Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kör en BMW i3 -19 som vardagsbil och har Garo laddbox hemma på 3x16A (11,3kW).
Riktigt nöjd med bilen för vad det är. Nu på sommaren kommer jag väldigt nära de utlovade 30 milen, bilen har många bra funktioner och samma fina iDrive som i alla andra Bayern-kärror. Den är ful och ser ut att rulla på cykelhjul, på vintern åker all dyrbar värme från förladdningen ur när man ska lasta in ungarna bak eftersom bakdörren är bakhängd. Helt värdelöst. Man sitter högt som i en SUV och sätena har ingen vidare långfärdskomfort. Men trots detta så är det en riktigt bra bil som jag betalar ca 3500kr/mån skattade pengar. Milkostnaden ligger runt 2 kr, men för tjänsteresor får jag milersättning som om jag körde en bensinare (16,5kr/mil). Så det täcker ju även mycket av mitt privata resande.

Det roligaste är att bilen är bakhjulsdriven med motorn bak, som det ska vara. Man kan stänga av traction control men inte stabilitetskontroll vilket gör den till en väldigt lättsladdad bil som i princip inte låter dig snurra hur våldsamt du än kastar ut den. Men den låter dig behålla en lång sladd. Svårt att överskatta hur jäkla roligt detta är på snö. En sak till, det är mer styrkänsla i en i3 än en Model 3. En Model 3 vet du inte att det understyr förrän du ser det genom rutan. Här kommunicerar bilen mycket mer genom ratten.

Dessutom en bil som gjordes som elbil från början... Ligger bra till vid ev andrabilsspekulationer även i detta hushåll.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Köpt en Kia Niro, med sån plug in. Kommer 5 mil på el, perfekt för oss som bara kör småsträckor, frugan "tankar" gratis el på jobbet. Levererades med 1/3 tank bensin, nålen har inte rört sig än..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
I ett F22 Raptor - givet.
I en bil - mjeh.
Men som sagt, jag kan ha fel.. Får se om jag kommer med i gruppen för beta-testning för den svensk-utvecklad HUD'en, var tydligen begränsat antal deltagare, och huruvida man får delge intryck utanför programmet.
Häpp, då var deposition inbetald, prototypen beräknas komma om 2-3 veckor. Ska bli intressant att se vad de lyckats få ihop.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om det vore en sanning, varför ligger annonserna kvar så länge?

Två saker som gör att jag inte köper ditt resonemang;
Du köper en ny till samma pris med allt vad det innebär.
Du kan köpa motsvarande begagnad från Tesla direkt och inte via nån privatperson, för mindre pengar...

Reflektion;
De som har lämnat blocket, har varit prissatta därefter..

En förklaring är att säljaren inte kan ta bort annonsen på Blocket !

Om du inte vill ha ett Shipsted-konto eller vad det nu heter då lagrar Blocket lösenordet och inloggning i din webbläsare
och ogillar du att andra lagrar kakor på din dator istället för lägga dom i sin egen, har webbläsaren inställd för att slänga alla kakor
efter avslutad surfning/session, ja då kan du inte ta bort annonsen. För Blocket's kakor är borta.
En annan rolig effekt av Shipsted intresse för att lagra kakor hos dig är att du kan inte svara på mail.
Du har lämnat en mailadress i annonsen. Potentiella köpare svarar på din mail.
Men du kan inte svara på mailen som vanligt för mailen kommer inte från den intresserade utan från Shipsted.
Och för att svara på mailen måste du ha ett Shipstedkonto ! :huvet Och logga in som du inte kan !
För du har inga kakor kvar sedan du gjorde annonsen. Så du kan inte svara på mailen.
Tydligt är att det här med direkt kontakt köpare / säljare via telefon är något Blocket helst inte vill ha.
Allt ska gå genom Shipsted som delar informationen med Facebook och Google, världens största(?) bolag i spionagebranschen.

Detta förklarar en sak som förvånat mig. Ser en annons på Blocket och skickar ett SMS om intresse. Och får inget svar. Förklaringen kan vara är att prylen redan är såld och säljaren kan inte ta bort annonsen från Blocket.
Vilket är positivt för Blocket.
Ju fler annonser det finns på Blocket, dessto större blir intrycket för den som söker på Blocket.
 

Bifogat

  • 20200712-Vill du dela med Google och Facebook.png
    20200712-Vill du dela med Google och Facebook.png
    17.4 KB · Visningar: 25
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Denna kommer väl upp i diskussionerna i fikarummen snart.
En Tesla 3 på autopilot som reagerar för sent och drämmer in i en vält lastbil på motorväg i Taiwan.


Tycker själv det är mest lastbilens fel. Hade den inte legat där hade det inte skett en olycka liksom... :glömdet

Min reflektion är att lastbilen ser vit ut för mig.
Och jag har för mig att Teslor redan har gjort just detta: Kört in i vitt föremål.

Så jag sökte på Tesla collides with white car
Men det blev för många collide länkar för mig att söka på efter den jag tänkte på.
https://www.qwant.com/?q=Tesla collides with white car&t=web
Hade ingen aning om att Teslor kraschade så ofta !

För övrigt anser jag att pga Automationsparadoxen ska det inte gå att köra en bil på vanligt körkort där
Citat: "Föraren förväntas ta över om systemet får problem."
För hur ska föraren få den körträning som behövs för att kunna ta över om systemet får problem ?
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-sjalvkorande-ar-bilen-6800171
Och hur ska föraren få reda på att systemet fått problem ?
Ska föraren sitta som en bilskollärare och hålla koll på att eleven/bilen sköter sig ?
Det är ju för f-n jobbigare än köra själv.
Ja då blir ju att kravet på föraren av autonom bil i nivå utbildad bilskolärare.
Dessutom hålla upp körförmågan genom att köra bil utan autonomt system regelbundet.


Har själv upplevt detta. Kopplade in farthållare på 80km/h på E20 från Göteborg upp mot Mariestad.
Missar av något skäl 60 skylten vid ingång till ett samhälle. Nåja det kommer in en sidoväg från höger vid ett backkrön.
Och när jag ser 60 skylten efter backkrönet trycker jag på bromsen.
Men eftersom fötterna vandrat iväg på golvet när bilen själv håller farten så trycker jag inte på bromsen utan på gasen så jag passerar 60 skylten i 90 eller mera.
Det gick bra. Den gången. Men det var sista gången jag använt farthållare.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Häpp, då har jänkar-tillverkaren helt plötsligt ett marknadsvärde på börsen som är högre än de andra tre största (Toyota, VW, Honda) tillsammans.
Med tanke på att det är den mest blankade aktien någonsin finns det nog en hel del börshajar som kategoriskt blankat aktien som är lite lätt nervösa nu..
5546ea894974ffd33b02745aec835c65.jpg
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja det förstår jag välll :glömdet

;) (thanks für information)

Välbyggd:

Ja kvalitet är väl tyvärr inte deras starkaste sida.

https://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-strular-mest-volvo-och-tesla-i-botten

2020-j.d.-power-initial-quality-study-5.jpg


Just den undersökningen är iof utan att ranka hur allvarligt ett fel är, eller om det ens är ett fel. Vill minnas att SAAB halkade ner rejält i den mest för att amerikanarna inte gillade att deras kopphållare inte klarade av 1.5 liters läskglas, inte att den faktiskt inte fungerade som tänkt. Men Tesla verkar vara standar att den ska in på någon omlackering och ev en justering till innan den fyllt halvåret. Men dom har väl å andra sidan varit ganska frikostiga med vad dom fixar, även utanför garantitiden? :va

Är väldigt kluven till Tesla. På vissa sätt känns det meningslöst att köpa en billigare elbil då man för en 'hundring' till får så mycket mer, både prestanda, utrustning, räckvidd, laddinfrastruktur. Å andra sidan känns dom ganska billigt byggda. Men andrahandsvärdet verkar ju hålla sig uppe, undrar om en el-Kia kommer hålla sig lika bra.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Generellt har jänkar-tillverkaren ryckt upp sig på senare år kvalitetsmässigt skulle jag säga. Strax över snittet över för amerikanska bilar skulle jag säga. Historiskt har det varit många saker, men småsaker: en list som sitter lite snett, något annat som behövts justeras, skrap på undersidan från transportering, etc. Men även som några varit inne på att lacken på vissa bilar varit dålig på sina ställen och så.
Själv hittade jag en knappt synlig defekt i rutan, utanför synfältet, när jag plockade ut den. Låg vad som såg ut att vara ett litet sandkorn inne i själva rutan, ville ha det dokumenterat ifall det skulle spricka på vintern men de bytte hela rutan utan att fråga. Hittade även en lackskada, troligtvis från transporten. Lämnades in till professionell lackerare utan knussel.
Historiskt har de även varit väldigt generösa med åtgärder utanför garanti-tiden, men det verkar ha stramats på senare tid. Som tur är börjar det ploppa upp tredje-parts verkstäder som börjar fixa de vanligaste problemen till en mycket billigare summa än "original".

Jag är inte alls förvånad att de ligger längst ner i den listan. Men man bör även titta på listan över "mest nöjda kunder" där de ligger i absolut topp. :fakta
Om det beror på att man är mer förlåtande för att bilen i sig är en dröm att köra/äga eller det bara är sektmedlemmar som böjer sig framåt och tar skiten utan att klaga låter jag vara osagt, det får var och en skaffa sin egen uppfattning om. Jag är själv "onormalt" förlåtande för småfelen. För varje gång jag sätter mig i min bil är det så nära jag kan komma att köra hoj, fast med 4 hjul: Det är för mig ren glädje, inte bara ett transportmedel från A till B.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
...

Är väldigt kluven till Tesla. På vissa sätt känns det meningslöst att köpa en billigare elbil då man för en 'hundring' till får så mycket mer, både prestanda, utrustning, räckvidd, laddinfrastruktur. Å andra sidan känns dom ganska billigt byggda. Men andrahandsvärdet verkar ju hålla sig uppe, undrar om en el-Kia kommer hålla sig lika bra.

Ska du bara rulla runt i närområdet och ladda hemma funkar vilken elbil som helst. Men det är när du ska ut på tur som andra elbilar är problematiska. Infrastrukturen utanför Teslas Superchargers är mer eller mindre en soppa. Du måste aktivt söka upp, och ha backup på laddställen. Hitta vilka olika aktörer det är och eventuellt skaffa en handfull olika abbonemang/appar för att kunna göra din resa. Och sen hoppas på att stolpen (för oftast är där bara en) inte är trasig eller upptagen. Det är absolut inte lika smidigt som med en Tesla: Där knappar du in destination och kör. Oavsett om det är till grann-länet eller andra sidan kontinenten. Jag tror att det gör att dessa bilarna håller andrahandsvärde bättre, generellt sett.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
..sen är man ju tyvärr inte förskonad för puckon med ett bra laddnätverk. Bild från Kalmar, där det tydligen ofta är folk som ställer sig på laddplatser, trots att där är massvis med lediga vanliga parkeringsplatser, närmare till i stort sett allt som man skulle vilja gå in till. Så de som ställer sig där gör det enkom för att jävlas typ..
9ee52c77a6b3a74fd65d400ebaef95c0.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo det är inget nytt fenomen men borde vara enkelt avhjälpt med en stoppförbudskylt med tilläggstavla om bärgare samt gäller inte laddbart fordon, typ.

Skapa arbete :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top