Elbil eller inte?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Har själv aldrig haft HUD så har svårt att föreställa mig vad det tillför. Spontant känns det som att det skulle vara obehagligt att ha en massa info där jag vill titta på trafiken/omgivningen. Men som sagt, jag vet ärligt talat inte.
Kan det vara så att om man vant sig vid det är det svårt att "gå tillbaka"?

Det är när man börjar sno ihop det inne i en storstad som det är en bra funktion. Du vet, man ligger i mittfilen, bilar överallt, arga förortspendlare blåser förbi på båda sidor, glassen droppar, och ungarna bråkar i baksätet. Då är det bra att slippa ta till sig information från ytterligare en position. Ungefär på samma sätt som att det hjälper att sänka volymen på radion...

På landsväg är det bara mysigt. Ska det busas är det funktionellt med varvtalsindikator i siktlinjen. På AMG:n blinkade det härligt rött när bilen tyckte man borde skicka i nästa växel

BMW har mer information och starkare färger i sin senaste version. Positivt överraskad i en hyrbil för några månader sedan. Använde navigation dagligen.

Benz:

abec72b9de9925fa5f751a95b0375e61.jpg



BMW:

9eb224ed67c16b54318e64cc1179fe22.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är när man börjar sno ihop det inne i en storstad som det är en bra funktion. Du vet, man ligger i mittfilen, bilar överallt, arga förortspendlare blåser förbi på båda sidor, glassen droppar, och ungarna bråkar i baksätet. Då är det bra att slippa ta till sig information från ytterligare en position. Ungefär på samma sätt som att det hjälper att sänka volymen på radion...

På landsväg är det bara mysigt. Ska det busas är det funktionellt med varvtalsindikator i siktlinjen. På AMG:n blinkade det härligt rött när bilen tyckte man borde skicka i nästa växel

BMW har mer information och starkare färger i sin senaste version. Positivt överraskad i en hyrbil för några månader sedan. Använde navigation dagligen.

Benz:

abec72b9de9925fa5f751a95b0375e61.jpg



BMW:

9eb224ed67c16b54318e64cc1179fe22.jpg
Mm, nu är jag mer nyfiken hur det skulle funka. Skulle ju kunna vara det bästa som hänt sen färdigskivat bröd. Me don't know..
Har ju anmält intresse att bli beta-testare för en svensk-utvecklad HUD. Får se om jag kommer in i test-gruppen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mm, nu är jag mer nyfiken hur det skulle funka. Skulle ju kunna vara det bästa som hänt sen färdigskivat bröd. Me don't know..
Har ju anmält intresse att bli beta-testare för en svensk-utvecklad HUD. Får se om jag kommer in i test-gruppen.

Jag har kört en bil med HUD, och det är en påtaglig förbättring mot att titta på konsolen, eller ens instrumentklustret och känns så mycket mer naturligt att ha informationen i rutan.
Så till den grad att jag kollade upp att skaffa eftermarknads till mina bilar, men jag hittade de var helt värdelösa så det fick vara.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag har kört en bil med HUD, och det är en påtaglig förbättring mot att titta på konsolen, eller ens instrumentklustret och känns så mycket mer naturligt att ha informationen i rutan.
Så till den grad att jag kollade upp att skaffa eftermarknads till mina bilar, men jag hittade de var helt värdelösa så det fick vara.
Åfan. Jag har tidigare kategoriserat det hela som dumheter. Får nog tänka om här lite. :fakta
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har kört en bil med HUD, och det är en påtaglig förbättring mot att titta på konsolen, eller ens instrumentklustret och känns så mycket mer naturligt att ha informationen i rutan.
Så till den grad att jag kollade upp att skaffa eftermarknads till mina bilar, men jag hittade de var helt värdelösa så det fick vara.

Håller helt med.
Körde en M5 för många år sedan med HUD och tycker fortfarande det är konstigt att det inte är standard i bilar. :va
Tekniken kan ju inte vara så svår eller?
Vill dessutom ha HUD projicerat i mitt visir.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är inte för inte som det är standard i majoriteten av alla flyg med någon form av självaktning :fakta
I ett F22 Raptor - givet.
I en bil - mjeh.
Men som sagt, jag kan ha fel.. Får se om jag kommer med i gruppen för beta-testning för den svensk-utvecklad HUD'en, var tydligen begränsat antal deltagare, och huruvida man får delge intryck utanför programmet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I ett F22 Raptor - givet.
I en bil - mjeh.
Men som sagt, jag kan ha fel.. Får se om jag kommer med i gruppen för beta-testning för den svensk-utvecklad HUD'en, var tydligen begränsat antal deltagare, och huruvida man får delge intryck utanför programmet.

Standard i en passagerartub med, trots att piloten inte flyger mer än. 45-90sek per sorti..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Första gången för i år som jag var på kontoret samtidigt som solen gassade hela dagen över den öppna parkeringen.
43° i bilen innan jag började traska bort till parkeringen. Fy fan! På med klimat-anläggningen!
Knappa 5 minuter senare när jag kom fram till bilen höll den behagliga 21°. Aj lööv maj kar! :fakta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Första gången för i år som jag var på kontoret samtidigt som solen gassade hela dagen över den öppna parkeringen.
43° i bilen innan jag började traska bort till parkeringen. Fy fan! På med klimat-anläggningen!
Knappa 5 minuter senare när jag kom fram till bilen höll den behagliga 21°. Aj lööv maj kar! :fakta

Hur är det med klimatanläggningen på elbilar, är det hermetisk kompressor som i kylskåp eller med en packbox som med tiden kommer att läcka?
Ett kylskåp behöver ingen påfyllning med jämna mellanrum till skillnad från bilar där det är alldeles för vanligt...
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Första gången för i år som jag var på kontoret samtidigt som solen gassade hela dagen över den öppna parkeringen.
43° i bilen innan jag började traska bort till parkeringen. Fy fan! På med klimat-anläggningen!
Knappa 5 minuter senare när jag kom fram till bilen höll den behagliga 21°. Aj lööv maj kar! :fakta

Det där är en av de absolut bästa grejerna med elbilar!:drool Möjligheten att justera temeraturen i en stillastående bil e guld värt!

En liten anekdot från tidigt 90-tal. Kände en som importerade en Suzuki Grand Vitara från Saudiarabien. Han fick bilen väldigt förmånligt... Bilen hade möjlighet till temeratursbunden autostart (livsfarlig grej att parkera i ett garage, men sådant brydde man sig tydligen inte om i öknen) och en AC-anläggning så effektiv att det slog rimfrost på rutorna... problemet kom på hösten när det visade sig att bilen inte mera hade ett värmebatteri...:gnissla Den billiga "kylbilen" blev en ganska dyr hystoria innan den var anpassad för våra förhållanden:rofl
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur är det med klimatanläggningen på elbilar, är det hermetisk kompressor som i kylskåp eller med en packbox som med tiden kommer att läcka?
Ett kylskåp behöver ingen påfyllning med jämna mellanrum till skillnad från bilar där det är alldeles för vanligt...
Har någonstans mellan noll och ingen koll på sånt dessvärre.
Enligt t.ex https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/hvac-a-c-error-pressure-loss-refrigerant-type.116232/ så verkar det vara traditionell typ (iaf på Tesla S/X) med skillnaden att man måste ha medium som inte är elektriskt ledande. På Model 3/Y så har de gjort en massa fiffigheter med HVAC systemet, vet inte om just kompressor-bitarna är pillade på också.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Hur är det med klimatanläggningen på elbilar, är det hermetisk kompressor som i kylskåp eller med en packbox som med tiden kommer att läcka?
Ett kylskåp behöver ingen påfyllning med jämna mellanrum till skillnad från bilar där det är alldeles för vanligt...

De är inte hermetiska, däremot ingen axelkoppling som mekaniska kompressorer har. Men det finns ju ett antal anslutningar/kopplingar i systemet (typ 6-10 st) samt slangar, så det är ingen större skillnad mot "vanliga" bilar med hur mycket som smiter ut med tiden.

De bilar som kommer använda CO2 som köldmedium kommer behöva gå mer åt det hermetiska hållet.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De är inte hermetiska, däremot ingen axelkoppling som mekaniska kompressorer har. Men det finns ju ett antal anslutningar/kopplingar i systemet (typ 6-10 st) samt slangar, så det är ingen större skillnad mot "vanliga" bilar med hur mycket som smiter ut med tiden.

De bilar som kommer använda CO2 som köldmedium kommer behöva gå mer åt det hermetiska hållet.

CO2 var intressant. Så nu kan man slänga sig med att man känner till R744. :)
Inga krav på återkommande läcksökning och att det går åt mindre energi att flytta värmen är också positivt!

Dom har heller inga krav på återkommande läcksökning, det finns bara positiva sidor med att nyttja CO2, det är tom billigare att installera än andra system.
https://www.tesab.se/nrkyl/om-oss/co2/
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
CO2 var intressant. Så nu kan man slänga sig med att man känner till R744. :)
Inga krav på återkommande läcksökning och att det går åt mindre energi att flytta värmen är också positivt!

Dom har heller inga krav på återkommande läcksökning, det finns bara positiva sidor med att nyttja CO2, det är tom billigare att installera än andra system.
https://www.tesab.se/nrkyl/om-oss/co2/

Ja, en hel del fördelar på pappret, men det finns en hel skopa med utmaningar med att få till CO2 system i bilar, mycket kopplat till det högre arbetstrycket. Men bl a VW (ID3) gör väl ett försök, vi får se hur det går.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har ni fler exempel på märkesfantaster som Tesla-ägare när det kommer till prissättning?

Som att begära 849’för en ett år gammal Ms LR utan tillval. En ny kostar 909’ och då ger skattebetalarna tillbaka 60 efter ett halvårs

Eller; 650’ för en ett år gammal M3 P som kostar 710’ ny i samma utförande. Och skattebetalarna ger dig 60 efter ett halvår uppå det.

Det är inte Porsche GT3 eller Königsegg direkt vad kommer till den biten..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top