Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kort svar: Transportstyrelsen är dumma i huvudet.
Långt svar: Under en tid var tjänstemän på TS villrådiga hur de skulle skriva effekten på elbilar med t.ex två motorer med olika märkeffekt. _Om_ jag minns rätt så hade det redan bestämts på EU-nivå att det skulle vara som ovan, att man mäter över tid och får fram en siffra på så sätt. Denna rätta siffran, bland alla andra siffror, har funnits på CoC sen begynnelsen på Teslor och mig veterligen alla andra elbilar. TS valde dock att hitta på minst två olika sätt att skriva en siffra och det var lotto vilket man fick. När ägare påpekade detta fick man typ "Skiter väl vi i, det står vad det står och det kommer vi inte ändra på. Adjö." som svar. Hur svårt kan det vara av TS att erkänna ett (uppenbart) misstag och göra om, göra rätt?
 

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
En ny registreringsbesiktning kan eventuellt lösa felaktiga effektsiffror men då blir det antagligen det dyrare alternativet som gäller. Det finns alltså ingen anledning för bilägarna att protestera, för har man fått den lägre effektsiffran registrerad så är det ju bara positivt.

Så undrar vem som är dummast i huvudet? :va
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
En ny registreringsbesiktning kan eventuellt lösa felaktiga effektsiffror men då blir det antagligen det dyrare alternativet som gäller. Det finns alltså ingen anledning för bilägarna att protestera, för har man fått den lägre effektsiffran registrerad så är det ju bara positivt.

Så undrar vem som är dummast i huvudet? :va
För de som fått den lägre kan det ju vara trevligt med låg försäkringspremie, till försäkringsbolagen får nys om det och vill ha betalt retroaktivt eller nåt annat dumt. Men de som fått den inte helt ovanligt högre märkeffekten då?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
..eller ännu värre att FB nekar ersättning vid olycka eftersom man inte har meddelat rätt effekt innan man skaffade premien. Vad jag vet har detta inte hänt än, men det är fullt möjligt. Det är att likna vid att försäkra en strypt sporthoj och sen dra ur strypningen. Att det är TS och inte en själv som gjort fel skiter nog FB helt och fullständigt i..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
..eller ännu värre att FB nekar ersättning vid olycka eftersom man inte har meddelat rätt effekt innan man skaffade premien. Vad jag vet har detta inte hänt än, men det är fullt möjligt. Det är att likna vid att försäkra en strypt sporthoj och sen dra ur strypningen. Att det är TS och inte en själv som gjort fel skiter nog FB helt och fullständigt i..

Nä det är nog inte så.

Att Transportstyrelsen gjort fel och gör fel ganska ofta är väl känt för alla som sysslat med äldre fordon. Det kan stå ungefär vad som helst i registret, särskilt på den tiden saker och ting fördes in manuellt.

Det som gör detta störande är att det därför blir mycket svårt att söka i det delvis digitaliserade länsvisa fordonsregistret. Det räcker inte att söka på "Citroën 2CV" om vi tar det som exempel - Cittroen, Citroên, Citroeng, 2CV, 2 CV, CV2, CV 2 osv i en märkligt stor variation. Analfabeter som registrerade? Hård tidspress? Ointresse? Jävelskap?`Ingen aning.

Tillbaka till elbilar:

Effekt på en elbil är mer svårhanterlig än på en ICE-bil. Är det motorns maximala effekt? Batteriets? Inverterns förmåga? Om det är två motorer: är det sammanlagda maximala effekten av motorerna var för sig eller batteriets maximala effekt? Det saknas en standard och då blir det traditionellt godtycke enligt registreringsprocedur ovan... Var åtminstone glad att alla använder kW som enhet...
 

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
Transportstyrelsens förfarande behöver ju inte innebära att försäkringsbolagen begär felaktiga premier. Någonstans kan kedjan av misstag brytas och vid uppenbara fall bör bolagen göra en rimlig bedömning, allt för kundernas bästa.

Läste om elhojen Zero, med en laglig effekt men ett tillfälligt uttag på mer än fyra gånger effekten, där tog generalagenten fajten med TS och så borde även importören av Tesla gjort.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Visst är det så. Men i det segmentet Tesla har prissatt sina bilar så har väl ändå de flesta HUD som tillval?

Har man dessutom positionerat sig som teknikledande är det förvånande att man inte byggt in funktionen. Elon kunde sålt det som extrautrustning och stängt av funktionen mellan varje ägare...

Det är helt sant. Köper du en bil i prisklass med en Tesla så har den nästan garanterat HUD. Det betyder ju att alla bilar i samma prisklass som Tesla har HUD utom just Tesla.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I Europa, där ni är, är bilen alltså inte självkörande. Det innebär att man måste ta blicken av vägen för att se navigation, hastighet, osv.

Snacka om något som hör dåtiden till.

Nja. Tesla klarar av att köra själv på landsväg. På landsväg finns det gott om skyltning och det brukar rent generellt inte vara några som helst problem att hitta rätt.

Där en navigator faktiskt gör stor nytta är i städer där det ofta är betydligt svårare att hitta.
Det är också där det är svårast för en autonom bil att klara sig.
Menar du på fullt allvar att en Tesla utan problem skulle köra mig säkert till valfri adress inne i Stockholm med korsningar, trafikstockning och annat?

Såvitt jag förstått det så säger Tesla själva att den grejar landsvägskörning men inte tät stadskörning med korsningar. Eller menar du att du känner till något om Teslas kapabilitet som inte Elon själv känner till?

För landsvägskörning så kan jag utan större problem klara att köra rätt väg till vafri ort i Sverige utan att behöva navigator. Det klarar jag däremot inte i många fall om jag ska till en (för mig) ny adress i Stockholm.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det är ren idioti att använda någon annan märkning än kWh.

Bra, då behöver vi inte ändra i den vetenskapliga skalan.

  • Fåne, byfåne, fånot, fjån, fån- (fåhn-, fåån-) dok från 1619 ff
  • Dumb, dum, stum, dåre
  • Vanförig och vanföriganstalter
  • 5:5 (1864 år strafflag: 5 kap. 5§)
  • Idiot (svår) (”helidioter”, ”halvidioter”) BMW
  • Imbecill (måttlig till lindrig)
  • Debil (lindrig uvs)
  • Sinnesslö (beskrevs första gången 1857 och ”sinnesslö-
    vården inom Medicinalstyrelsens ledning fram till 1945)
  • Psykiskt efterbliven (lag 1954)
  • Utvecklingsstörning (Omsorgslagen 1968)
  • Mental retardation (AAMR 1961; DSM-III, DSM-IV)
  • Psykisk utvecklingsstörning (ICD-10)
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag hade en bil för länge sen där det stod "Motoreffekt, kW: saknas". Ganska nära sanningen i det fallet.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Bra, då behöver vi inte ändra i den vetenskapliga skalan.

  • Fåne, byfåne, fånot, fjån, fån- (fåhn-, fåån-) dok från 1619 ff
  • Dumb, dum, stum, dåre
  • Vanförig och vanföriganstalter
  • 5:5 (1864 år strafflag: 5 kap. 5§)
  • Idiot (svår) (”helidioter”, ”halvidioter”) BMW
  • Imbecill (måttlig till lindrig)
  • Debil (lindrig uvs)
  • Sinnesslö (beskrevs första gången 1857 och ”sinnesslö-
    vården inom Medicinalstyrelsens ledning fram till 1945)
  • Psykiskt efterbliven (lag 1954)
  • Utvecklingsstörning (Omsorgslagen 1968)
  • Mental retardation (AAMR 1961; DSM-III, DSM-IV)
  • Psykisk utvecklingsstörning (ICD-10)
Kalla mig rättshaverist och Messerschmitt, men det där anser jag vara synonymer. SI-enheter som inte är samma sak är inte synonymt.
Om du frågar mig hur stor tank jag har, och jag svarar 60 mil. Hade du inte tittat liiite snett på mig då?
Om du frågar mig hur snabbt jag körde i snitt på min förra långfärd och jag svarar 0,5liter/mil, är inte det jävligt suspekt?
I båda dessa fall så kan man hyfsat enkelt räkna ut det om det finns en outtalad underliggande 'sanning'. Men båda dessa, likt BMW's märkning, kräver att man vet någonting till för att kunna räkna ut det man faktiskt frågar efter.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det går ju att räkna fram via värmevärde och densitet om man vill.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Iofs hade det varit rätt intressant att räkna tankstorlek och förbrukning enligt förbränningsmotorer.
Största Teslan har bara en 6-liters tank. Men å andra sidan drar den bara 0,1l/mil. Obs: överslagsräkning.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Slightly off-topic, men relaterat.
Samma situation gäller ju t.ex batteridriven skruvdragare. Standard var länge att det alltid var 12V, då kommer man undan med att skriva storlek på batteri med enheten Ah, för alla "vet" ju att det är så. Nu finns det både 12V och 18V. Så en 12V med 3Ah batteri klarar att dra lika många skruvar (givet att det åtgår lika mycket energi per skruv) som en 18V med ett 2Ah batteri. Båda batterierna har nämligen kapacitet på 36Wh.
Om man inte är insatt så låter ju 3Ah stort batteri bättre än ett som är märkt 2Ah, vilket det i detta fallet inte är.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
..så länge man vet typ oktan-tal och lite annat :brynad

Oktantalet har inget med energiinnehållet i bensin att göra. Visst. Det är en skillnad i energiinnehåll mellan 95 och 98 oktan eftersom dom faktiskt har något olika sammansättningar för att kunna få olika oktantal. Men den skillnaden är fruuuuuktansvääärt liten. Så liten att du omöjligen upptäcker det på något annat sätt än en väldigt bra kalorimeter.

Du behöver inte veta något annat än energiinnehållet för den bränsle du avser räkna på och det finns ganska väldefinierat.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Iofs hade det varit rätt intressant att räkna tankstorlek och förbrukning enligt förbränningsmotorer.
Största Teslan har bara en 6-liters tank. Men å andra sidan drar den bara 0,1l/mil. Obs: överslagsräkning.

Nja. Inte för att jag vill vara glädjedödare men du har nog gjort lite väl grova överslag.
Om du med största teslan avser en med 100 kWh batteri så motsvarar det drygt 11 liter bensin i energi.
Och förbrukningen ligger någonstans på motsvarande 0,2 lit/mil.
Baserat på att 1 liter bensin innehåller ca 9 kWh energi. (Handelsbensin har ett energiinnehåll på ca 43MJ/kg)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top