Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Oktantalet har inget med energiinnehållet i bensin att göra. Visst. Det är en skillnad i energiinnehåll mellan 95 och 98 oktan eftersom dom faktiskt har något olika sammansättningar för att kunna få olika oktantal. Men den skillnaden är fruuuuuktansvääärt liten. Så liten att du omöjligen upptäcker det på något annat sätt än en väldigt bra kalorimeter.

Du behöver inte veta något annat än energiinnehållet för den bränsle du avser räkna på och det finns ganska väldefinierat.
Ja, försökte vara lite smådryg. Gick sådär. :crash
Men det är ju rätt stor skillnad på 92 oktan bensin, bunkerolja, diesel, etanol, etc. Så att bara anta energi-innehållet på 95-oktanig bensin när du har bunkerolja/etanol i verkligheten blir ju skevt. Min poäng var att man måste veta någonting mer för att kunna räkna ut vad man vill veta. Typ som du också menar antar jag.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nja. Inte för att jag vill vara glädjedödare men du har nog gjort lite väl grova överslag.
Om du med största teslan avser en med 100 kWh batteri så motsvarar det drygt 11 liter bensin i energi.
Och förbrukningen ligger någonstans på motsvarande 0,2 lit/mil.
Baserat på att 1 liter bensin innehåller ca 9 kWh energi. (Handelsbensin har ett energiinnehåll på ca 43MJ/kg)
Jepp, det är säkert mycket närmare verkligheten. Var inget försök till glädjekalkyl, drog som sagt var en (för) snabb överslagsräkning.
...medans blodtrycket var på absoluta toppen i väntan på ett, förhoppningsvis inte inställt, tågh*lv*t*. Skyller fallerande Matte A medelst huvudräkning på att denna aktivitet i samband med aktivering av cro-magnon-hjärnan är en dålig kombination :brynad
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kalla mig rättshaverist och Messerschmitt,

Gärna men ironin var alltså till din fördel =) (naturligtvis var listan jämförbar med SI, då) :glömdet

Läste någon tabell senast igår där dom hade översatt det till liter/100km om jag minns rätt men vilken formel som används framgick inte förstås. Man kan väl alltid lita på tabeller iofs?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Gärna men ironin var alltså till din fördel =) (naturligtvis var listan jämförbar med SI, då) :glömdet

Läste någon tabell senast igår där dom hade översatt det till liter/100km om jag minns rätt men vilken formel som används framgick inte förstås. Man kan väl alltid lita på tabeller iofs?
Sorry, ska sluta vara dryg/ försöka mig på ironi ovanpå ironi. Går dåligt hem på nätet :krama
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, försökte vara lite smådryg. Gick sådär. :crash
Men det är ju rätt stor skillnad på 92 oktan bensin, bunkerolja, diesel, etanol, etc. Så att bara anta energi-innehållet på 95-oktanig bensin när du har bunkerolja/etanol i verkligheten blir ju skevt. Min poäng var att man måste veta någonting mer för att kunna räkna ut vad man vill veta. Typ som du också menar antar jag.

Jo. Du måste ju naturligtvis veta energiinnehållet för det bränsle du räknar på. Annars blir det fel.
Däremot är ju oktantalet helt irrelevant i sammanhanget eftersom sambandet mellan oktantal och energiinnehåll är i stort sett obefintligt.
Så du kan inte räkna på bunkerolja med siffrorna för bensin. Det är helt korrekt.
Min kommentar var bara baserad på att du skrev att man kunde räkna om man hade oktantalet vilket ju är fel.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jo. Du måste ju naturligtvis veta energiinnehållet för det bränsle du räknar på. Annars blir det fel.
Däremot är ju oktantalet helt irrelevant i sammanhanget eftersom sambandet mellan oktantal och energiinnehåll är i stort sett obefintligt.
Så du kan inte räkna på bunkerolja med siffrorna för bensin. Det är helt korrekt.
Min kommentar var bara baserad på att du skrev att man kunde räkna om man hade oktantalet vilket ju är fel.
Roger Roger! Min tankegång var för olika typer av drivmedel, borde skrivit det så istället. Det jag hade i åtanke var 95 bensin kontra 102 (eller vad det är) etanol. Jag tar tillbaka det hela, skillnaden ligger som du säger mest i bränsletypen, inte oktanhalten.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nja. Tesla klarar av att köra själv på landsväg. På landsväg finns det gott om skyltning och det brukar rent generellt inte vara några som helst problem att hitta rätt.

Där en navigator faktiskt gör stor nytta är i städer där det ofta är betydligt svårare att hitta.
Det är också där det är svårast för en autonom bil att klara sig.
Menar du på fullt allvar att en Tesla utan problem skulle köra mig säkert till valfri adress inne i Stockholm med korsningar, trafikstockning och annat?

Såvitt jag förstått det så säger Tesla själva att den grejar landsvägskörning men inte tät stadskörning med korsningar. Eller menar du att du känner till något om Teslas kapabilitet som inte Elon själv känner till?

För landsvägskörning så kan jag utan större problem klara att köra rätt väg till vafri ort i Sverige utan att behöva navigator. Det klarar jag däremot inte i många fall om jag ska till en (för mig) ny adress i Stockholm.

Njae, jag påstår nog det motsatta... att bilarna inte är självkörande till den grad att HUD är en överflödig stenåldersfunktion, vilket det påstods av Tesla-fansen ovan.

Av anledningen du just beskrev tycker jag nog en HUD vore ett lämpligt tillval.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Njae, jag påstår nog det motsatta... att bilarna inte är självkörande till den grad att HUD är en överflödig stenåldersfunktion, vilket det påstods av Tesla-fansen ovan.

Av anledningen du just beskrev tycker jag nog en HUD vore ett lämpligt tillval.
Jag säger varken bu eller bä till HUD. Men senast jag var i Tjockhult och skulle navigera till en för mig okänd adress var inte om visningen av navigator presenterades framför mig eller instrumentrationsklustret eller ens på mittskärmen något problem. Det tar en microsekund att kolla upp.
Däremot att tappa gps signal i en förbannat lång jävla tunnel (genom halva Tjockhult!?) så navigationen inte ger mig info om vad som händer om 2km och vilken väg jag ska ta därifrån, det är ett problem. Ett problem som inte hade lösts med HUD, Waze, röksignal eller förnimningar från andevärlden..
Om navigeringen gett mig minst 2 navigeringspunkter i förväg istället för 1 hade jag kunnat navigera närmast blind genom vilken stad som helst, oavsett presentationsmedium.. :fakta
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Däremot att tappa gps signal i en förbannat lång jävla tunnel (genom halva Tjockhult!?) så navigationen inte ger mig info om vad som händer om 2km och vilken väg jag ska ta därifrån, det är ett problem.

Passare jäääla noga din bonnläpp för att lägga dig i mittfilen för att kunna parera filbyten som krävs när skitiga skyltar säger bu eller bä - för då kommer tut-tut farbrorn och kräver dig på en del av dina surt förvärvade penningar. Sist jag åkte södra var för över ett år sedan när jag blev "förhörd" av 5 chefer på ett företag vid Sickla industriväg. Har lyckats fjärra de och dess EMS'are sedan dess - och under två års tid tidigare. Nu när de ska spara pengar anställer de 1-1/2 person istället för att nyttja mig till 5%. :)

/Konsul Lindeman, eller var det konsult?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Passare jäääla noga din bonnläpp för att lägga dig i mittfilen för att kunna parera filbyten som krävs när skitiga skyltar säger bu eller bä - för då kommer tut-tut farbrorn och kräver dig på en del av dina surt förvärvade penningar. Sist jag åkte södra var för över ett år sedan när jag blev "förhörd" av 5 chefer på ett företag vid Sickla industriväg. Har lyckats fjärra de och dess EMS'are sedan dess - och under två års tid tidigare. Nu när de ska spara pengar anställer de 1-1/2 person istället för att nyttja mig till 5%. :)

/Konsul Lindeman, eller var det konsult?
Bonnläpp - check
Ligga i mittfilen - nope
Resten - :va
Hade jag fått info från gps att jag skulle köra av vid avfart X alternativt mot Y hade det inte varit något problem. När jag kom ut ur tunnelhelvetet fick jag en snabb "kör av mot X" som jag passerade för typ nån km sen. Därefter dirigerade skiten mig till en rundpall och som tur var såg jag även att jag skulle svänga av vid första "avfarten", så jag kom fram till slut..
Haru lässat all redihet hin sian gäret?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Njae, jag påstår nog det motsatta... att bilarna inte är självkörande till den grad att HUD är en överflödig stenåldersfunktion, vilket det påstods av Tesla-fansen ovan.

Av anledningen du just beskrev tycker jag nog en HUD vore ett lämpligt tillval.

Jag framförde snarare tanken att Tesla anser att det är en stenåldersfunktion.

Själv saknar jag det inte alls, lika lite som på hojen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag framförde snarare tanken att Tesla anser att det är en stenåldersfunktion.

Själv saknar jag det inte alls, lika lite som på hojen.

”Stenåldersfuktion”. Ja nä men all info i mittkonsolen är ju jävligt progressivt. Mvh BMC mini 1959.

Svårt partisk Brooklyn? Hur många HUD-system har du använt? Gillar den skarpt i våra flygplan samt i mina bilar..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag säger varken bu eller bä till HUD. Men senast jag var i Tjockhult och skulle navigera till en för mig okänd adress var inte om visningen av navigator presenterades framför mig eller instrumentrationsklustret eller ens på mittskärmen något problem. Det tar en microsekund att kolla upp.
Däremot att tappa gps signal i en förbannat lång jävla tunnel (genom halva Tjockhult!?) så navigationen inte ger mig info om vad som händer om 2km och vilken väg jag ska ta därifrån, det är ett problem. Ett problem som inte hade lösts med HUD, Waze, röksignal eller förnimningar från andevärlden..
Om navigeringen gett mig minst 2 navigeringspunkter i förväg istället för 1 hade jag kunnat navigera närmast blind genom vilken stad som helst, oavsett presentationsmedium.. :fakta

Men den fixar väl tunnlar som andra inbyggda gör, hoppas jag? Med hastighetssignal från drivlinan, ESP-gyro och styrvinkelgivare? Tunneln till Narvik längs E6 är 9km, inga problem!

När bilen äntrar tunneln anpassar den luftkonditioneringen automatiskt såklart. Men den funktionen har ju funnits i 5år, minst.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
”Stenåldersfuktion”. Ja nä men all info i mittkonsolen är ju jävligt progressivt. Mvh BMC mini 1959.

Svårt partisk Brooklyn? Hur många HUD-system har du använt? Gillar den skarpt i våra flygplan samt i mina bilar..

Eftersom bilar säljs både vänster- och höger-styrda så blir det ju billigast att sätta instrumenten i mitten.
Att det inte är idealt för föraren är ju inte biltillverkarens problem.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Men den fixar väl tunnlar som andra inbyggda gör, hoppas jag? Med hastighetssignal från drivlinan, ESP-gyro och styrvinkelgivare? Tunneln till Narvik längs E6 är 9km, inga problem!

När bilen äntrar tunneln anpassar den luftkonditioneringen automatiskt såklart. Men den funktionen har ju funnits i 5år, minst.
Jo normalt sett. När där inte är trafikomläggning, vägarbete och annat som inte ingår i kartunderlaget..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
”Stenåldersfuktion”. Ja nä men all info i mittkonsolen är ju jävligt progressivt. Mvh BMC mini 1959.

Svårt partisk Brooklyn? Hur många HUD-system har du använt? Gillar den skarpt i våra flygplan samt i mina bilar..
Har själv aldrig haft HUD så har svårt att föreställa mig vad det tillför. Spontant känns det som att det skulle vara obehagligt att ha en massa info där jag vill titta på trafiken/omgivningen. Men som sagt, jag vet ärligt talat inte.
Kan det vara så att om man vant sig vid det är det svårt att "gå tillbaka"?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har själv aldrig haft HUD så har svårt att föreställa mig vad det tillför. Spontant känns det som att det skulle vara obehagligt att ha en massa info där jag vill titta på trafiken/omgivningen. Men som sagt, jag vet ärligt talat inte.
Kan det vara så att om man vant sig vid det är det svårt att "gå tillbaka"?


Det tillför en högre grad av närvaro av blick i färdriktning. Höjden är sådan att den inte stör. Hastighet och riktningspil för vägvisning är lagom info.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag gillar HUD så länge det är uppspeglad info på rutan.
Några bilar har an plastskiva som sitter mellan ratt och ruta och det ger inte info i siktlinjen. Villet påminde mig om det fina svenska ordet "Siktlinjeindikator" (google ville rättstava till alkoholmissbrukare)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top