Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Grannens etron är snikutrustad med vanliga backspeglar.

Förra uppdateringen gav både och på Teslan.

3f91268ca47e28847bd7286759dae209.jpg
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det är ingen skillnad alls men det har ju inte heller med elbil att göra.

På 1980-talet när jag tog körkort så var det samma dag en brutta som körde i diket på själva uppkörningen när hon skulle sänka värmen.

Tesla har i allmänhet autopilot, dvs skall man ”fippla med skärmen” (oklart varför) kan ju bilen köra själv...

Föraren skulle tydligen slå på torkarna, men hittade inte rätt meny, och körde av vägen pga distraktionen samt dålig sikt med våt ruta.

Jag tycker att Tesla gått ett steg för långt på Model 3. Vissa saker ska man inte behöva titta/trycka i pekskärmen för att göra.

Föraren var antagligen inte så van vid bilen, för då hade han vetat att knappen längst ut på blinkersspaken (!) ger ett slag med torkarna, samt tar upp önskad meny för inställning av intervall. Hade ju varit lämpligt med en egen spak för torkarna istället, som alla andra bilar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Föraren skulle tydligen slå på torkarna, men hittade inte rätt meny, och körde av vägen pga distraktionen samt dålig sikt med våt ruta.

Jag tycker att Tesla gått ett steg för långt på Model 3. Vissa saker ska man inte behöva titta/trycka i pekskärmen för att göra.

Föraren var antagligen inte så van vid bilen, för då hade han vetat att knappen längst ut på blinkersspaken (!) ger ett slag med torkarna, samt tar upp önskad meny för inställning av intervall. Hade ju varit lämpligt med en egen spak för torkarna istället, som alla andra bilar.

Ligger inte i meny.

Mercedes (och Opel) har haft vindrutetorkarreglagen i blinkersspaken sedan 1960-talet. Likaså hade Ford det under måååånga år. Förr (fram till mitten av 1970-talet) hade väldigt många vindrutetorkarreglagen som en knapp på instrumentbrädan. Osv osv.

Det är snarare så att man överhuvudtaget inte skall köra en bil förrän man har gått igenom snabbt var reglagen sitter.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Föraren skulle tydligen slå på torkarna, men hittade inte rätt meny, och körde av vägen pga distraktionen samt dålig sikt med våt ruta.

Jag tycker att Tesla gått ett steg för långt på Model 3. Vissa saker ska man inte behöva titta/trycka i pekskärmen för att göra.

Vari ligger skillnaden i att knappa på en pekskärm vare sig det är för torkare, värme eller färddator och att messa? :va

Myter mobiler 1.PNG
reaktionstider.jpg

Fast Tragikvärkets Noll Vision har lärt oss att det är hastigheten som är det farliga som vi måste inrikta oss på. :fakta

Så krockar man eller kör av vägen blir det bara vårdslöst om skyltad hastighet har överskridits! :huvet

Vadå, jag dyster... :(
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Helt enig i att denna pekskärmsfrenesi som i stort sett alla biltillverkare hoppat på är fel väg.
Helt fel väg. Med två-tre vridreglage kunna styra värme, du hittar dem med handen utan att behöva titta precis som blinkersen eller torkarspaken.

Med pekskärm kan du inte ”gå igenom var reglagen sitter” för du har noll aning om vilken meny du är i utan att titta, Brooklyn.

Sen är det så jäkla grisigt med pekskärm. :zpy


Nu till något annat;

Toyota släpper snart ut sin RAV4 Plug-in på Europavägarna.

18kWh li-ion batteri borgar för åtminstone 6-7mil verklig körning. Till det facila priset av 500kkr.
Varför är jag lite exalterad? Jo, det är en suv-ish, det är en räckvidd som täcker behovet för stor del av folkets pendling, kostar som villasuven nr1: Tiguan, samt;
Toyota har gjort hybrider sen det var nytt och obeprövat. De har sannolikt den bäst fungerande hybridstrukturen av alla (ja Lexus är Toyota..). En BMW kostar mycket mer och är inte ens allhjulsdriven vid eldrift. :rofl
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Poängen är att man 1. Inte behöver pekskärmen alls vid körning 2. Om man behöver den kan man slå på autopiloten 3. Men man behöver den ändå inte eftersom det finns röststyrning av allting...

Jag håller med om att vridreglage är enkelt men likt förbannat måste man kika på dem också, det är bara det att man är VAN att göra det - ungefär som att det upplevs lättare att ringa med en telefon som har vanliga knappar (som man måste titta på). ”Ring Kalle” som röstkommando har ju väldigt få pensionärer fattat....
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Poängen är att man 1. Inte behöver pekskärmen alls vid körning 2. Om man behöver den kan man slå på autopiloten 3. Men man behöver den ändå inte eftersom det finns röststyrning av allting...

Jag håller med om att vridreglage är enkelt men likt förbannat måste man kika på dem också, det är bara det att man är VAN att göra det - ungefär som att det upplevs lättare att ringa med en telefon som har vanliga knappar (som man måste titta på). ”Ring Kalle” som röstkommando har ju väldigt få pensionärer fattat....

Så med andra ord är Tesla alltid felfria på varje punkt?

Hur många lär sig bilens röstkommandon det första de gör?
Hur många testar torkarna mot en torr ruta för att få en känsla för hur reglage och pekskärm fungerar innan avfärd?

Själv tycker jag att bakupplysta skärmar är det värsta som finns vid mörkerkörning. Stänger alltid av dem.

Min Prius har röststyrning, men jag använder den sällan eftersom att musiken tystnar när bilen bekräftar.

Man behöver nog ett sällsynt bra muskelminne för att kunna sätta torkarintervallet utan att ta ögonen från vägen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag talar generellt om moderna bilar (ja, eller mycket äldre då som sagt). Man skall lära sig var reglagen sitter INNAN man börjar köra.

Gäller inte minst Prius, man får inte ens igång den om man inte lär sig hur bromspedal och växelspak fungerar i kombination...
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
I min Kia står torkarna alltid på Auto, behöver aldrig röra varken spak eller skärm.. Regnar det mer - torkarna går fortare, mindre, torkarna saktar ner. Är inte det standard? Det var det på min förra bil, en Ford tillockmed.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
I mina tre bilar är det jag som bestämmer om och när något skall hända, inte någon fjunig konsult från Tata.

Fast riktigt sant är det inte - Firebird'arnas cruise går inte att ställa in på hastighet över 140 km/h (i verkligheten 130 km/h). Det är ju inte ens körkorts-fart på 120 sträckor! :gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så med andra ord är Tesla alltid felfria på varje punkt?

Hur många lär sig bilens röstkommandon det första de gör?
Hur många testar torkarna mot en torr ruta för att få en känsla för hur reglage och pekskärm fungerar innan avfärd?

Själv tycker jag att bakupplysta skärmar är det värsta som finns vid mörkerkörning. Stänger alltid av dem.

Min Prius har röststyrning, men jag använder den sällan eftersom att musiken tystnar när bilen bekräftar.

Man behöver nog ett sällsynt bra muskelminne för att kunna sätta torkarintervallet utan att ta ögonen från vägen.

Påminner mig om Citroen en gång i tiden, dom hade lite egna ideer, knappar på instrumentbrädan istället för blinkerspaken och konstigheter som gjorde att man var tvungen läsa manualen för att köra en Citroen samtidigt som man kan köra alla andra bilar utan att först läsa manualen.

Till slut insåg ju även grodätarna det befängda i att hitta på sina egna lösningar överallt vare sig det är bättre eller sämre.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Påminner mig om Citroen en gång i tiden, dom hade lite egna ideer, knappar på instrumentbrädan istället för blinkerspaken och konstigheter som gjorde att man var tvungen läsa manualen för att köra en Citroen samtidigt som man kan köra alla andra bilar utan att först läsa manualen.

Till slut insåg ju även grodätarna det befängda i att hitta på sina egna lösningar överallt vare sig det är bättre eller sämre.

Citroen hade tillomed en hydraulisk driven tändfördelare:tummenupp. Men den tog dom bort efter ett par år på 60 talet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Alla andra bilar” var nog att ta i. I Sverige hade de flesta kommit i kontakt med Volvo och VW. Som inte heller hade någon standard. Volvo hade vindrutetorkare med knapp på instrumentbrädan till 1973. Värmereglagen på 140 och 240 skall vi inte ens prata om. Och i VW styrde man ”värmen” med två spakar mellan stolarna. Citroën GS var nästan lika tjorvig som Volvo. Mercedes hade egen standard både för vindrutetorkare och värme fram till 1976, vindrutetorkarna fortsatte man med under decennier. Kvinnan som körde åt skogen med Tesla hade gjort det med en Mercedes också eller med en Amazon, utan att det hamnat på minuskontot för elbilar...

Ni glömmer bort att världen är större än den egna bakgården.

På en modern bil har man dessutom torkarna i Autoläge och behöver i princip aldrig manövrera dem.


Efter 3200 mil är jag provocerande nog fortfarande nöjd med Tesla utan att tycka att allt är perfekt med den. Men jag förstår många gånger hur man tänkt och varför. Men så sjukt skönt att slippa betala dessa bränsleräkningar varje månad.

Sedan är det roligt att bemöta alla missförstånd och illasinnade rykten också. :)
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Automatisk översättning från tyska.


Men som jag fattar finns stora rabatter på elbilar att få i tyskland, det finns säkert en o annan som är bra my bättre på tyska bilmarknaden som kan bistå med mera info.. Även om import av nya tyska eller asiatiska bilar från Tyskland.

Mvh


Augsburg general

BILD: KALYAKAN, ADOBE STOCK (SYMBOLBILD)
ATT KÖPA EN BIL
2020/01/08
Rabatter på nya bilar når rekordnivåer

AV STEFAN KÜPPER
Branschsexperten Ferdinand Dudenhöffer varnar för en annan svår marknad. Elbilar är efterfrågade.

Hur kommer bilindustrin, som är tungt belastad av strukturella förändringar och Corona-krisen, igång igen? Enligt en studie av CAR - Center Automotive Research som finns tillgänglig för våra redaktörer ökade bilrabatterna i juli. Det är tre effekter av ökningen, vilket bileksperten Ferdinand Dudenhöffer förklarar: För det första - den tillfälliga - reducerade momsen: Med internetmäklare skulle rabatterna för de 30 bästsäljande nya bilarna i juli ha nått rekordhöga 22,5 procent i genomsnitt. Som motsvarar cirka 6941 euro. Sedan - mestadels - ger den statliga miljöbonusen cirka 40 procent rabatt för elbilar. När allt kommer omkring, självgodkännande hjälper kunderna att dra nytta. Självgodkännanden hjälper biltillverkarna att täcka en del av de fasta kostnaderna.

Rabatter för elbilar är inte längre förståeliga
Så goda nyheter för konsumenterna. Men vad betyder det för branschen? Dudenhöffer säger att de kommer att få fötterna igen, men: "Den tyska bilmarknaden är i svår form. De betydligt ökande rabatterna indikerar det svaga kapacitetsutnyttjandet bland biltillverkarna. Problemet kommer sannolikt inte att minska under de närmaste månaderna eftersom Corona-pandemin kommer att minska köpkraften i Europa avsevärt. Samtidigt ökar rabatterna i delområden som elbilar till obegripliga nivåer. Statliga bonusar används för att skapa leveransstopp och leveransflaskhalsar och samtidigt driva spiral av rabatter. En nästan bisarr bild. Enligt vår mening kommer de närmaste månaderna att ge ytterligare rabatter. "
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, Tesla sänkte sina priser redan i maj. Får se om det kommer fler justeringar innan årets slut.
https://www.electrive.com/2020/05/27/tesla-reduces-prices-especially-of-model-x/

Hela nybilsmarknaden har lamslagits, i Sverige -25% på senare tid. Jag blir lika imponerad varje gång jag går in på en svensk bilfirma och säljintresset ligger på obefintlig nivå. Hedin-butiker i särklass sämst på att möta upp..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
”Alla andra bilar” var nog att ta i. I Sverige hade de flesta kommit i kontakt med Volvo och VW. Som inte heller hade någon standard. Volvo hade vindrutetorkare med knapp på instrumentbrädan till 1973. Värmereglagen på 140 och 240 skall vi inte ens prata om. Och i VW styrde man ”värmen” med två spakar mellan stolarna. Citroën GS var nästan lika tjorvig som Volvo. Mercedes hade egen standard både för vindrutetorkare och värme fram till 1976, vindrutetorkarna fortsatte man med under decennier. Kvinnan som körde åt skogen med Tesla hade gjort det med en Mercedes också eller med en Amazon, utan att det hamnat på minuskontot för elbilar...

Ni glömmer bort att världen är större än den egna bakgården.

På en modern bil har man dessutom torkarna i Autoläge och behöver i princip aldrig manövrera dem.


Efter 3200 mil är jag provocerande nog fortfarande nöjd med Tesla utan att tycka att allt är perfekt med den. Men jag förstår många gånger hur man tänkt och varför. Men så sjukt skönt att slippa betala dessa bränsleräkningar varje månad.

Sedan är det roligt att bemöta alla missförstånd och illasinnade rykten också. :)

70-talet ja, och Citroen hade egna ideer åtminstone i mitten av 80-talet.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En del av den minskade försäljningen kommer av att bilfabriker stått stilla. Min bil, laddhybrid, skulle ha kommit i april, men nu är oktober senaste budet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top