Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har ni fler exempel på märkesfantaster som Tesla-ägare när det kommer till prissättning?

Som att begära 849’för en ett år gammal Ms LR utan tillval. En ny kostar 909’ och då ger skattebetalarna tillbaka 60 efter ett halvårs

Eller; 650’ för en ett år gammal M3 P som kostar 710’ ny i samma utförande. Och skattebetalarna ger dig 60 efter ett halvår uppå det.

Det är inte Porsche GT3 eller Königsegg direkt vad kommer till den biten..

Det är väl för att Norrmännen dammsuger marknaden på begagnade elbilar?

En bekant åkte upp till gränsen och sålde sin gamla Leaf till en norrman som köpte den osedd utan att pruta.

Han tog Leafen på biltrailer med fullt batteri, norrmannen skulle köra den hem, tydligen är det tätare mellan laddarna i Norge
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har ni fler exempel på märkesfantaster som Tesla-ägare när det kommer till prissättning?

Som att begära 849’för en ett år gammal Ms LR utan tillval. En ny kostar 909’ och då ger skattebetalarna tillbaka 60 efter ett halvårs

Eller; 650’ för en ett år gammal M3 P som kostar 710’ ny i samma utförande. Och skattebetalarna ger dig 60 efter ett halvår uppå det.

Det är inte Porsche GT3 eller Königsegg direkt vad kommer till den biten..

Det har inte ett dugg med ”teslafantaster” att göra utan så fungerar marknaden när efterfrågan är betydligt större än utbudet.

Det verkar ju som om det finns mycket stor efterfrågan på i verkligheten fungerande elbilar med +40 mils räckvidd, fyrhjulsdrift, utrymmen för 5 pers+packning, bra prestanda, laddnätverk för långresor och billiga driftskostnader. Sedan kan ju icke-ägare ha vilka åsikter de vill om frånvaron av HUD, knappar till allt eller något annat. De kan ju välja något annat... eller finns det ens?


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det har inte ett dugg med ”teslafantaster” att göra utan så fungerar marknaden när efterfrågan är betydligt större än utbudet.

Det verkar ju som om det finns mycket stor efterfrågan på i verkligheten fungerande elbilar med +40 mils räckvidd, fyrhjulsdrift, utrymmen för 5 pers+packning, bra prestanda, laddnätverk för långresor och billiga driftskostnader. Sedan kan ju icke-ägare ha vilka åsikter de vill om frånvaron av HUD, knappar till allt eller något annat. De kan ju välja något annat... eller finns det ens?


Buy quality, cry once



Om det vore en sanning, varför ligger annonserna kvar så länge?

Två saker som gör att jag inte köper ditt resonemang;
Du köper en ny till samma pris med allt vad det innebär.
Du kan köpa motsvarande begagnad från Tesla direkt och inte via nån privatperson, för mindre pengar...

Reflektion;
De som har lämnat blocket, har varit prissatta därefter..

Som icke-ägare så antar jag att jag inte ska uttala mig utan vara tyst och bara tindra med ögonen när jag funderar över att betala för en hygglig bostad och få en fläskflyttare vars reella värde verkar högst fluktuerande.

Ska du använda citationstecken så är det ärligare om du citerar. :hihi


Jag tolkar ditt svar som nej på frågan jag initialt ställde.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Äh, jag menar bara att det alltid skall tjafsas om ”Teslafantaster” som är si eller så. För 10-12 år sedan var det iPhone, 20-25 år sedan Mac och nu Tesla. Jaja.

Poängen är att marknaden ser ut som den gör. Man är ju dum i huvudet om man köper en begagnad Tesla för de priserna. Bevisligen köper folk dem till nästan de priserna ändå... och en del exporteras väl också.

Så länge det råder underskott på utbudet och överskott på efterfrågan kommer det att se ut så. Hittills har väldigt få verkliga konkurrenter lanserats, och det är ju en större gåta att någon betalar en miljon och mer för en Etron i detta sammanhang.

En begagnad Tesla S framstår nog som prisvärd för många (men inte för mig).


Buy quality, cry once
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Denna kommer väl upp i diskussionerna i fikarummen snart.
En Tesla 3 på autopilot som reagerar för sent och drämmer in i en vält lastbil på motorväg i Taiwan.


Tycker själv det är mest lastbilens fel. Hade den inte legat där hade det inte skett en olycka liksom... :glömdet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var det föraren eller bilen som var på autopilot?

Det var ju inte ett litet svårupptäckt hinder precis.

Att föraren klarade sig bra kan man nog tacka skåpet och det som var i skåpet för, det såg ut att bromsa mjukt och smidigt, även om lastbilen flyttade sig en bit.
Sen har väl Tesla bra värden i krocktester också, men den hastigheten mot undersidan på lastbilen hade inte gått bra.

Jag säger som min uppkörningsinspektör när han gav mig körkortet "Kom ihåg att bara krocka med mjuka och billiga saker nu i början"
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
https://www.setn.com/m/news.aspx?newsid=753860
Med Google translate:
It can be seen from the picture that the impact force is so great that even the truck shakes. It is understood that the Tesla driver was unharmed. He confessed to the police that the auxiliary system was turned on at the time, and the self-driving state was not adopted. There is no drunk driving situation, and the relevant transcripts have been completed so far, and the two parties have to face the subsequent compensation matters
Det kan alltså vara så att det inte var autopilot utan den 'dumma' farthållaren som var inkopplad. Jag har inte luskat mer i det, men detta skulle förklara varför man ser bilen tvärnita ett par bil-längder innan (nödbromsen är alltid inkluderad).
Kudos att du nämnde att föraren var oskadad efter kollisionen, det brukar glömmas i sådan rapportering :tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Första "riktiga" haveriet med elbilen. Började läcka kylvätska 90 mil hemifrån. Efter 20 mil började jag få varningar om "reduced power" d.v.s limp-home. Ringde road-side assistans och efter ett tag när förstahands supporten tagit all info blev jag uppringd av tekniker som efter lite konsultation gav grön ljus att fortsätta hem, men stanna och låta bilen svalna lite då och då. Hade fortfarande bra med acc (körde såklart försiktigt) så märkte inte av limp-home. När det bara var 5 mil kvar gick den ner i hårt limp-home. Bilen hade stryps till vad jag gissar motsvarar 25hk. Tog en minut typ att accelerera upp till 80. Tur att det var i stort sett tomt på trafik närmare midnatt.. Nu idag blev jag uppringd och tillfrågad om jag kunde komma in till verkstaden så de kunde titta på den. Sagt och gjort, lämnade den och fick lånebil hem. Någon timme senare fick jag sms att det var läckage i en ventil, reservdel beställd.
Såhär i efterhand är det ju grymt surt att den valde att börja krångla just den gången man är så långt hemifrån, men samtidigt lite imponerad att den faktiskt går att köra utan kylvätska..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Såhär i efterhand är det ju grymt surt att den valde att börja krångla just den gången man är så långt hemifrån, men samtidigt lite imponerad att den faktiskt går att köra utan kylvätska..
"Skönt" att bilar kan krångla även om de går på el, att vissa saker får fortsätta vara som dom alltid har varit :D

Är inte jätteförvånad att du kan köra utan kylvätska, är väl ännu ett gäng märken som kör batterier luftkylt. Inget jag skulle köpa dock, med undantag för extremt billig andra eller tredje-bil för jobbpendling utan något som helst behov av snabbladdning någonsin.
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Är inte jätteförvånad att du kan köra utan kylvätska, är väl ännu ett gäng märken som kör batterier luftkylt.

Elmaskin och omriktare är vätskekylda i samtliga elfordon. Där finns de stora förlusterna.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Går nog att trolla mycket med mjukvaran utan att behöva utöka 100kWh. När behöver man mer än 40-50 mils räckvidd? Kanske i västernorrland men i övrigt vette farao.

Rich recraps på youtube börja yra om trim häromsistens, som jag förstod det gick det att tjöpa Performance av Tesla för 20 000 pengar men ta mig inte på siffran. Iaf det kanske gav den viktiga prestandan 0-100km/h 4.4s istället för 4.9s medan då Teslanotfanboysfanboys lyckades effekta ut 3.4s typ kanske.

Jag förde inte anteckningar men jag tror det mest leder till ännu mer som går sönder. Den där Hoovie köpte en pedantskött P85 från någon farsa till en Teslaingenjör, den var bara inne på tredje motorn och enda anledningen till att han med hyggliga finanser våga köpa den var p.g.a. köpt utökad garanti.

För mig blir det dubbelerror, jag skulle inte vilja lägga ut/göra mig skyldig till dom summorna och hatar dålig kvalité så..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Blir inte riktigt klok på vilken som är vad;

I USA, finns Long Range Plus och Performance.
I EU Long Range och Performance. Är LR+ och LR samma eller är det nåt som bara erbjuds i staterna?
På blogg-posten så skrev de att de rullar ut LR+ i staterna nu, kommer säkerligen hit så småningom. Standard Tesla är att rulla ut uppdateringar i hemlandet först, gissningsvis för att lättare komma åt saker som slinker igenom QA. Sen tillverkar de i omgångar till respektive kontinent, dvs ett par veckor kör de alla bilar som ska till Nordamerika, sen växlar de och kör de som ska till Europa ett par veckor. Då kan vi alltså vara i Europa-perioden nu, så de ska växla över till NA inom kort, och då ställa om produktionen. Kan vara vilket som av ovanstående som gör att vi inte ser LR+.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På blogg-posten så skrev de att de rullar ut LR+ i staterna nu, kommer säkerligen hit så småningom. Standard Tesla är att rulla ut uppdateringar i hemlandet först, gissningsvis för att lättare komma åt saker som slinker igenom QA. Sen tillverkar de i omgångar till respektive kontinent, dvs ett par veckor kör de alla bilar som ska till Nordamerika, sen växlar de och kör de som ska till Europa ett par veckor. Då kan vi alltså vara i Europa-perioden nu, så de ska växla över till NA inom kort, och då ställa om produktionen. Kan vara vilket som av ovanstående som gör att vi inte ser LR+.

Kanske kan det bli ytterligare lite bättre pris på MS-LR i eu då..
 

underthewhip

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2020
Ort
Bollebygd
Hoj
Ingen
Kör en BMW i3 -19 som vardagsbil och har Garo laddbox hemma på 3x16A (11,3kW).
Riktigt nöjd med bilen för vad det är. Nu på sommaren kommer jag väldigt nära de utlovade 30 milen, bilen har många bra funktioner och samma fina iDrive som i alla andra Bayern-kärror. Den är ful och ser ut att rulla på cykelhjul, på vintern åker all dyrbar värme från förladdningen ur när man ska lasta in ungarna bak eftersom bakdörren är bakhängd. Helt värdelöst. Man sitter högt som i en SUV och sätena har ingen vidare långfärdskomfort. Men trots detta så är det en riktigt bra bil som jag betalar ca 3500kr/mån skattade pengar. Milkostnaden ligger runt 2 kr, men för tjänsteresor får jag milersättning som om jag körde en bensinare (16,5kr/mil). Så det täcker ju även mycket av mitt privata resande.

Det roligaste är att bilen är bakhjulsdriven med motorn bak, som det ska vara. Man kan stänga av traction control men inte stabilitetskontroll vilket gör den till en väldigt lättsladdad bil som i princip inte låter dig snurra hur våldsamt du än kastar ut den. Men den låter dig behålla en lång sladd. Svårt att överskatta hur jäkla roligt detta är på snö. En sak till, det är mer styrkänsla i en i3 än en Model 3. En Model 3 vet du inte att det understyr förrän du ser det genom rutan. Här kommunicerar bilen mycket mer genom ratten.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top