan till mina föräldrar för att hälsa på dem. Då min fru har elbilen hemma kostade det mig cirka 2000 kr stället för ca 200 kr. 1800kr skillnad - för en resa. Och då går min gamla Landcruiser 90 V6 ändå billigt i längden och noteringen blev dessutom rekordlåga 1,03 l/mil.

Vad i helvete tankar du den med? :p Din landcruiser har ju en värdeökning nuförtiden om du sköter den.
Men räknar du med allt slitage etc i den summan?


summa: Vi kör för lite??? för att en elbil ska vara lönt på annat än kanske 10 år? Och så länge vill jag inte äga en bil. Livet är för kort för det.

Och ekonomiskt är en betald fosilbil så jäkla billig att köra ändå jämfört med ett nyköp.

Men visst. hade jag stått helt utan bil och valt mellan två nästan identiska bilar så hade jag valt eldriften!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Leasing är väl bättre än att tömma spargrisen(fondkontot), men sämre än att låna på huset?

Ja Benny, du kommer inte få någon ekonomisk vinst i att byta till elbil med din körprofil.

Kapitalkostnaderna för elbilar äter upp den lägre driftskostnaden om du inte kör en bit över rikssnittet.
 
Last edited:

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Leasing är väl bättre än att tömma spargrisen(fondkontot), men sämre än att låna på huset?

Ja Benny, du kommer inte få någon ekonomisk vinst i att byta till elbil med din körprofil.

Kapitalkostnaderna för elbilar äter upp den lägre driftskostnaden om du inte kör en bit över rikssnittet.

Låna på huset vore en tanke, men hellre till ett uterum eller ännu ett garage ;)

Tack FettSnok! Jag tror det kanske var det svaret jag sökte :/ Jag skulle VILJA ha elbil. Men då får det vara en som ersätter frugans.


Seperat fråga. Har alla elbilar samma kontakttyp på ett vis att det går att investera i en stolpe / station förberedande (när bidraget finns kvar)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Seperat fråga. Har alla elbilar samma kontakttyp på ett vis att det går att investera i en stolpe / station förberedande (när bidraget finns kvar)


Nej men du kan ju köpa laddboxen och sen köper du kabeln när du väl har bilen.

Easee vekar vara en schysst låda som hanterar det mesta.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I stort sett alla elbilar har idag typ-2 standard samt CCS för snabbladdning.

Hemma kör man med typ 2 och det är det som alla laddboxar idag kör med. Men OM du skulle skaffa en bil med annan anslutning så har du ju egen sladd med bilen...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
jag vill inte räkna på annat än verkligheten. (min verklighet)
Vi har kört min frus bil 7000 mil på 5 (snart 6) år.
Jag har bytt bil sporadiskt men tror jag snittar 5-600 mil per år.
Många korta resor för min bil, därav liten rallykärra just nu.

även på 7000 mil / 5 år så är det svårt att räkna in elbilen. Särskilt då de inte motsvarar frugans i storlek och funktion.

på 2500-3000 mil / 5 år är det nästan omöjligt.




Vad i helvete tankar du den med? :p Din landcruiser har ju en värdeökning nuförtiden om du sköter den.
Men räknar du med allt slitage etc i den summan?


summa: Vi kör för lite??? för att en elbil ska vara lönt på annat än kanske 10 år? Och så länge vill jag inte äga en bil. Livet är för kort för det.

Och ekonomiskt är en betald fosilbil så jäkla billig att köra ändå jämfört med ett nyköp.

Men visst. hade jag stått helt utan bil och valt mellan två nästan identiska bilar så hade jag valt eldriften!

Javisst, LC-n kostar mig ingenting i värdeminskning och väldigt lite i service/rep. Ställer av den när jag inte använder den och servar själv sedan många år.

Jag har fört in alla kostnader sedan jag köpte den (2010, 15.000 mil) och nu är den 20 år och har gått 30.000 mil. Snittförbrukningen är 1,28l/mil; som mest 1,88 och som minst 1,03.

Totalt har den kostat mig 24,70:-/mil inklusive värdeminskning. Köpte den för 99.000 och har stående bud på 75.000 rakt av om jag skulle vilja sälja. Men det vill jag inte. :)

När Cybertruck levereras i Europa säljer jag LC-n. Och det återstår ju att se när det blir.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
De flesta bilar har den europeiska standarden på bilens uttag (typ2).
_Men_ det finns en del äldre asiatiska bilar som har den asiatiska typ1 (min Leaf är en sån, typ2 kom på årsmodellen efter..)
Så sätter du en laddbox _med_ kabel så funkar den inte med just de bilarna.
Sätter du en laddbox _utan_ kabel använder du kabeln som följer med bilen och då funkar det för alla bilar. Lite mer meck, men framtidssäkert (eller bakåtkompatibelt rättare sagt)
Sen måste jag höja ögonbrynet för installationskostnaden för laddboxen. Det låter ohemult mycket, på gränsen till lurendrejeri. Mitt råd är att själv titta på en box du vill ha, sen köpa till den lagstadgade jordfelsbrytaren (typB, inte vanlig typA!) om det behövs t.ex härifrån https://www.energibutiken.se/en/jordfelsbrytare-typ-b/289-chint-nl210-jordfelsbrytare-type-b.html. Sen be din vanliga elektriker sätta ihop detta på egen slinga från elskåpet. Det är ingen raket-kirurgi inblandad som man behöver ta ut en massa tusenlappar extra för..
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag hamnade på 7500:- efter bidraget för installation av vår laddbox.
Den klarar upp till 22kW den dagen jag behöver det.

I valet mellan elbil och bensin/diesel så måste man ta med i beräkningen att elbilarna är svindyra i service och reparationer.
Visst, det är ingen motor att sköta om men på min biltyp, Passat GTE är det vanligt med havererade bromsar vart annat år á 12-15000:- samt att i alla fall VW verkar räkna med att vi som köpt den är ekonomiskt blinda eller oberoende. Allt är dyrare än för motsvarande fossilbil.
Sedan är väl förslaget om kilometerskatt inte borta ur ekonomidebatten, då blir elbilen lika dyr per km som fossilbilen.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
22kW, vad har du för huvudsäkringar på kåken egentligen?

När man kan tanka hemma under längre tid måste 22kW vara en gnutta overkill?
Har upplevt att många mindre boxar är 1-fas dock. Förstår inte varför inte alla boxar är 3-fas riktigt.

Men hur gör ni som har elbil, kopplar ni in varje gång ni kommer hem eller låter ni det dra ur lite mer innan ni toppar upp? För alla som har elbil kan ju inte kör max kapacitet varje gång.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har i o f s 3 x 25A in till huset men boxen är säkrad med 3 x 16A.
Oavsett vad boxen klarar av att lämna så är i mitt fall bilen begränsningen, den laddar aldrig med mer än 3,7kW.
Eftersom den är en laddhybrid så får jag max ut ca 6 mil på full laddning så vi ansluter bilen till laddaren så fort vi kommer hem.
Jag ser inget särskilt skäl till att inte toppa upp den när jag kan.
Förlusterna vid laddning är nog ungefär samma om jag småladdar eller fyller från fullt.
Gör nog av med ca 50% av laddningen vid varje körning.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag hamnade på 7500:- efter bidraget för installation av vår laddbox.
Den klarar upp till 22kW den dagen jag behöver det.

I valet mellan elbil och bensin/diesel så måste man ta med i beräkningen att elbilarna är svindyra i service och reparationer.
Visst, det är ingen motor att sköta om men på min biltyp, Passat GTE är det vanligt med havererade bromsar vart annat år á 12-15000:- samt att i alla fall VW verkar räkna med att vi som köpt den är ekonomiskt blinda eller oberoende. Allt är dyrare än för motsvarande fossilbil.
Sedan är väl förslaget om kilometerskatt inte borta ur ekonomidebatten, då blir elbilen lika dyr per km som fossilbilen.

App app app.. I alla förslag för kilometer skatt kommer denna också läggas på bensin/diesel-bilarna. Med lika eller högre kostnad per kilometer. Det är _inte_ en skatt som kommer drabba elbilar allena. :fakta

Med elbil måste man aktivt motionera bromsarna då och då, eftersom de nästan aldrig används. Sånt man lär sig på ett sätt eller annat..
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag förväntar mig något helt annat mot toyotan vad det gäller komfort sett till prislappen i alla fall.

Mot Toyotan är det såklart en annan komfortklass men kontra pris är jag kanske aldrig imponerad.

7-serie elhype, fin komfort och det som imponerar är hur smidig den känns med fiffigt servo och möjligtvis aktiv bakvagn. Stolarna såg ut som något taxiöverdrag från 80-talet, växelväljaren lika plastig och smäckig som tidigare, motorhuven krävde fyra armar och varje gång man stängde dörren vibrera och lätt det så jag trodde det var mobilen som bråka först =/
(komfortstängning som jobba vare sig det behövdes eller ej)

7el.jpg


7ell.jpg


https://youtu.be/MBnDSU5hcfI
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
App app app.. I alla förslag för kilometer skatt kommer denna också läggas på bensin/diesel-bilarna. Med lika eller högre kostnad per kilometer. Det är _inte_ en skatt som kommer drabba elbilar allena. :fakta

Med elbil måste man aktivt motionera bromsarna då och då, eftersom de nästan aldrig används. Sånt man lär sig på ett sätt eller annat..
Vet du att det är så skatten är tänkt eller gissar du?

Jo de som är intresserade av bilens teknik och mekanik inser att man måste bromsa rejält ibland, men hur många är det?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vet du att det är så skatten är tänkt eller gissar du?

Jo de som är intresserade av bilens teknik och mekanik inser att man måste bromsa rejält ibland, men hur många är det?
Alla förslag jag läst har haft detta. Jag tror jag läst alla de seriösa förslagen men kan inte garantera det.
Edit: Om någon kan visa en länk med en seriös utredning som säger att det bara är elbilar som ska drabbas så vore jag tacksam.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top